Η Ιταλία εξετάζει ένα σχέδιο που θα μπορούσε να μειώσει τους λογαριασμούς ενέργειας των καταναλωτών κατά περίπου €1,6 δισ. μέσω περιορισμού των χονδρεμπορικών τιμών φυσικού αερίου. Το σχέδιο, που περιλαμβάνει ευθυγράμμιση των εγχώριων συμβάσεων με τα ευρωπαϊκά benchmarks και τη δημιουργία ειδικής υπηρεσίας ρευστότητας για την αγορά αερίου, στοχεύει σε άμεση ανακούφιση νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Ωστόσο, υπάρχουν ανησυχίες για τη νομική συμβατότητα με τους κανόνες της ΕΕ και για τη μακροπρόθεσμη αποτελεσματικότητα των μέτρων. Οι traders παρακολουθούν προσεκτικά, καθώς οι διασυνοριακές ρυθμίσεις και τα bottlenecks στην υποδομή ενδέχεται να επηρεάσουν τις επιχειρηματικές δραστηριότητες και τη συνολική αγορά ενέργειας της Ιταλίας.
Η κυβέρνηση της Ιταλίας σχεδιάζει να μειώσει περίπου €1,6 δισ. ($1,9 δισ.) από τους λογαριασμούς ενέργειας των καταναλωτών περιορίζοντας τις χονδρεμπορικές τιμές φυσικού αερίου.
Ένα προσχέδιο διατάγματος που είδε το Bloomberg περιλαμβάνει ένα εργαλείο που θα ευθυγραμμίζει τις συμβάσεις αερίου της χώρας με τις ευρωπαϊκές τιμές αναφοράς, καθιστώντας το αέριο και το ρεύμα φθηνότερα για τους τελικούς χρήστες. Το σχέδιο αναμένεται να συζητηθεί πριν από το τέλος του έτους, αν και η ακριβής χρονολογία δεν έχει ακόμη καθοριστεί. Το ιταλικό υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αρνήθηκε να σχολιάσει το θέμα.
Προκλήσεις για traders και εταιρείες
Οι traders παρακολουθούν εδώ και μήνες τις διαπραγματεύσεις σχετικά με το μέτρο, προκειμένου να αξιολογήσουν τις πιθανές επιπτώσεις στις δραστηριότητές τους, ειδικά καθώς πολλές εταιρείες έχουν πρόσφατα επεκταθεί στην Ιταλία.
Παρά την ύπαρξη πολλών πηγών προμήθειας — από υγροποιημένο φυσικό αέριο ΗΠΑ και Κατάρ μέχρι αγωγούς από Αλγερία, Αζερμπαϊτζάν και Λιβύη — οι χονδρεμπορικές τιμές της Ιταλίας παραμένουν επίμονα υψηλότερες από τα ευρωπαϊκά benchmarks και τα επίπεδα άλλων μεγάλων χωρών της Δυτικής Ευρώπης. Οι αναλυτές επικαλούνται υψηλότερο κόστος μεταφοράς αερίου, χαμηλή ρευστότητα και συμφόρηση των δικτύων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ως βασικούς λόγους.
Μηχανισμοί του νέου διατάγματος
Το προσχέδιο διατάγματος προβλέπει την εισαγωγή μιας υπηρεσίας ρευστότητας από τον ρυθμιστή ARERA, η οποία θα διεξάγει ανταγωνιστικούς διαγωνισμούς για την επιλογή χειριστών που θα πωλούν σταθερούς ημερήσιους όγκους αερίου στις spot αγορές της Ιταλίας, σε τιμές συνδεδεμένες με το benchmark του Άμστερνταμ, συν επιπλέον χρέωση για τη διαχείριση της μεταβλητότητας.
Οι επιλεγμένοι χειριστές θα λαμβάνουν πληρωμές από τον διαχειριστή του δικτύου Snam SpA, θα επιστρέφουν έσοδα που υπερβαίνουν την προσφορά τους και θα εισάγουν αέριο σε καθορισμένα σημεία εισόδου. Τα πλεονάζοντα έσοδα θα χρησιμοποιηθούν για τη μείωση των χρεώσεων μεταφοράς, αναφέρει το έγγραφο.
Μακροπρόθεσμη στρατηγική και νομικές αμφιβολίες
Ο ARERA πρέπει επίσης να υποβάλει εντός 90 ημερών πρόταση για πλήρη ενσωμάτωση των ιταλικών και γερμανικών αγορών αερίου μέσω ελβετικής υποδομής διέλευσης, επιτρέποντας στην κυβέρνηση να αξιολογήσει μακροπρόθεσμες λύσεις για την εξάλειψη των στρεβλώσεων που δημιουργούν οι διασυνοριακές χρεώσεις.
Προηγούμενο προσχέδιο, που περιλάμβανε την υπηρεσία ρευστότητας και αρνητικές χρεώσεις εισόδου, είχε προκαλέσει αντιδράσεις από ομάδες traders. Ο Eurogas, η ένωση χονδρικής, λιανικής και διανομής αερίου στην Ευρώπη, είχε δηλώσει τον Οκτώβριο ότι το σχέδιο εγείρει «ερωτήματα νομικής συμβατότητας με τους κανόνες της ΕΕ για τα τιμολόγια και την ακεραιότητα της αγοράς».
Σημασία για την Ιταλία και εξοικονόμηση
Η Ιταλία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος καταναλωτής φυσικού αερίου στην ΕΕ μετά τη Γερμανία, με το καύσιμο να καλύπτει περίπου το 40% του ενεργειακού μείγματος της χώρας πέρυσι.
Το πιο πρόσφατο προσχέδιο προβλέπει ετήσιες εξοικονομήσεις περίπου €800 εκατ. για τους καταναλωτές φυσικού αερίου και άλλα €800 εκατ. για τους χρήστες ηλεκτρικής ενέργειας, αντιστοιχώντας σε συνολικά €1,6 δισ. — ένα σημαντικό ποσό που θα μπορούσε να ελαφρύνει οικονομικά νοικοκυριά και επιχειρήσεις εν μέσω υψηλών τιμών ενέργειας.