Γ.Δ.
1455.48 +0,03%
ACAG
0,00%
6.6
CENER
+3,70%
7.85
CNLCAP
-3,64%
7.95
DIMAND
+0,10%
9.55
OPTIMA
-0,37%
10.64
TITC
+2,60%
29.55
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,40%
1.492
ΑΒΕ
+2,34%
0.482
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.22
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.925
ΑΛΜΥ
+2,86%
2.88
ΑΛΦΑ
-1,70%
1.62
ΑΝΔΡΟ
+0,58%
6.9
ΑΡΑΙΓ
+1,81%
12.36
ΑΣΚΟ
+1,15%
2.63
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.44
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,49%
8.06
ΑΤΤ
0,00%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
+7,08%
2.57
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+2,29%
5.8
ΒΙΟΚΑ
-3,00%
2.59
ΒΙΟΣΚ
-1,17%
1.265
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
-5,26%
0.18
ΒΟΣΥΣ
+3,25%
2.54
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,70%
16.78
ΔΑΑ
-0,36%
8.32
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-1,22%
11.34
ΔΟΜΙΚ
-0,64%
4.63
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,13%
0.359
ΕΒΡΟΦ
+1,19%
1.695
ΕΕΕ
+0,47%
30.08
ΕΚΤΕΡ
-2,20%
4.45
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
+2,88%
2.5
ΕΛΛ
+0,35%
14.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,34%
2.585
ΕΛΠΕ
-1,67%
8.235
ΕΛΣΤΡ
+0,41%
2.45
ΕΛΤΟΝ
+1,12%
1.8
ΕΛΧΑ
+1,14%
1.95
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
-9,68%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+8,66%
1.38
ΕΤΕ
-0,39%
7.67
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.25
ΕΥΔΑΠ
-0,87%
5.7
ΕΥΡΩΒ
-0,50%
2.01
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.17
ΙΑΤΡ
+2,79%
1.66
ΙΚΤΙΝ
-1,14%
0.435
ΙΛΥΔΑ
-2,91%
1.67
ΙΝΚΑΤ
+5,74%
5.34
ΙΝΛΙΦ
+1,20%
5.04
ΙΝΛΟΤ
+1,94%
1.156
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.31
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,35%
4.38
ΙΝΤΕΤ
-3,03%
1.28
ΙΝΤΚΑ
+5,08%
3.72
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
+0,58%
344
ΚΕΚΡ
-1,58%
1.555
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+5,66%
1.68
ΚΟΡΔΕ
+1,45%
0.56
ΚΟΥΑΛ
-2,54%
1.38
ΚΟΥΕΣ
-1,17%
5.93
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-2,74%
10.65
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+3,25%
1.43
ΛΑΒΙ
-0,70%
0.854
ΛΑΜΔΑ
-0,72%
6.92
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,65%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.34
ΛΕΒΠ
-10,77%
0.348
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+1,41%
1.44
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.75
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.055
ΜΕΒΑ
+0,25%
4.07
ΜΕΝΤΙ
-0,33%
2.99
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
0,00%
4.07
ΜΙΝ
+0,79%
0.64
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,18%
27.2
ΜΟΝΤΑ
+5,21%
3.23
ΜΟΤΟ
+1,16%
3.05
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,81%
29.22
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
+1,03%
1.97
ΜΠΤΚ
-2,08%
0.47
ΜΥΤΙΛ
+0,16%
38.06
ΝΑΚΑΣ
-4,79%
2.78
ΝΑΥΠ
-0,48%
1.03
ΞΥΛΚ
0,00%
0.283
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
-1,18%
0.336
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
0,00%
22.3
ΟΛΠ
+0,81%
24.95
ΟΛΥΜΠ
-1,72%
2.85
ΟΠΑΠ
-3,47%
15.85
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.892
ΟΤΕ
+0,49%
14.41
ΟΤΟΕΛ
+0,47%
12.86
ΠΑΙΡ
-1,64%
1.2
ΠΑΠ
+1,53%
2.65
ΠΕΙΡ
-1,91%
3.904
ΠΕΤΡΟ
-1,86%
8.46
ΠΛΑΘ
-2,20%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,95%
15.7
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
-1,04%
1.146
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
0,00%
4.6
ΡΕΒΟΙΛ
+1,26%
1.61
ΣΑΡ
+1,36%
11.94
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
+0,26%
0.38
ΣΙΔΜΑ
0,00%
2
ΣΠΕΙΣ
-1,53%
7.72
ΣΠΙ
+1,13%
0.718
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,77%
18.37
ΤΖΚΑ
-3,33%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.718
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
-3,50%
0.358
ΦΛΕΞΟ
-4,17%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.322
ΦΡΛΚ
+0,86%
4.105
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Containers: Εκτοξεύθηκε το κόστος μεταφοράς εξαιτίας των Χούθι

