Η παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά βρίσκεται σε έντονη αναταραχή, καθώς τα ναύλα των πλοίων supertanker για μεταφορά πετρελαίου εκτοξεύτηκαν στα 137.000 δολάρια ημερησίως, τα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων πέντε ετών. Άλμα παρατηρείται και στα ναύλα για δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, LNG. Αυξήθηκαν κατά 12% στα 130.750 δολάρια την ημέρα, στο υψηλότερο επίπεδο τον Δεκέμβριο του 2023, σύμφωνα με στοιχεία της Spark Commodities.
Η αλυσίδα εφοδιασμού πετρελαίου αναδιαμορφώνεται με ταχύτητα, μετά την πλήρη ενεργοποίηση των αμερικανικών κυρώσεων στις ρωσικές εταιρείες Rosneft PJSC και Lukoil PJSC, γεγονός που έχει οδηγήσει μεγάλους αγοραστές -κυρίως Ινδία και Κίνα- να αναζητήσουν εναλλακτικές πηγές προμήθειας, μεταδίδει το Bloomberg.
Εκτίναξη στα ναύλα των supertanker μεταφοράς πετρελαίου
Σύμφωνα με στοιχεία της Baltic Exchange, τα ναύλα των very-large crude carriers (VLCCs), των πλοίων που μεταφέρουν έως και 2 εκατ. βαρέλια αργού, στη διαδρομή Μέση Ανατολή – Κίνα άγγιξαν τα 137.000 δολάρια ημερησίως προς το τέλος της προηγούμενης εβδομάδας. Πρόκειται για αύξηση 576% από τις αρχές του έτους, ένα επίπεδο που είχε να καταγραφεί από τον Απρίλιο του 2020, ενώ ξεπέρασε και το προηγούμενο πολυετές υψηλό που σημειώθηκε μόλις δύο εβδομάδες πριν.
Παράλληλα, ο ευρύτερος δείκτης VLCC TCE έφτασε τα 116.400 δολάρια την ημέρα, υπογραμμίζοντας τη δυναμική που έχει αποκτήσει η αγορά. Η εκτίναξη βασίζεται σε δύο ταυτόχρονες εξελίξεις: τις κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο και την αύξηση παραγωγής από τις ΗΠΑ και μεγάλα μέλη του OPEC+.
Όπως επισημαίνει σε ανάλυσή του ο Omar Nokta της Jefferies, η ενίσχυση της παραγωγής από τη Μέση Ανατολή και τις ΗΠΑ έρχεται την κατάλληλη στιγμή για αγοραστές που στρέφονται εσπευσμένα μακριά από τη Ρωσία. Οι κρατήσεις για φορτώσεις τέλη Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου αυξήθηκαν αισθητά, με περίπου δώδεκα VLCCs να αναζητούνται μόνο την προηγούμενη εβδομάδα – εξέλιξη που πυροδότησε νέα άνοδο των ναύλων.

Τα ναύλα για τα supertanker ανεβαίνουν σε νέο πολυετές ρεκόρ. Οι τιμές αναφοράς από τη Μέση Ανατολή προς την Κίνα έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδο από τον Απρίλιο του 2020 ©Bloomberg
Η εκτίναξη των VLCC ναύλων συμπαρασύρει ολόκληρο το φάσμα των δεξαμενόπλοιων. Τα Suezmax έχουν μετακινηθεί δυναμικά προς τη Μέση Ανατολή, αναλαμβάνοντας δρομολόγια που παραδοσιακά κάλυπταν μεγαλύτερα πλοία. Παράλληλα, τα Aframax ωφελούνται σημαντικά, με τις αποδοχές στη διαδρομή Μέση Ανατολή – Ασία να φτάνουν τα 51.000 δολάρια ημερησίως, σύμφωνα με την Sentosa Shipbrokers.
Την ίδια στιγμή, η αγορά βλέπει και ένα παλαιό φαινόμενο να επανεμφανίζεται: δεξαμενόπλοια προϊόντων “βρομίζουν” για να μεταφέρουν αργό, κυνηγώντας τα υψηλότερα κέρδη – μια σαφής ένδειξη της έντασης που επικρατεί.
Η απομάκρυνση μεγάλων αγοραστών από τη Ρωσία και η στροφή τους προς τη Μέση Ανατολή και τις ΗΠΑ έχουν δημιουργήσει μια νέα, πιο σύνθετη πραγματικότητα για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Τα εξαιρετικά υψηλά ναύλα ενισχύουν τα έσοδα των ναυτιλιακών εταιρειών, αλλά παράλληλα αυξάνουν το κόστος για εισαγωγείς και διυλιστήρια διεθνώς.
Το επόμενο διάστημα θα δείξει αν οι τιμές θα σταθεροποιηθούν ή αν η αγορά θα συνεχίσει να κινείται σε επίπεδα πρωτοφανούς έντασης, καθώς οι γεωπολιτικές εξελίξεις εξακολουθούν να ανατρέπουν τις ισορροπίες στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα πετρελαίου.

Τα ναύλα για μεταφορά LNG από ΗΠΑ στην Ευρώπη ανεβαίνουν στο υψηλότερο επίπεδο από τον Δεκέμβριο του 2023 ©Bloomberg
Άλμα στα ναύλα δεξαμενόπλοιων μεταφοράς LNG
Οι τιμές spot στα ναύλα για τα δεξαμενόπλοια υγροποιημένου φυσικού αερίου, LNG, επέκτειναν την άνοδο, καθώς οι ρεκόρ εξαγωγών από τη Βόρεια Αμερική έδεσαν περισσότερα πλοία.
Το κόστος των ναύλων ενός πλοίου που μεταφέρει LNG από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη αυξήθηκε κατά περίπου 12% την Παρασκευή στα 130.750 δολάρια την ημέρα, το υψηλότερο από τον Δεκέμβριο του 2023, σύμφωνα με στοιχεία της Spark Commodities. Οι τιμές έχουν αυξηθεί από τις αρχές Οκτωβρίου καθώς η παραγωγή αυξάνεται από νέα έργα στη Βόρεια Αμερική, απαιτώντας περισσότερα πλοία για την παράδοση του υπερψυγμένου καυσίμου σε πελάτες, συμπεριλαμβανομένης της Ασίας.
Φαίνεται να υπάρχει ακόμη μεγαλύτερη άνοδος για τις τιμές, με ένα πλοίο ναυλωμένο για περισσότερα από 150.000 δολάρια την ημέρα για ένα ταξίδι στον Ατλαντικό Ωκεανό να ξεκινά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου, σύμφωνα με traders που μίλησαν στο Bloomberg.
Ο κινητός μέσος όρος 30 ημερών για τις εξαγωγές LNG της Βόρειας Αμερικής αυξήθηκε στο υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί την Πέμπτη, σημειώνοντας αύξηση περίπου 50% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg. Οι αυξανόμενες τιμές των ναύλων αποτελούν μια ανατροπή μετά την ύφεση της αγοράς για το μεγαλύτερο μέρος του έτους λόγω υπερπληθυσμού πλοίων.
Ωστόσο, η αύξηση αυτή έχει οδηγήσει ορισμένους αγοραστές LNG να επιδιώξουν να καθυστερήσουν τις φορτώσεις στη λεκάνη του Ατλαντικού, σύμφωνα με την Spark Commodities. Ξεχωριστά, το κόστος ενοικίασης ενός δεξαμενόπλοιου στον Ειρηνικό Ωκεανό βρίσκεται επίσης στο υψηλότερο επίπεδο εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο.