Γ.Δ.
823.09 +2,35%
CENER
+0,19%
2.605
CNLCAP
+2,90%
7.1
DIMAND
+0,35%
14.2
TITC
+1,09%
11.18
ΑΑΑΚ
0,00%
8.4
ΑΑΑΠ
0,00%
3.1
ΑΒΑΞ
-0,79%
0.757
ΑΒΕ
-1,03%
0.576
ΑΔΜΗΕ
+2,33%
1.67
ΑΕΓΕΚ
0,00%
0.035
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.515
ΑΛΜΥ
+3,41%
1.88
ΑΛΦΑ
+4,22%
0.865
ΑΝΔΡΟ
+1,87%
5.45
ΑΝΕΚ
-1,64%
0.09
ΑΝΕΠ
0,00%
0.072
ΑΝΕΠΟ
0,00%
0.105
ΑΡΑΙΓ
+4,47%
4.67
ΑΣΚΟ
-0,49%
2.03
ΑΣΤΑΚ
+0,89%
6.8
ΑΤΕΚ
0,00%
0.428
ΑΤΡΑΣΤ
+1,67%
4.88
ΑΤΤ
+3,33%
0.0962
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
0.87
ΒΑΡΓ
0,00%
0.11
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.185
ΒΙΟ
+2,64%
3.5
ΒΙΟΚΑ
+0,65%
1.55
ΒΙΟΣΚ
+5,09%
0.578
ΒΙΟΤ
0,00%
0.318
ΒΙΣ
-2,78%
0.7
ΒΟΣΥΣ
-4,59%
2.08
ΒΥΤΕ
0,00%
3.495
ΓΕΒΚΑ
+2,42%
1.27
ΓΕΔ
0,00%
0.0125
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,80%
8.81
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.04
ΔΕΗ
+2,42%
5.5
ΔΙΟΝ
0,00%
0.11
ΔΟΜΙΚ
-0,49%
0.816
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.254
ΔΡΟΜΕ
-1,70%
0.289
ΕΒΡΟΦ
-2,49%
0.704
ΕΕΕ
+2,54%
21.76
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.4
ΕΛΒΕ
-3,75%
4.62
ΕΛΒΙΟ
0,00%
2.6
ΕΛΓΕΚ
-0,87%
0.456
ΕΛΙΝ
-0,29%
1.705
ΕΛΛ
+2,56%
16
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,11%
1.642
ΕΛΠΕ
+1,25%
6.49
ΕΛΣΤΡ
+4,69%
2.23
ΕΛΤΟΝ
-1,40%
2.12
ΕΛΧΑ
+0,74%
1.37
ΕΝΤΕΡ
+1,80%
3.4
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.145
ΕΠΣΙΛ
0,00%
5.26
ΕΣΥΜΒ
0,00%
0.62
ΕΤΕ
+3,97%
3.14
ΕΥΑΠΣ
+0,57%
3.52
ΕΥΔΑΠ
+0,42%
7.25
ΕΥΠΙΚ
0,00%
7.8
ΕΥΡΩΒ
+3,32%
0.8844
ΕΧΑΕ
+1,66%
3.065
ΙΑΤΡ
+0,37%
1.345
ΙΚΤΙΝ
-0,85%
0.466
ΙΛΥΔΑ
+4,46%
1.17
ΙΝΚΑΤ
+0,63%
1.6
ΙΝΛΙΦ
+0,54%
3.72
ΙΝΛΟΤ
+0,81%
0.62
ΙΝΤΕΚ
+3,03%
3.4
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,78%
6.45
ΙΝΤΕΤ
-4,20%
0.822
ΙΝΤΚΑ
+0,79%
1.538
ΚΑΜΠ
0,00%
2.45
ΚΑΡΕΛ
+0,72%
278
ΚΕΚΡ
+1,11%
0.91
ΚΕΠΕΝ
-3,10%
2.5
ΚΛΜ
-1,16%
0.51
ΚΟΡΔΕ
+3,14%
0.46
ΚΟΥΑΛ
+2,07%
0.394
ΚΟΥΕΣ
-0,96%
4.12
ΚΡΕΚΑ
+7,77%
0.222
ΚΡΙ
0,00%
5.1
ΚΤΗΛΑ
-6,14%
1.53
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.03
ΛΑΒΙ
+1,78%
0.458
ΛΑΜΔΑ
+2,90%
5.685
ΛΑΜΨΑ
0,00%
20.6
ΛΑΝΑΚ
-1,63%
0.722
ΛΕΒΚ
0,00%
0.228
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.185
ΛΟΓΟΣ
0,00%
0.97
ΛΟΥΛΗ
+2,21%
2.31
ΛΥΚ
+1,24%
1.635
ΜΑΘΙΟ
-7,38%
0.69
ΜΕΒΑ
0,00%
2.12
ΜΕΝΤΙ
-4,21%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+0,42%
47.4
ΜΙΓ
+1,03%
0.0295
ΜΙΝ
0,00%
0.486
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,17%
16.92
ΜΟΝΤΑ
0,00%
0.6
ΜΟΤΟ
+0,48%
2.1
ΜΟΥΖΚ
+0,27%
0.742
ΜΠΕΛΑ
-0,15%
13.68
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,94%
2.14
ΜΠΟΚΑ
0,00%
0.026
ΜΠΟΠΑ
0,00%
0.057
ΜΠΡΙΚ
-1,04%
1.905
ΜΠΤΚ
+10,64%
0.52
ΜΥΤΙΛ
+2,33%
14.94
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2
ΝΑΥΠ
-0,20%
0.998
ΞΥΛΚ
+4,28%
0.195
ΞΥΛΠ
0,00%
0.194
ΟΛΘ
0,00%
23.5
ΟΛΠ
+0,55%
14.72
ΟΛΥΜΠ
+0,58%
1.73
ΟΠΑΠ
+2,16%
12.75
ΟΤΕ
+2,28%
15.68
ΟΤΟΕΛ
+1,82%
10.08
ΠΑΙΡ
+1,63%
0.748
ΠΑΠ
0,00%
2.5
ΠΕΙΡ
+5,77%
1.1
ΠΕΤΡΟ
-0,80%
4.98
ΠΛΑΘ
+2,49%
3.71
ΠΛΑΙΣ
+1,04%
2.92
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.1
ΠΡΔ
-0,93%
0.424
ΠΡΕΜΙΑ
+1,35%
1.125
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
8.7
ΠΡΟΦ
+1,63%
2.8
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.19
ΣΑΡ
+1,31%
6.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.25
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.021
ΣΕΝΤΡ
-1,08%
0.274
ΣΙΔΜΑ
+0,25%
1.995
ΣΠΕΙΣ
+0,60%
6.74
ΣΠΙ
+3,39%
0.61
ΣΠΥΡ
0,00%
0.175
ΤΕΝΕΡΓ
+3,88%
17.4
ΤΖΚΑ
-0,77%
1.93
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.29
ΦΙΕΡ
+0,44%
0.458
ΦΛΕΞΟ
0,00%
6.8
ΦΡΙΓΟ
+5,38%
0.098
ΦΡΛΚ
+0,58%
2.595
ΦΦΓΚΡΠ
0,00%
4.8
ΧΑΙΔΕ
+1,00%
0.505
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!

