Σημαντική αλλαγή έρχεται στην Porsche, που ηγείται των πολυτελών αυτοκινητοβιομηχανιών, αφού ο CEO, Oλιβερ Μπλουμ, (Oliver Blume), αποχωρεί σε λίγες ημέρες από τη θέση του, την οποία κατείχε από το 2015, ενώ από το 2022 έχει αναλάβει και τη θέση του CEO του Ομίλου Volkswagen. Τη θέση του παίρνει ο Michael Leiters. Η απόφαση αυτή έρχεται μετά από ασφυκτικές πιέσεις των επενδυτών, οι οποίοι θεωρούσαν ότι η διπλή ιδιότητα του, ως CEO τόσο του Volkswagen Group όσο και της Porsche. δεν μπορούσε πλέον να εξυπηρετήσει αποτελεσματικά τα συμφέροντα των δύο εταιρειών.
Ο 57χρονος Μπλουμ παραχώρησε συνέντευξη στη FAZ και αναφέρθηκε, τόσο στο επικείμενο αντίο του στην Porsche, όσο και στην κρίση της Volkswagen, με το δημοσίευμα του Economist για το τι μέλλει γενέσθαι στην γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία να είναι κατατοπιστικό, όπου για να ανακόψει την πτώση της , στρέφεται προς τους Κινέζους. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται αντιμέτωπη με σοβαρή κρίση, μόνο τον τελευταίο χρόνο έχει απολύσει περίπου 51.500 εργαζόμενους – το 7% του συνολικού εργατικού δυναμικού, σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδιακής Στατιστικής Υπηρεσίας. Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο Όλιβερ Μπλουμ, , θα παραμείνει στο τιμόνι της VW έως το 2030,εν μέσω οικονομικής καταιγίδας.
Η συνέντευξη Μπλουμ στη FAZ
Ας δούμε όμως τι είπε ο Όλιβερ Μπλουμ στη γερμανική FAZ για το αντίο από την ηγεσία της Porsche.
«Είμαι ευγνώμων που ηγήθηκα μιας φανταστικής εταιρείας για δέκα χρόνια. Η τελευταία δεκαετία ήταν μακράν η πιο επιτυχημένη οικονομικά φάση στην ιστορία της Porsche. Οκτώ από τα τελευταία δέκα χρόνια ήταν χρονιές ρεκόρ. Τώρα είναι η σωστή στιγμή για να παραδώσω την ηγεσία της εταιρείας. Ο διπλός μου ρόλος στον Όμιλο Volkswagen και στην Porsche σχεδιάστηκε πάντα για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Ήταν προσωπικά σημαντικό για μένα να συνεισφέρω την εμπειρία μου στην αναπροσαρμογή της Porsche φέτος, υπό εξαιρετικά απαιτητικές συνθήκες. Η εταιρεία είναι πλέον έτοιμη και από το επόμενο έτος θα αναπτυχθεί οικονομικά πολύ θετικά. Φιλοδοξία μου ήταν να παραδώσω την Porsche οργανωμένη στον διάδοχό μου, Μίχαελ Λάιτερς. Τώρα αφοσιώνομαι πλήρως στον Όμιλο Volkswagen – και παραμένω συνδεδεμένος με την Porsche από εκεί» είπε αρχικά ο Μπλουμ.
«Ο διπλός ρόλος είχε σημαντικά πλεονεκτήματα για τον Όμιλο Volkswagen και για την Porsche. Τα τελευταία τρία χρόνια έχουμε αναδιαρθρώσει εκτενώς τον Όμιλο Volkswagen λειτουργικά και τον έχουμε επανατοποθετήσει στρατηγικά. Αυτό είναι ορατό σήμερα σε όλους τους τομείς. Η Porsche επωφελήθηκε από αυτό» τόνισε εν συνεχεία.
