Γ.Δ.
837.49 +0,32%
CENER
+1,09%
2.77
CNLCAP
0,00%
8.1
TITC
0,00%
11.3
ΑΑΑΚ
0,00%
8.4
ΑΑΑΠ
0,00%
3.12
ΑΒΑΞ
-0,13%
0.752
ΑΒΕ
0,00%
0.39
ΑΔΜΗΕ
-0,40%
1.99
ΑΕΓΕΚ
0,00%
0.035
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.5
ΑΛΜΥ
+2,82%
1.748
ΑΛΦΑ
+1,33%
0.869
ΑΝΔΡΟ
+0,76%
6.6
ΑΝΕΚ
0,00%
0.058
ΑΝΕΠ
0,00%
0.072
ΑΝΕΠΟ
0,00%
0.1
ΑΡΑΙΓ
+2,37%
5.18
ΑΣΚΟ
+2,45%
2.09
ΑΣΤΑΚ
0,00%
8
ΑΤΕΚ
0,00%
0.39
ΑΤΤ
0,00%
0.09
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
0.93
ΒΑΡΓ
0,00%
0.11
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.288
ΒΙΟ
+2,06%
3.475
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.62
ΒΙΟΣΚ
0,00%
0.528
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.77
ΒΟΣΥΣ
+8,91%
2.2
ΒΥΤΕ
+1,37%
2.96
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.14
ΓΕΔ
0,00%
0.0125
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,42%
9.54
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.24
ΔΕΗ
-1,28%
5.38
ΔΙΟΝ
0,00%
0.11
ΔΟΜΙΚ
-1,53%
0.514
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.208
ΔΡΟΜΕ
+1,61%
0.316
ΕΒΡΟΦ
+9,14%
0.74
ΕΕΕ
+0,24%
21.15
ΕΚΤΕΡ
+1,05%
0.96
ΕΛΒΕ
0,00%
4.44
ΕΛΒΙΟ
0,00%
2.6
ΕΛΓΕΚ
+1,41%
0.431
ΕΛΙΝ
0,00%
1.665
ΕΛΛ
+2,61%
15.7
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,12%
1.72
ΕΛΠΕ
-1,22%
6.47
ΕΛΣΤΡ
-2,17%
2.25
ΕΛΤΟΝ
+1,60%
1.91
ΕΛΧΑ
+2,58%
1.43
ΕΝΤΕΡ
+0,50%
4.02
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.137
ΕΠΣΙΛ
-1,08%
5.52
ΕΣΥΜΒ
+0,68%
0.588
ΕΤΕ
+2,24%
3.017
ΕΥΑΠΣ
-0,69%
4.33
ΕΥΔΑΠ
-2,37%
7.41
ΕΥΠΙΚ
-1,30%
7.6
ΕΥΡΩΒ
+1,29%
0.9076
ΕΧΑΕ
+0,58%
3.44
ΙΑΤΡ
+1,61%
1.575
ΙΚΤΙΝ
+0,55%
0.544
ΙΛΥΔΑ
+2,90%
0.994
ΙΝΚΑΤ
-0,73%
2.03
ΙΝΛΙΦ
+1,95%
4.18
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.545
ΙΝΤΕΚ
-0,29%
3.46
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
6.7
ΙΝΤΕΤ
0,00%
0.908
ΙΝΤΚΑ
+2,81%
1.388
ΚΑΜΠ
0,00%
1.97
ΚΑΡΕΛ
+2,38%
258
ΚΕΚΡ
0,00%
1.104
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.5
ΚΛΜ
+0,35%
0.578
ΚΜΟΛ
0,00%
3.22
ΚΟΡΔΕ
+1,28%
0.476
ΚΟΥΑΛ
+0,49%
0.411
ΚΟΥΕΣ
+0,70%
4.32
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.112
ΚΡΙ
0,00%
5.66
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.69
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.17
ΛΑΒΙ
0,00%
0.37
ΛΑΜΔΑ
+0,17%
5.9
ΛΑΜΨΑ
0,00%
20.6
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.826
ΛΕΒΚ
0,00%
0.236
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.185
ΛΟΓΟΣ
0,00%
0.982
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.05
ΛΥΚ
+3,13%
1.65
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.725
ΜΕΒΑ
0,00%
2.54
ΜΕΝΤΙ
+0,99%
3.06
ΜΕΡΚΟ
+3,77%
55
ΜΙΓ
+1,21%
0.025
ΜΙΝ
0,00%
0.54
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,27%
18.25
ΜΟΝΤΑ
+6,06%
0.7
ΜΟΤΟ
0,00%
1.9
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.628
ΜΠΕΛΑ
+0,34%
14.59
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
2.0895
ΜΠΟΚΑ
0,00%
0.026
ΜΠΟΠΑ
0,00%
0.057
ΜΠΡΙΚ
+1,30%
1.955
ΜΠΤΚ
0,00%
0.705
ΜΥΤΙΛ
+0,41%
14.59
ΝΑΚΑΣ
0,00%
1.96
ΝΑΥΠ
0,00%
1.16
ΝΙΚΑΣ
0,00%
1.24
ΞΥΛΚ
+1,26%
0.201
ΞΥΛΠ
0,00%
0.226
ΟΛΘ
0,00%
24.6
ΟΛΠ
+0,64%
15.8
ΟΛΥΜΠ
-0,30%
1.67
ΟΠΑΠ
+0,72%
14.03
ΟΤΕ
+1,04%
16.54
ΟΤΟΕΛ
-0,91%
8.7
ΠΑΙΡ
0,00%
0.806
ΠΑΠ
+2,77%
2.6
ΠΕΙΡ
+0,96%
1.008
ΠΕΤΡΟ
+2,13%
5.76
ΠΛΑΘ
+0,28%
3.58
ΠΛΑΙΣ
+0,85%
3.58
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.7
ΠΡΔ
0,00%
0.3
ΠΡΕΜΙΑ
+0,38%
1.315
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
8.7
ΠΡΟΦ
-0,72%
3.425
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.1
ΣΑΡ
+0,45%
6.77
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.08
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.019
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.26
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.935
ΣΠΕΙΣ
+0,26%
7.72
ΣΠΙ
+1,59%
0.64
ΣΠΥΡ
0,00%
0.2
ΤΕΝΕΡΓ
+0,67%
18.12
ΤΖΚΑ
0,00%
2.18
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.25
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.29
ΦΙΕΡ
0,00%
0.52
ΦΛΕΞΟ
0,00%
6.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.1
ΦΡΛΚ
-0,47%
3.185
ΦΦΓΚΡΠ
0,00%
4.8
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.52
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!

