Οι Youtubers παίζουν μπάλα στα δικαιώματα μετάδοσης αθλητικών διοργανώσεων

Νέα δεδομένα φέρνει στην αγορά των τηλεοπτικών δικαιωμάτων η τάση οι λίγκες να παραχωρούν τα δικαιώματά τους σε Youtubers

Δυναμικό μπάσιμο των Youtubers στα τηλεοπτικά δικαιώματα των μεγάλων αθλητικών διοργανώσεων © freepik.com

Παίζουν μεγάλη μπάλα και σκοράρουν οι Youtubers στην αγορά των τηλεοπτικών δικαιωμάτων των αθλητικών διοργανώσεων και όλα τα στοιχεία φανερώνουν πως η τάση να τους παραχωρούνται σημαντικά συμβόλαια για μεταδόσεις αγώνων και διοργανώσεων όχι απλώς θα συνεχιστεί, αλλά, ακόμα περισσότερο, θα εκτοξευθεί στο άμεσο μέλλον. Ο λόγος είναι ότι το κοινό στις μικρότερες ηλικίες θεωρεί την κλασική τηλεοπτική μετάδοση ξεπερασμένη και προτιμά να «συνδέεται» με το αγαπημένο του άθλημα μέσω του αγαπημένου του καναλιού στο YouTube.

Ήδη μπορούν να επισημανθούν αρκετά σοβαρά παραδείγματα, όπως, μεταξύ άλλων, τη μετάδοση που γίνεται από Γάλλο Youtuber στη Γαλλία του πρωταθλήματος της Σαουδικής Αραβίας και της μετάδοσης της γαλλικής Ligue 1 στη Βραζιλία από δημοφιλή Βραζιλιάνο δημιουργό.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί και η κίνηση της γαλλικής λίγκας αυτό το καλοκαίρι να δημιουργήσει το δικό της κανάλι μετάδοσης. Η λίγκα ξεκίνησε έτσι τη σεζόν χωρίς τα πλούσια αθλητικά συμβόλαια που παραχωρούνταν τα προηγούμενα χρόνια από την DAZN ή το Canal+. Στη θέση τους, οι συνδρομές στο Ligue+ είναι αυτές που θα γεμίζουν πλέον τα ταμεία καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν.

Οι Youtubers στο προσκήνιο

Η απόφαση της γαλλικής λίγκας δείχνει τη νέα τάση προς το διαδίκτυο. Αλλά ήδη το θέμα είναι πολύ πιο προχωρημένο. Στα τέλη του Αυγούστου έγινε γνωστό ότι για πρώτη φορά ένας Γάλλος Youtuber απέκτησε τα δικαιώματα μετάδοσης στη Γαλλία ενός ξένου πρωταθλήματος ποδοσφαίρου, αυτά του πρωταθλήματος της Σαουδικής Αραβίας. Ο Youtuber Ζακ Νανί -αυτό είναι το όνομά του- ακολουθείται από 906.000 συνδρομητές στην πλατφόρμα και προς το παρόν κάθε μετάδοση συγκεντρώνει μεταξύ 50.000 και 150.000 προβολές ανά αγώνα.

Και μπορεί για τη Γαλλία αυτό να είναι πρωτόγνωρο, δεν είναι όμως και για άλλες χώρες. Για παράδειγμα, στη Βραζιλία, το 2024, το βραζιλιάνικο κανάλι CazéTV έγινε ο επίσημος φορέας μετάδοσης της γαλλικής Ligue 1 για τη χώρα. Ο συγκεκριμένος Youtuber συνιστά ένα φαινόμενο, καθώς τον ακολουθούν 23,5 εκατομμύρια συνδρομητές. Είναι χαρακτηριστικό πως το συγκεκριμένο κανάλι είχε μεταδώσει μέρος των αγώνων του Παγκοσμίου Κυπέλλου ποδοσφαίρου του 2022. Και για το 2026 έχει ήδη αποκτήσει την πλήρη μετάδοση των αγώνων στη χώρα, συμπληρωματικά με την κάλυψη της βραζιλιάνικης τηλεόρασης Globo.

Υπάρχει και γερμανικό παράδειγμα: Η Bundesliga επέλεξε δύο κανάλια του YouTube, το That’s Football (με 1,41 εκατομμύρια συνδρομητές) και το The Overlap (με 1,54 εκατομμύρια), για τη μετάδοση των αγώνων της στο Ηνωμένο Βασίλειο, δίνοντας μάλιστα συμβόλαια διάρκειας πολλών ετών.

Για τις γερμανικές, σαουδαραβικές ή γαλλικές λίγκες, ο στόχος είναι σαφής: να αυξηθεί ο αριθμός των οπαδών και των ενδιαφερομένων για τα πρωταθλήματά τους, ιδιαίτερα μεταξύ των νεότερων ηλικιών. Σύμφωνα με μια μελέτη του 2023 από την Arcom, το 28% των Γάλλων παρακολουθεί τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα μια εκπομπή Youtuber, εκ των οποίων το 62% αφορά φιλάθλους ηλικίας 15 έως 24 ετών.

