Γ.Δ.
859.92 -0,05%
CENER
-0,70%
2.82
CNLCAP
0,00%
8
DIMAND
0,00%
14.64
TITC
+0,33%
12.28
ΑΑΑΚ
0,00%
8.4
ΑΑΑΠ
0,00%
3.52
ΑΒΑΞ
-2,41%
0.77
ΑΒΕ
0,00%
0.47
ΑΔΜΗΕ
-0,54%
1.85
ΑΕΓΕΚ
0,00%
0.035
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.454
ΑΛΜΥ
+0,11%
1.83
ΑΛΦΑ
+0,56%
0.905
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.45
ΑΝΔΡΟΔ
0,00%
0.0015
ΑΝΕΚ
0,00%
0.075
ΑΝΕΠ
0,00%
0.072
ΑΝΕΠΟ
0,00%
0.1
ΑΡΑΙΓ
+0,19%
5.25
ΑΣΚΟ
0,00%
2.05
ΑΣΤΑΚ
-2,20%
8
ΑΤΕΚ
+2,56%
0.4
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
4.94
ΑΤΤ
+0,67%
0.075
ΑΤΤΙΚΑ
+0,22%
0.932
ΒΑΡΓ
0,00%
0.11
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.228
ΒΙΟ
+0,85%
3.56
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.51
ΒΙΟΣΚ
+1,67%
0.608
ΒΙΟΤ
0,00%
0.31
ΒΙΣ
0,00%
0.82
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.12
ΒΥΤΕ
+0,32%
3.14
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.24
ΓΕΔ
0,00%
0.0125
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,62%
9.68
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.12
ΔΕΗ
-0,60%
5.765
ΔΙΟΝ
0,00%
0.11
ΔΟΜΙΚ
0,00%
0.642
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.23
ΔΡΟΜΕ
+1,32%
0.306
ΕΒΡΟΦ
0,00%
0.722
ΕΕΕ
-0,70%
22.86
ΕΚΤΕΡ
-0,78%
1.27
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΒΙΟ
0,00%
2.6
ΕΛΓΕΚ
+0,21%
0.48
ΕΛΙΝ
+2,39%
1.715
ΕΛΛ
+0,66%
15.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,55%
1.82
ΕΛΠΕ
-1,10%
6.31
ΕΛΣΤΡ
+0,40%
2.5
ΕΛΤΟΝ
+0,85%
1.78
ΕΛΧΑ
-1,53%
1.418
ΕΝΤΕΡ
0,00%
3.95
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.126
ΕΠΣΙΛ
-1,33%
5.92
ΕΣΥΜΒ
+0,92%
0.66
ΕΤΕ
+0,16%
3.105
ΕΥΑΠΣ
+0,70%
4.3
ΕΥΔΑΠ
-0,26%
7.74
ΕΥΠΙΚ
0,00%
7.8
ΕΥΡΩΒ
-0,60%
0.9344
ΕΧΑΕ
-1,67%
3.24
ΙΑΤΡ
-1,32%
1.49
ΙΚΤΙΝ
+2,47%
0.539
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.145
ΙΝΚΑΤ
+0,22%
2.255
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.04
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.63
ΙΝΤΕΚ
+3,24%
3.82
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
6.55
ΙΝΤΕΤ
0,00%
0.8
ΙΝΤΚΑ
0,00%
1.79
ΚΑΜΠ
0,00%
2.01
ΚΑΡΕΛ
0,00%
264
ΚΕΚΡ
0,00%
1.05
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.54
ΚΛΜ
-2,03%
0.578
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.478
ΚΟΥΑΛ
+0,25%
0.395
ΚΟΥΕΣ
-0,12%
4.25
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.195
ΚΡΙ
+0,34%
5.92
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.67
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.14
ΛΑΒΙ
0,00%
1.24
ΛΑΜΔΑ
-0,83%
5.95
ΛΑΜΨΑ
0,00%
21
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.768
ΛΕΒΚ
0,00%
0.26
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.185
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.04
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.22
ΛΥΚ
0,00%
1.565
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.8
ΜΕΒΑ
0,00%
2.48
ΜΕΝΤΙ
0,00%
3.16
ΜΕΡΚΟ
0,00%
50
ΜΙΓ
-0,36%
0.0275
ΜΙΝ
0,00%
0.54
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,33%
17.05
ΜΟΝΤΑ
+1,63%
0.624
ΜΟΤΟ
0,00%
2.26
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.626
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
14.98
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
2.15
ΜΠΟΚΑ
0,00%
0.026
ΜΠΟΠΑ
0,00%
0.057
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.935
ΜΠΤΚ
0,00%
0.555
ΜΥΤΙΛ
+0,40%
14.91
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.08
ΝΑΥΠ
-3,64%
1.06
ΞΥΛΚ
+1,41%
0.216
ΞΥΛΠ
0,00%
0.278
ΟΛΘ
0,00%
25
ΟΛΠ
+0,39%
15.38
ΟΛΥΜΠ
-0,85%
1.755
ΟΠΑΠ
-1,62%
13.39
ΟΤΕ
+0,35%
17.11
ΟΤΟΕΛ
0,00%
9.5
ΠΑΙΡ
0,00%
0.844
ΠΑΠ
-0,39%
2.57
ΠΕΙΡ
-1,01%
0.9626
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
5.9
ΠΛΑΘ
+1,71%
4.17
ΠΛΑΙΣ
+0,86%
3.53
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.9
ΠΡΔ
0,00%
0.3
ΠΡΕΜΙΑ
+0,42%
1.185
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
8.7
ΠΡΟΦ
-0,94%
3.17
ΡΕΒΟΙΛ
+1,60%
1.27
ΣΑΡ
+1,18%
6.88
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.08
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.031
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.273
ΣΙΔΜΑ
+2,58%
1.99
ΣΠΕΙΣ
0,00%
8.2
ΣΠΙ
0,00%
0.62
ΣΠΥΡ
0,00%
0.174
ΤΕΝΕΡΓ
-0,24%
16.86
ΤΖΚΑ
0,00%
2.14
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.25
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.29
ΦΙΕΡ
0,00%
0.495
ΦΛΕΞΟ
0,00%
6.4
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.107
ΦΡΛΚ
0,00%
3.05
ΦΦΓΚΡΠ
0,00%
4.8
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.54
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!

