Ο κλάδος που συνεχίζει να αναπτύσσεται σε τζίρο εν αντιθέσει με άλλους τομείς της λιανικής είναι αυτός των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η λιανική -εξαιρουμένων των τροφίμων, οχημάτων και καυσίμων- κινείται με ισχνή άνοδο των πωλήσεων κάτω από τα επίπεδα του 2,5% που ήταν τον Μάιο ο πληθωρισμός.
Αντιθέτως, τα σούπερ μάρκετ δείχνουν όχι μόνο αντοχές, αλλά συνεχίζουν να μεγαλώνουν τον τζίρο που βάζουν στα ταμεία τους, καταγράφοντας αύξηση πωλήσεων κατά 8% στο πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου (σύγκριση της περιόδου από 30/12/2024 έως 25/05/2025 με την περίοδο 01/01/2024 έως 26/05/2024) όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Nielsen IQ, εταιρείας που μετράει τα δεδομένα της συγκεκριμένης αγοράς. Πιο συγκεκριμένα, στους πέντε αυτούς μήνες ο τζίρος των σούπερ μάρκετ ανήλθε στα 6,18 δισεκατομμύρια ευρώ από 5,72 δισεκατομμύρια ευρώ που ήταν το αντίστοιχο διάστημα του 2024.
Tην ίδια στιγμή περιορίζεται η ένταση των προωθητικών ενεργειών και προσφορών στα ράφια, γεγονός που οφείλεται κατά κύριο λόγο στην πρόσφατη εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας της κυβέρνησης, με σκοπό την προστασία του καταναλωτή από πλασματικές εκπτώσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ το πεντάμηνο του 2024 το ποσοστό των επώνυμων ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών που πωλούνταν υπό καθεστώς προσφοράς ήταν 66,7%, το φετινό πεντάμηνο περιορίστηκε στο 54,8% στα επώνυμα προϊόντα και αντίστοιχα στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας από 54,5% πέρυσι το ποσοστό αυτό έχει περιοριστεί φέτος στο 45,3%.
Σταθερά ανοδικά τρόφιμα και ποτά στα σούπερ μάρκετ, κάνουν τον μεγαλύτερο τζίρο
Εξετάζοντας την κατανομή των πωλήσεων στις κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, το μεγαλύτερο μερίδιο στην πίτα διατηρούν τα συσκευασμένα τρόφιμα και ποτά, τα οποία έχουν και τη μεγαλύτερη συμβολή στον συνολικό τζίρο των αλυσίδων με 54,6%. Πιο συγκεκριμένα:
- Η κατηγορία συσκευασμένων τροφίμων και ποτών είχε τζίρο 3,37 δισεκατομμύρια ευρώ στο φετινό πεντάμηνο έναντι 3,13 δισεκατομμυρίων ευρώ στο πεντάμηνο του 2024, αναπτυσσόμενη με 7,8% (ανάπτυξη πωλήσεων 7,5% στα τρόφιμα και 9,1% στα ποτά).
- Η κατηγορία των φρέσκων και επί ζυγίω προϊόντων που αγοράζονται από το κρεοπωλείο, τον πάγκο αλλαντικών, τον πάγκο τυριών ή το οπωροπωλείο είναι η αμέσως μεγαλύτερη σε συμβολή στον τζίρο των σούπερ μάρκετ με ποσοστό 25%. Ειδικότερα, ο τζίρος που εμφάνισε η συγκεκριμένη κατηγορία στους πέντε πρώτους μήνες του έτους ήταν 1,54 δισεκατομμύρια ευρώ από 1,39 δισεκατομμύρια ευρώ πέρυσι, σημειώνοντας ανάπτυξη 11,2%.
- Τρίτη σε συμμετοχή στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ είναι η κατηγορία των προϊόντων καθαριότητας και φροντίδας σπιτιού με 8,3% και τζίρο 512 εκατομμύρια ευρώ από 502 εκατομμύρια ευρώ το πεντάμηνο του 2024 (ανάπτυξη 1,9%).
- Αμέσως μετά έρχονται τα προϊόντα ατομικής υγιεινής και ομορφιάς με συμμετοχή στις συνολικές πωλήσεις 6,1%. Ως προς τον τζίρο τους ήταν και σε αυτήν την περίπτωση ανοδικός με 2,7% από τα 370 εκατομμύρια ευρώ το πεντάμηνο του 2024 στα 380 εκατομμύρια ευρώ στο πεντάμηνο του 2025.
Σημαντική είναι και η συμβολή των προϊόντων bazaar στις συνολικές πωλήσεις των ελληνικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Πρόκειται για αγαθά όπως είδη ρουχισμού και υπόδησης, βιβλία, έπιπλα, ηλεκτρικές συσκευές. Αντιπροσωπεύουν το 6% του συνολικού τους τζίρου και στο πεντάμηνο αναφοράς έφεραν στα ταμεία 369 εκατομμύρια ευρώ από 334 εκατομμύρια ευρώ.
Να θυμίσουμε τέλος ότι με βάση τα πρόσφατα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ τον Μάιο του 2025 ήταν στα επίπεδα του +2,47% σε σχέση με τον Μάιο 2024. Επιπλέον, οι τιμές του Μαΐου 2025 σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα Απρίλιο 2025 καταγράφονται με πολύ μικρή αύξηση κατά 0,63%. Συνολικά στη διάρκεια του δωδεκαμήνου (Ιούνιος 2024 – Μαίος 2025) καταγράφηκε σταθερό επίπεδο τιμών με οριακή μείωση κατά -0,03%.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις και μειώσεις τιμών σε κατηγορίες προϊόντων
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών τον Μάιο 2025 σε σχέση με τον Μάιο 2024 καταγράφηκαν σε:
- Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -9,20%
- Τροφές και είδη για κατοικίδια: -4,91%
- Τρόφιμα παντοπωλείου: -3,57%
- Χαρτικά, καλλυντικά & είδη προσωπικής υγιεινής: -2,72%
- Αλλαντικά: -0,52%
Αντίστοιχα, οι μεγαλύτερες αυξήσεις τον Μάιο 2025 σε σχέση με τον Μάιο 2024 καταγράφηκαν στις κατηγορίες:
- Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +8,83%
- Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +7,78%
- Φρέσκα κρέατα: +6,41%
- Ζύμες νωπές και κατεψυγμένες: +5,48%
- Αλκοολούχα ποτά: +5,46 %.