Το ποσό των 29,4 δισ. ευρώ για αγορές αγαθών και υπηρεσιών που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικά ξόδεψαν το 2024 οι Έλληνες καταναλωτές, πληρώνοντας κατά κύριο λόγο με χρεωστικές κάρτες.
Η ελληνική αγορά νικά την παγκόσμια, καθώς το 78% πραγματοποίησαν αγορές από ελληνική διαδικτυακή επιχείρηση, ενώ το 64% (70% γυναίκες – 58% άνδρες) ενδιαφέρεται και για τη βιωσιμότητα (είναι σημαντικό τα ηλεκτρονικά καταστήματα να νοιάζονται για το περιβάλλον).
Όπως διαπιστώνει η έρευνα της Nexi, eCommerce report Greece για το 2024, χωρίζοντας τις ηλεκτρονικές αγορές των Ελλήνων σε αγορές α) υλικών αγαθών, β) υπηρεσιών και γ) ταξιδιών διαμονής, προκύπτει ότι στην πρώτη κατηγορία το 50% των ηλεκτρονικών αγορών έγινε για ρούχα, το 45% για φαγητό σε πακέτο και ντελίβερι και το 37% για είδη φαρμακείου. Στην κατηγορία των υπηρεσιών, οι διαδικτυακές αγορές των Ελλήνων το 2024 αφορούσαν υπηρεσίες streaming (34%), ασφάλιση (32%) και online στοιχήματα (32%), ενώ στην κατηγορία ταξίδια και διαμονή το 29% των αγορών αφορούσε ξενοδοχείο, το 26% πτήσεις και το 22% μηνιαία κάρτα συγκοινωνιών (μετρό, λεωφορείο, τραμ).
Ηλεκτρονικός ο αγαπημένος τρόπος αγοράς προϊόντων
Η έρευνα της Nexi διαπιστώνει ότι οι ηλεκτρονικές αγορές έχουν γίνει για τους Έλληνες ο αγαπημένος τρόπος αγοράς προϊόντων καθημερινής χρήσης, από προϊόντα φαρμακείου και προϊόντα ομορφιάς μέχρι τρόφιμα και υπηρεσίες streaming. Όπως εκτιμά η Nexi, το 2024 στην Ελλάδα οι δαπάνες που έγιναν στο Διαδίκτυο ανήλθαν σε 9,1 δισ., ευρώ για ταξίδια και διαμονή, σε 6,5 δισ. ευρώ για υπηρεσίες, σε 5,6 δισ. ευρώ για μόδα και ένδυση, σε 5,1 δισ. ευρώ για οικιακά είδη και σε 3,1 δισ. ευρώ για προϊόντα καθημερινής χρήσης.
Ο κλάδος της μόδας συνεχίζει να κυριαρχεί στο διαδίκτυο. Η κατηγορία προϊόντων με το μεγαλύτερο ποσοστό αγορών ήταν τα ρούχα (50%) και ακολουθούν τα παπούτσια (37%) και τα προϊόντα ομορφιάς (30%). Ακολουθούν γυαλιά και φακοί (15%), παιδικά ρούχα και παιχνίδια (15%) και αθλητικός εξοπλισμός και εξοπλισμός αναψυχής (13%).
Το φαγητό σε πακέτο (takeaway) καταλαμβάνει την πρώτη θέση (45%) όσον αφορά τον όγκο των μηνιαίων ηλεκτρονικών αγορών, το οποίο αποτυπώνει πόσο βαθιά ριζωμένες είναι αυτές οι συνήθειες στην καθημερινότητά μας. Οι καταναλωτές δείχνουν επίσης μεγάλη προτίμηση στα προϊόντα φαρμακείου (37%) στο διαδίκτυο, γεγονός που αντανακλά την αυξανόμενη ωριμότητα της αγοράς όσον αφορά την κάλυψη καθημερινών αναγκών υγείας και ευεξίας (21%).
Αυξανόμενη τάση στις ηλεκτρικές συσκευές
Μια σημαντική τάση είναι η αυξανόμενη προτίμηση στην αγορά οικιακών ηλεκτρικών συσκευών μέσω διαδικτύου (23%), η οποία αντανακλά την αυξημένη εμπιστοσύνη των καταναλωτών σε ψηφιακά κανάλια για την αγορά οικιακών ειδών. Στην κατηγορία αγοράς οικιακών ειδών διαδικτυακά, ποσοστό 15% των αγορών μηνιαίως αφορά προϊόντα για ζώα, 10% αξεσουάρ αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και σκαφών, 10% λευκά είδη, 8% κατασκευές και κηπουρική και 8% αξεσουάρ και εξαρτήματα εσωτερικού χώρου.
