ΟΛΘ: Υπογράφεται η σύμβαση με ΜΕΤΚΑ- ΤΕΚΑΛ για τον 6ο προβλήτα

Κοντά στα 200 εκατ. ευρώ το κόστος του έργου της επέκτασης του 6ου προβλήτα στον ΟΛΘ. «Τρέχουν» οι πρόδρομες εργασίες

ΟΛΘ ΣΕΜΠΟ 6ου προβλήτα © ΟΛΘ

Μέχρι τις 10-15 Σεπτεμβρίου, το αργότερο, θα έχει υπογραφεί η ανάθεση του έργου επέκτασης του 6ου προβλήτα του Λιμένα της Θεσσαλονίκης, στον προσωρινό ανάδοχο, την κ/η ΜΕΤΚΑ- ΤΕΚΑΛ, η οποία ήδη εκτελεί σειρά προκαταρκτικών εργασιών, προκειμένου να ξεκινήσει να υλοποιείται αυτό το στρατηγικής σημασίας-έργο για τον ΟΛΘ.

Ήδη από τους δικηγόρους και των δύο πλευρών «χτενίζεται» το σχέδιο της σύμβασης μεταξύ ΟΛΘ ΑΕ και κοινοπραξίας και στις επόμενες μία-δύο εβδομάδες θα μπουν και οι υπογραφές, οπότε και θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται το πλέον σημαντικό αναπτυξιακό έργο υποδομής, για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το οποίο σχεδιάζεται τουλάχιστον τα τελευταία 25 χρόνια. Ο δρόμος για την υπογραφή της σύμβασης ανοίγει με την ολοκλήρωση μιας αναλυτικής διαδικασίας, με το λεγόμενο value engineering, με την οποία παραμετροποιήθηκαν όλα τα υποέργα και οι εργασίες, προκειμένου να εντοπισθούν τα περιθώρια εξοικονόμησης πόρων, δίχως να αλλοιωθεί στο παραμικρό το τεχνικό έργο.

Σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, η τελική προσφορά της κοινοπραξίας ήταν στα 224 εκατ. ευρώ, αλλά μετά την αναψηλάφηση όλων των στοιχείων του κόστους, η δαπάνη για το έργο μειώνεται κατά 25-28 εκατ., το οποίο σημαίνει ότι η ανάθεση θα γίνει για κάτι λιγότερο από 200 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός για το έργο του 6ου προβλήτα είχε επαναπροκηρυχθεί από την ΟΛΘ ΑΕ τον Νοέμβριο του 2023 και η κ/ξ ΜΕΤΚΑ- ΤΕΚΑΛ είχε ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος τον Απρίλιο του 2024. Μετά την έγκριση του επικαιροποιημένου master plan και της ΣΜΠΕ της ΟΛΘ ΑΕ ( ΦΕΚ Α’18/10-2-2025) και, την άδεια, στη συνέχεια, από το ΥΠΕΝ, για την έναρξη κατασκευής του έργου επέκτασης του 6ου προβλήτα ( construction permit), υπογράφηκε στις 22 Ιουλίου 2025, μία σύμβαση ύψους 3 εκατ. ευρώ, με την οποία ανατέθηκε στην κοινοπραξία, η εκτέλεση προκαταρκτικών εργασιών.

Η χρηματοδότηση του έργου της επέκτασης δεν προβληματίζει τη διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ, καθώς η Εταιρεία είναι αδάνειστη και «έχει στη μπάντα», διαθέσιμα στις Τράπεζες, περί τα 120-125 εκατ. Όλες οι συστημικές τράπεζες μα και άλλα τραπεζικά ιδρύματα, προθυμοποιούνται να προσφέρουν δανειακά κεφάλαια, είτε κοινοπρακτικά, είτε κατά αυτοτελώς, καθώς μάλιστα η Εταιρεία έχει υψηλή κερδοφορία. Σημειώνεται ότι τα καθαρά κέρδη του 2024 , μετά από φόρους, ανήλθαν σε 28 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά +38%.

Το διάστημα αυτό, από πλευράς της ΟΛΘ ΑΕ, διαμορφώνεται το πλάνο χρηματοδότησης του έργου, που θα αντλεί για μία τριετία περί τα 70 εκατ. ευρώ ανά έτος, για την υλοποίησή του.