Φέτος όμως η Porsche πρακτικά δεν αποφέρει καθόλου κέρδη. «Η Porsche έχει ξεκάθαρη δέσμευση στην έδρα της στη Γερμανία. Εδώ βρίσκεται η βασική αιτία της τρέχουσας κατάστασης. Εξάγουμε 100% από την Ευρώπη. Η κινεζική αγορά πολυτελείας κατέρρευσε κατά πάνω από 80% σε σύντομο χρονικό διάστημα. Στις ΗΠΑ έχουμε υψηλούς δασμούς. Οι δύο μεγαλύτερες μεμονωμένες αγορές αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% των πωλήσεων της Porsche. Τα χαμένα κέρδη μας ασκούν εξαιρετική οικονομική πίεση. Επιπλέον, οι αγορές ηλεκτροκίνησης δεν εξελίχθηκαν όπως αναμενόταν. Υπό αυτό το πρίσμα, αναπροσαρμόσαμε την Porsche φέτος. Όλα τα απαραίτητα έξοδα γι’ αυτό τα καταχωρίσαμε συνειδητά πλήρως στο 2025», επεσήμανε ο Μπλουμ.
Στην ερώτηση αν ο διάδοχος, Michael Leiters, χρειάζεται να ξεκινήσει αμέσως το επόμενο πρόγραμμα περικοπών στην Porsche το 2026, ο Μπλουμ, απάντησε: «Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε συνομιλίες με το εργατικό μας συμβούλιο για ένα διευρυμένο πακέτο μέλλοντος. Αυτές οι συνομιλίες αναμένεται να συνεχιστούν και το επόμενο έτος. Η ποιότητα προηγείται της ταχύτητας. Πρέπει να περιμένουμε τα αποτελέσματα. Είναι όμως σαφές ότι η Porsche πρέπει να συνεχίσει να προσπαθεί».
Τα λάθη του Μπλουμ
Συνεχίζοντας την συνέντευξη του στη FAZ, o Μπλουμ, έδωσε απαντήσεις για το εάν έκανε λάθη και αν εστίασε υπερβολικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα: «Η βασική ουσία της εταιρείας είναι ισχυρή, τα προϊόντα έχουν εξαιρετική απήχηση και πολλές αγορές καταγράφουν πωλήσεις ρεκόρ. Στην Κίνα, στοχεύσαμε σε υπερβολικά ισχυρή ανάπτυξη και τώρα αντιδρούμε. Επιπλέον, από τη σημερινή οπτική, πριν από μερικά χρόνια δεν διαμορφώσαμε το χαρτοφυλάκιο προϊόντων μας αρκετά ευέλικτα. Η στρατηγική μας ήταν να έχουμε μια προσφορά βενζινοκίνητων, υβριδικών και ηλεκτρικών σπορ αυτοκινήτων σε κάθε ένα από τα τρία τμήματά μας – αλλά όχι σε κάθε προϊόν. Κάναμε λάθος εκτίμηση με το Macan. Με βάση τα δεδομένα εκείνης της εποχής και την εκτίμηση των αγορών μας, θα αποφασίζαμε το ίδιο ξανά. Σήμερα η κατάσταση είναι διαφορετική. Και αντιδράσαμε συμπληρώνοντας βενζινοκίνητα και υβριδικά».
Στην ερώτηση εάν είχε εστιάσει λιγότερο έντονα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η Porsche δεν θα ήταν καλύτερα σήμερα, ο Μπλουμ ξεκαθάρισε τα εξής: «Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να υπερτονίσουμε αυτό το αποτέλεσμα. Η ηλεκτροκίνηση στην Porsche λειτουργεί. Είμαστε ένας από τους ισχυρότερους παραδοσιακούς κατασκευαστές αυτοκινήτων στη μετάβαση. Τώρα έρχεται και η ηλεκτρική Cayenne και θέτει νέα πρότυπα. Απλώς η πίτα συνολικά είναι πολύ μικρή. Ωστόσο, οι αγορές της Κίνας και των ΗΠΑ είναι οικονομικά πολύ πιο καθοριστικές».
