“Αποθήκες” αυτοκινήτων τα λιμάνια της Ευρώπης

Χιλιάδες εισαγόμενα αυτοκίνητα παραμένουν για έως και 18 μήνες σε ευρωπαϊκά λιμάνια μέχρι να αγοραστούν από τους καταναλωτές

Εκατοντάδες αυτοκίνητα σε λιμάνι της Γερμανίας © EPA/FOCKE STRANGMANN

Σε υπαίθρια πάρκινγκ για εισαγόμενα αυτοκίνητα έχουν μετατραπεί τα λιμάνια στην Ευρώπη, καθώς αυτοκινητοβιομηχανίες και διανομείς βρίσκονται αντιμέτωποι με την επιβράδυνση των πωλήσεων και την έλλειψη οδηγών φορτηγών. Στελέχη ευρωπαϊκών λιμανιών, μιλώντας στους Financial Times, επισημαίνουν τη συσσώρευση κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων ως μία από τις βασικές αιτίες του προβλήματος, με ορισμένες εταιρείες να έχουν κλείσει χρονοθυρίδες παράδοσης πλοίων, χωρίς να έχουν παραγγείλει περαιτέρω μεταφορά. Σε άλλες περιπτώσεις, οι αυτοκινητοβιομηχανίες γενικά δυσκολεύονται να παραγγείλουν φορτηγά λόγω της έλλειψης οδηγών και εξοπλισμού για τη μετακίνηση των οχημάτων.

«Οι διανομείς αυτοκινήτων χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο τους χώρους στάθμευσης του λιμανιού ως αποθήκη. Αντί να αποθηκεύουν τα αυτοκίνητα στους αντιπροσώπους, τα παραλαμβάνουν στον τερματικό σταθμό αυτοκινήτων» σχολίασε ο Οργανισμός Λιμένος Αμβέρσας-Βρυξελλών, του οποίου το λιμάνι στη Ζεεμπρούγκε είναι το πιο πολυσύχναστο στην Ευρώπη για εισαγωγές αυτοκινήτων. Και πρόσθεσε: «Όλα τα μεγάλα λιμάνια αυτοκινήτων παλεύουν με τη συμφόρηση».

Η Κίνα πίσω από το κομφούζιο με τα αυτοκίνητα στα λιμάνια

Στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας δήλωσαν ότι οι κινεζικές αντιπροσωπείες δεν πωλούσαν τα οχήματά τους στην Ευρώπη τόσο γρήγορα όσο περίμεναν, γεγονός που συνέβαλε σημαντικά στην υπερφόρτωση των λιμανιών της περιοχής. «Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων χρησιμοποιούν τα λιμάνια σαν πάρκινγκ αυτοκινήτων» ανέφερε ένας διευθυντής της αλυσίδας εφοδιασμού αυτοκινήτων.

Οι εξαγωγές αυτοκινήτων της Κίνας το 2023 ήταν κατά 58% υψηλότερες σε σχέση με το προηγούμενο έτος, προκαλώντας σημαντική αναδιαμόρφωση της αγοράς οχημάτων. Κατά τους δύο πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους, στους κορυφαίους προορισμούς εξαγωγής κινεζικών αυτοκινήτων με μπαταρία, plug-in υβριδικά και οχήματα υδρογόνου περιλαμβάνονταν το Βέλγιο, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία και η Ολλανδία.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι ορισμένα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα παραμένουν σε ευρωπαϊκά λιμάνια για έως και 18 μήνες, ενώ ορισμένα λιμάνια ζήτησαν από τους εισαγωγείς να προσκομίσουν αποδείξεις για την περαιτέρω μεταφορά, σύμφωνα με στελέχη του κλάδου. Ένας ειδικός σε θέματα εφοδιαστικής αλυσίδας αυτοκινήτων σημείωσε ότι πολλά από τα εκφορτωμένα οχήματα απλώς παρέμεναν στα λιμάνια μέχρι να πωληθούν σε διανομείς ή τελικούς χρήστες. «Επικρατεί χάος» υπογράμμισε ένα άλλο στέλεχος, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να περιγράψει το… κομφούζιο στις εφοδιαστικές αλυσίδες αυτοκινήτων στα ευρωπαϊκά λιμάνια.

Σημειώνεται ότι η διόγκωση των κινεζικών παραγγελιών έφερε στο προσκήνιο νέους «παίκτες» από την ασιατική χώρα στον κλάδο της αυτοκίνησης, οι οποίοι όμως ως νεοεισερχόμενοι αδυνατούν να βρουν μεταφορικές εταιρείες, που θα δώσουν προτεραιότητα στις δικές τους παραγγελίες σε σχέση με τις αντίστοιχες παλαιότερων «παραδοσιακών» δυνάμεων. Αποτέλεσμα: Χιλιάδες αυτοκίνητα να παραμένουν παρκαρισμένα, προκαλώντας «έμφραγμα» στα λιμάνια της Ευρώπης.

