Σε σταθερά επίπεδα κινήθηκε η ελληνική ακτοπλοΐα κατά το καλοκαίρι του 2025 , παρά τις υψηλές προσδοκίες που προέκυψαν από την αύξηση του τουριστικού ρεύματος. Ο κ. Κωνσταντίνος Γκιώνας, διευθυντής της ΣΕΕΝ, σε δηλώσεις του στο powergame.gr , επισημαίνει ότι η συνολική εικόνα της αγοράς παραμένει περίπου στα ίδια επίπεδα με το 2024, με ορισμένες γραμμές να εμφανίζουν άνοδο και άλλες μικρή πτώση.
Η σταθερότητα αυτή δεν αποτελεί απογοήτευση, αλλά υποδεικνύει ότι η ακτοπλοΐα δεν κατάφερε να κεφαλαιοποιήσει πλήρως την αυξημένη τουριστική κίνηση. Παράγοντες όπως η αύξηση του κόστους διαμονής σε ορισμένους προορισμούς και η συνολική εκτίμηση του ταξιδιωτικού πακέτου επηρεάζουν πλέον σημαντικά τις επιλογές των ταξιδιωτών.
Ακτοπλοΐα: Σταθερότητα και μικρές διαφοροποιήσεις
Η ακτοπλοϊκή κίνηση το καλοκαίρι του 2025 κινήθηκε με σταθερότητα, παρά τις υψηλές προσδοκίες για αύξηση. Ο κ. Κωνσταντίνος Γκιώνας, σημειώνει ότι «οι επίσημες συγκεντρωτικές μετρήσεις δεν έχουν ακόμη δημοσιοποιηθεί, αλλά οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν μια οριακή αύξηση σε σχέση με το 2024». Σύμφωνα με τον ίδιο, η εικόνα από τον Ιανουάριο έως και τον Αύγουστο παραμένει περίπου στα περσινά επίπεδα, με μικρές διαφοροποιήσεις ανά γραμμή και προορισμό.
Η τάση αυτή δείχνει ότι, ενώ η επιβατική κίνηση παρουσιάζει σημάδια ανάκαμψης, η αύξηση δεν ήταν ομοιόμορφη. Ορισμένες γραμμές εμφάνισαν υψηλότερη ζήτηση, ιδιαίτερα εκείνες που εξυπηρετούν δημοφιλείς και εύκολα προσβάσιμους προορισμούς, ενώ άλλες κατέγραψαν ελαφρά πτώση, κυρίως σε απομακρυσμένα ή πιο ακριβά νησιά. Επιπλέον, οι ταξιδιώτες φαίνεται να σταθμίζουν συνολικά το «πακέτο» του ταξιδιού —μετακίνηση, διαμονή και τοπικές δαπάνες— πριν επιλέξουν πλοίο, γεγονός που επηρεάζει τη συνολική κίνηση.
Συνολικά, η εικόνα στην ακτοπλοΐα κατά τους θερινούς μήνες του 2025 παρουσίασε μια σταθερότητα με μικρές διαφοροποιήσεις, υπογραμμίζοντας ότι ο κλάδος παραμένει βασικός πυλώνας μετακίνησης στα νησιά, αλλά δεν ακολούθησε πλήρως την αύξηση του τουρισμού.
Πόσοι ταξίδεψαν φέτος; Η κίνηση σε αριθμούς και τάσεις
Όσον αφορά τον συνολικό αριθμό επιβατών και οχημάτων που ταξίδεψαν με τα πλοία το 2025, η γενική εικόνα υποδεικνύει ότι η κίνηση παραμένει κοντά στα περσινά επίπεδα, με μικρές αυξομειώσεις ανάλογα με τους προορισμούς και τις γραμμές, όπως ανέφερε ο ίδιος.
Για να κατανοηθεί καλύτερα η τάση, αξίζει να δούμε τα διαθέσιμα στοιχεία για το 2024. Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), το 2024 η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 4% σε σχέση με το 2023, ενώ η κίνηση οχημάτων κατέγραψε αύξηση 3%. Αντίστοιχα, για το πρώτο τρίμηνο του 2025, η ΕΛΣΤΑΤ αναφέρει μικρή μείωση 1,1% στην επιβατική κίνηση σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2024, ενώ η κίνηση οχημάτων αυξήθηκε κατά 3%.