Ναυτιλία: Η κρίση πριμοδοτεί τα πλοία μεταφοράς LNG

Νέες συνθήκες για τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), στα οποία έχουν επενδυθεί δεκάδες δισ. δολάρια από τους Έλληνες εφοπλιστές τα τελευταία χρόνια, δημιουργεί η ενεργειακή κρίση, που έχει δημιουργηθεί τις τελευταίες εβδομάδες. Η εντεινόμενη προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να απεξαρτηθεί από το ρωσικό αέριο, εκτιμάται ότι θα έχει άμεσο αντίκτυπο και στην ποντοπόρο ναυτιλία, καθώς επιχειρείται η αντικατάσταση όσο το δυνατόν μεγαλύτερων ποσοτήτων με αέριο από άλλες χώρες. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι ένα ποσοστό αερίου που σήμερα μεταφέρεται με αγωγούς, στο άμεσο μέλλον θα μεταφέρεται με πλοία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αύξηση της ζήτησης μεταφορικού έργου.

Την Παρασκευή, η αμερικανική κυβέρνηση ανακοίνωσε την επίτευξη συμφωνίας με την ΕΕ για την αύξηση των εξαγωγών φυσικού αερίου προς την Ευρώπη. Βραχυπρόθεσμα, οι ΗΠΑ δεσμεύτηκαν για την αποστολή τουλάχιστον 15 δισ. κυβικών μέτρων LNG στην Ε.Ε. εντός του 2022. Πρόκειται για έναν πολύ εύκολα επιτεύξιμο στόχο, ωστόσο η ποσότητα αυτή είναι μόλις το 10% των 155 δισ. κυβικών μέτρων που η Ε.Ε. αγόρασε από την Ρωσία το 2021. Μακροπρόθεσμα, ο στόχος είναι οι ΗΠΑ να δεσμεύσουν επιπλέον 50 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου προς την Ε.Ε. σε ετήσια βάση. Ωστόσο, αυτό θα απαιτήσει νέες υποδομές εξαγωγών και ασφαλώς περισσότερα πλοία. Αντίστοιχα, θα χρειαστούν και νέες εγκαταστάσεις εντός Ε.Ε. για την μετατροπή του LNG σε αέριο. Τα παραπάνω σημαίνουν ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον 4-5 χρόνια έως ότου πραγματωθούν.

