Γ.Δ.
1377.42 +0,87%
ACAG
+0,79%
6.35
CENER
-0,14%
6.97
CNLCAP
-0,73%
6.8
DIMAND
+0,21%
9.74
OPTIMA
+0,10%
9.99
TITC
+0,96%
26.3
ΑΑΑΚ
0,00%
6.85
ΑΒΑΞ
+2,81%
1.392
ΑΒΕ
-3,19%
0.486
ΑΔΜΗΕ
+0,46%
2.205
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.905
ΑΛΜΥ
+1,78%
2.57
ΑΛΦΑ
+0,85%
1.5485
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.8
ΑΡΑΙΓ
+2,36%
11.73
ΑΣΚΟ
+0,39%
2.59
ΑΣΤΑΚ
+3,59%
7.5
ΑΤΕΚ
-7,41%
0.35
ΑΤΡΑΣΤ
+1,09%
7.44
ΑΤΤ
+4,17%
11.25
ΑΤΤΙΚΑ
-1,32%
2.24
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,38%
5.26
ΒΙΟΚΑ
-0,38%
2.65
ΒΙΟΣΚ
+0,87%
1.16
ΒΙΟΤ
0,00%
0.274
ΒΙΣ
+1,14%
0.178
ΒΟΣΥΣ
-1,64%
2.4
ΓΕΒΚΑ
+2,50%
1.64
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,54%
15.78
ΔΑΑ
+0,39%
8.26
ΔΑΙΟΣ
-5,03%
3.4
ΔΕΗ
+0,55%
10.99
ΔΟΜΙΚ
-0,11%
4.595
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,59%
0.34
ΕΒΡΟΦ
+2,72%
1.51
ΕΕΕ
+0,64%
28.14
ΕΚΤΕΡ
+3,20%
4.03
ΕΛΒΕ
+2,46%
5
ΕΛΙΝ
+1,74%
2.34
ΕΛΛ
-3,67%
14.45
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,20%
2.5
ΕΛΠΕ
+0,37%
8.155
ΕΛΣΤΡ
-0,42%
2.37
ΕΛΤΟΝ
+1,30%
1.872
ΕΛΧΑ
-0,11%
1.81
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
+2,73%
9.4
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.205
ΕΤΕ
0,00%
7.048
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+0,54%
5.57
ΕΥΡΩΒ
+0,55%
1.812
ΕΧΑΕ
+1,02%
4.95
ΙΑΤΡ
+0,63%
1.6
ΙΚΤΙΝ
-0,11%
0.44
ΙΛΥΔΑ
+2,71%
1.515
ΙΝΚΑΤ
-0,40%
4.94
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.7
ΙΝΛΟΤ
+1,15%
1.058
ΙΝΤΕΚ
-0,33%
6.06
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,78%
4.44
ΙΝΤΕΤ
-0,82%
1.205
ΙΝΤΚΑ
+1,56%
3.25
ΚΑΜΠ
-4,65%
2.46
ΚΑΡΕΛ
0,00%
348
ΚΕΚΡ
+2,68%
1.53
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.92
ΚΛΜ
+1,66%
1.535
ΚΟΡΔΕ
-0,75%
0.526
ΚΟΥΑΛ
+3,97%
1.258
ΚΟΥΕΣ
+1,55%
5.25
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,89%
11.3
ΚΤΗΛΑ
-5,56%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.38
ΛΑΒΙ
+1,27%
0.799
ΛΑΜΔΑ
+2,19%
6.52
ΛΑΜΨΑ
0,00%
32
ΛΑΝΑΚ
+3,06%
1.01
ΛΕΒΚ
-9,71%
0.316
ΛΕΒΠ
0,00%
0.368
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+1,46%
1.39
ΛΟΥΛΗ
+1,13%
2.68
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.125
ΜΕΒΑ
-0,52%
3.8
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.9
ΜΕΡΚΟ
0,00%
47
ΜΙΓ
-0,26%
3.8
ΜΙΝ
0,00%
0.595
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,69%
26.28
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.1
ΜΟΤΟ
+0,35%
2.87
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.75
ΜΠΕΛΑ
+2,79%
26.5
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
-1,04%
1.91
ΜΠΤΚ
+10,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
+1,57%
36.18
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
-0,41%
0.974
ΞΥΛΚ
+0,35%
0.285
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
0,00%
0.318
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+0,89%
22.7
ΟΛΠ
-0,42%
23.9
ΟΛΥΜΠ
+2,31%
2.66
ΟΠΑΠ
+0,62%
16.19
ΟΡΙΛΙΝΑ
-2,25%
0.869
ΟΤΕ
+0,14%
13.95
ΟΤΟΕΛ
+0,91%
13.3
ΠΑΙΡ
0,00%
1.24
ΠΑΠ
+1,15%
2.65
ΠΕΙΡ
+0,67%
3.761
ΠΕΤΡΟ
+0,48%
8.36
ΠΛΑΘ
+0,26%
3.89
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
+0,53%
1.132
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.35
ΠΡΟΦ
+2,02%
4.04
ΡΕΒΟΙΛ
-2,56%
1.525
ΣΑΡ
+1,42%
11.46
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
+0,27%
0.365
ΣΙΔΜΑ
+1,50%
2.03
ΣΠΕΙΣ
+3,43%
7.24
ΣΠΙ
+1,98%
0.72
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+1,49%
17.66
ΤΖΚΑ
-0,31%
1.61
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.13
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,36%
1.678
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+0,57%
0.35
ΦΛΕΞΟ
+1,28%
7.9
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.28
ΦΡΛΚ
+0,89%
3.985
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.655

