Σε διαρκή κινητικότητα βρίσκεται το τελευταίο διάστημα ο τομέας των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ, δεδομένου ότι μετά τη λήξη της αποκλειστικότητας που υπήρχε στη συνεργασία της efood με τον Σκλαβενίτη, τα My market ξεκίνησαν και αυτά με τη σειρά τους να συνεργάζονται με την εν λόγω πλατφόρμα.
Ωστόσο, μία ακόμα εξέλιξη λαμβάνει χώρα και αυτήν τη στιγμή βρίσκεται στο τελικό στάδιο για την υλοποίησή της. Πρόκειται για τη συνεργασία που ξεκινάει από τις αρχές Ιουνίου, και συγκεκριμένα από την επόμενη Δευτέρα 2 του μηνός, μεταξύ του Σκλαβενίτη και της Wolt. Πρόκειται για μία εξέλιξη που έρχεται να τροφοδοτήσει με νέο ενδιαφέρον την αγορά των ηλεκτρονικών παραγγελιών στα σούπερ μάρκετ, καθ’ ότι ο Σκλαβενίτης θα παραδίδει τα προϊόντα του μέσω της Wolt και από τα dark stores που διαθέτει η φινλανδική εταιρεία. Στόχος του Σκλαβενίτη είναι να παραδίδει με ταχύτητα τις παραγγελίες με τη μορφή quick delivery σε χρονικό διάστημα έως και 30 λεπτών.
Θυμίζουμε ότι η Wolt διατηρεί συνεργασία και με άλλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, η My market, αλλά και η Κρητικός, για την ταχεία παράδοση των παραγγελιών τους στους καταναλωτές. Η φιλοσοφία του Σκλαβενίτη είναι να πραγματοποιεί τις παραδόσεις από τα σημεία της Wolt, προκειμένου να μην επιβαρύνεται η λειτουργία των φυσικών του καταστημάτων, σε περίπτωση που η συλλογή των παραγγελιών γινόταν από εκεί. Ταυτόχρονα, διευρύνει τη διασπορά του με περισσότερα σημεία στην αγορά, αυτά της Wolt, μέσω των οποίων θα εξυπηρετούνται οι παραδόσεις των ηλεκτρονικών παραγγελιών στους πελάτες του.
Tαυτόχρονα, το συγκεκριμένο μοντέλο κρίνεται ικανό αφενός να εξυπηρετήσει την ανάγκη των λιανεμπόρων για έλεγχο του υψηλότατου κόστους που προκύπτει από τις επενδύσεις στο e-commerce σε αποθήκες και τεχνολογίες, αναθέτοντας ουσιαστικά το κόστος και τη διαχείριση του συγκεκριμένου τομέα στις πλατφόρμες παραγγελιών μέσω των δικών τους εγκαταστάσεων.
Νέο πεδίο δραστηριότητας για τη Wolt με επένδυση στα dark stores
Από την άλλη πλευρά, η Wolt ανοίγει ένα νέο πεδίο δραστηριότητας, αυτό της εξυπηρέτησης παραγγελιών για λογαριασμό λιανεμπόρων, κάτι που θα μπορούσε μελλοντικά να λειτουργήσει ως μία επιπρόσθετη δραστηριότητα, πέρα από τις ήδη υπάρχουσες και διαφεύγοντας από το μοντέλο που είχε έως τώρα, βάσει του οποίου εξυπηρετούσε αποκλειστικά τις δικές της παραγγελίες, που προέρχονταν από την πλατφόρμα του Wolt Market.
Εξέλιξη η οποία πιθανότατα θα οδηγήσει τη Wolt στην επένδυση για τη δημιουργία μεγαλύτερων χώρων διανομής, ώστε να διευρύνει τους αποθηκευτικούς χώρους πέραν των υφιστάμενων, οι οποίοι έχουν μέση επιφάνεια περίπου 400 τετραγωνικών μέτρων. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσει να εξυπηρετήσει και νέες συνεργασίες που θα επιδιώξει να αναλάβει το προσεχές χρονικό διάστημα μέσα από τα δικά της hubs για λογαριασμό τρίτων.