ΙΕΛΚΑ: Πόσο θα κοστίσει φέτος το πασχαλινό τραπέζι

Tα αποτελέσματα έρευνας τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα το Πάσχα 2020 παρουσιάζει έκθεση-αναφορά που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Η έρευνα βασίζεται σε πρωτογενή δεδομένα που συνέλεξαν ερευνητές του ΙΕΛΚΑ από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και αφορούν τις τιμές της μεγάλης εβδομάδας καθώς και από στοιχεία από την εφαρμογή e-katanalotis.  

Συνολικά το μέσο τυπικό καλάθι του 2021 στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ μη συμπεριλαμβανομένων αμνοεριφίων υπολογίζεται στα 41,70€ και δεν παρουσιάζει ουσιαστική μεταβολή με αύξηση της τάξης του +0,7% σε σχέση με το 2020 όταν ήταν 41,40€ (πίνακας 1).

Παράλληλα το μέσο εύρος τιμών (διαφορά μικρότερης με μέγιστης τιμής τυπικού καλαθιού) εντός των εξεταζόμενων κατηγοριών παραμένει υψηλό με 36%, καταδεικνύοντας ότι οι καταναλωτές για άλλη μία χρονιά έχουν πρόσβαση σε μεγάλο εύρος εναλλακτικών επιλογών (διαφορετικές ποικιλίες, ποιότητες, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αξιοποίηση προσφορών και εκπτώσεων.