Άγρια κόντρα για τα μπλακ άουτ του ΑΔΜΗΕ

Σαφείς αιχμές για σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία του ΑΔΜΗΕ, που διαχειρίζεται το δίκτυο υψηλής τάσης στη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας, αφήνουν τρία πρώην ανώτατα στελέχη της εταιρείας και της ΔΕΗ. Με αφορμή την πρόσφατη εκτεταμένη βλάβη στο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Κουμουνδούρου που οδήγησε σε πολύωρη διακοπή ηλεκτροδότησης μεγάλα τμήματα της Αττικής και της Πελοποννήσου, τα τρία στελέχη ανατρέπουν τους ισχυρισμούς της διοίκησης περί προβλημάτων λόγω παλαιότητας του εξοπλισμού. Υπενθυμίζουν πως την τελευταία διετία έχουν σημειωθεί εκτεταμένες διακοπές ρεύματος στην Αττική λόγω προβλημάτων σε ΚΥΤ με νεότερο εξοπλισμό. Προσθέτουν, επίσης, πως στο παρελθόν τη διερεύνηση τέτοιων σοβαρών ατυχημάτων αναλάμβανε ανεξάρτητη επιτροπή.

Οι αιχμές για τα πεπραγμένα της σημερινής διοίκησης του ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνονται σε επιστολή που υπογράφουν οι κ.κ. Σπύρος Βάσσος, (πρώην διευθύνων σύμβουλος ΑΔΜΗΕ και γενικός διευθυντής Μεταφοράς ΔΕΗ), Χρυσόστομος Ορφανόγιαννης, (πρώην πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου του ΑΔΜΗΕ και διευθυντής Εκμετάλλευσης Συστήματος Μεταφοράς ΔΕΗ και Αλβέρτος Μαΐσης, (πρώην Υπεύθυνος Συμμόρφωσης ΑΔΜΗΕ και διευθυντής Μελετών Συστήματος Μεταφοράς ΔΕΗ).

Αφορμή για την επιστολή, που έχει στη διάθεσή του το powergame.gr, ήταν πρόσφατη συνέντευξη του διευθύνοντος συμβούλου του ΑΔΜΗΕ Μαν. Μανουσάκη στην οποία υποστήριζε πως «οι βλάβες είναι μέσα στο πρόγραμμα» και απέδιδε τη μεγάλη βλάβη στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου στην παλαιότητα του εξοπλισμού. Το ΚΥΤ Κουμουνδούρου λειτουργούσε αρχικά με έξι αυτομετασχηματιστές, αλλά μετά την πρόσφατη βλάβη διαθέτει μόνο τέσσερις με αποτέλεσμα να υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες για νέες διακοπές ηλεκτροδότησης.