Αργά αλλά σταθερά αναπτύσσονται τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ
Εν τω μεταξύ, όπως προκύπτει από στοιχεία του πρώτου τετραμήνου της NielsenIQ, ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ αποτελεί μόλις το 3,3% από τον συνολικό τζίρο του οργανωμένου λιανεμπορίου στη χώρα, φέρνοντας στα ταμεία τους 97,2 εκατ. ευρώ στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, έναντι 87,5 εκατ. ευρώ που ήταν το αντίστοιχο τετράμηνο του 2024.
Ωστόσο, πρόκειται για ένα συμπληρωματικό κομμάτι των φυσικών καταστημάτων, το οποίο έχει διατηρήσει τις δυνάμεις του σε σχέση με την περίοδο της πανδημίας, όπου γνώρισε ταχύτερη ανάπτυξη από αυτήν που θα μπορούσε να καταγράψει υπό κανονικές συνθήκες λειτουργίας της αγοράς.
Να σημειωθεί ότι στο πρώτο τετράμηνο του 2025 ο ρυθμός ανάπτυξης στην περίοδο αναφοράς κινήθηκε στα επίπεδα του 11,09%. Στη μέτρηση έχουν υπολογιστεί οι πωλήσεις των Σκλαβενίτη, ΑΒ Βασιλόπουλος, Μασούτης και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός.
H πορεία των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ το 2024
Θυμίζουμε ότι στους 12 μήνες του 2024 ο τζίρος στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ της χώρας μας ήταν 278 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας ανάπτυξη 21%, με βάση τα στοιχεία της Convert Group. Παρ’ όλα αυτά, το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος τομέας παρουσιάζει ισχυρή διψήφια ανάπτυξη καταδεικνύει πως υπάρχουν οι προοπτικές εκείνες για μεγαλύτερη συνεισφορά του στον τζίρο των σούπερ μάρκετ τα επόμενα χρόνια.
Το αγοραστικό ταξίδι, μέσω του e-commerce, έχει κυρίως ως σκοπό τον βασικό ανεφοδιασμό του νοικοκυριού ή και το «στοκάρισμα» συγκεκριμένων προϊόντων, που πιθανότατα να είναι και σε προσφορά, ενώ σε μικρότερο βαθμό ο καταναλωτής αγοράζει μικρής αξίας καλάθια για την κάλυψη καθημερινών αναγκών. Το είδος των προϊόντων που επιλέγει περισσότερο ο online αγοραστής, σε επίπεδο μεγάλων κατηγοριών, σε σχέση με το offline, είναι κυρίως κατηγορίες τροφίμων και ποτών, ενώ επίσης επιλέγει συγκριτικά περισσότερο κατηγορίες που αφορούν την φροντίδα του νοικοκυριού.
Στον αντίποδα, η συνεισφορά των φρέσκων και επί ζυγίω προϊόντων στο online καλάθι είναι σημαντικά μικρότερη, σε σχέση με αυτό που ισχύει στο offline (14,4% Vs 25,4%), γεγονός που συνδέεται με την προτίμηση του καταναλωτή για φρέσκα προϊόντα, καθώς και με την επιθυμία του να μπορεί να δει -και κατά περίπτωση- και να μπορεί και να αγγίξει το προϊόν.
Προχωρώντας ένα ακόμα βήμα ως προς τις προϊοντικές κατηγορίες όπου το ηλεκτρονικό κανάλι συνεισφέρει περισσότερο στον τζίρο των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, ξεχωρίζουν το νερό (6,4%), τα χαρτικά (6,1%) και η άμμος για τις γάτες (6,7%), λόγω των μεγάλων συσκευασιών τους και της δυσκολίας που έχουν κατά τη μεταφορά.