Το εξαγωγικό ράλι της φέτας και πώς μπορεί να πιάσει τις τιμές του ροκφόρ

Ο Χρήστος Αποστολόπουλος, πρόεδρος ΣΕΒΓΑΠ, εξηγεί στο powergame.gr τις ενέργειες που μπορούν να απογειώσουν τη φέτα στο εξωτερικό

Φέτα © EUROKINISSI/ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ

Διαρκώς ανοδική πορεία καταγράφουν οι πωλήσεις φέτας στο εξωτερικό, γεγονός που αντικατοπτρίζει την αργή αλλά σταθερή αναγνώριση του εθνικού προϊόντος εκτός Ελλάδας. Το powergame.gr επικοινώνησε με τον Χρήστο Αποστολόπουλο, πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προϊόντων (ΣΕΒΓΑΠ), ο οποίος επισημαίνει ότι «η αύξηση των εξαγωγών της φέτας αποτελεί ένα ιδιαίτερα αισιόδοξο μήνυμα, κάτι που δεν συμβαίνει σε μία ή δύο αγορές. Σε όλα τα κράτη, όπου διαθέτουμε φέτα στο εξωτερικό, η ανάπτυξη των πωλούμενων ποσοτήτων είναι έντονα ανοδική».

Ο ίδιος, ωστόσο, εκφράζει την πεποίθηση ότι η φέτα θα πρέπει να έχει υψηλότερη προστιθέμενη αξία. «Εάν οι καταναλωτές γνώριζαν σε όλο τους το εύρος τα χαρακτηριστικά γεύσης, ποιότητας και οργανοληπτικών χαρακτηριστικών που παρουσιάζει η φέτα, η εικόνα θα ήταν ακόμα καλύτερη. Έχω επαναλάβει σε αρκετές των περιπτώσεων το παράδειγμα ότι στη Γερμανία υφίστανται έξι ενδημικά φυτά (τα οποία συναντά κανείς μόνο εκεί και πουθενά αλλού), στη Μεγάλη Βρετανία υπάρχουν 16 ενδημικά φυτά και στην Ελλάδα 1.300. Επομένως, τα φυτά αυτά που αποτελούν μέρος της διατροφής των αιγοπροβάτων, συμβάλλουν καθοριστικά στη δημιουργία των χαρακτηριστικών της φέτας. Εκτιμώ, λοιπόν, ότι η φέτα θα έπρεπε να πωλείται σε πολύ υψηλότερη τιμή στο εξωτερικό. Κάτι, ωστόσο, που θα σήμαινε ότι θα έπρεπε να πωλείται σε υψηλότερη τιμή και στην Ελλάδα, γεγονός που θα μπορούσε να εγείρει ενδεχομένως άλλα ζητήματα» συνεχίζει.

«Έχουμε υποεκτιμήσει τη φέτα»

Ο κύριος Αποστολόπουλος αναφέρει ότι έχουμε υποεκτιμήσει το προϊόν που έχουμε στα χέρια μας. «Και βέβαια μας ικανοποιεί η αύξηση των εξαγωγών μας, ωστόσο θεωρώ ότι έχουμε περιθώριο ακόμα μεγαλύτερης ανάπτυξης. Θα οραματιζόμουν κάτι περισσότερο για τη φέτα. Δεν μπορεί το ροκφόρ για παράδειγμα να πωλείται δύο και τρεις φορές περισσότερο από τη φέτα, ενώ παράγεται ακριβώς με τα ίδια μηχανήματα. Μόνο σ’ ένα σημείο διαφοροποιείται η διαδικασία παραγωγής, όπου γίνεται ο εμβολιασμός του ροκφόρ με τον μύκητα. Η φέτα έχει την προοπτική να αποκτήσει μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία με κατάλληλες ενέργειες μάρκετινγκ και την ανάλογη συσκευασία, ενώ είναι απαραίτητη η καλύτερη ενημέρωση των ξένων καταναλωτών. Είναι όμως κάτι που χρειάζεται αρκετή δουλειά για να επιτευχθεί» προσθέτει ακόμη.

Αύξηση των εξαγωγικών πωλήσεων σε όγκο κατά 52% και κατά 112,7% σε αξία

Στα συγκριτικά στοιχεία πενταμήνου που παραθέτει ο γεωπόνος και διδάκτωρ γεωπονίας, Γιάννης Καϊμακάμης, φαίνεται ότι η φέτα καταφέρνει να ενισχύεται τα τελευταία χρόνια, επιδεικνύοντας ανθεκτικότητα και επαρκείς διασφαλίσεις σε επίπεδο ορθής εμπορικής πολιτικής που εφαρμόζεται. Συνολικά, και σύμφωνα με τα στοιχεία για την περίοδο του πρώτου πενταμήνου των ετών 2019–2025, καταγράφηκε αύξηση κατά 52,5% στην πωλούμενη ποσότητα φέτας και 122,7% αύξηση σε αξία πωλήσεων στο εξωτερικό.