Σημαντικό ρόλο για άλλη μια χρονιά αναμένεται να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, επιπλέον ποσοτήτων, δωροεπιταγών, εκπτωτικών κουπονιών κλπ, η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχιακών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 13% από τις προσφορές κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα τις επιλέξουν.

Αν και οι περισσότερες εξεταζόμενες κατηγορίες προϊόντων παρουσιάζουν μείωση, σημαντικά αυξημένη αναμένεται ότι θα είναι η τιμή του αρνιού την Μεγάλη Εβδομάδα με τις τιμές να μην έχουν διαμορφωθεί ακόμα. Σύμφωνα με τα στελέχη της αγοράς ένας συνδυασμός παραγόντων πιέζει τις τιμές αυξητικά. Η μειωμένη διάθεση προϊόντων από το Ηνωμένο Βασίλειο λόγω Brexit προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, οδήγησε σε απορρόφηση προϊόντων από την ελληνική αγορά προς το εξωτερικό για το καθολικό Πάσχα (ειδικά Ιταλία και Ισπανία), λόγω και του ότι το καθολικό Πάσχα φέτος “έπεσε” αρκετά νωρίτερα από το ορθόδοξο. Το ότι το ορθόδοξο Πάσχα φέτος “πέφτει” τόσο αργά σημαίνει ότι τα αμνοερίφια βάρους 10-13 κιλών τα οποία ζητούνται κυρίως από τους καταναλωτές είναι λιγότερα (γιατί τέτοια εποχή τα ζώα έχουν μεγαλώσει) και η μειωμένη προσφερόμενη ποσότητα σε αυτό το βάρος πιέζει την τιμή αυξητικά.
 

 

Το συνολικά χαμηλό συγκριτικά με την προηγούμενη δεκαετία επίπεδο τιμών του τυπικού Πασχαλινού καλαθιού είναι αποτέλεσμα της έντασης του ανταγωνισμού που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια, τόσο στον κλάδο των σουπερμάρκετ, όσο και με τα ανταγωνιστικά κανάλια (π.χ. κρεοπωλείο, λαϊκή αγορά κλπ). Η διαφορά τιμών των καταστημάτων μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ από την υπόλοιπη αγορά (είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας, της αποτελεσματικής λειτουργίας των οργανωμένων τμημάτων προμηθειών των σουπερμάρκετ και της μακροχρόνιας συνεργασίας με οργανωμένους μεγάλους προμηθευτές.

Παράλληλα, όπως καταγράφεται στις έρευνες καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) τα μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας επηρεάζουν και τις αγοραστικές αλλά και τις διατροφικές συνήθειες του κοινού.

Συγκεκριμένα:
Τα οικογενειακά τραπέζια αυτών των ημερών θα είναι μικρότερα. Το 2019, το 67% ή 2 στους 3 καταναλωτές συμμετείχαν σε μεγάλα οικογενειακά τραπέζια άνω των 10 ατόμων. Το ποσοστό αυτό ήταν το 2020 μόλις 3%, ενδεχομένως φέτος να έχουμε ελαφρώς μεγαλύτερο ποσοστό, αλλά σίγουρα μακριά από το 2019.

Επίσης το 31% το οποίο επέλεγε να κάνει το πασχαλινό του τραπέζι στον κλάδο της εστίασης ως το 2019, για δεύτερη χρονιά πρακτικά μηδενίζεται λόγω των μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας.

Τέλος παραμένει αυξημένη η τάση Do-It-Yourself (DIY) όσον αφορά τη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική. Δηλαδή οι καταναλωτές επιλέγουν να φτιάξουν μόνοι τους γλυκά και άλλα πασχαλινά είδη σε μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με το παρελθόν. Χαρακτηριστικά, το ποσοστό που θα φτιάχνει γλυκά στο σπίτι ανεβαίνει από το 51% στο 62%.

 

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!