Θα αναπτυχθεί ξανά η Porsche στην Κίνα;
«Η Porsche πωλεί μόνο 40.000 αυτοκίνητα ετησίως στην Κίνα, αντί για σχεδόν 100.000 πριν από λίγα χρόνια. Δεν αναμένουμε νέα ανάπτυξη από τη σημερινή οπτική. Γι’ αυτό μειώνουμε το κινεζικό μας δίκτυο πωλήσεων και τις ικανότητές μας, ώστε να είμαστε και πάλι υψηλά κερδοφόροι ακόμη και με χαμηλότερες πωλήσεις. Στα βενζινοκίνητα οχήματα, εστιάζουμε σε ένα αποκλειστικό τμήμα της αγοράς και αυξάνουμε τις εξατομικευμένες προσφορές. Σε αυτό βοηθά και μια ματιά σε άλλα αγαθά του κλάδου πολυτελείας: Ακόμη και σε εποχές έξυπνων ψηφιακών ρολογιών, υπάρχουν κατασκευαστές υψηλής ποιότητας μηχανικών ρολογιών που είναι πολύ επιτυχημένοι», είπε ο Μπλουμ για το εάν θα αναπτυχθεί ξανά η Porsche στην Κίνα.
Μιλώντας για το τι μέλλει γενέσθαι στις ΗΠΑ όπου η Audi σκέφτεται να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο εκεί για να αποφύγει τους δασμούς του Τραμπ και αν θα μπορούσαν να παράγονται και αυτοκίνητα Porsche, ο Μπλουμ είπε:
«Για την Porsche, η παραγωγή στις ΗΠΑ δεν είναι επικερδής, επειδή οι πωλούμενες μονάδες των επιμέρους μοντέλων είναι πολύ χαμηλές. Για την Audi θα υπήρχαν βάσεις για τοπική παραγωγή. Ωστόσο, καθοριστική για μια οικονομικά βιώσιμη απόφαση θα ήταν μια εκτεταμένη οικονομική υποστήριξη από το αμερικανικό κράτος. Και αυτή δεν υπάρχει μέχρι στιγμής».
«Δεν θα πουληθούν ηλεκτρικές Porsche στους Κινέζους»
Ξεκάθαρος ήταν στην ερώτηση, εάν θα πουληθούν ηλεκτρικές Porsche στους Κινέζους.«Δεν υπάρχει ακόμη τμήμα πολυτελείας για ηλεκτρικά οχήματα στην Κίνα. Βλέπουμε καλές ευκαιρίες με την νέα ηλεκτρική Cayenne, την οποία θα παρουσιάσουμε στην Κίνα την άνοιξη, αλλά μιλάμε για μικρά τμήματα, και ο αυστηρότερος φόρος πολυτελείας δυσχεραίνει περαιτέρω τις δραστηριότητες. Δεν υπάρχουν επί του παρόντος συγκεκριμένα σχέδια για την Porsche, αλλά ίσως κάποια μέρα γίνει ενδιαφέρον να σκεφτούμε ένα σπορ αυτοκίνητο ειδικά για την κινεζική αγορά. Ο Όμιλος Volkswagen θα μπορούσε θεωρητικά να προσφέρει ευκαιρίες για εντοπισμένη παραγωγή».
Στο ενδεχόμενο η Porsche να τραβήξει μια κόκκινη γραμμή και να αποχωρήσει από την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα, ο Μπλουμ δήλωσε: «Είναι πολύ νωρίς για να το κρίνουμε. Η αγορά είναι εξαιρετικά μικρή στο τμήμα των τιμών μας. Γι’ αυτό τα οχήματά μας πρέπει να προσφέρουν στους πελάτες πράγματα που δεν υπάρχουν στην αγορά – όπως η νέα ηλεκτρική Cayenne. Βασικά, βλέπουμε μεγάλο ενδιαφέρον από την κινεζική πελατεία για την μάρκα μας. Γι’ αυτό εστιάζουμε κυρίως σε αποκλειστικά βενζινοκίνητα και υβριδικά σπορ αυτοκίνητα. Εδώ βοηθάει και μια ματιά σε άλλα αγαθά του κλάδου πολυτελείας: Ακόμη και σε εποχές έξυπνων ψηφιακών ρολογιών, υπάρχουν κατασκευαστές υψηλής ποιότητας μηχανικών ρολογιών που είναι πολύ επιτυχημένοι».