Σύμφωνα με τον κύριο Καϊμακάμη, η πορεία των εξαγωγών φέτας ΠΟΠ κατά το πρώτο πεντάμηνο κάθε έτους καταγράφει μια εντυπωσιακά σταθερή ανοδική τάση, τόσο σε όρους όγκου όσο και αξίας, παρά τις εξωτερικές προκλήσεις και τις διακυμάνσεις των διεθνών αγορών. Κατά τον ίδιο, το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει την παγκόσμια απήχηση του εμβληματικού ΠΟΠ προϊόντος και την ενίσχυση του εξαγωγικού της προφίλ. Παρά τις διεθνείς αναταράξεις και τις προκλήσεις της τελευταίας εξαετίας, οι εξαγωγές φέτας κινούνται σταθερά ανοδικά τόσο σε όγκο όσο και -κυρίως- σε αξία, αναδεικνύοντας τη στρατηγική σημασία του προϊόντος για την ελληνική αγροδιατροφική οικονομία. Συγκεκριμένα:

  • Το 2020, εν μέσω της πανδημίας Covid-19, οι εξαγωγές κατέγραψαν αύξηση 8,7% σε ποσότητα (32.135 τόνοι από 29.574 τόνους το 2019), ενώ η αξία ενισχύθηκε κατά 5,8%, φτάνοντας τα 167,3 εκατ. ευρώ. Παρά τις αβεβαιότητες της περιόδου, η φέτα διατήρησε τη δυναμική της, με τους διεθνείς καταναλωτές να την επιλέγουν σταθερά.
  • Η επόμενη χρονιά, το 2021, αποτέλεσε σημείο καμπής για το προϊόν, με άλμα 15,2% σε όγκο (37.024 τόνοι) και 18,8% σε αξία, η οποία διαμορφώθηκε στα 198,8 εκατ. ευρώ. Η αυξημένη ζήτηση, ιδίως από αγορές υψηλής αξίας, ανέδειξε τον ρόλο της φέτας ως ισχυρού brand της μεσογειακής διατροφής.
  • Το 2022 χαρακτηρίστηκε από σταθεροποίηση των ποσοτήτων εξαγωγής (+2,0%), αλλά με εντυπωσιακή άνοδο στην αξία (+19,3%), η οποία εκτοξεύθηκε στα 237,1 εκατ. ευρώ. Το φαινόμενο αυτό αντανακλά τη μετατόπιση του προϊόντος προς την premium κατηγορία, με αύξηση της μέσης τιμής ανά μονάδα και ενίσχυση του κύρους του προϊόντος στις ώριμες αγορές.
  • Αντίθετα, το 2023 παρατηρήθηκε μείωση στις εξαγόμενες ποσότητες κατά 9,8%, στους 34.056 τόνους, ωστόσο η αξία των εξαγωγών αυξήθηκε κατά 19%, φτάνοντας τα 282,2 εκατ. ευρώ. Το φαινόμενο «λιγότερο προϊόν – υψηλότερα έσοδα» φανερώνει -σύμφωνα με τον κύριο Καϊμακάμη- την αποτελεσματικότητα της στρατηγικής στόχευσης και της προσεκτικής τιμολογιακής πολιτικής.
  • Η ανοδική πορεία συνεχίστηκε το πεντάμηνο του 2024, με τις ποσότητες να επιστρέφουν σε θετικό έδαφος (+14,2%), αγγίζοντας τους 38.906 τόνους, ενώ και η αξία ενισχύθηκε κατά 12,2%, στα 316,8 εκατ. ευρώ. Η εξαγωγική στρατηγική φαίνεται να εξισορροπείται, επιτυγχάνοντας αύξηση όγκου χωρίς απώλεια τιμής.

Το πρώτο πεντάμηνο του 2025 οι εξαγωγές φέτας έφτασαν τους 45.112 τόνους (+15,9%) και η συνολική αξία τα 352 εκατ. ευρώ (+11,1%). Η φέτα πλέον εδραιώνει τη θέση της στις διεθνείς αγορές ως ένα εξαγώγιμο προϊόν υψηλής αξίας και ζήτησης, με σταθερά ανοδική πορεία ακόμη και σε συνθήκες έντονου ανταγωνισμού και γεωοικονομικών μεταβολών.