Τα τρία πρώην στελέχη του ομίλου ΔΕΗ και του ΑΔΜΗΕ υποστηρίζουν πως οι δηλώσεις του κ. Μανουσάκη πως «οι βλάβες είναι μέσα στο πρόγραμμα» αλλά και οι προαναγγελίες για «επερχόμενες διακοπές ρεύματος στο Σύστημα (διεθνώς πρωτοφανής ανακοίνωση για Διαχειριστή Συστήματος), υποβαθμίζουν τον ρόλο του ΑΔΜΗΕ». Όπως γράφουν, «υποχρέωση του Διαχειριστή είναι να προλαμβάνει και όχι να προαναγγέλλει βλάβες του Συστήματος. Προσωπικό και  Διοίκηση πρέπει να καταβάλλουν συστηματική μέριμνα για  την πρόληψη των  βλαβών με τακτικούς ελέγχους, συντήρηση, επίβλεψη κι επιθεώρηση του εξοπλισμού και όχι να περιμένουν μοιρολατρικά  για το τί, πού και πότε θα συμβεί για  να επέμβουν».

Προσθέτουν πως «πρέπει να υπάρχει ετοιμότητα για την αντιμετώπιση τέτοιων έκτακτων περιστατικών,  με επιφυλακές,  οργάνωση ομάδων επείγουσας επέμβασης, αποθέματα ανταλλακτικών, έμπειρο κι εκπαιδευμένο προσωπικό λειτουργίας και συντήρησης. Όμως οι έκτακτες καταστάσεις λόγω του αιφνιδιασμού, της συνήθους αρχικά απροσδιοριστίας των, αλλά και της γεωγραφικής διασποράς των εγκαταστάσεων  του ΣΜΗΕ, μπορεί να δυσκολεύουν, την αποτελεσματική επέμβαση. Επομένως πρωταρχικός στόχος του Διαχειριστή είναι να ελαχιστοποιούνται οι βλάβες στο Σύστημα και δεν μετράει μόνο «σε πόσο χρόνο επιδιορθώνονται» όπως αναφέρεται στη συνέντευξη (χωρίς μάλιστα να τεκμηριώνεται ο ισχυρισμός). Σημειώνεται ότι, στην περίπτωση του ηλεκτρικού συστήματος η βλάβη μπορεί να έχει απρόβλεπτη διάρκεια επιδιόρθωσης με σοβαρές συνέπειες για τους καταναλωτές και την οικονομία της περιοχής που συμβαίνει».

Οσο για τις δηλώσεις της σημερινής διοίκησης σύμφωνα με τις οποίες η μεγάλη βλάβη στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου οφείλεται στην παλαιότητα του εξοπλισμού, τα τρία πρώην στελέχη του ΑΔΜΗΕ και της ΔΕΗ αναρωτιούνται αν αυτό το συμπέρασμα «προέκυψε από έλεγχο και ανάλυση του συμβάντος από τις αρμόδιες υπηρεσίες ή και από ανεξάρτητη επιτροπή ειδικών, που κατά πάγια τακτική στο παρελθόν ανετίθετο η διερεύνηση τέτοιων σοβαρών συμβάντων; Δηλαδή και η έκρηξη του αυτομετασχηματιστή και η μη λειτουργία του διακόπτη, αλλά και η έκταση των διακοπών, οφείλονται τεκμηριωμένα μόνο στην παλαιότητά του εξοπλισμού και όχι σε άλλα αίτια;».

Υπενθυμίζουν πως από ανακοινώσεις του ΑΔΜΗΕ προκύπτει ότι την τελευταία διετία έχουν συμβεί επίσης εκτεταμένες διακοπές ρεύματος στην Αττική εξαιτίας βλαβών  σε ΚΥΤ…». Συγκεκριμένα στο ΚΥΤ Παλλήνης (Αύγουστος 2018), σύμφωνα με ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ, «οι διακοπές οφείλονται επίσης σε βλάβη, νέου όμως εξοπλισμού στη περίπτωση αυτή».

