ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Στα τέλη του 2025 η παράδοση της Εγνατίας Οδού, τα σχέδια αποσυμφόρησης της Αττικής Οδού

Στρατηγικός πλέον στόχος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ο διπλασιασμός των EBITDA από τα 400 εκατ. στα 800 εκατ. ευρώ έως το 2028

Γιώργος Περιστέρης, Πρόεδρος του ΔΣ και Διευθυντής του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ © The Economist Impact

Προς το τέλος του 2025 αναμένεται να ολοκληρωθεί η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχουν προηγουμένως εκπληρωθεί τα προαπαιτούμενα από την πλευρά του Δημοσίου. Αυτό επεσήμανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου, Γιώργος Περιστέρης, κατά τη διάρκεια της χθεσινής Γενικής Συνέλευσης, αποκαλύπτοντας παράλληλα πως για την Αττική Οδό έχουν ήδη υποβληθεί προτάσεις για παρεμβάσεις σε κομβικά σημεία του οδικού δικτύου, με στόχο την αποσυμφόρησή του.

Ο κ. Περιστέρης μάλιστα έκανε λόγο για νέες επενδυτικές κινήσεις του Ομίλου τόσο στον τομέα των παραχωρήσεων όσο και των κατασκευών, δίνοντας έμφαση στο εξωτερικό. Συγκεκριμένα, ξεχώρισε η αναφορά του σε δύο μεγάλα σιδηροδρομικά έργα στη Ρουμανία, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 1 δισ. ευρώ, στα οποία η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος.

Όπως τόνισε ο ίδιος, ο Όμιλος παραμένει σταθερά προσηλωμένος στην υλοποίηση του ευρύτερου επενδυτικού του προγράμματος, αξίας άνω των 10 δισ. ευρώ, στους τομείς των υποδομών και των παραχωρήσεων. Πέρυσι η εταιρεία εμφάνισε κέρδη 800 εκατ. ευρώ, στα οποία ενσωματώνεται και η πώληση του ενεργειακού βραχίονα της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, ενώ τα προσαρμοσμένα κέρδη ανήλθαν στα 400 εκατ. Στρατηγικός πλέον στόχος είναι ο διπλασιασμός των EBITDA από τα 400 εκατ. στα 800 εκατ. ευρώ έως το 2028.

Η παραχώρηση του ΒΟΑΚ και οι παρεμβάσεις στην Αττική Οδό

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στον τομέα των παραχωρήσεων, τον οποίο χαρακτήρισε «ναυαρχίδα» των δραστηριοτήτων της εταιρείας, καθώς σε βάθος χρόνου σχεδιάζεται η ανάπτυξη χαρτοφυλακίου έργων ύψους 11 δισ. ευρώ. Ο συγκεκριμένος τομέας συνεισφέρει πλέον άνω του 60% της λειτουργικής κερδοφορίας του Ομίλου, με τη συμβολή του να αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω, καθώς -όπως ανακοίνωσε η διοίκηση- προετοιμάζεται μεθοδικά για τη διεκδίκηση και ανάληψη νέων έργων, σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Σε ό,τι αφορά τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), στόχος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι η έναρξη της παραχώρησης για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο να γίνει στα τέλη του β’ ή στις αρχές του γ’ τριμήνου του έτους. Σε αυτήν τη φάση αναμένονται οι απαραίτητες εγκρίσεις από δύο ευρωπαϊκές υπηρεσίες (τη DG COMP που ασχολείται με τον ανταγωνισμό και τη DG Energy που ασχολείται με την ενέργεια). Παρά την πολυπλοκότητα και τις υψηλές απαιτήσεις του έργου, ο Όμιλος εμφανίζεται αισιόδοξος για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, καθώς θεωρεί τον ΒΟΑΚ ένα απολύτως κρίσιμο έργο υποδομής για την Κρήτη και τη χώρα συνολικά.

Για την παραχώρηση της Αττικής Οδού, για την οποία η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέβαλε τίμημα 3,2 δισ. ευρώ, ο Γιώργος Περιστέρης υπογράμμισε ότι «με το ποσό αυτό μειώθηκε κατά μιάμιση ποσοστιαία μονάδα το δημόσιο χρέος». Όπως ανέφερε, η απόδοση του έργου ήδη υπερβαίνει τις αρχικές προβλέψεις της εταιρείας, ενώ μέσα στο 2025 αναμένονται χρηματικές διανομές από την Αττική Οδό, ύψους περίπου 60 εκατ. ευρώ.