Ν. Αντωνοπούλου (Green Key): Οι ταξιδιώτες έχουν πλέον οικολογικές απαιτήσεις

Κινούμενοι στη λογική του Doing Well by Doing Good, όλο και περισσότεροι Έλληνες επιχειρηματίες του τουρισμού αναγνωρίζουν τα οφέλη της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης και επενδύουν συστηματικά σε αυτή, τόσο για να διατηρήσουν το συγκριτικό τους πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού, αλλά και για να αφήσουν ένα θετικό οικολογικό αποτύπωμα στις τοπικές κοινωνίες στις οποίες δραστηριοποιούνται.

Η Νατάσα Αντωνοπούλου, υπεύθυνη Συντονισμού του Προγράμματος «Green Key» της Ελληνικής Εταιρείας Προστασίας της Φύσης
Η Νατάσα Αντωνοπούλου, υπεύθυνη Συντονισμού του Προγράμματος «Green Key» της Ελληνικής Εταιρείας Προστασίας της Φύσης

Το οικολογικό σήμα ποιότητας Green Key αποτελεί μία δέσμευση βιώσιμης συμπεριφοράς που απευθύνεται σε: τουριστικά καταλύματα (ξενοδοχεία, ξενώνες, συγκροτήματα ενοικιαζόμενων δωματίων, τουριστικές κατοικίες, hostels), συνεδριακά κέντρα, εστιατόρια, catering, χώρους κατασκήνωσης (camping, glamping), πάρκα αναψυχής, θεματικά πάρκα και μουσεία. Είναι αναγνωρισμένο από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Αειφόρου Τουρισμού (Global Sustainable Tourism Council – GSTC) και παρότι η Ελλάδα μας έχει συνηθίσει σε αρνητικές πρωτιές, στην εν λόγω πιστοποίηση καταλαμβάνει την 3η θέση ανάμεσα σε 65 χώρες!