Η εικόνα αυτή καταδεικνύει ότι, ενώ η συνολική κίνηση παραμένει σταθερή, υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανάλογα με την περίοδο και τον τύπο μετακίνησης.
Συνολικά, τα στοιχεία αυτά υπογραμμίζουν ότι η ακτοπλοΐα παραμένει κρίσιμη για τη μετακίνηση επιβατών και οχημάτων στα ελληνικά νησιά, αλλά η ζήτηση επηρεάζεται από παράγοντες πέρα από την απλή αύξηση του τουρισμού, όπως η σχέση κόστους και αξίας της μετακίνησης και η ελκυστικότητα κάθε προορισμού.
Σαρωνικός σε άνοδο, Βόρειο Αιγαίο και Δωδεκάνησα σε μείωση
Η φετινή θερινή σεζόν ανέδειξε σημαντικές διαφοροποιήσεις ανάμεσα στις διάφορες ακτοπλοϊκές γραμμές. Οι γραμμές του Σαρωνικού παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση, με τη ζήτηση να ενισχύεται κατά περίπου 8%–10% σε σχέση με το 2024. Οι προορισμοί αυτοί, εύκολα προσβάσιμοι από την Αττική και δημοφιλείς για μονοήμερες ή ολιγοήμερες αποδράσεις, προσέλκυσαν μεγάλο αριθμό επιβατών. Η συχνότητα των δρομολογίων, οι σχετικά προσιτές τιμές και η εγγύτητα των νησιών αποτέλεσαν καθοριστικούς παράγοντες για την αύξηση της ζήτησης.
Αντίθετα, γραμμές που εξυπηρετούν το Βόρειο Αιγαίο, τα Δωδεκάνησα και τα Χανιά κατέγραψαν μικρή πτώση, της τάξης του 4%–5%. Η μείωση αυτή οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, μεταξύ των οποίων η αύξηση του κόστους διαμονής σε ορισμένους προορισμούς, η ύπαρξη ανταγωνιστικών διεθνών επιλογών και η εντύπωση υψηλών τιμών σε συγκεκριμένα δρομολόγια, ιδίως σε περιόδους αιχμής ή σε ταχύπλοα.
Η εικόνα αυτή καταδεικνύει ότι η ζήτηση δεν εξαρτάται μόνο από τη γενική αύξηση του τουρισμού, αλλά και από παράγοντες όπως η προσβασιμότητα, η οικονομική προσιτότητα και η συνολική ταξιδιωτική εμπειρία που προσφέρει κάθε προορισμός. Οι διαφοροποιήσεις ανά γραμμή αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα της αγοράς και την πρόκληση για στοχευμένες παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν την κίνηση σε όλους τους προορισμούς.
Τι επηρέασε τη ζήτηση: κόστος, επιλογές και εντυπώσεις
Η φετινή σεζόν στην ακτοπλοΐα δεν ακολούθησε πλήρως την αύξηση του τουρισμού, υπογραμμίζοντας ότι η ζήτηση για μετακίνηση με πλοίο εξαρτάται από πολλούς και σύνθετους παράγοντες. Ένας από τους κυριότερους είναι το κόστος διαμονής σε ορισμένους προορισμούς, το οποίο αυξήθηκε φέτος σε αντίθεση με διεθνείς ανταγωνιστικούς προορισμούς, όπως η Ιταλία και η Ισπανία, όπου καταγράφηκαν μειώσεις τιμών.
Οι ταξιδιώτες πλέον αξιολογούν συνολικά το «πακέτο» του ταξιδιού —μετακίνηση, διαμονή και τοπικές δαπάνες— και όταν το συνολικό κόστος αυξάνεται, μέρος του ενδιαφέροντος και της ζήτησης μετατοπίζεται σε εναλλακτικούς προορισμούς ή αναβάλλεται, όπως τόνισε ο κ. Γκιώνας. Η φετινή εμπειρία δείχνει ότι η επιλογή του ταξιδιώτη δεν εξαρτάται μόνο από την ευκολία και την ταχύτητα μετακίνησης, αλλά και από τη συνολική σχέση κόστους και αξίας του ταξιδιού.