Ο ίδιος παραδέχτηκε πως το πρόβλημα της συμφόρησης στον άξονα παραμένει υπαρκτό, σημειώνοντας ότι έχουν ήδη καταρτιστεί προτάσεις για στοχευμένες παρεμβάσεις, με σκοπό τη βελτίωση της κυκλοφορίας. Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις βρίσκονται σε φάση αναμονής έγκρισης από τις αρμόδιες κρατικές αρχές. Μια από αυτή που επεξεργάζεται το υπουργείο αφορά  τον κόμβο Μεταμόρφωσης, την έξοδο της Αττικής Οδού προς την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ηγεσία του υπουργείου έχει στα χέρια της μία ολοκληρωμένη κυκλοφοριακή μελέτη, η οποία προβλέπει την κατασκευή δύο εξόδων στον κόμβο της Μεταμόρφωσης, η οποία είναι και η μόνη ρεαλιστική λύση για να αποσυμφορηθεί κυκλοφοριακά το συγκεκριμένο σημείο.

Ωστόσο, για την ουσιαστική αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος, τα βλέμματα στρέφονται στην επέκταση της Λεωφόρου Κύμης. Για το έργο έχει ήδη αναδειχθεί προσωρινός μειοδότης η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – AKTOR (πρώην Intrakat), με τις διαδικασίες να εκκρεμούν λόγω προσφυγής που έχει καταθέσει ο Δήμος Ηρακλείου στο Συμβούλιο της Επικρατείας, που το κρατούν «παγωμένο».

Η απόφαση του ΣτΕ αναμένεται στα τέλη του 2025. Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα οδικά έργα για το Λεκανοπέδιο, καθώς σχεδιάζεται εδώ και χρόνια με στόχο την αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακά κορεσμένου κόμβου Μεταμόρφωσης στην Αττική Οδό, αλλά και του οδικού άξονα που ξεκινά από τη Λεωφόρο Κηφισίας.

Ενισχύει τη διεθνή της παρουσία με δύο μεγάλα σιδηροδρομικά έργα στη Ρουμανία

Εν τω μεταξύ, την περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας της στο εξωτερικό δρομολογεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με τον ισχυρό κατασκευαστικό όμιλο να προετοιμάζεται για την υπογραφή συμβάσεων σε δύο σημαντικά σιδηροδρομικά έργα στη Ρουμανία, συνολικού προϋπολογισμού που προσεγγίζει το 1 δισ. ευρώ. Αν δεν υπάρξουν απρόοπτα, οι σχετικές συμβάσεις αναμένεται να υπογραφούν έως τα τέλη του 2025.

Συγκεκριμένα, η ΤΕΡΝΑ έχει αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος, σε κοινοπραξία με την Alstom Romania, για δύο έργα συνολικού μήκους 83 χιλιομέτρων, τα οποία αφορούν τον σχεδιασμό και την πλήρη ανακατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș, τμήμα του ευρωπαϊκού διαδρόμου Orient/East-Med.

Τα έργα δημοπρατήθηκαν από τον κρατικό διαχειριστή σιδηροδρομικών υποδομών της Ρουμανίας CFR και περιλαμβάνουν τα εξής επιμέρους τμήματα:

  • LOT 1: Craiova – Filiași, με προϋπολογισμό 448.600 ευρώ
  • LOT 2: Filiași – Igiroasa, με προϋπολογισμό 206.363 ευρώ

Η φάση των μελετών προβλέπεται να διαρκέσει 12 μήνες, ενώ η περίοδος κατασκευής έχει οριστεί σε 36 μήνες. Πρόκειται για μια ακόμα στρατηγική κίνηση εξωστρέφειας από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία ενισχύει την παρουσία της στην ευρωπαϊκή αγορά υποδομών και διεκδικεί ενεργό ρόλο στην ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Στον τομέα των κατασκευών, το υφιστάμενο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων κινείται πλέον στην περιοχή των 7 δισ. ευρώ και εκτείνεται σε ορίζοντα πενταετίας, διασφαλίζοντας σταθερά και βιώσιμα περιθώρια κερδοφορίας.