Σούπερ μάρκετ: Αύξησαν τον τζίρο τους 40% από τα βασικά αγαθά σε 6 χρόνια

Ποιες αλυσίδες σούπερ μάρκετ επωφελήθηκαν και ποιες όχι από την αύξηση του τζίρου στην ελληνική αγορά την τελευταία εξαετία

Σούπερ μάρκετ © Freepik

Πάνω από 40% αυξήθηκαν μεσοσταθμικά οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ από το 2019 έως και τον Σεπτέμβριο του 2025. Από το συγκεκριμένο ποσοστό, περίπου το 20% προήλθε από την αύξηση της πραγματικής κατανάλωσης των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (δηλαδή αύξηση του όγκου κυρίως το 2020 και από το 2024 και ύστερα). Το υπόλοιπο 20% προήλθε από αυξήσεις τιμών, κυρίως κατά τα έτη 2022 και 2023, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας μετρήσεων αγοράς NielsenIQ, Βάιος Δημοράγκας, στο powergame.gr. Στη συγκεκριμένη αποτύπωση περιλαμβάνεται το σύνολο της ηπειρωτικής χώρας, καθώς και οι discount αλυσίδες (Lidl).

Η συγκεκριμένη αποτύπωση του powergame.gr έρχεται σε μία περίοδο που η κυβερνητική ατζέντα επιδιώκει να κάνει κινήσεις όπως αυτή της λίστας για την εθελοντική μείωση τιμών σε 1.000 προϊόντα.

Το 2020 η αύξηση του τζίρου προήλθε από την αύξηση της κατανάλωσης. Λόγω της έλευσης της πανδημίας και των lockdowns, ο κόσμος είχε ως μοναδική διέξοδο την επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ, δεδομένου ότι το σύνολο των υπόλοιπων καταστημάτων λιανικής δεν λειτουργούσε τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Τη συγκεκριμένη χρονιά δεν υπήρχε κλαδικός πληθωρισμός (δηλ. μέση τιμή καλαθιού, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της NielsenIQ) και μάλιστα οι τιμές ήταν οριακά αρνητικές κατά μέσο όρο, παρ’ όλα αυτά, όμως, το 2020 η αγορά αναπτύχθηκε σε τζίρο κατά 9% (8,7%) σε σχέση με το 2019», επισημαίνει ο κύριος Δημοράγκας.

Κατά τον ίδιο, το 2021 ήταν μία χρονιά σταθεροποίησης, δεδομένου ότι οι τιμές ήταν σχεδόν οι ίδιες, ενώ υπήρχε και μία μικρή πληθωριστική αύξηση, που δεν υπερέβη το 1%. «Ο όγκος πωλήσεων παρέμεινε σταθερός, κάτι που σημαίνει ότι η αγορά κινήθηκε στα ίδια επίπεδα με το 2020, καταγράφοντας οριακή αύξηση 0,8%».

Προϊόν πληθωρισμού οι αυξήσεις των πωλήσεων το 2023 και το 2023

Αναφερόμενος στα έτη 2022 και 2023, ο κύριος Δημοράγκας εξηγεί ότι ήταν δύο έτη με αμιγώς πληθωριστικά χαρακτηριστικά. «Το 2022 η ανάπτυξη του τζίρου ήταν 8% και το 2023 ήταν 9,6%, κάτι που σημαίνει ανάπτυξη σχεδόν στα επίπεδα του 18%, εάν υπολογίζουμε μαζί και τα δύο έτη, η οποία προήλθε αποκλειστικά από την αύξηση των τιμών. Σε ό,τι αφορά το 2024, η αγορά συνέχισε να αναπτύσσεται, λαμβάνοντας κυρίως ώθηση από την αύξηση του όγκου πωλήσεων και όχι λόγω του πληθωρισμού, καθ’ ότι οι τιμές σε σχέση με τα έτη 2022-2023 παρέμειναν σχεδόν σταθερές (+0,1%). Η αύξηση του όγκου πωλήσεων το 2024 είχε αποτέλεσμα η αγορά να τρέξει ανοδικά, με 3,7%, σε σύγκριση με το 2023».

«Φέτος συνεχίζεται η ανάπτυξη του όγκου πωλήσεων, ενώ ταυτόχρονα υπάρχει και αύξηση τιμών κατά 1,4%. Ωστόσο, η αύξηση των πωλήσεων προέρχεται από την αύξηση του όγκου κατά 5%. Η συνολική αύξηση των πωλήσεων σε αξία ανέρχεται στο 6,4%», συμπληρώνει ο κύριος Δημοράγκας.