Η Νατάσα Αντωνοπούλου, υπεύθυνη Συντονισμού του Προγράμματος «Green Key» της Ελληνικής Εταιρείας Προστασίας της Φύσης μιλά στο powergame.gr για τα 70 χρόνια δράσης και προσφοράς του φορέα, ενώ εξηγεί την προστιθέμενη αξία που δίνει η πιστοποίηση σε μια κοινωνικά υπεύθυνη επιχείρηση που σέβεται το περιβάλλον, υιοθετεί πράσινες πρακτικές και αφουγκράζεται τις ανάγκες μιας νέας γενιάς τουριστών περιβαλλοντικά ευσυνείδητης.

  • Κα Αντωνοπούλου, ποια κριτήρια πρέπει να πληροί μια ξενοδοχειακή επιχείρηση προκειμένου να λάβει την πιστοποίηση Green Key;

H βράβευση επιβεβαιώνει έγκυρα ότι η επιχείρηση ή ο φορέας πληροί όλα τα κριτήρια περιβαλλοντικής διαχείρισης –128 υποχρεωτικά και 68 προαιρετικά– όπως έχουν οριστεί από το διεθνές Ίδρυμα για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Foundation for Environmental Education -FEE), ότι εφαρμόζει βιώσιμες πρακτικές και ότι υλοποιεί σταθερά δράσεις περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Τα κριτήρια αφορούν τη διαχείριση νερού, ενέργειας, απορριμμάτων, αποβλήτων και χημικών προϊόντων, την ενεργό συμμετοχή προσωπικού και προμηθευτών, την ευαισθητοποίηση των πελατών και της τοπικής κοινωνίας, τη χρήση τοπικών/εθνικών προϊόντων, την προστασία και προβολή των γύρω φυσικών περιοχών, τον σεβασμό της φύσης, την εταιρική κοινωνική ευθύνη.

  • Γιατί είναι σημαντική η απόκτηση ενός τέτοιου σήματος; Πώς επηρεάζει στην πράξη τον τρόπο λειτουργίας ενός ξενοδοχείου και πόσο σοβαρά το λαμβάνει υπόψη του ο ταξιδιώτης;

Η απόκτηση ενός διεθνούς οικολογικού σήματος ποιότητας, όπως το Green Key, διαμορφώνει τις καθημερινές λειτουργίες της επιχείρησης μέσα σε ένα περιβαλλοντικά φιλικό πλαίσιο που ορίζεται από τις 13 θεματικές ενότητες των κριτηρίων του προγράμματος.

Η συμμετοχή στο πρόγραμμα σημαίνει ότι το ενδιαφερόμενο μέλος έχει αποφασίσει να επενδύσει, τόσο στις υποδομές, όσο και στην εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού του, καθώς επίσης να εμπλέξει στην προσπάθειά του αυτή τους συνεργάτες και την τοπική κοινωνία. Μία βραβευμένη τουριστική επιχείρηση ή φορέας μειώνει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα σε τοπικό επίπεδο χωρίς συμβιβασμούς στην άνεση και την ποιότητα που προσφέρει και συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση του κοινού.

Η περίοδος της πανδημίας και της υγειονομικής κρίσης ενίσχυσε την ανάγκη για παροχή πιστοποιημένων υπηρεσιών και προϊόντων . Η αξία μιας τέτοιας βράβευσης είναι μεγάλη, καθώς ένας τρίτος φορέας έρχεται να επιβεβαιώσει έμπρακτα ότι οι διαδικασίες που ακολουθεί μια επιχείρηση είναι αειφορικές. Η απόκτηση ενός οικολογικού σήματος ποιότητας μεταφέρει εύκολα και κατανοητά σε συνεργάτες και πελάτες την περιβαλλοντική πολιτική της επιχείρησης. Σημαντικό είναι να προβάλουν τη βράβευσή τους με κάθε τρόπο, προκειμένου να προσελκύσουν περισσότερους επισκέπτες.

