Γ.Δ.
1454.98 0,00%
ACAG
0,00%
6.6
CENER
0,00%
7.57
CNLCAP
0,00%
8.25
DIMAND
0,00%
9.54
OPTIMA
0,00%
10.68
TITC
0,00%
28.8
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
0,00%
1.498
ΑΒΕ
0,00%
0.471
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.22
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.925
ΑΛΜΥ
0,00%
2.8
ΑΛΦΑ
0,00%
1.648
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.86
ΑΡΑΙΓ
0,00%
12.14
ΑΣΚΟ
0,00%
2.6
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.46
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.1
ΑΤΤ
0,00%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.67
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.67
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.28
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.19
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.46
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.5
ΔΑΑ
0,00%
8.35
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
0,00%
11.48
ΔΟΜΙΚ
0,00%
4.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.355
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.675
ΕΕΕ
0,00%
29.94
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.55
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
0,00%
2.43
ΕΛΛ
0,00%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.62
ΕΛΠΕ
0,00%
8.375
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.44
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.78
ΕΛΧΑ
0,00%
1.928
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.155
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.27
ΕΤΕ
0,00%
7.7
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.25
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.02
ΕΧΑΕ
0,00%
5.18
ΙΑΤΡ
0,00%
1.615
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.44
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.72
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.05
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.98
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.134
ΙΝΤΕΚ
0,00%
6.29
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.44
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.32
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.54
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
0,00%
1.58
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
0,00%
1.59
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.552
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.416
ΚΟΥΕΣ
0,00%
6
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
10.95
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.385
ΛΑΒΙ
0,00%
0.86
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.97
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.13
ΛΕΒΚ
0,00%
0.34
ΛΕΒΠ
0,00%
0.39
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.42
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.75
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.055
ΜΕΒΑ
0,00%
4.06
ΜΕΝΤΙ
0,00%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
0,00%
4.07
ΜΙΝ
0,00%
0.635
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
26.62
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.07
ΜΟΤΟ
0,00%
3.015
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
0,00%
28.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.95
ΜΠΤΚ
0,00%
0.48
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
1.035
ΞΥΛΚ
0,00%
0.283
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
0,00%
0.34
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
0,00%
22.3
ΟΛΠ
0,00%
24.75
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.9
ΟΠΑΠ
0,00%
16.42
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.892
ΟΤΕ
0,00%
14.34
ΟΤΟΕΛ
0,00%
12.8
ΠΑΙΡ
0,00%
1.22
ΠΑΠ
0,00%
2.61
ΠΕΙΡ
0,00%
3.98
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.62
ΠΛΑΘ
0,00%
4.09
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.158
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
0,00%
4.6
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.59
ΣΑΡ
0,00%
11.78
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.379
ΣΙΔΜΑ
0,00%
2
ΣΠΕΙΣ
0,00%
7.84
ΣΠΙ
0,00%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
18.23
ΤΖΚΑ
0,00%
1.65
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.718
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.371
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.4
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.322
ΦΡΛΚ
0,00%
4.07
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Γερμανία: Δικαστικό μπλόκο σε 60 δισ. για την πράσινη μετάβαση

Μεγάλο βαρίδι είναι η απόφαση του γερμανικού συνταγματικού δικαστηρίου στις προσπάθειες της κυβέρνησης του Όλαφ Σολτς να καταπολεμήσει την κλιματική κρίση και τις συνέπειες στην οικονομία, στερώντας τη δυνατότητα να αξιοποιήσει 60 δισ. ευρώ, τα οποία είχαν απομείνει από το έκτακτο ταμείο για την καταπολέμηση της πανδημίας.

Το  Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο της Γερμανίας έκρινε πως κακώς η κυβέρνηση μετάφερε τα 60 δισ. ευρώ στο ταμείο για την πράσινη μετάβαση της οικονομίας (KTF, climate and transformation fund) διότι παραβιάζει τη νομοθεσία του κράτους για το φρένο χρέους.

Η εξέλιξη αυτή αναγκάζει τον κυβερνητικό συνασπισμό των Σοσιαλδημοκρατών (SPD), των Πρασίνων και των Φιλελευθέρων (FDP) να αναπροσαρμόσει τα σχέδια για τις δημοσιονομικές δαπάνες. Η αναπροσαρμογή αυτή μπορεί να φθάσει ακόμη και τα 30 με 40 δισ. ευρώ για το 2024.

