Γ.Δ.
1414.65 -1,67%
ACAG
-0,53%
5.65
BOCHGR
+0,71%
4.25
CENER
-3,15%
8.62
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
-0,76%
9.13
NOVAL
-0,77%
2.58
OPTIMA
-1,23%
12.84
TITC
-0,75%
33
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,43%
1.444
ΑΒΕ
-1,02%
0.485
ΑΔΜΗΕ
-1,84%
2.395
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
-3,72%
3.11
ΑΛΦΑ
-2,40%
1.466
ΑΝΔΡΟ
-1,22%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-2,00%
10.3
ΑΣΚΟ
-2,23%
2.63
ΑΣΤΑΚ
-0,28%
7.16
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
+0,46%
8.74
ΑΤΤ
-4,56%
6.7
ΑΤΤΔ
-11,11%
200
ΑΤΤΙΚΑ
-3,06%
2.22
ΒΙΟ
-3,80%
5.57
ΒΙΟΚΑ
+0,56%
1.785
ΒΙΟΣΚ
-3,13%
1.55
ΒΙΟΤ
+9,93%
0.332
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.26
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.36
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,58%
17.44
ΔΑΑ
-0,55%
7.578
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
-4,09%
11.72
ΔΟΜΙΚ
-3,02%
2.73
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,41%
0.283
ΕΒΡΟΦ
-0,67%
1.49
ΕΕΕ
-1,60%
33.2
ΕΚΤΕΡ
-1,04%
1.524
ΕΛΒΕ
+1,83%
5.55
ΕΛΙΝ
-2,38%
2.05
ΕΛΛ
-1,11%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,39%
1.8
ΕΛΠΕ
-0,28%
7
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.04
ΕΛΤΟΝ
-1,43%
1.798
ΕΛΧΑ
-1,95%
1.812
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.11
ΕΣΥΜΒ
-2,51%
1.165
ΕΤΕ
-0,91%
7.376
ΕΥΑΠΣ
+0,95%
3.19
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.63
ΕΥΡΩΒ
-2,99%
1.95
ΕΧΑΕ
-2,45%
4.38
ΙΑΤΡ
0,00%
1.51
ΙΚΤΙΝ
-3,28%
0.2805
ΙΛΥΔΑ
-2,64%
1.845
ΙΝΚΑΤ
-1,28%
4.64
ΙΝΛΙΦ
-0,67%
4.42
ΙΝΛΟΤ
-0,93%
1.06
ΙΝΤΕΚ
-2,28%
6
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.42
ΙΝΤΕΤ
-6,22%
1.13
ΙΝΤΚΑ
-3,52%
2.88
ΚΑΡΕΛ
-1,72%
342
ΚΕΚΡ
-2,19%
1.34
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
+0,97%
1.565
ΚΟΡΔΕ
-0,24%
0.42
ΚΟΥΑΛ
-1,58%
1.122
ΚΟΥΕΣ
+3,78%
5.76
ΚΡΙ
+1,89%
13.45
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.015
ΛΑΒΙ
-0,26%
0.778
ΛΑΜΔΑ
-1,51%
7.19
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
+14,04%
0.26
ΛΟΓΟΣ
+0,78%
1.29
ΛΟΥΛΗ
-0,35%
2.81
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.686
ΜΕΒΑ
-0,54%
3.68
ΜΕΝΤΙ
-2,59%
2.26
ΜΕΡΚΟ
+7,14%
45
ΜΙΓ
-2,99%
3.25
ΜΙΝ
-5,77%
0.49
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,99%
20.66
ΜΟΝΤΑ
-1,61%
3.66
ΜΟΤΟ
+0,38%
2.62
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-1,62%
25.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.65
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.05
ΜΠΤΚ
0,00%
0.615
ΜΥΤΙΛ
-2,00%
33.26
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.88
ΝΑΥΠ
-2,05%
0.862
ΞΥΛΚ
-2,88%
0.27
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-1,85%
21.2
ΟΛΠ
-0,35%
28.4
ΟΛΥΜΠ
-1,99%
2.46
ΟΠΑΠ
-1,06%
15.83
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,24%
0.824
ΟΤΕ
-2,12%
15.72
ΟΤΟΕΛ
-1,60%
11.1
ΠΑΙΡ
+1,47%
0.968
ΠΑΠ
+0,44%
2.3
ΠΕΙΡ
-3,74%
3.73
ΠΕΡΦ
-4,19%
6.18
ΠΕΤΡΟ
-0,98%
8.12
ΠΛΑΘ
-1,44%
3.755
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
-0,79%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
-0,68%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.65
ΠΡΟΦ
-1,52%
5.2
ΡΕΒΟΙΛ
-3,79%
1.65
ΣΑΡ
-0,54%
10.96
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.337
ΣΙΔΜΑ
+0,93%
1.62
ΣΠΕΙΣ
-1,57%
6.28
ΣΠΙ
-0,33%
0.596
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.65
ΤΖΚΑ
+0,74%
1.37
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.04
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,20%
1.64
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.3
ΦΡΙΓΟ
-1,72%
0.228
ΦΡΛΚ
-0,92%
3.78
ΧΑΙΔΕ
-2,46%
0.595

Ναυτιλία: Νέος “φαύλος κύκλος” διατάραξης της εφοδιαστικής αλυσίδας

Σε «πονοκέφαλο» εξελίσσονται οι αναδρομολογήσεις πλοίων μέσω του ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, λόγω των σχεδόν καθημερινών επιθέσεων των Χούθι σε όσα πλοία συνεχίζουν να διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα. Σύμφωνα με στοιχεία της εξειδικευμένης πλατφόρμας LSEG, περίπου 600 πλοία έχουν υποχρεωθεί να αποφύγουν την Διώρυγα του Σουέζ από τον περασμένο Οκτώβριο, όταν ξεκίνησαν οι επιθέσεις, με  αποτέλεσμα την κατακόρυφη αύξηση των εκπομπών ρύπων και φυσικά του μεταφορικού κόστους.