Έρευνες έχουν δείξει ότι η νοοτροπία των ταξιδιωτών αλλάζει τα τελευταία χρόνια, καθώς ολοένα περισσότεροι αναζητούν επιλογές φιλικές προς το περιβάλλον. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το Booking.com, το 78% των ταξιδιωτών πρόκειται να διαμείνει σε βιώσιμο κατάλυμα τουλάχιστον μια φορά το επόμενο έτος, ενώ το 83% πιστεύει ότι είναι σημαντικό να ταξιδεύουν υπεύθυνα.

  • Η Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης δραστηριοποιείται στη χώρα μας εδώ και 7 δεκαετίες. Τι είδους πρόοδος έχει συντελεστεί όλα αυτά τα χρόνια; Έχει αλλάξει η νοοτροπία του Έλληνα απέναντι στο περιβάλλον ή έχουμε ακόμη πολύ δρόμο μέχρι να πούμε ότι πλησιάζει τις επιδόσεις χωρών της Βόρειας Ευρώπης που σκοράρουν ψηλά σε θέματα αειφορίας και βιωσιμότητας;

Για πολλά χρόνια ο κόσμος ακούει όρους όπως κλιματική αλλαγή, κλιματική κρίση, απώλεια βιοποικιλότητας… Προσωπικά θεωρώ ότι πλέον είμαστε πιο εξοικειωμένοι με όλα αυτά τα προβλήματα, καθώς έχουμε έρθει πλέον αντιμέτωποι με τα αποτελέσματά τους στην καθημερινότητά μας.

Οι νέες γενιές παρουσιάζουν υψηλότερο επίπεδο ευαισθητοποίησης αλλά και ουσιαστικής ενημέρωσης για τα περιβαλλοντικά προβλήματα. Αυτό είναι αποτέλεσμα, τόσο της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που παρέχεται από τις ίδιες τις επιχειρήσεις, όσο και από προσωπική πρωτοβουλία των εργαζομένων στην τουριστική κοινότητα. Σε αυτό έχει συμβάλλει καταλυτικά και το έργο των περιβαλλοντικών οργανώσεων, όπως η ΕΕΠΦ.

Παρόλα αυτά, είναι απαραίτητη η επιπλέον βοήθεια του κράτους σε υποδομές, προκειμένου, τόσο οι πολίτες, όσο και οι επιχειρήσεις να ανταποκριθούν με το βέλτιστο τρόπο στις ανάγκες που προκύπτουν για την προστασία του περιβάλλοντος, τις οποίες συναντάμε στα αστικά κέντρα και στα πιο απομακρυσμένα σημεία της χώρας μας.

  • Οι Έλληνες ξενοδόχοι κατανοούν σε βάθος τη σημασία του sustainability ή επενδύουν αναγκαστικά σε αυτό προκειμένου να βελτιωθεί η δημόσια εικόνα τους και ταυτόχρονα να έχουν καλύτερη πρόσβαση στη χρηματοδότηση μιας και οι τράπεζες λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τους δείκτες ESG;

Όλο και περισσότεροι Έλληνες επιχειρηματίες του τουρισμού αναγνωρίζουν τα οφέλη της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης και τη θεωρούν πλέον μονόδρομο. Το αντιλαμβανόμαστε και από τη θέση που έχει κατακτήσει η Ελλάδα στο διεθνές στερέωμα του προγράμματος Green Key, τρίτη μετά την Ολλανδία και τη Γαλλία ανάμεσα στις 60 συμμετέχουσες χώρες.

Επιλέγοντας ένας επιχειρηματίας να επιτύχει τη βράβευση με ένα οικολογικό σήμα ποιότητας, όπως το Green Key, βλέπει άμεσα όχι μόνο μείωση των εξόδων του, αλλά και αύξηση των εσόδων του προσελκύοντας ένα επιπλέον target group επισκεπτών, περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένων. Εκτός από τα προφανή και άμεσα οικονομικά οφέλη, ο επιχειρηματίας αλλά και οι εργαζόμενοι βλέπουν και τη συμβολή τους στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, τα αποτελέσματα της οποίας διαπιστώνουμε τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας (έντονοι καύσωνες, πυρκαγιές, καταιγίδες κ.λπ.). Όταν οι επιπτώσεις ενός προβλήματος γίνονται μέρος της ζωής μας αποτελούν ισχυρό κίνητρο αλλαγής στάσης.