Οι κ.κ. Βάσσος, Ορφανογιάννης και Μαΐσης υποστηρίζουν πως δεδομένου ότι η διοίκηση γνώριζε την λειτουργική κατάσταση των ΚΥΤ του Συστήματος της Αττικής και όλης της χώρας ()  και “από τα τέλη του 2017 υλοποιούσε πρόγραμμα προληπτικής ανανέωσης κρίσιμων στοιχειών του Συστήματος” (άρα και του συγκεκριμένου ΚΥΤ), γιατί η διαθεσιμότητα νέων Αυτομετασχηματιστών (ΑΜ/Σ) δεν έχει υλοποιηθεί ακόμη;» Αναρωτιούνται αν

για τους παλαιούς ΑΜ/Σ που θα λειτουργούν  μέχρι την αντικατάσταση τους, γίνεται «πιο συχνός και λεπτομερέστερος έλεγχος της κατάστασής και της λειτουργικότητάς τους, δεδομένου ότι σήμερα το σημαντικό για την Αττική και την Πελοπόννησο ΚΥΤ Κουμουνδούρου υπολειτουργεί».

Οι επιβαρύνσεις στους καταναλωτές

Για το θέμα των δαπανών / επενδύσεων για την «εκτίναξη» των οποίων πανηγυρίζει με κάθε ευκαιρία η διοίκηση τα τρία πρώην στελέχη υπενθυμίζουν πως «ο ΑΔΜΗΕ επιτελεί μονοπωλιακή δραστηριότητα στη λειτουργία και την ανάπτυξη του ηλεκτρικού συστήματος και οι σχετικές δαπάνες καλύπτονται κυρίως από την Χρέωση Χρήσης του Συστήματος που είναι «ρυθμιζόμενη» από την ΡΑΕ και επιβαρύνει όλους τους καταναλωτές ρεύματος». Έτσι η αύξηση των επενδυτικών δαπανών «άμεσα συνεπάγεται αύξηση στη Χρέωση Χρήσης του Συστήματος, αύξηση της κερδοφορίας της Επιχείρησης και αναμενόμενη επιβάρυνση στους λογαριασμούς των καταναλωτών».

Για το λόγο αυτό, «οι δαπάνες του ΑΔΜΗΕ πρέπει να διασφαλίζουν μεν την ανάπτυξη, την αξιοπιστία και την ομαλή λειτουργία του συστήματος, συγχρόνως όμως απαιτείται λελογισμένος προγραμματισμός των έργων. Έτσι, ώστε να γίνονται οι αναγκαίες  επενδύσεις για την ανανέωση του εξοπλισμού και να αποφεύγονται άσκοπες εντάξεις και προεντάξεις νέων έργων. Παράλληλα πρέπει να υπάρχει δίκαιη κατανομή των δαπανών για νέα έργα του συστήματος σε όσους επωφελούνται από αυτά και να μην επιβαρύνουν μόνο τους καταναλωτές , π.χ. υποβρύχιες διασυνδέσεις. Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ και η ΡΑΕ οφείλει να ελέγχει ενδελεχώς τις δαπάνες της επιχείρησης για να αποφεύγονται στρεβλώσεις ή λανθασμένος επιμερισμός των δαπανών».

Η επιστολή καταλήγει πως «γνωρίζουμε εξ ιδίων, το πόσο δύσκολο έργο  επιτελεί ο ΑΔΜΗΕ και γνωρίζουμε επίσης, ότι πάντα διέθετε  εξειδικευμένο προσωπικό και στελέχη υψηλής επιστημονικής και  τεχνικής κατάρτισης, σημαντικό ποσοστό των οποίων παρά τις πρόωρες αποχωρήσεις, παραμένει στην υπηρεσία. Πιστεύουμε ότι είναι ικανοί  και συμβάλλουν στην συνεχή και αξιόπιστη πορεία του Διαχειριστή σύμφωνα με τα προσόντα, την εμπειρία  και τις ικανότητες τους. Η συμβολή του προσωπικού είναι καθοριστική για την επιτήρηση της λειτουργίας, την συντήρηση του εξοπλισμού και τις επεμβάσεις του  για  αντιμετώπιση των βλαβών. Το προσωπικό πρέπει να αντιμετωπίζεται με αξιοκρατία και να του ανατίθενται καθήκοντα σύμφωνα με τα προσόντα, την εμπειρία  και την ικανότητα του και να μην παραμένουν ανενεργά με άστοχες εσωτερικές μετακινήσεις σε  δραστηριότητες που δεν έχουν εμπειρία και δεν συνεισφέρουν στην αποδοτική λειτουργία της επιχείρησης».

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!