Στις ηλεκτρονικές αγορές υπηρεσιών, οι υπηρεσίες streaming συνεχίζουν να είναι ανάμεσα στις δημοφιλέστερες υπηρεσίες που αγοράζονται στο διαδίκτυο, γεγονός που αναδεικνύει τη σταθερή ελκυστικότητα της on-demand ψυχαγωγίας και της ψηφιακής ευκολίας. Ωστόσο, παρά την ισχυρή παρουσία τους, αναδύεται μια αισθητή αρνητική τάση, όπως διαπιστώνει η έρευνα της Nexi. Η μείωση αυτή ενδεχομένως φανερώνει κορεσμό της αγοράς, εξάντληση λόγω των πολλών συνδρομών ή εξελισσόμενες προσδοκίες των καταναλωτών σχετικά με την ποιότητα και την αξία του περιεχομένου.
Άλλες υπηρεσίες στην μηνιαία λίστα ηλεκτρονικών αγορών υπηρεσιών των Ελλήνων, πέραν των streaming, ασφάλισης και online στοιχημάτων, καταγράφονται ως εξής: εισιτήρια για εκδηλώσεις (31%), οnline gaming (20%), συνδρομές π.χ. σε γυμναστήρια, λέσχες, αθλητικούς συλλόγους (12%), ψηφιακά μέσα π.χ. ηλεκτρονικές εφημερίδες, ηλεκτρονικά βιβλία, λογισμικό (11%), υπηρεσίες υγείας π.χ. ψηφιακές θεραπείες ή υγειονομική περίθαλψη (10%), εκπαίδευση και μαθήματα (10%), συνεισφορές σε φιλανθρωπικούς σκοπούς (7%), έξοδα διαφήμισης π.χ. eBay, Gumtree (3%), ενώ ποσοστό 12% καταλαμβάνουν αγορές άλλων υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένου πορνογραφικού περιεχομένου.
Κυριαρχούν οι χρεωστικές κάρτες
Οι χρεωστικές κάρτες εξακολουθούν να κυριαρχούν λόγω της αξιοπιστίας τους και της εξοικείωσης των χρηστών στις πληρωμές αγαθών και υπηρεσιών που γίνονται ηλεκτρονικά. Όπως διαπιστώνει η έρευνα της Nexi, η επιλογή μεθόδου πληρωμής καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από δύο βασικούς παράγοντες: την ασφάλεια και την ταχύτητα. Οι αγοραστές δίνουν προτεραιότητα σε επιλογές που διασφαλίζουν την προστασία των προσωπικών και οικονομικών τους δεδομένων και, παράλληλα, διευκολύνουν τις γρήγορες και απρόσκοπτες συναλλαγές. Με βάση τα στοιχεία της έρευνας, το 57% των ηλεκτρονικών αγορών έγινε με χρωστική κάρτα, το 49% με PayPal, το 21% με αντικαταβολή, το 20% με πιστωτική κάρτας, το 19% με Revolut, το 17% με Apple Pay / Google Pay και 6% με τραπεζική κατάθεση. Οι βασικοί λόγοι για την επιλογή μιας συγκεκριμένης μεθόδου πληρωμής είναι η ασφάλεια (71%), η ταχύτητα (56%) και η ευκολία (49%).
Στην έρευνα της Nexi, eCommerce report, παρουσιάζονται τα αποτελέσματα μιας εκτενούς έρευνας που διεξήχθη το 2024 σχετικά με τη συμπεριφορά των καταναλωτών σε όλη την Ευρώπη, με στόχο την κατανόηση των τάσεων και της δυναμικής των ηλεκτρονικών αγορών για τη στήριξη του εξελισσόμενου ηλεκτρονικού εμπορίου σε επίπεδο λιανεμπορίου και πληρωμών.
Σε 11 χώρες η έρευνα
Η έρευνα διεξήχθη σε 11 χώρες σε όλη την Ευρώπη: Δανία, Φινλανδία, Νορβηγία, Πολωνία, Σουηδία, Αυστρία, Γερμανία, Ελβετία, Κροατία, Ιταλία, Ελλάδα. Οι ερωτηθέντες ήταν άτομα ηλικίας 18-79 ετών με πρόσβαση στο internet. Κάθε εβδομάδα, όλο το 2024, οι ερωτηθέντες καλούνταν να σχολιάσουν την εμπειρία τους με τις ηλεκτρονικές αγορές που έκαναν τις προηγούμενες 28 ημέρες.
Το συνολικό δείγμα των ερωτηθέντων έδωσε 28.644 συνεντεύξεις, γεγονός που καθιστά την έρευνα αυτήν μία από τις ευρύτερες έρευνες για τις ηλεκτρονικές αγορές στην Ευρώπη. Σε κάθε χώρα, η βάση απαντήσεων αποτελούνταν από 2.604 ερωτηθέντες.