Τα μεγέθη των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ – Αύξηση τζίρου 69% για τον Σκλαβενίτη σε 5 χρόνια

Εξετάζοντας την ανάπτυξη των επιμέρους αλυσίδων στο διάστημα από το 2019 έως και το 2024, όπου υπάρχουν διαθέσιμοι ισολογισμοί για τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, στην περίπτωση του ομίλου Σκλαβενίτη ο τζίρος αυξήθηκε από 3,28 δισ. ευρώ το 2019 σε 5,56 δισ. ευρώ το 2024, συνολική αύξηση 69% σε 5 χρόνια, που αντιστοιχεί σε μέση ετήσια ανάπτυξη 11,14% για την περίοδο 2019-2024. Το 2019 ο όμιλος εμφάνισε ζημία 18,8 εκατ. ευρώ, ενώ από το 2020 και μετά επανήλθε σε κερδοφορία, με τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους το 2024 να ανέρχονται στα 108,65 εκατ. ευρώ. Το 2023 και το 2024 σημειώθηκαν ισχυρές αυξήσεις στα κέρδη και συγκεκριμένα το 2023: +66,7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος και το 2024: +12,0% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Το ποσοστό κερδοφορίας στην πενταετία ανήλθε στο 1,4%. Από το 2023 και μετά ο Σκλαβενίτης πλησιάζει καθαρό περιθώριο περίπου 2%, που είναι υψηλό για τον ελληνικό λιανεμπορικό κλάδο τροφίμων.

Lidl: Δεν υποχρεούται να δημοσιεύει ισολογισμό

Στην καταγραφή δεν περιλαμβάνεται η Lidl Ελλάς, η οποία δεν δημοσιεύει ισολογισμό λόγω της εταιρικής της μορφής ως Ομόρρυθμης Εταιρείας, γεγονός που δεν την υποχρεώνει βάσει νομοθεσίας να καταρτίζει οικονομικές καταστάσεις. Η Lidl στη χώρα μας κατά δήλωση του διευθύνοντος συμβούλου της, Μάρτιν Μπράντενμπούργκερ, βρίσκεται στη δεύτερη θέση της αγοράς βάσει τζίρου, ο οποίος εκτιμάται ότι υπερβαίνει τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία για την κερδοφορία και τις λοιπές χρηματοοικονομικές της δραστηριότητες.

Χαμηλές πτήσεις για την ΑΒ Βασιλόπουλος, με μέση κερδοφορία 0,35%

Στην περίπτωση της ΑΒ Βασιλόπουλος, η μεταβολή του τζίρου είναι περίπου -0,12% ετησίως δηλαδή ουσιαστικά σταθερός και ελαφρώς πτωτικός σε πενταετή βάση, ενώ μεσοσταθμικά στην πενταετία η καθαρή κερδοφορία της επιχείρησης -συνυπολογίζοντας ζημίες και κέρδη- ανέρχεται στο 0,35%. Σε ό,τι αφορά τα καθαρά αποτελέσματα, δείχνουν μεγάλη μεταβλητότητα, καθώς στο διάστημα 2019-2021 η ΑΒ ήταν κερδοφόρα, ενώ το 2022 και το 2023 ήταν ζημιογόνες χρήσεις 2,5 εκατ. ευρώ το 2022 και 19,3 εκατ. ευρώ το 2023. Το 2024, με ελαφρώς μειωμένο τζίρο στα 1,93 από 1,97 δισεκατομμύρια ευρώ, παρουσίασε ζημία 15,8 εκατ. ευρώ.

METRO: Αύξηση τζίρου 28,6% στην πενταετία

Aντίστοιχα, ο κύκλος εργασιών του ομίλου METRO (Metro Cash & Carry – My market) αυξήθηκε από 1,26 δισ. ευρώ το 2019 σε 1,62 δισ. ευρώ το 2024. Η συνολική πενταετής αύξηση από το 2019 έως και το 2024 αντιστοιχεί σε μέσο ρυθμό 5,17% ετησίως και η μεταβολή από το 2019 στο 2024 ανήλθε στο 28,6%. Τα καθαρά αποτελέσματα εμφάνισαν σαφή βελτίωση από το 2019, που ήταν 9,5 εκατ. ευρώ, και σταθερά ικανοποιητικά επίπεδα τα χρόνια 2020-2023, με μικρή υποχώρηση το 2024 στα 23,01 εκατ. ευρώ. Η μέση αύξηση των καθαρών κερδών στο διάστημα 2019-2024 ήταν 19,4%. Το καθαρό περιθώριο κινήθηκε μεταξύ 1,4%-1,66% μετά το 2020.

Τα δεδομένα της Μασούτης, με μέση συρρίκνωση κερδοφορίας -5,5% ανά έτος

O τζίρος της Μασούτης αυξήθηκε από τα 829,8 εκατομμύρια το 2019 σε 1,14 δισ.  ευρώ το 2024. Αυτό αντιστοιχεί σε αύξηση 37,3% περίπου σε 5 χρόνια. Τα καθαρά κέρδη το 2024 ανήλθαν στα 5,97 εκατομμύρια ευρώ με 382 καταστήματα από 8,26 εκατομμύρια ευρώ που ήταν το 2019, με τον Μασούτη να έχει 331 καταστήματα. Η μέση ετήσια μεταβολή των καθαρών κερδών της Μασούτης κατά τα έτη 2019-2024 είναι περίπου -5,5% ανά έτος. Παρά την αύξηση του τζίρου (+37% σε 5 χρόνια) και την επέκταση καταστημάτων, τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν.

Αύξηση κερδών και τζίρου 118% με χαμηλά περιθώρια κέρδους

Από το 2019 έως και το 2024, ο τζίρος της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός αυξήθηκε σημαντικά με όχημα διαδοχικές εξαγορές που πραγματοποίησε, από 355,62 εκατ. ευρώ σε 777,72 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας συνολική αύξηση της τάξης του 118,8%. Παρόμοια ήταν και η πορεία των καθαρών κερδών, τα οποία από 1,8 εκατ. ευρώ το 2019 έφτασαν τα 3,94 εκατ. ευρώ το 2024, σημειώνοντας συνολική αύξηση περίπου 118%.

Η εταιρεία παρουσιάζει ισχυρή ανάπτυξη στον τζίρο κατά την περίοδο 2019‑2024, με πιο έντονη την άνοδο την περίοδο 2022-2023. Ωστόσο, τα καθαρά κέρδη ακολουθούν πιο ασταθή πορεία, με σημαντικές αυξομειώσεις, καθώς ενώ αυξήθηκαν σε αρκετά από τα έτη της πενταετίας αναφοράς, υπήρξαν και περίοδοι πτώσης, όπως μεταξύ 2021–2022 και 2023–2024. Το 2024 επιβεβαιώνει τη συνεχιζόμενη αύξηση του τζίρου, αλλά δείχνει και υποχώρηση της καθαρής κερδοφορίας κατά περίπου 13,92% σε σύγκριση με το 2023.

Το περιθώριο καθαρού κέρδους κινείται χαμηλά επίπεδα μεταξύ 0,4% και 0,65% στην πενταετία 2019-2024. Το υψηλότερο περιθώριο εντοπίζεται το 2023 (0,65%), ενώ η χρονιά με το χαμηλότερο ήταν το 2022 (0,43%).

Γαλαξίας: Αύξηση τζίρου 18,99% στην πενταετία – Βουτιά κερδοφορίας κατά 57% το 2024

Σε ό,τι αφορά την αλυσίδα Γαλαξίας, από το 2019 έως το 2023, ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά περίπου 18,99%, από 450,13 εκατ. σε 535,65 εκατ. ευρώ, ωστόσο το 2024 καταγράφηκε πτώση 3,99%, φέρνοντας τον τζίρο στα 514,28 εκατ. ευρώ. Η μεγαλύτερη κερδοφορία εμφανίστηκε το 2020, με άνοδο 122% σε σχέση με το 2019. Το 2021–2022 ακολούθησαν μειώσεις, μικρές ή μεγαλύτερες, ενώ το 2023 υπήρξε ήπια ανάκαμψη. Το 2024, όμως, η κερδοφορία συρρικνώθηκε σημαντικά με πτώση 57%. Το περιθώριο κέρδους κορυφώθηκε το 2020 στο 4,16%, για να μειωθεί σταδιακά τα επόμενα έτη. Το 2024 υποχώρησε σημαντικά στο 1,15%, που είναι και το χαμηλότερο της περιόδου.

Market In: Ανάπτυξη τζίρου που δεν συνοδεύεται από ανάπτυξη κερδοφορίας

Η Market In με τη σειρά της εμφανίζει σταθερή και σημαντική ανάπτυξη τζίρου την περίοδο 2019–2024, με τον κύκλο εργασιών να αυξάνεται από περίπου 319 εκατ. ευρώ το 2019 σε 418 εκατ. ευρώ το 2024, καταγράφοντας συνολική αύξηση περίπου 31%. Η ανάπτυξη αυτή υποστηρίζεται από την επέκταση του δικτύου καταστημάτων, που αυξήθηκε από 196 καταστήματα το 2019 σε 257 το 2024, καθώς και από επενδύσεις στην αναδιαμόρφωση καταστημάτων και την είσοδο σε νέες αγορές, όπως η Βόρεια Ελλάδα.

Παρά την ανοδική πορεία στον τζίρο, η κερδοφορία της Market In παρουσιάζει στασιμότητα και πτώση. Τα καθαρά κέρδη περιορίστηκαν από 2,16 εκατ. ευρώ το 2021 σε 1,19 εκατ. ευρώ το 2024, καταγράφοντας μείωση περίπου 45%. Η συμπίεση των περιθωρίων κέρδους οφείλεται κυρίως στην αύξηση του κόστους λειτουργίας, στις τιμολογιακές πιέσεις από τον ανταγωνισμό και στον πληθωρισμό τροφίμων, που επηρεάζουν αρνητικά την πραγματική αξία του τζίρου. Επιπλέον, η αύξηση του αριθμού καταστημάτων δεν συνοδεύτηκε από ανάλογη αύξηση του μέσου τζίρου ανά κατάστημα, γεγονός που επηρεάζει την απόδοση των επενδύσεων.