Σε εξέλιξη οι πρόδρομες εργασίες στον ΟΛΘ για τον 6ο προβλήτα

Στις πρόδρομες εργασίες, που αναμένεται να ολοκληρωθούν έως τον Νοέμβριο, περιλαμβάνονται: η ακριβής βυθομέτρηση, που γίνεται ήδη από ειδικό πλοίο και έχει εκτελεστεί σε ποσοστό 50%. Η βυθομέτρηση γίνεται ένθεν κακείθεν της επέκτασης και στον δίαυλο του προβλήτα. Γίνεται έρευνα στον βυθό για τυχόν υπάρχουσες βόμβες, από την εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, δίχως ακόμη να υπάρχουν ευρήματα (σ.σ. είχαν βρεθεί στο παρελθόν).

Δημιουργούνται χώροι υλικών επιχώσεων και εργοτάξια του κατασκευαστή, ένας στη βάση του 6ου προβλήτα, ένας στην άκρη του προβλήτα προς τη θάλασσα και ένας χώρος στην ανατολική πλευρά του προβλήτα, που δεν έχει συμπεριληφθεί στο έργο επέκτασης. Σημειώνεται ότι έχει γίνει συμφωνία με τους κατασκευαστές του Fly Over ( ABAΞ- ΜΕΤΚΑ) για προϊόντα εκσκαφής- κατεδαφίσεων, ώστε για το έργο της επέκτασης να δοθούν περί τις 250.000-280.000 κ.μ., υλικών.

Στην ανατολική πλευρά του 6ου προβλήτα θα τοποθετηθεί μία μονάδα παραγωγής σκυροδέματος και δύο μονάδες παραγωγής caissons, δηλαδή θαλάμων θεμελίωσης λιμενικών έργων.
Ο χρόνος ολοκλήρωσης αυτών των πρόδρομων εργασιών είναι 120 ημέρες, αλλά προβλέπεται ότι θα τελειώσουν νωρίτερα, καθώς ήδη έχει προχωρήσει η εγκατάσταση των εργοταξίων, η βυθομέτρηση αλλά και η έρευνα του βυθού.

Με την ολοκλήρωση των εργασιών αυτών, θα ξεκινήσει άμεσα η υλοποίηση του έργου της επέκτασης του 6ου προβλήτα, που θα κατασκευαστεί σε 36-37 μήνες.

Η ταυτότητα του έργου

Σύμφωνα με τα τεύχη του διαγωνισμού, το έργο του 6ου προβλήτα περιλαμβάνει τουλάχιστον τις παρακάτω εργασίες:

  • Κατασκευή νέου, πρόσθετου κρηπιδότοιχου, ως ευθεία προέκταση του υπάρχοντος κρηπιδότοιχου 26, με ελάχιστο συνεχές μήκος 513 μέτρων, εκ των οποίων τα 400 μέτρα τουλάχιστον, θα παρέχουν ελάχιστο βάθος 16.50 μέτρα από τη μέση στάθμη της θάλασσας.
  • Κατασκευή επιπρόσθετου χερσαίου χώρου, πλάτους τουλάχιστον 258 μέτρων, παράλληλα με τον νέο κρηπιδότοιχο.
  • Κατασκευή όλων των συμπληρωματικών έργων υποδομής που απαιτούνται για την πλήρη λειτουργία του νέου κρηπιδότοιχου και του αντίστοιχου χερσαίου χώρου, συμπεριλαμβανομένων: της βυθοκόρησης του διαύλου ναυσιπλοΐας και του κύκλου ελιγμών των πλοίων με ελάχιστο βάθος – 16,50 μέτρα από τη μέση στάθμη της θάλασσας, των δαπέδων του χερσαίου χώρου, καθώς και των απαραίτητων δικτύων επικοινωνιών και υπηρεσιών.

Σημειώνεται, τέλος, ότι το έργο, που είχε περιληφθεί στις υποχρεωτικές επενδύσεις των 180 εκατ. ευρώ που οφείλει να υλοποιήσει ο ιδιώτης επενδυτής, είχε, σχεδόν πριν από δέκα χρόνια, προϋπολογισθεί στα 130 εκατ. ευρώ. Βεβαίως, οι αυξήσεις στα δομικά υλικά, όπως και στα άλλα κόστη παραγωγής, αύξησαν σημαντικά την απαιτούμενη δαπάνη.