Παράλληλα, η υπερπροβολή μεμονωμένων περιπτώσεων ακριβών ακτοπλοϊκών εισιτηρίων —ιδίως σε περιόδους αιχμής, σε συγκεκριμένους προορισμούς ή σε ταχύπλοα δρομολόγια— δημιούργησε την εντύπωση καθολικής ακρίβειας. Αυτή η αντίληψη επηρέασε τις προσδοκίες των ταξιδιωτών, καθιστώντας τους πιο προσεκτικούς στις επιλογές τους και επηρεάζοντας τη μακροπρόθεσμη φήμη της προσιτότητας των ελληνικών νησιών.
Η συνολική εικόνα αναδεικνύει ότι η ακτοπλοΐα δεν λειτουργεί αποκομμένα από το ευρύτερο τουριστικό και οικονομικό περιβάλλον και ότι η σταθερότητα της ζήτησης απαιτεί συντονισμένες προσπάθειες σε επίπεδο τιμών, υπηρεσιών και προβολής των προσφερόμενων ταξιδιωτικών εμπειριών.
Προκλήσεις στον κλάδο: Ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις
Η ακτοπλοϊκή κίνηση το καλοκαίρι του 2025 καταγράφει συνολικά μια σταθερότητα με μικρές διαφοροποιήσεις, παρά την αύξηση της τουριστικής ζήτησης. Τα στοιχεία υποδεικνύουν ότι η αγορά παραμένει ανθεκτική, αλλά οι αυξήσεις δεν κατανέμονται ομοιόμορφα ανά γραμμή και προορισμό. Οι γραμμές του Σαρωνικού σημείωσαν τη μεγαλύτερη ζήτηση, ενώ γραμμές στο Βόρειο Αιγαίο, τα Δωδεκάνησα και τα Χανιά παρουσίασαν μικρές μειώσεις.
Οι βασικοί παράγοντες που επηρέασαν τη ζήτηση περιλαμβάνουν το συνολικό κόστος του ταξιδιού, που περιλαμβάνει μετακίνηση, διαμονή και τοπικές δαπάνες, καθώς και την αντίληψη των ταξιδιωτών για την τιμολογιακή πολιτική, ειδικά σε περιόδους αιχμής ή σε δρομολόγια ταχύπλοων πλοίων. Η προσοχή των ταξιδιωτών στη συνολική σχέση κόστους-αξίας υπογραμμίζει τη σημασία στρατηγικών προσεγγίσεων για την ενίσχυση της κίνησης σε όλες τις γραμμές.
Παράλληλα, η σταθερότητα της ζήτησης αναδεικνύει τον κρίσιμο ρόλο της ακτοπλοΐας στη σύνδεση των ελληνικών νησιών με την ηπειρωτική χώρα. Η σημασία αυτή γίνεται ακόμη πιο εμφανής όταν εξετάζονται οι επιπτώσεις τουριστικών επιλογών σε διεθνές επίπεδο, καθώς οι ανταγωνιστικοί προορισμοί στην Ιταλία και την Ισπανία προσέφεραν φέτος μειώσεις στα κόστη διαμονής, επηρεάζοντας μέρος της κίνησης προς τα ελληνικά νησιά.
Για το μέλλον, η πρόκληση είναι διπλή: αφενός, να μετατραπεί η αυξημένη τουριστική ζήτηση σε αντίστοιχη αύξηση της ακτοπλοϊκής κίνησης, και αφετέρου να διασφαλιστεί η προσιτότητα και η ποιότητα των υπηρεσιών. Οι εταιρείες καλούνται να προσαρμόσουν τη στρατηγική τους μέσω βελτιστοποίησης τιμών, συχνότητας δρομολογίων και ποιότητας υπηρεσιών, ενώ η Πολιτεία μπορεί να στηρίξει την προσβασιμότητα και τη βιωσιμότητα του κλάδου.