Στον εξηλεκτρισμό των περίπου 13.700 ταξί που κυκλοφορούν στην Αθήνα αυτήν τη στιγμή, εκ των οποίων μεγάλος αριθμός οχημάτων είναι πεπαλαιωμένος, με εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα ή και πλέον του ενός εκατομμυρίου χιλιομέτρων, στοχεύουν μέσα από τη συνεργασία που έχουν συνάψει η επενδυτική εταιρεία Sirec Energy, με αντικείμενο τον τομέα των πράσινων ενεργειακών επενδύσεων, η Εθνική Leasing, καθώς και η εταιρεία διαχείρισης της πλατφόρμας ταξί Freenow. Το προσεχές χρονικό διάστημα αναμένεται να υπάρχει έντονη κινητικότητα, με την είσοδο νέων ηλεκτρικών ταξί στην αγορά, δεδομένου ότι σήμερα σε ολόκληρη την Αθήνα δεν κυκλοφορούν περισσότερα από 60 ηλεκτρικά οχήματα.
Όπως αναφέρει στο powergame.gr ο Λεωνίδας Βέργος, ιδρυτικός εταίρος και διευθυντής επενδύσεων της Sirec Energy, στο πλαίσιο της δραστηριότητάς της η εταιρεία εξετάζει τον τομέα της βιώσιμης κινητικότητας σε τομείς όπως είναι η ηλεκτροκίνηση αστικών λεωφορείων, ΚΤΕΛ, απορριμματοφόρων και ταξί. Μέσω της συνεργασίας των τριών εταιρειών δημιουργήθηκε το Zap Taxi Club, όπου επιλέγονται γνωστές εταιρείες της αγοράς, προκειμένου να καταστούν προμηθεύτριες των αυτοκινήτων που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα leasing. Τα διαθέσιμα αυτοκίνητα προέρχονται από τις εταιρείες Mercedes, Skoda, Hyundai, Kia, Volkswagen, MG. Το πρόγραμμα υλοποιείται από τη ZAP, θυγατρική εταιρεία της Sirec Energy, σε συνεργασία με την Εθνική Leasing, η οποία παρέχει το πρόγραμμα leasing, και τη FreeNow, η οποία προωθεί το έργο στα συμβεβλημένα μέλη της, παρέχοντας προτεραιοποίηση διαδρομών. «Επί της ουσίας η Freenow προτεραιοποιεί στις διαδρομές τα ταξί που είναι μηδενικών ρύπων και εν προκειμένω τα ηλεκτρικά. Έτσι, όταν καλεί κάποιος ένα ταξί μέσω της εφαρμογής, πρώτα στη λίστα τίθενται τα ηλεκτρικά».

Ηλεκτρικά ταξί © Sirec Energy
Υποχρεωτικά τα ηλεκτρικά σε κάθε νέα ταξινόμηση ταξί από 1/1/2026
Να σημειωθεί ότι από 1ης Ιανουαρίου του 2026 η νομοθεσία υποχρεώνει όσους αυτοκινητιστές αποκτήσουν καινούργιο αυτοκίνητο να αγοράζουν ηλεκτρικό. «Δεν θα θέλαμε αυτός να είναι ο λόγος που κάποιος αγοράζει ηλεκτρικό αυτοκίνητο, εξαναγκαζόμενος εμμέσως να το κάνει με βάση τη νομοθεσία. Διότι το ζητούμενο είναι να έχει κάθε ιδιοκτήτης ταξί άμεσο οικονομικό όφελος από τη διαδικασία του leasing, αλλά και να εξυπηρετούνται καλύτερα οι πελάτες. Είναι χαρακτηριστικό ότι όλο και περισσότεροι πελάτες σήμερα ζητούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, είτε πρόκειται για ξένους επισκέπτες είτε για τους εγχώριους πελάτες. Εστιάζουμε στην Αθήνα, όπου ήδη έχουμε εγκαταστήσει σταθμό φόρτισης στο πάρκινγκ “0” στο ΟΑΚΑ, στην πύλη κρουαζιέρας (Πύλη 11) στον Πειραιά, ενώ ολοκληρώνεται η εγκατάσταση σταθμού φόρτισης (ένας από τους μεγαλύτερους στα Βαλκάνια), πίσω από τον σταθμό των ταξί, όπου τοποθετούνται πέντε διπλοί ταχυφορτιστές. Ταυτόχρονα, ετοιμάζουμε τους επόμενους στο κέντρο της Αθήνας. Ήδη οι πρώτοι οδηγοί έχουν προχωρήσει σε παραγγελίες και αναμένουν τα πρώτα τους αυτοκίνητα».
«Αυτήν τη στιγμή τα περίπου 13.700 ταξί που κινούνται στην Αθήνα προκαλούν το 35% του κυκλοφοριακού φόρτου. Από αυτά τουλάχιστον τα μισά είναι ηλικίας άνω των 13 ετών, ρυπογόνα και ακατάλληλα. Εάν αναλογιστούμε ότι ένα ταξί πραγματοποιεί περίπου 100.000 χιλιόμετρα ανά έτος, σε μία δεκαετία ξεπερνάει το 1 εκατομμύριο σε χιλιόμετρα», αναφέρει ο κύριος Βέργος.
