Σούπερ μάρκετ: Πωλήσεις πάνω από τον πληθωρισμό κλέβοντας τζίρο από την εστίαση

Αρκετές διαφοροποιήσεις καταγράφονται στις τιμές βασικών αγαθών στο 7μηνο. Τα τρόφιμα οδήγησαν τις πωλήσεις σούπερ μάρκετ σε περαιτέρω άνοδο

Σούπερ μάρκετ ©123RF

Συνεχίστηκε η ανοδική πορεία των σούπερ μάρκετ στη διάρκεια του 2025, γεγονός που, σύμφωνα με τους ανθρώπους της αγοράς, αποδίδεται κατά κύριο λόγο στη μετατόπιση από την εκτός σπιτιού κατανάλωση στην κατανάλωση στο σπίτι. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών η εστίαση δέχτηκε πλήγμα από το γεγονός ότι αρκετοί ταξιδιώτες επέλεξαν να περιορίσουν τις δαπάνες τους στα σημεία εστίασης και να ετοιμάζουν γεύματα στο σπίτι, προμηθευόμενοι προϊόντα από τα σούπερ μάρκετ.

Τα στοιχεία του Market View της εταιρείας μετρήσεων Circana δείχνουν ότι η άνοδος των πωλήσεων για τα σούπερ μάρκετ στο επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου της φετινής χρονιάς, έφτασε το 6,6%, φτάνοντας τα 7,94 δισεκατομμύρια ευρώ από 7,45 δισεκατομμύρια ευρώ το επτάμηνο του 2024.

Τη μεγαλύτερη αύξηση τζίρου παρουσιάζουν τα μη συσκευασμένα, ζυγιζόμενα προϊόντα, με ποσοστό 9,2%, αντιπροσωπεύοντας το 22,5% του τζίρου στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά που πωλούνται από τα σούπερ μάρκετ. Τα συσκευασμένα προϊόντα κινήθηκαν επίσης ανοδικά με 5,9%, ενώ να σημειωθεί ότι αποτελούν το υπόλοιπο 77,5% του τζίρου των ταχυκίνητων αγαθών.

Να σημειωθεί ότι η συνεχιζόμενη άνοδος των σούπερ μάρκετ δεν έχει έντονα πληθωριστικά χαρακτηριστικά που να ωθούν σε αύξηση τιμών και κατ’ επέκταση του τζίρου, δεδομένου ότι ο πληθωρισμός τον Ιούλιο ήταν 3,1% στην Ελλάδα, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, και σημαντικά χαμηλότερος από το 6,6%, που ήταν η αύξηση τζίρου στα βασικά αγαθά στις αλυσίδες.

Σε ποια προϊόντα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν οι τιμές και σε ποια μειώθηκαν

Σημειώνεται ότι η μέση τιμή ανά μονάδας στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά τον Ιούλιο αυξήθηκε κατά 1,4% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024.

Αρκετές διαφοροποιήσεις καταγράφονται στις τιμές βασικών σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024, σύμφωνα με στοιχεία της Circana.

Η μεγαλύτερη αύξηση σημειώθηκε στην κατηγορία των σνακ, όπου οι τιμές ενισχύθηκαν κατά 7,7%, ανεβάζοντας τη μέση τιμή ανά τεμάχιο από 1,40 ευρώ το 2024 σε 1,51 ευρώ φέτος. Άνοδο τιμής εμφάνισαν και τα αλκοολούχα ποτά (+3,6%), με τη μέση τιμή να διαμορφώνεται στα 4,14 ευρώ από 3,99 ευρώ πέρυσι, όπως και τα μη αλκοολούχα ποτά (+3,6%), στα 1,80 ευρώ από 1,74 ευρώ.

Μικρότερες αυξήσεις καταγράφηκαν στα συσκευασμένα τρόφιμα (+1,7%), τα οποία διαμορφώθηκαν στα 1,99 ευρώ από 1,96 ευρώ, και στα γαλακτοκομικά (+1,2%), που ανήλθαν στα 2,24 ευρώ από 2,21 ευρώ.

Στον αντίποδα, μειώσεις τιμών παρατηρήθηκαν σε αρκετές κατηγορίες. Τα είδη μαγειρικής και τα καρυκεύματα κατέγραψαν πτώση -3,8%, με τις τιμές να υποχωρούν στα 1,87 ευρώ από 1,94 ευρώ. Πτωτικά κινήθηκαν επίσης τα είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς (-2,3%), η προσωπική υγιεινή (-1,0%), τα απορρυπαντικά και καθαριστικά σπιτιού (-0,9%) και τα λοιπά προϊόντα νοικοκυριού (-0,8%).

Σχεδόν αμετάβλητες παρέμειναν οι τιμές στα κατεψυγμένα τρόφιμα, όπου η μέση τιμή ανά τεμάχιο είχε αμελητέα άνοδο 0,1%, από 3,86 ευρώ το 2024 σε 3,87 ευρώ φέτος.

Τα τρόφιμα οδήγησαν τις πωλήσεις σούπερ μάρκετ σε περαιτέρω άνοδο

Σε ό,τι αφορά τις επιμέρους κατηγορίες, τα τρόφιμα που «φέρνουν» το 82,6% του συνολικού τζίρου στα βασικά καταναλωτικά αγαθά παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων στο επτάμηνο κατά 7,6% φτάνοντας από τα 6,09 δισεκατομμύρια ευρώ πέρυσι στα 6,56 δισεκατομμύρια ευρώ φέτος. Τα είδη προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς σημείωσαν αύξηση πωλήσεων 1,9% από τα 572 στα 581 εκατομμύρια ευρώ και τα είδη καθαριότητας και φροντίδας σπιτιού 1,6%, από τα 636 στα 648 εκατομμύρια ευρώ.

Η άνοδος στην περίοδο αναφοράς ήταν εντονότερη τόσο στα hypermarkets (άνω των 2500 τ.μ.) όσο και στα μικρότερα καταστήματα έως 400 τ.μ. Αναλυτικά, τα καταστήματα 2500+ τ.μ. (hypermarkets) κατέχουν μερίδιο 11,9% και κατέγραψαν άνοδο πωλήσεων 7,3% σε ετήσια βάση.
Τα καταστήματα 0-400 τ.μ. παρουσίασαν εξίσου ισχυρή αύξηση, με τις πωλήσεις τους να ενισχύονται κατά 7,2%, καλύπτοντας μερίδιο 12,1%.

Στα μεσαία μεγέθη καταστημάτων, τα σούπερ μάρκετ 1000-2500 τ.μ. διατηρούν τη μερίδα του λέοντος με μερίδιο 43,4%, σημειώνοντας ανάπτυξη 5,8%. Ακολουθούν τα καταστήματα 400-1000 τ.μ., τα οποία κατέχουν μερίδιο 32,6%και κατέγραψαν πιο συγκρατημένη αύξηση πωλήσεων, της τάξης του 4%.