Η ζήτηση για παλαιά δεξαμενόπλοια αντιστέκεται στην ύφεση

Παρά τη μείωση 9% στις συναλλαγές, 692 πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου παραμένουν περιζήτητα, ενισχυόμενα από τον «σκιώδη στόλο»

Τάνκερ © Unsplash

Η αγορά για τα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου και συγκεκριμένα για τον «γερασμένο» στόλο των δεξαμενόπλοιων, φαίνεται πως αψηφά τις προσδοκίες. Σε μια χρονιά όπου ο συνολικός όγκος των αγορών και πωλήσεων δεξαμενόπλοιων έχει μειωθεί, η ζήτηση για παλαιά πλοία, ιδίως VLCC και Aframax, παραμένει απροσδόκητα ισχυρή. Με τους αγοραστές να επικεντρώνονται σε πλοία μέσης ηλικίας 14 ετών, η αγορά αποδεικνύει ότι η ηλικία δεν αποτελεί εμπόδιο όταν τα κέρδη είναι σταθερά και η διαθεσιμότητα περιορισμένη.

Χρησιμοποιώντας τα δεδομένα της VesselsValue Timeseries, μπορούμε να δούμε ότι μέχρι σήμερα έχουν καταγραφεί 228 συναλλαγές δεξαμενόπλοιων, μειωμένες κατά περίπου 9,2% από τις 249 της ίδιας περιόδου του 2024. Ωστόσο, αυτή η μείωση του όγκου δεν αντανακλά μια ψύξη του κλίματος, ιδιαίτερα όσον αφορά τα παλαιότερα πλοία, τα οποία συνεχίζουν να προσελκύουν έντονο ενδιαφέρον από τους αγοραστές. Οι τιμές των VLCC και Aframax έχουν αυξηθεί από την αρχή του έτους, ενώ τα Suezmax είναι το μόνο τμήμα που παρουσιάζει χαμηλότερες τιμές, πιθανώς λόγω του γηράσκοντος στόλου που διατίθεται προς πώληση. Για παράδειγμα, οι τιμές για τα 20χρονα VLCC 310.000 DWT έχουν αυξηθεί κατά περίπου 18,4% από την αρχή του έτους, από 33,14 εκατ. δολάρια σε 39,12 εκατ. δολάρια. Στον τομέα των Aframax, τα πλοία 20 ετών με 110.000 DWT έχουν αυξηθεί κατά περίπου 1,21% από 24,77 εκατ. δολάρια ΗΠΑ σε 25,08 εκατ. δολάρια ΗΠΑ.

Τα πλοία του «σκιώδη στόλου» και οι γεωπολιτικές προκλήσεις στηρίζουν την αγορά

Ένας βασικός  παράγοντας που στηρίζει την αγορά είναι η συνεχιζόμενη ζήτηση από τον αναπτυσσόμενο «σκιώδη στόλο». Τα τελευταία στοιχεία της VesselsValue δείχνουν ότι ο αριθμός των πιθανών υποψηφίων για τον σκιώδη στόλο ανέρχεται σήμερα σε 692 πλοία, που αντιστοιχεί σε περίπου το 12% του ενεργού στόλου δεξαμενόπλοιων, πολλά από τα οποία είναι παλαιότερα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου ηλικίας 12-18 ετών, τα οποία εμπορεύονται αγοραστές από τη Μέση Ανατολή ή την Ασία σε ροές ρωσικού πετρελαίου και στη συνέχεια συχνά αλλάζουν σημαία ή έχουν πολλαπλές αλλαγές ιδιοκτησίας. Αυτό οφείλεται στο χαμηλότερο κόστος απόκτησης, στο δυναμικό βραχυπρόθεσμων κερδών και στη συνεχιζόμενη βιωσιμότητα των παλαιότερων πλοίων στα τρέχοντα εμπορικά πρότυπα. Με τη σταθερή ροή πετρελαίου και την αύξηση των τόνων-μιλίων, αυτός ο τομέας υποστηρίζει αποφασιστικά τις τιμές και τον όγκο των συναλλαγών στις αγορές παλαιών χωρητικοτήτων.

Τα θεμελιώδη στοιχεία των κερδών ενισχύουν τη δυναμική. Από την αρχή του έτους, οι τιμές των ναυλώσεων VLCC για ένα έτος έχουν βελτιωθεί αισθητά, σημειώνοντας άνοδο κατά περίπου 13% από την αρχή του έτους σε περίπου 46,614 δολάρια ΗΠΑ την ημέρα. Εν τω μεταξύ, τα Aframax και Suezmax παρέμειναν σταθερά, αλλά σε επίπεδα πολύ πάνω από τους ιστορικούς μέσους όρους. Για τους ιδιοκτήτες παλαιότερων πλοίων, αυτό αποτελεί είτε ένα κερδοφόρο κίνητρο για πώληση είτε μια δικαιολογία για να συνεχίσουν να εμπορεύονται τον τόνο αντί να τον αποσύρουν.

Η γεωπολιτική επίσης παίζει σημαντικό ρόλο. Η συνεχιζόμενη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα και οι συνεχιζόμενοι κίνδυνοι στο Στενό του Ορμούζ έχουν αναγκάσει τους χειριστές να αλλάξουν τις διαδρομές των ταξιδιών, αυξάνοντας τις τόνους-μίλια και περιορίζοντας τη διαθεσιμότητα. Οι ναυλωτές προτιμούν όλο και περισσότερο τα ευέλικτα, διαθέσιμα πλοία —συχνά παλαιότερα— αντί να περιμένουν σύγχρονα πλοία.

Στις αξιοσημείωτες πρόσφατες πωλήσεις περιλαμβάνεται το VLCC Atlantic Loyalty (307.300 DWT, Απρίλιος 2007, Dalian Shipbuilding Industry Corp), το οποίο πωλήθηκε σε ξηρά δεξαμενή σε μη γνωστούς αγοραστές για 44 εκατομμύρια δολάρια, με αξία VV 44 εκατομμύρια δολάρια. Το VLCC City of Tokyo (304.000 DWT, Μάρτιος 2004, Universal) πωλήθηκε επίσης σε μη γνωστούς αγοραστές για 41,5 εκατ. δολάρια, με αξία VV 36,22 εκατ. δολάρια.

Συνοψίζοντας, ενώ ο αριθμός των συναλλαγών δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου έχει μειωθεί ελαφρώς το 2025, η αγορά για παλαιότερα πλοία παραμένει σταθερή. Εκτός αν οι αγορές μεταφορών υποχωρήσουν δραματικά ή η εφαρμογή των κανονισμών γίνει πιο αυστηρή από το αναμενόμενο, τα παλαιά δεξαμενόπλοια είναι πιθανό να παραμείνουν σε υψηλή ζήτηση και το επόμενο έτος.