Τα στοιχεία της ΕΙΑ 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της EIA (Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας) το 2021, η ΕΕ (μαζί με τη Μεγ. Βρετανία) εισήγαγαν 28,1 δισ. κυβικά μέτρα αμερικανικού LNG. Πρόκειται για μέγεθος που αντιπροσωπεύει το 28% των συνολικών εξαγωγών των ΗΠΑ. Σχεδόν το σύνολο των υπόλοιπων φορτίων εξάγεται προς τις χώρες της Ασίας, μέσω του καναλιού του Παναμά. Με βάση το νέο σχέδιο που συμφωνήθηκε, θα πρέπει να εξαχθούν ποσότητες τουλάχιστον 43 δις κυβικών μέτρων προς την Ε.Ε. Λαμβάνοντας υπόψη, τις τρέχουσες εκτιμήσεις για το σύνολο των εξαγωγών αμερικανικού LNG για το 2022 (που κάνουν λόγο για ετήσια αύξηση κατά 16%), αυτό σημαίνει ότι η Ε.Ε. θα απορροφήσει το 37%, ενισχύοντας το μερίδιό της κατά τουλάχιστον 16% συγκριτικά με το 2021.

Βέβαια, ακόμα και πριν ανακοινωθεί η νέα συμφωνία, ήδη οι εξαγωγές των ΗΠΑ προς την ΕΕ κινούνταν έντονα ανοδικά, λόγω και του υψηλότερου περιθωρίου κέρδους. Άλλωστε, δεν θα πρέπει να λησμονείται ότι όλα τα παραπάνω θα πραγματωθούν με την συναίνεση των ιδιωτικών εταιρειών που εξάγουν το αμερικανικό LNG. Δεν πρόκειται για κρατικές εταιρείες, που απλώς εκτελούν τις εντολές της αντίστοιχης κυβέρνησης, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της Ρωσίας. Έτσι, τον προηγούμενο Δεκέμβριο το μερίδιο της Ε.Ε. στις εξαγωγές LNG από τις ΗΠΑ εκτινάχθηκε στο 50%, ενώ πληθώρα αναφορών κάνει λόγο για αύξηση ακόμα και στο 70% κατά την διάρκεια του φετινού πρώτου τριμήνου, καθώς το αέριο που αρχικά προοριζόταν για την Ασία, αναδρομολογήθηκε για την Ε.Ε.

Οι υψηλές τιμές ενέργειας

Αιτία ήταν ασφαλώς οι υψηλότερες τιμές πώλησης στην Ευρώπη, συγκριτικά με την Ασία, γεγονός που οδήγησε πολλές εταιρείες ακόμα και στην στροφή των πλοίων στην μέση του ταξιδιού τους, προκειμένου να ξεφορτώσουν το LNG σε κάποιο ευρωπαϊκό λιμάνι. Τα υψηλά αποθέματα αερίου στην Ασία συγκριτικά με την Ε.Ε. σήμανε την επικράτηση υψηλότερων τιμών κι επομένως και μεγαλύτερου κέρδους για τις εταιρείες που εξάγουν αμερικανικό LNG.

Στην πράξη τα παραπάνω δεδομένα αναμένεται να επηρεάσουν σημαντικά και τον τομέα των πλοίων μεταφοράς LNG. Από την μία πλευρά, θα μειωθεί η απόσταση των ταξιδιών (η Ε.Ε. είναι πιο κοντά από την Ασία), κάτι που δεν είναι θετικό για τα έσοδα. Ωστόσο, από την άλλη πλευρά, θα αυξηθεί σημαντικά το μεταφορικό έργο, καθώς ένα σημαντικό μέρος αερίου που σήμερα μεταφέρεται μέσω αγωγών, θα μεταφέρεται μέσω πλοίων. Αντίστοιχα, αυξημένες είναι και οι εξαγωγές διά θαλάσσης αερίου από το Κατάρ προς την Ε.Ε. Ως εκ τούτου, οι περισσότεροι αναλυτές φαίνεται να συμφωνούν ότι τα επόμενα χρόνια θα είναι ιδιαίτερα θετικά για τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς LNG.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!