Γ.Δ.
1435.19 -0,93%
ACAG
-0,61%
6.56
CENER
-0,66%
7.52
CNLCAP
+13,67%
7.9
DIMAND
-0,72%
9.61
OPTIMA
-3,56%
10.28
TITC
-0,35%
28.1
ΑΑΑΚ
-0,71%
6.95
ΑΒΑΞ
-1,62%
1.46
ΑΒΕ
-5,47%
0.467
ΑΔΜΗΕ
-1,35%
2.2
ΑΚΡΙΤ
+2,17%
0.94
ΑΛΜΥ
0,00%
2.8
ΑΛΦΑ
+0,25%
1.631
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.8
ΑΡΑΙΓ
-0,33%
12.26
ΑΣΚΟ
-0,38%
2.64
ΑΣΤΑΚ
+0,27%
7.34
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,50%
8.06
ΑΤΤ
-1,78%
11.05
ΑΤΤΙΚΑ
-1,26%
2.36
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-3,14%
5.55
ΒΙΟΚΑ
+0,75%
2.67
ΒΙΟΣΚ
+2,86%
1.26
ΒΙΟΤ
0,00%
0.274
ΒΙΣ
+9,89%
0.2
ΒΟΣΥΣ
+2,50%
2.46
ΓΕΒΚΑ
+3,12%
1.655
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,09%
16.26
ΔΑΑ
-0,47%
8.418
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,53%
11.3
ΔΟΜΙΚ
+1,10%
4.595
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.349
ΕΒΡΟΦ
-0,59%
1.68
ΕΕΕ
-0,14%
29.46
ΕΚΤΕΡ
+4,47%
4.56
ΕΛΒΕ
+1,23%
4.94
ΕΛΙΝ
-0,41%
2.4
ΕΛΛ
+0,70%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,12%
2.54
ΕΛΠΕ
-0,18%
8.265
ΕΛΣΤΡ
-0,81%
2.46
ΕΛΤΟΝ
-1,28%
1.844
ΕΛΧΑ
-2,36%
1.904
ΕΝΤΕΡ
-0,25%
7.84
ΕΠΙΛΚ
+0,64%
0.158
ΕΠΣΙΛ
0,00%
10.1
ΕΣΥΜΒ
-1,20%
1.23
ΕΤΕ
-1,25%
7.56
ΕΥΑΠΣ
-0,92%
3.22
ΕΥΔΑΠ
-0,35%
5.73
ΕΥΡΩΒ
-1,34%
1.99
ΕΧΑΕ
-0,78%
5.09
ΙΑΤΡ
-1,52%
1.615
ΙΚΤΙΝ
-2,01%
0.438
ΙΛΥΔΑ
-2,81%
1.555
ΙΝΚΑΤ
-0,70%
4.965
ΙΝΛΙΦ
+0,42%
4.8
ΙΝΛΟΤ
-1,23%
1.126
ΙΝΤΕΚ
-0,48%
6.2
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,46%
4.4
ΙΝΤΕΤ
-0,78%
1.265
ΙΝΤΚΑ
-1,56%
3.47
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.605
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+1,28%
1.585
ΚΟΡΔΕ
-3,04%
0.51
ΚΟΥΑΛ
-0,72%
1.37
ΚΟΥΕΣ
-1,25%
5.52
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,90%
11
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-2,10%
1.4
ΛΑΒΙ
-1,89%
0.83
ΛΑΜΔΑ
-1,45%
6.82
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33
ΛΑΝΑΚ
-0,88%
1.13
ΛΕΒΚ
-0,57%
0.35
ΛΕΒΠ
-8,70%
0.336
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
-6,03%
2.65
ΜΑΘΙΟ
-0,47%
1.055
ΜΕΒΑ
0,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
-2,71%
2.87
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
+0,89%
3.985
ΜΙΝ
-0,77%
0.645
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-2,49%
26.6
ΜΟΝΤΑ
+1,32%
3.06
ΜΟΤΟ
-0,67%
2.98
ΜΟΥΖΚ
-1,35%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+0,56%
28.54
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
-1,28%
1.935
ΜΠΤΚ
0,00%
0.45
ΜΥΤΙΛ
-1,51%
37.72
ΝΑΚΑΣ
+7,35%
2.92
ΝΑΥΠ
-0,97%
1.025
ΞΥΛΚ
0,00%
0.297
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+1,23%
0.33
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+0,45%
22.5
ΟΛΠ
-2,61%
24.25
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.87
ΟΠΑΠ
-1,81%
16.28
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,57%
0.883
ΟΤΕ
-0,42%
14.22
ΟΤΟΕΛ
-1,24%
12.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.2
ΠΑΠ
0,00%
2.61
ΠΕΙΡ
-1,98%
3.921
ΠΕΤΡΟ
-0,70%
8.54
ΠΛΑΘ
-1,11%
3.995
ΠΛΑΚΡ
-0,64%
15.5
ΠΡΔ
-1,33%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
-1,03%
1.152
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+2,06%
4.46
ΡΕΒΟΙΛ
-2,76%
1.585
ΣΑΡ
-2,53%
11.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
+0,26%
0.379
ΣΙΔΜΑ
-1,98%
1.98
ΣΠΕΙΣ
+4,47%
7.94
ΣΠΙ
-2,70%
0.72
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-0,06%
18.1
ΤΖΚΑ
+3,75%
1.66
ΤΡΑΣΤΟΡ
+6,25%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,27%
1.708
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.366
ΦΛΕΞΟ
+5,00%
8.4
ΦΡΙΓΟ
-1,26%
0.314
ΦΡΛΚ
-0,96%
4.135
ΧΑΙΔΕ
+4,48%
0.7

Νέα προσπάθεια Ελλάδας – Βουλγαρίας για τη σιδηροδρομική παράκαμψη Βοσπόρου

Νέα προσπάθεια ώστε να ξεκολλήσει το φιλόδοξο έργο σιδηροδρομικής διασύνδεσης τριών ελληνικών λιμανιών (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη) με τρία λιμάνια της Βουλγαρίας (Μπουργκάς, Βάρνα, Ρούσε) συμφώνησαν να κάνουν οι δύο χώρες.