DIMAND
0.49%
10.25
ΕΛΣΤΡ
0.87%
2.33
ΚΥΡΙΟ
7.69%
1.19
ΟΛΠ
0.22%
45.50
CENER
0.52%
9.71
ΙΝΤΕΤ
0.00%
1.26
ΕΕΕ
-0.99%
43.96
ΟΛΥΜΠ
1.27%
2.40
ΙΚΤΙΝ
0.44%
0.35
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΜΥΤΙΛ
-0.47%
46.46
ΟΤΟΕΛ
-1.46%
10.80
ΕΒΡΟΦ
-0.96%
2.07
ΡΕΒΟΙΛ
-1.15%
1.72
ΜΟΝΤΑ
-0.23%
4.27
ΠΑΙΡ
0.23%
0.89
ΚΟΥΕΣ
0.00%
7.20
ΑΡΑΙΓ
0.16%
12.18
ΜΙΝ
1.49%
0.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.97
ΑΣΤΑΚ
0.28%
7.28
ΙΝΛΙΦ
-1.18%
5.02
ΔΡΟΜΕ
0.00%
0.32
ΤΡΑΣΤΟΡ
-2.46%
1.19
QLCO
-0.67%
5.94
ΠΕΙΡ
-1.80%
5.88
ΠΡΔ
-1.38%
0.43
ΦΡΛΚ
-1.15%
3.87
AKTR
-0.37%
5.40
ΛΑΜΔΑ
-0.95%
6.25
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.61%
1.64
ΚΑΡΕΛ
0.64%
314.00
ΙΝΤΚΑ
-1.80%
3.27
ΚΤΗΛΑ
0.94%
2.14
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΒΙΟΚΑ
0.00%
1.74
ΟΛΘ
-1.46%
33.80
ΚΟΥΑΛ
-3.12%
1.18
ΝΑΚΑΣ
0.00%
2.98
ΙΝΤΕΚ
0.64%
6.26
ΝΑΥΠ
-1.16%
0.68
ΜΕΒΑ
1.65%
6.15
ΠΕΤΡΟ
1.11%
9.10
ΚΕΚΡ
0.00%
1.59
ΠΡΟΦ
1.74%
7.03
BOCHGR
-1.25%
6.32
ΕΥΔΑΠ
-0.35%
5.77
ΜΟΤΟ
-0.80%
2.48
ΦΡΙΓΟ
-3.86%
0.55
ΜΠΡΙΚ
1.82%
2.79
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
6.00
ΔΟΜΙΚ
10.78%
2.26
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΚΟΡΔΕ
1.92%
0.42
ΜΕΝΤΙ
0.42%
2.40
ΜΕΡΚΟ
-0.54%
37.00
ΑΑΑΚ
4.38%
7.15
ΛΟΥΛΗ
0.28%
3.55
ΕΥΑΠΣ
-0.30%
3.33
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.26%
0.77
ΟΤΕ
-0.67%
16.21
ΔΕΗ
1.24%
13.90
ΕΛΙΝ
1.30%
2.34
ΛΟΓΟΣ
-1.81%
1.63
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
AEM
-0.69%
4.31
ΦΑΙΣ
-3.58%
3.37
ΑΣΚΟ
-0.27%
3.72
ΙΝΛΟΤ
-3.44%
1.12
ΛΑΒΙ
0.64%
0.79
ΕΣΥΜΒ
-1.32%
1.35
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΑΤΡΑΣΤ
1.45%
8.40
ΑΝΔΡΟ
1.49%
6.80
ΔΑΑ
0.56%
9.88
ΒΟΣΥΣ
0.00%
2.06
EVR
-1.76%
1.67
ΚΡΙ
0.11%
18.88
ΚΕΠΕΝ
0.00%
1.93
ΠΕΡΦ
1.15%
6.16
ΠΛΑΘ
0.13%
3.79
ΙΛΥΔΑ
-1.03%
2.87
ΕΚΤΕΡ
2.71%
2.08
ΒΙΟ
0.00%
5.68
ΛΑΝΑΚ
3.77%
1.10
TITC
1.23%
41.00
ΜΟΗ
0.17%
23.90
ΣΙΔΜΑ
-2.21%
1.33
ΛΕΒΠ
0.00%
0.21
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΑΔΜΗΕ
-0.96%
3.11
ΒΙΟΣΚ
0.48%
2.10
ΙΑΤΡ
1.14%
1.77
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΣΠΙ
19.29%
0.61
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ACAG
-0.92%
5.38
ΕΧΑΕ
0.00%
6.01
ΠΑΠ
0.35%
2.87
ΟΠΑΠ
0.15%
19.48
ΑΒΑΞ
4.12%
2.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0.76%
1.31
ΜΠΕΛΑ
-0.21%
29.14
ΣΑΡ
-1.79%
13.18
ΔΑΙΟΣ
0.00%
0.00
ΕΛΠΕ
-1.08%
8.21
ΕΥΡΩΒ
-0.07%
2.90
ΜΑΘΙΟ
0.00%
0.00
ΑΛΜΥ
0.00%
5.02
NOVAL
0.00%
2.52
ΑΤΤ
-0.99%
0.80
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.00
ΑΤΤΙΚΑ
0.49%
2.07
ΕΛΒΕ
-1.20%
4.94
ΕΛΧΑ
-0.20%
2.46
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
OPTIMA
-0.25%
20.00
ΓΕΒΚΑ
-0.92%
1.62
ΦΛΕΞΟ
1.91%
8.00
ΑΤΕΚ
7.85%
1.03
ΠΡΕΜΙΑ
-0.90%
1.33
ΣΠΕΙΣ
2.30%
6.22
ΕΛΛ
0.00%
14.05
CNLCAP
2.24%
6.85
ΑΚΡΙΤ
0.00%
1.00
ΜΙΓ
-0.30%
3.30
ΑΛΦΑ
0.00%
0.00
ΤΖΚΑ
1.07%
1.42
ΕΛΤΟΝ
0.00%
1.75
ΣΕΝΤΡ
3.13%
0.33
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΑΒΕ
-2.08%
0.57
ΞΥΛΚ
0.88%
0.23
ΕΤΕ
-0.18%
10.98
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
1.62%
20.08
ΠΛΑΚΡ
0.00%
0.00