Μπλουμ: Στην Porsche πετύχαμε αποτελέσματα ρεκόρ τα τελευταία δέκα χρόνια
Κανείς δεν έχασε τόσα χρήματα από τη δυσχερή θέση της Porsche όσο οι ισχυρές ιδιοκτήτριες οικογένειες Porsche και Piëch. Ως Διευθύνων Σύμβουλος της VW, έχετε ακόμα την εμπιστοσύνη τους ήταν η επόμενη ερώτηση της FAZ προς τον Όλιβερ Μπλουμ. «Στην Porsche πετύχαμε αποτελέσματα ρεκόρ τα τελευταία δέκα χρόνια. Από αυτό επωφελήθηκε ο Όμιλος Volkswagen, αλλά και οι ιδιοκτήτριες οικογένειες. Αλλά είναι αλήθεια, φυσικά, ότι οι μέτοχοι έχουν υποστεί ζημίες από τη δημόσια εγγραφή της Porsche πριν από τρία χρόνια. Πρέπει να αντιμετωπίσω και αυτή την κριτική».
Αναφερόμενος στην επέκταση του συμβολαίου του στη VW, o Μπλουμ είπε: «Το Εποπτικό Συμβούλιο του Ομίλου Volkswagen με ρώτησε φέτος αν θα επέκτεινα το συμβόλαιό μου ως Διευθύνων Σύμβουλος, το οποίο έληγε το 2028. Το σκέφτηκα. Συμφωνήσαμε να επεκτείνουμε το συμβόλαιο εργασίας μου στον Όμιλο μέχρι τα τέλη του 2030. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα σαφές μήνυμα από τις ιδιοκτήτριες οικογένειες, την πλευρά των εργαζομένων και το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας ως μεγαλομέτοχο. Είμαι ευγνώμων για αυτή την εμπιστοσύνη».
Στόχος για απολύσεις πάνω από 35.000 θέσεις εργασίας στη Volkswagen έως το 2030
Πριν από ένα υπήρξε συμφωνία με το εργατικό συμβούλιο ένα πρόγραμμα εξοικονόμησης δισεκατομμυρίων ευρώ. Όμως έκτοτε η αγορά αυτοκινήτου έχει γίνει ακόμη πιο δύσκολη.
Αρκούν ακόμη οι περικοπές που συμφωνήθηκαν τότε; «Προχωράμε πολύ καλά στην εφαρμογή των συμφωνηθέντων μέτρων με τους εταίρους κοινωνικού διαλόγου. Μέχρι το 2030, θέλουμε να περικόψουμε πάνω από 35.000 θέσεις εργασίας στη Volkswagen AG στη Γερμανία. 25.000 εργαζόμενοι έχουν ήδη αποφασίσει να αποχωρήσουν από την εταιρεία μέσω κοινωνικά αποδεκτών λύσεων. Καταφέραμε ήδη να μειώσουμε το κόστος εργοστασίων μας στις γερμανικές εγκαταστάσεις της Volkswagen κατά 30% φέτος. Επίσης, στην Audi, την Porsche και τη μονάδα λογισμικού Cariad, είμαστε πλήρως εντός χρονοδιαγράμματος όσον αφορά τις περικοπές προσωπικού. Αυτή η πρόοδος, δυστυχώς, εξανεμίζεται από τις εξελίξεις στην αγορά της Κίνας και τους δασμούς των ΗΠΑ. Ως εκ τούτου, απαιτούνται μαζικές προσπάθειες και στο μέλλον για να διατηρηθεί η επιχείρηση βιώσιμη» απάντησε ο Μπλουμ.