Στις επαφές που είχε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής με τον Βούλγαρο ομόλογό του στη Λιουμπλιάνα, στα μέσα του Σεπτεμβρίου, συμφωνήθηκε να συνεχιστεί η ωρίμανση του έργου.

Η Ελλάδα και η Βουλγαρία προσδοκούν οικονομικά και γεωπολιτικά οφέλη από ένα έργο που θα προσφέρει εναλλακτική διαδρομή για τις εμπορευματικές ροές από και προς την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας σε σχέση με τα Στενά του Βοσπόρου.

Η προώθηση της διασύνδεσης ελληνικών και βουλγαρικών λιμένων (Sea2Sea) στηρίζει και το σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών για τα έξι νέα σιδηροδρομικά έργα, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, που ετοιμάζεται να προκηρύξει με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου. Η χρηματοδότηση για τα έξι νέα έργα δεν είναι εξασφαλισμένη και αναζητούνται διάφορες πηγές, από το επόμενο ΕΣΠΑ

Όπως υποστηρίζουν στελέχη του υπουργείου, ένα τμήμα της χρηματοδότησης, που αναζητείται, μπορεί να προέλθει από τα ευρωπαϊκά κονδύλια για το Sea2Sea και από μηχανισμούς όπως το CEF (Connecting Europe Facility). Ούτως ή άλλως δύο από τα έξι έργα που εντάσσονται στο νέο πακέτο είναι τμήμα του φιλόδοξου σχεδίου διασύνδεσης των ελληνικών και βουλγαρικών λιμανιών. Η ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία και το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο.

Η αρνητική εμπειρία με τα σιδηροδρομικά έργα στην Ελλάδα (μέχρι σήμερα έχουν δαπανηθεί περίπου 5,5 δισ. ευρώ χωρίς να έχει παραδοθεί πλήρως ένα τμήμα!) οδηγεί αρκετούς στο συμπέρασμα πως και αυτό το σύνθετο, διακρατικό, έργο θα μείνει στα χαρτιά.

Όμως, λειτουργούν θετικά οι εν εξελίξει διαγωνισμοί του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση των λιμανιών Αλεξανδρούπολης και Καβάλας που έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον του αμερικανικού παράγοντα. Ήδη οι Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ χρησιμοποιούν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και το σιδηροδρομικό δίκτυο για μεταφορά εξοπλισμού και μονάδων.

Η κυβέρνηση θεωρεί το έργο ελκυστικό και βιώσιμο, ενώ υπάρχει και η στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σήμερα, οι εμπορευματικές ροές από και προς την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας διέρχονται μέσα από τα στενά του Βοσπόρου. Πρόκειται για διαδρομή που έχει σοβαρά μειονεκτήματα όπως το υψηλό της κόστος (εξαιτίας των υψηλών τελών διέλευσης και του χρόνου μεταφοράς) και η μεγάλη επικινδυνότητα εν μέσω φόβων για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον από ένα ατύχημα. Ο εναλλακτικός διάδρομος δεν αναζητείται μόνο για την αποσυμφόρηση των στενών του Βοσπόρου, αλλά και για να υπάρχει μια ασφαλής διαδρομή στην περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Ωστόσο η υλοποίηση της διακρατικής συμφωνίας με την Βουλγαρία, που είχε υπογραφεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, καθυστερεί. Οι δύο χώρες είχαν συμφωνήσει την ίδρυση διακρατικής εταιρείας που μέχρι σήμερα έχει μείνει στα χαρτιά.

Τα σχέδια που είχαν παρουσιαστεί στο παρελθόν προέβλεπαν πως το έργο θα προχωρήσει σε τέσσερις διακριτές φάσεις. Στην πρώτη φάση θα υλοποιηθεί η διασύνδεση της Αλεξανδρούπολης με την Φιλιππούπολη που θα είναι και το κύριο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου. Στη δεύτερη θα γίνει η διασύνδεση με το Μπουργκάς, ώστε να αρχίσει η λειτουργία της παράκαμψης Βοσπόρου. Στην τρίτη θα ενταχθεί το λιμάνι της Βάρνας και στο τέταρτη το παραδουνάβιο λιμάνι του Ρούσε καθώς και το λιμάνι της Καβάλας. Το συνολικό κόστος του έργου μπορεί να φτάσει και τα 3,5 – 4 δισ. ευρώ. Αντίστοιχο έργο διασύνδεσης των χωρών της Βαλτικής με την Πολωνία προωθείται εδώ και δύο δεκαετίες από τη διακρατική εταιρεία Rail Baltica, με εθνικά και κοινοτικά κονδύλια.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!