Από το smartphone στην τηλεόραση

Αυτή η αυξανόμενη τάση για παραχώρηση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων στην πλατφόρμα του Youtube συνδέεται με την αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες των τηλεθεατών, καθώς παρατηρείται τα τελευταία χρόνια μια μετατόπιση από το smartphone στην τηλεόραση. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, μάλιστα, η τάση αυτή, να παρακολουθούνται οι αθλητικές διοργανώσεις από τους άνετους καναπέδες (μέσω smart tv ή μεταφοράς του περιεχομένου μέσω καλωδίου HDMI), και όχι από τις μικρές οθόνες, έχει εδραιωθεί.

Ταυτόχρονα, οι Youtubers χρησιμεύουν επίσης στο να κάνουν γνωστές τις διοργανώσεις, προσεγγίζοντας ένα κοινό για το οποίο η παρακολούθηση της κλασικής τηλεόρασης συνιστά πια μια εμπειρία περασμένου αιώνα. Και αυτό είναι κάτι που τα μεγάλα τουρνουά το έχουν καταλάβει πάρα πολύ καλά.

US Open

Οι Youtubers αναζήτησαν ιδιαίτερα πλάνα και στο US Open © EPA/JOHN G. MABANGLO

Για παράδειγμα, στην τελευταία του έκδοση το US Open διαπίστευσε περισσότερους από 50 δημιουργούς περιεχομένου -απ’ όλους τους τομείς και όχι μόνο αθλητικούς- για να κινηματογραφήσουν τις άκρες των γηπέδων, τα παρασκήνια, κ.λπ. Αποτέλεσμα ήταν περισσότερες από 2,3 δισεκατομμύρια ψηφιακές εμφανίσεις περιεχομένου.

Πληρώνουν ή πληρώνονται οι Youtubers;

Ένα καλό ερώτημα που προκύπτει είναι πού βρίσκουν οι Youtubers τα λεφτά που απαιτούνται για να εξασφαλίζουν δικαιώματα μετάδοσης μεγάλων διοργανώσεων και σημαντικών λιγκών; Μιλάμε για τεράστια ποσά. «Είναι πολύ πιθανό ότι τα δικαιώματα παραχωρήθηκαν δωρεάν στους Youtubers», εκτιμά ο Πιέρ Μαΐς, σύμβουλος αθλητικών δικαιωμάτων και συγγραφέας του «La Ruine du foot français», όπως αναφέρει η Les Echos.

Πρέπει να σημειωθεί πως στις ΗΠΑ το YouTube έχει γίνει ένας κορυφαίος φορέας μετάδοσης. Η Alphabet, η μητρική εταιρεία, εμπορεύεται το YouTube TV, μια προσφορά που δεν υπάρχει στην Ευρώπη και δεν έχει καμία σχέση με την παρακολούθηση με διαφημίσεις του καναλιού YouTube. Πρόκειται για μια πραγματική υπηρεσία διανομής τηλεοπτικών καναλιών, που πωλείται για 82,99 δολάρια τον μήνα (76,69 ευρώ το μήνα). Σε αυτήν την τιμή, το YouTube δίνει πρόσβαση σε διοργανώσεις που έχουν αποκτηθεί με μεγάλο κόστος έναντι των Amazon, Netflix και Apple. Η πλατφόρμα, για παράδειγμα, αγόρασε τους κυριακάτικους αγώνες του NFL, της αμερικανικής λίγκας ποδοσφαίρου, για 2 δισ. δολάρια ανά σεζόν.

«Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες είναι πολύ επιθετικές στην αθλητική αγορά, κάτι που δεν συμβαίνει ακόμη στην Ευρώπη», προσθέτει ο Πιέρ Μαΐς. Αλλά πλέον μάλλον πρέπει να περιμένουμε πως θα δούμε αυτό το φαινόμενο και στην ευρωπαϊκή αγορά αθλητικών δικαιωμάτων, για παράδειγμα στο Champions League.

UEFA Champions League κάμερα

Μια κάμερα προστατευμένη από τη βροχή στο γήπεδο της Τότεναμ © EPA/Andy Rain

Διότι για τις μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες το ζήτημα είναι κυρίως η δημιουργία εσόδων με την προσέλκυση νέων συνδρομητών στις συνδρομητικές τους πλατφόρμες. Όμως το YouTube δεν διαθέτει κάτι τέτοιο στην Ευρώπη. Με την είσοδο των Netflix και άλλων μεγάλων πλατφορμών, η UEFA θα μπορούσε να αυξήσει τις προσφορές και το ποσό των δικαιωμάτων.

Οι influencers χρησιμεύουν στο να κάνουν γνωστές τις διοργανώσεις και έτσι θα φανούν εξαιρετικά χρήσιμοι και σε αυτήν τη διαδικασία, που έχει ήδη ξεκινήσει.