Ένα μεγάλο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που πραγματοποιεί το δρομολόγιο από την Σαγκάη έως το Αμβούργο, εκλύει πλέον 38% περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα, ή 4,32 εκατ. κιλά, αν κάνει τον διάπλου της Αφρικής, αντί να περάσει μέσω της Διώρυγας του Σουέζ στην Μεσόγειο. Το μέσο ταξίδι διαρκεί πλέον 50% περισσότερο, κάτι που έχει  ως αποτέλεσμα και την αύξηση του μεταφορικού κόστους, λόγω της αύξησης όχι μόνο της κατανάλωσης καυσίμων, αλλά και της ανόδου της τιμής τους, που επίσης αποτελεί προϊόν της υψηλότερης ζήτησης, ακριβώς, λόγω των αναδρομολογήσεων.

Πρόκειται για έναν «φαύλο κύκλο» διατάραξης της εφοδιαστικής αλυσίδας, που έχει προκαλέσει σοβαρά προβλήματα, συντελώντας και στην κατακόρυφη αύξηση των ναύλων, που με τη σειρά της θα συμβάλει στην επανεμφάνιση των πληθωριστικών πιέσεων στην παγκόσμια οικονομία, χωρίς κάτι τέτοιο να οφείλεται στην αύξηση της κατανάλωσης.

Το πρόβλημα έχει ευρύτερες διαστάσεις, καθώς επηρεάζει και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των μεγάλων επιχειρήσεων, οι οποίες επίσης οφείλουν να παρουσιάζουν σε ετήσια βάση, την περιβαλλοντική τους πολιτική και ασφαλώς τα αποτελέσματα αυτής. Οι μεταφορές και τα δίκτυα διανομής των εταιρειών εντάσσονται στους ρύπους του «Σκοπού 3», όπως αναφέρονται. Ήδη, σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του πρακτορείου Reuters, προέκυψε ότι τόσο το 2022 όσο και το 2023, οι 10 από τις 30 μεγαλύτερες επιχειρήσεις παγκοσμίως, ανακοίνωσαν αύξηση των εκπομπών ρύπων του Σκοπού 3, κυρίως λόγω προβλημάτων που παρατηρήθηκαν στις θαλάσσιες μεταφορές. Η κατάσταση αυτή αναμένεται να επιδεινωθεί λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. Αν δεν μπορέσουν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα αυτό και να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, οι εταιρείες κινδυνεύουν να χάσουν πελάτες, επενδυτές, ή να διακινδυνεύσουν και τη δυνατότητά τους να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση για δράσεις βιώσιμης ανάπτυξης. Επίσης, θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν και φόρους που σχετίζονται με τις μεταφορικές τους ανάγκες.

Σημειωτέον ότι το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τα πλοία που ταξιδεύουν προς την Ευρώπη. Ακόμα και τα πλοία που μετακινούνται από την Ασία προς τη Βόρεια Αμερική, επιλέγουν να αποφύγουν εντελώς τη Μέση Ανατολή και την Ερυθρά Θάλασσα, ενώ άλλα πλοία που έρχονται από τη Βόρεια Ευρώπη, με κατεύθυνση προς το Σουέζ, συχνά υποχρεώνονται σε αναστροφή, λόγω των κινδύνων, κάτι που επίσης προσθέτει χρόνο στο ταξίδι.

Μάλιστα, όπως συνέβη και μετά την πανδημία, κάποιες εταιρείες έχουν στραφεί σε εναλλακτικές μορφές μεταφοράς, πλην της ναυτιλίας, όπως το αεροπλάνο, ή ο σιδηρόδρομος. Η αμερικανική εταιρεία ενδυμάτων Levi Strauss και η Βρετανική Reckitt έχουν αρχίσει να μεταφέρουν κάποια  από τα προϊόντα τους μέσω αέρα, ή φορτηγών -αμφότερες επιλογές που είναι περισσότερο ρυπογόνες, συγκριτικά με τη ναυτιλία. Σύμφωνα με σχετική έρευνα του ΜΙΤ, τα ταξίδια μέσω φορτηγών οχημάτων είναι περίπου 10 φορές πιο ρυπογόνα σε σχέση με τη ναυτιλία, ενώ τα αεροπλάνα εκλύουν 47 φορές περισσότερους ρύπους ανά μίλι ταξιδιού, συγκριτικά με ένα πλοίο.

Πάντως, τους επόμενους μήνες, εκτιμάται ότι θα ανοίξει ο δρόμος για την επιβολή ενός παγκόσμιου φόρου ρύπων στην ναυτιλία, που φιλοδοξεί να αντλήσει πάνω από 80 δισ. δολάρια ετησίως. Τα κεφάλαια αυτά θα αξιοποιηθούν για να επιταχυνθεί η ανάπτυξη νέων καυσίμων και υποδομών για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Ωστόσο, είναι προφανές ότι το κόστος αυτό θα μετακυλιστεί από τη ναυτιλία στις εταιρείες που κάνουν χρήση των σχετικών υπηρεσιών και από αυτές στον τελικό καταναλωτή.

Διαβάστε επίσης:

Κέιτ Μίντλετον: H πρώτη εμφάνιση μετά από 6 μήνες

Ταϊλάνδη: Το White Lotus εκτόξευσε τον τουρισμό της

Γιατί η ελληνική αγορά ηλεκτρισμού είναι σήμερα η ακριβότερη στην Ευρώπη

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!