«Εστιάζουμε τώρα στην εφαρμογή όσων έχουμε συμφωνήσει. Αυτή είναι μια μεγάλη πρόκληση για όλη την ομάδα και για κάθε άτομο. Φυσικά, θα συνεχίσουμε να εξετάζουμε το κόστος και στο μέλλον. Αυτή είναι η ευθύνη μας για την εταιρεία – και για όλους τους εργαζόμενους. Αλλά δεν είμαι υπέρ του να λέμε ήδη τώρα: Δεν είναι αρκετό, χρειαζόμαστε ακόμα περισσότερα» είπε ακόμα
Τεράστια ποσά για επενδύσεις
Απάντηση έδωσε για το εάν το κλείσιμο ενός μεγάλου εργοστασίου της VW στη Γερμανία παραμένει ταμπού. «Το κλείσιμο εργοστασίων δεν είναι αξία από μόνο του. Προσαρμόζουμε τις παραγωγικές μας ικανότητες στη Γερμανία μόνο στη Volkswagen κατά 730.000 οχήματα ετησίως. Αυτό αντιστοιχεί σχεδόν σε τρία μεγάλα εργοστάσια. Επιπλέον, υπάρχουν προσαρμογές στην Audi και την Porsche. Αναλαμβάνουμε ευθύνη για τη βιομηχανική τοποθεσία Γερμανία και δεν μπορούμε απλώς να κλείσουμε τα πάντα. Και αυτό σημαίνει επίσης ότι διαθέτουμε τεράστια ποσά για επενδύσεις» είπε ο Μπλουμ και ανέφερε παραδείγματα.
«Τα επόμενα πέντε χρόνια, ο Όμιλος Volkswagen σκοπεύει να επενδύσει 160 δισεκατομμύρια ευρώ. Η έμφαση δίνεται στη Γερμανία και την Ευρώπη. Σε προϊόντα, τεχνολογίες, εγκαταστάσεις παραγωγής και υποδομές. Ταυτόχρονα, χρηματοδοτούμε εξελίξεις σε μελλοντικούς τομείς όπως οι κυψέλες μπαταριών, το λογισμικό ή η αυτόνομη οδήγηση. Η Volkswagen θέτει σε λειτουργία το πρώτο της εργοστάσιο κυψελών μπαταριών στο Ζάλτσγκιτερ. Για αυτό αναλαμβάνουμε υψηλά οικονομικά βάρη. Θεωρώ επιτακτική ανάγκη να αναπτύξουμε και να κατασκευάσουμε κυψέλες μπαταριών στην Ευρώπη. Δεν πρέπει να εξαρτόμαστε πλήρως από Ασιάτες προμηθευτές σε αυτή τη σημαντική τεχνολογία, όπως μέχρι τώρα».
«Το 2030 να είμαστε μια ελκυστική αυτοκινητοβιομηχανία που να πρωτοστατεί σε όλες τις μεγάλες τεχνολογίες»
Κλείνοντας τη συνέντευξή του, ο Όλιβερ Μπλουμ, μίλησε για το μεγάλο του στοίχημα όταν λήξει η θητεία του ως επικεφαλής του Ομίλου. «Θέλουμε το 2030 να είμαστε μια ελκυστική αυτοκινητοβιομηχανία που να πρωτοστατεί σε όλες τις μεγάλες τεχνολογίες, να προσφέρει συναρπαστικά προϊόντα και, πάνω απ’ όλα, να είναι οικονομικά ισχυρή. Αυτό σημαίνει: Ο Όμιλος Volkswagen θα είναι τότε πιο κερδοφόρος από σήμερα – αυτή είναι η φιλοδοξία μας. Το οικονομικό έτος 2025 καταγράψαμε εκτεταμένες έκτακτες επιβαρύνσεις, σε όλες τις μάρκες και τους τομείς. Έχουμε φτάσει στον πάτο. Έχουμε δημιουργήσει καλές προϋποθέσεις για να πάμε προς τα πάνω το επόμενο έτος».