Το κυβερνητικό πρόγραμμα εξηλεκτρισμού των ταξί, που δεν προχώρησε
Ο ίδιος επισημαίνει ότι είχε εφαρμοστεί ένα πρόγραμμα επιδότησης για τον εξηλεκτρισμό των ταξί μέσω του RRF. «Ωστόσο, το συγκεκριμένο δεν προσέλκυσε το ενδιαφέρον. Εμείς από την πλευρά μας πραγματοποιήσαμε μελέτη, απευθυνόμενοι σε 3.500 οδηγούς, με τη συνεργασία της Freenow. Κύριος προβληματισμός τους ήταν η έλλειψη διαθεσιμότητας χώρων φόρτισης, δεδομένου ότι ένας επαγγελματίας αυτοκινητιστής δεν έχει τον χρόνο να περιμένει στην αναμονή για να φορτίσει. Ένα δεύτερο σημείο που αναδείχθηκε από την έρευνα είναι η ανασφάλεια σχετικά με την αξιοπιστία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Το ζητούμενο είναι να εγκατασταθούν αποκλειστικά ταχυφορτιστές, για να φορτίζει ο οδηγός γρήγορα και αξιόπιστα. Αυτήν τη στιγμή στην Αθήνα δεν υπάρχουν περισσότεροι από 50 ταχυφορτιστές, στους οποίους συμπεριλαμβάνω και τους φορτιστές μικρότερης ισχύος, 50 Watt. Ένας φορτιστής 50 Watt χρειάζεται περίπου μία ώρα και δεκαπέντε λεπτά για να φορτίσει ένα όχημα από το 20% στο 80%. Εμείς αυτήν τη στιγμή πρόκειται να εγκαταστήσουμε στην Αθήνα 30 διπλούς ταχυφορτιστές, 300 KW με ενσωματωμένη μπαταρία, προκειμένου να διασφαλίζεται η σταθερή παροχή ρεύματος, χωρίς να επηρεάζεται από τις διακυμάνσεις στην τάση. Πρόκειται για ταχυφορτιστές που αποτελούν επένδυση της Bosch σε συνεργασία με την Porsche. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να παρέχουμε αμείωτη ισχύ, με αποτέλεσμα ο μέσος χρόνος φόρτισης να είναι 20-25 λεπτά, για τη φόρτιση με 45 κιλοβατώρες, που αντιστοιχούν στην ενέργεια που χρειάζεται ένα ταξί για να κάνει 250-300 χιλιόμετρα ημερησίως», εξηγεί ο κύριος Βέργος.
Σταθερό μηνιαίο μίσθωμα για την αξία του αυτοκινήτου και της καταναλισκόμενης ενέργειας
«Στο πρόγραμμα που υλοποιούμε παρέχουμε ένα πακέτο leasing αυτοκινητοενέργειας. Επί της ουσίας αυτό που κάνουμε είναι να διαθέτουμε ένα πρόγραμμα leasing, βάσει του οποίου ο επαγγελματίας έχει ένα σταθερό κόστος ανά μήνα, τόσο έναντι της αξίας του αυτοκινήτου όσο και έναντι της αξίας της ενέργειας. To τιμολόγιο που εκδίδεται είναι μέσω της Εθνικής Leasing, η οποία είναι ο πάροχος του προγράμματος leasing, το οποίο συνυπολογίζεται στα φορολογικά του στοιχεία και ο ΦΠΑ εκπίπτει από το φορολογητέο εισόδημα. Επιπλέον, οποιαδήποτε ζημιά παρουσιαστεί στο αυτοκίνητο καλύπτεται από την Εθνική Leasing στο πλαίσιο του συμβολαίου. Η προκαταβολή που οφείλει να καταβάλει κάθε επαγγελματίας για το leasing κυμαίνεται από 4.200 έως 5.300, αναλόγως του μοντέλου του αυτοκινήτου. Τα συμβόλαια είναι τετραετή για όσους αυτοκινητιστές κάνουν έως 100.000 χιλιόμετρα τον χρόνο, δεδομένου ότι σε συνεργασία με τις αυτοκινητοβιομηχανίες έχουμε λάβει τη δυνατότητα υποστήριξης για έως και 400.000 χιλιόμετρα στο χρονικό διάστημα τετραετούς διάρκειας ενός συμβολαίου. Επιπλέον, παρέχονται και συμβόλαια πενταετίας. Το τέλος της μισθωτικής περιόδου μεταβιβάζεται με την καταβολή μόλις 5 ευρώ, το σύνολο του αυτοκινήτου, το οποίο επί της ουσίας έχει ήδη αποπληρωθεί στη διάρκεια της μισθωτικής περιόδου. Δεδομένου ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει ελάχιστες φθορές σε μηχανικά μέρη, ψυγείο, φρένα ή άλλα μέρη, διατηρεί σημαντική αξία μεταπώλησης για όσους το εξαγοράσουν στο τέλος της τετραετίας».
Το κενό της αντικατάστασης οχήματος σε περίπτωση βλάβης
Κενό αποτελεί το νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο δεν αφήνει το περιθώριο αντικατάστασης οχήματος σε περίπτωση βλάβης. «Απαραίτητη προϋπόθεση για να συμβεί κάτι τέτοιο αποτελεί η ψηφιοποίηση της άδειας κυκλοφορίας. Υπάρχει μία συζήτηση στο υπουργείο Μεταφορών, προκειμένου να προχωρήσει η ψηφιοποίηση. Το εμπόδιο εντοπίζεται στο γεγονός ότι για να λάβει κάποιος αυτοκίνητο αντικατάστασης, θα πρέπει αυτό να είναι ταξινομημένο ως ταξί, κάτι που δεν αποτελεί μία απλή διαδικασία, δεδομένου ότι όλες οι άδειες είναι έγχαρτες. Είναι ένα θέμα που μας απασχολεί έντονα, και εφόσον διευθετηθεί θα εξετάσουμε το θέμα της αντικατάστασης των ταξί που παρουσιάζουν βλάβη με άλλο όχημα».