«Σκαρφαλώνουν» επικίνδυνα οι ναύλοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ως αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι ναυτιλιακές εταιρείες προσαρμόζουν τα δρομολόγιά τους στη νέα πραγματικότητα, που συνεπάγεται υψηλότερο μεταφορικό κόστος και μεγαλύτερους χρόνους αναμονής και ασφαλώς και καθυστερήσεις. Οι συνεχιζόμενες επιθέσεις των Χούθι εναντίον πλοίων «στόχων» που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα, έχουν υποχρεώσει το σύνολο των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών να παρακάμπτουν τη Διώρυγα του Σουέζ και να διαπλέουν γύρω από την Αφρική για να προσεγγίσουν την Ευρώπη, αλλά και τις ΗΠΑ, με αποτέλεσμα το μέσο ταξίδι να αυξάνεται σε διάρκεια κατά τουλάχιστον 10 ημέρες. Ήδη, υπολογίζεται ότι έχουν επηρεαστεί φορτία συνολικής αξίας 200 δισ. δολαρίων.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από την Freightos, μια πλατφόρμα κρατήσεων και πληρωμών για διεθνή φορτία, η τιμή για την μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στη Μεσόγειο διαμορφώνεται πλέον σε 5.175 δολάρια, ενώ για τις αγορές της Β. Ευρώπης, το κόστος ανέρχεται σε 4.000 δολάρια. Μάλιστα, από τα μέσα Ιανουαρίου και μετά, το κόστος για την εισαγωγή εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία στην Μεσόγειο, αναμένεται να ξεπεράσει τα 6.000 δολάρια, ενώ πολλές εταιρείες έχουν ανακοινώσει επίναυλο από 500 έως και 2.700 ανά εμπορευματοκιβώτιο, ανάλογα με τον προορισμό, εκτοξεύοντας το κόστος ακόμα και πάνω από τα 8.000 δολάρια, από μόλις 2.000 – 2.500 δολάρια που ήταν η «ταρίφα» πριν το ξέσπασμα του πολέμου στη Γάζα.

Αντίστοιχα, για εμπορευματοκιβώτια από την Ασία προς την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, το κόστος ανά εμπορευματοκιβώτιο έχει αυξηθεί κατά 55% σε 3.900 δολάρια, ενώ για την δυτική ακτή, η τιμή αγγίζει τα 2.700 δολάρια, αυξημένη κατά 63%. Ασφαλώς, οι ναύλοι αυτοί εξακολουθούν να υπολείπονται κατά πολύ τους αντίστοιχους που επικράτησαν κατά την περίοδο της διατάραξης της εφοδιαστικής αλυσίδας, το 2021, όταν το κόστος για την μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στην Β. Ευρώπη και τη Μεσόγειο είχε εκτοξευτεί σε 14.000 δολάρια, ενώ για τα ταξίδια προς την Β. Αμερική (Ανατολική Ακτή), το κόστος άγγιζε τα 22.000 δολάρια.

Ωστόσο, εφόσον δεν βρεθεί λύση με τις επιθέσεις των Χούθι και συνεχιστεί ο αποκλεισμός της Διώρυγας του Σουέζ, είναι σαφές ότι η διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας θα ενταθεί, τα κόστη θα αυξηθούν και η απειλή του υψηλού πληθωρισμού θα επιστρέψει για ακόμα μια φορά στην παγκόσμια οικονομία. Αυτός είναι κι ένας από τους λόγους για τους οποίους, τις τελευταίες ημέρες έχουν πληθύνει οι «φωνές» που κάνουν λόγο για άμεση αντιμετώπιση του προβλήματος, με ενίσχυση και της στρατιωτικής παρουσίας στην περιοχή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι έως και 30% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου περνά κάθε χρόνο από το Σουέζ και την Ερυθρά Θάλασσα, καθώς η περιοχή αποτελεί κρίσιμο κόμβο για κάθε είδους φορτία, από σιτηρά και ξηρό χύδην φορτίο, μέχρι εμπορευματοκιβώτια και ασφαλώς πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών του κλάδου, από την περιοχή περνά περίπου το 20% της παγκόσμιας παραγωγής ρυζιού και το 15% των παγκόσμιων εξαγωγών σιτηρών. Είναι επίσης, σημαντική και για τις εξαγωγές λιπασμάτων.

Από την άλλη πλευρά, όσο εντείνεται η παρουσία δυνάμεων στο σημείο, τόσο αυξάνεται ο κίνδυνος για γενίκευση της κρίσης στην Μέση Ανατολή, καθώς πολλαπλασιάζονται οι πιθανότητες να συμβεί κάποιο «ατύχημα». Εν τω μεταξύ, αν συνεχιστεί η αποφυγή της Διώρυγας του Σουέζ από την παγκόσμια ναυτιλία, είναι πιθανό να υποχρεωθεί και η Αίγυπτος να ακολουθήσει διαφορετική και ίσως λιγότερο διπλωματική στάση στις εν λόγω εξελίξεις. Η Διώρυγα αποτελεί μία από τις κυριότερες πηγές εσόδων για την οικονομία της Αιγύπτου και ασφαλώς το πλήγμα θα αρχίσει να γίνει όλο και πιο εμφανές, όσο συνεχίζεται η κρίση.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!