Αφού εκδόθηκε η απόφαση, ο καγκελάριος Σολτς μαζί με τον υπουργό Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ και τον υπουργό Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ δεσμεύτηκαν για την άμεση αναδιάρθρωση του KTF, τονίζοντας πως πιέσεις θα ασκηθούν στους προϋπολογισμούς του ομοσπονδιακού κράτους και των περιφερειακών κυβερνήσεων.

Προηγουμένως, ο οικονομολόγος Φίντλερ Σάλομον επεσήμανε σε ανάλυσή του στην Berenberg Bank πως το Βερολίνο θα μπορούσε να ενεργοποιήσει ξανά τη ρήτρα έκτακτης ανάγκης για την αναστολή του φρένου χρέους, το οποίο τέθηκε το 2020 στο περιθώριο λόγω της πανδημίας. Ενεργοποιήθηκε ξανά το 2023. Σημειωτέον ότι το φρένο χρέος ενσωματώνεται στο γερμανικό σύνταγμα και υπαγορεύει να μην  υπερβαίνουν οι καθαρές υποχρεώσεις σε κάθε προϋπολογισμό το 0,35% του ΑΕΠ.

Ένα πιθανότερο σενάριο είναι να αξιοποιήσει το Βερολίνο τα κανάλια της κρατικής αναπτυξιακής τράπεζας KfW ή ακόμα και να εστιάσει στη δημιουργία συμπράξεων του ιδιωτικού με τον δημόσιο τομέα ώστε να αντικαταστήσει κάποια από τα κεφάλαια των 60 δισ. ευρώ που στερείται το KTF.  Σήμερα, η γερμανική οικονομία έχει υποστεί μεγάλο πλήγμα μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, μια εξέλιξη που καταρράκωσε την ενεργειακή συνεργασία με την Gazprom και διέκοψε τη τροφοδοσία της βιομηχανίας με φθηνό φυσικό αέριο. Δηλαδή σκοπός του KTF είναι διπλός.  Αφορά την καταπολέμηση της κλιματικής κρίσης και την αναζήτηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας για την ισχυρότερη οικονομία της Ευρωζώνης.

Η Ντόρις Κόενιγκ, αντιπρόεδρος του δικαστηρίου, ανακοίνωσε στο τηλεοπτικό δίκτυο της Γερμανίας, πως υπήρχε χρονικό περιθώριο ενός έτους για την αξιοποίηση των 60 δισ. ευρώ από το ταμείο για την πανδημία χωρίς να δίνεται η δυνατότητα να μεταφερθούν έτσι απλά  τα κεφάλαια αυτά σε ένα ταμείο εκτός προϋπολογισμού.

Η απόφαση αυτή ανατρέπει προγενέστερη που δικαίωνε την κυβέρνηση Σολτς, ενώ αντανακλά την αποφασιστικότητα της αντιπολίτευσης και ειδικότερα των Χριστιανοδημοκρατών (CDU) να μην αφήσουν κανένα περιθώριο ευελιξίας στη διαχείριση των δημοσιονομικών. Ισχυρό επιχείρημα του CDU είναι πως παραβιάζονταν το φρένο χρέους, για την επαναφορά του οποίου είχαν ασκήσει πιέσεις και οι Φιλελεύθεροι που συμμετέχουν στον κυβερνητικό συνασπισμό του Σολτς. Οι Σοσιαλδημοκράτες και οι Πράσινοι προασπίζονται γενικά μια πιο χαλαρή προσέγγιση στη διαχείριση των δημοσιονομικών.

Γι’ αυτόν τον λόγο η απόφαση του συνταγματικού δικαστηρίου να μειώσει τα κεφάλαια του KTF  κατά 60 δισ. ευρώ από τα υφιστάμενα 212 δισ. ευρώ είναι και πολιτικό πλήγμα για τον Σολτς, την κυβέρνησή του και τη χώρα. Πόσο μάλλον σε μια συγκυρία που η ακροδεξιά κερδίζει έδαφος, ενώ η ενεργειακή μετάβαση και οι αυξημένες αμυντικές ανάγκες -λόγω της αλλαγής του γεωπολιτικής αλλαγής του σκηνικού μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία- θέτουν εκ των πραγμάτων νέες προτεραιότητες στους προϋπολογισμούς όλων των χωρών στην Ευρώπη.

Το ζήτημα αυτό αναμένεται να συμπεριληφθεί στην ατζέντα των πολιτικών κομμάτων εν όψει των γενικών εκλογών το 2025 εάν αναλογιστεί κανείς την ανάγκη που έχει η χώρα για επενδύσεις στην ενέργεια ώστε να χαραχθεί μια μακροπρόθεσμη πολιτική για την τόνωση της εγχώριας μεταποίησης.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!