Επιπλέον, τα τελευταία 10 χρόνια είναι σαφές ότι ο αριθμός των επισκεπτών με αυξημένες οικολογικές απαιτήσεις ολοένα και μεγαλώνει και οι επιχειρηματίες οφείλουν να προσαρμοστούν σε αυτή τη νέα πραγματικότητα.

Πολλές φορές για να εφαρμοστεί κάτι πρέπει να γίνει υποχρεωτικό, και να επιβάλλονται κυρώσεις. Η νέα γενιά επιχειρηματιών απαρτίζεται από ανθρώπους που, χωρίς πίεση ή κυρώσεις, έχουν ήδη αποδεχτεί την αναγκαιότητα της βιώσιμης ανάπτυξης και κάνουν τα απαραίτητα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Από πλευράς μας, θεωρούμε ότι η ύπαρξη κριτηρίων ESG (environmental, social, governance) που θα πρέπει να πληροί μια επιχείρηση για να λάβει χρηματοδότηση θα μπορούσε να αποτελεί ένα επιπλέον κίνητρο για τους επιχειρηματίες. Φυσικά, δεν θα πρέπει να παραβλέπουμε ότι το μεγαλύτερο μέρος των ελληνικών τουριστικών εγκαταστάσεων στην Ελλάδα είναι «γερασμένες». Έτσι λοιπόν, ο συνδυασμός χρηματοδοτήσεων με την περιβαλλοντική συνείδηση θα μπορούσε να δώσει μια ανάσα στους επιχειρηματίες για την εφαρμογή περιβαλλοντικών προτύπων.

  • Πόσα ξενοδοχεία έχουν ενταχθεί στο δίκτυό σας, σε ποιες περιοχές θα εστιάσετε τις δράσεις σας και ποιοι οι στόχοι που έχουν τεθεί για τα επόμενα χρόνια;

Αυτή τη στιγμή είμαστε η 3η χώρα διεθνώς μεταξύ των 60 που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, με 540 βραβευμένες τουριστικές επιχειρήσεις. Στόχος μας είναι να επεκταθούμε σε όλη την Ελλάδα, στηρίζοντας τα υπάρχοντας μέλη μας αλλά και ενθαρρύνοντας νέα μέλη να ενταχθούν στην «οικογένεια» του Green Key.

Το FEE, αναγνωρίζοντας την επιτακτική ανάγκη συμμέτοχής όλων στην αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής κρίσης και απομάκρυνσης από τις παγιωμένες πρακτικές, διαμόρφωσε μέσα στο 2020 τη νέα δεκαετή στρατηγική του ως το 2030, την οποία ονόμασε GAIA 2030. Οι τρεις πυλώνες της είναι η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, η προστασία της παγκόσμιας βιοποικιλότητας και ο περιορισμός της ρύπανσης. Η στρατηγική εγκρίθηκε από τη Γενική Συνέλευση του 2021 και πλέον εφαρμόζεται για όλα τα προγράμματα. Στο πλαίσιό της προβλέπεται η αυστηροποίηση των κριτηρίων και η προσθήκη νεών, που θα συμβάλλουν στην αποτελεσματικότερη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος όσων συμμετέχουν στο Green Key, στην προστασία των φυσικών πόρων, στην αποδοχή των νέων μεθόδων λειτουργίας, όπως η κυκλική οικονομία, και στην αλλαγή τρόπου ζωής και προτύπων παραγωγής και κατανάλωσης, που έχει καθοριστική σημασία για το μέλλον του πλανήτη μας.

  • Από την εμπειρία σας σε θέσεις management στον ξενοδοχειακό κλάδο, ποια τα συχνότερα λάθη που κάνουν οι Έλληνες ξενοδόχοι και που πρέπει να επενδύσουν ώστε να αναβαθμίσουν την εμπειρία της φιλοξενίας;

Η τάση της προηγούμενης 10ετίας στηριζόταν έντονα στο μοντέλο των all-inclusive ξενοδοχείων και την παραμονή του πελάτη όσο το δυνατόν περισσότερο εντός της επιχείρησης. Πλέον οι ανάγκες τις αγοράς έχουν αλλάξει, οι επισκέπτες αναζητούν αυθεντικές εμπειρίες και επιθυμούν να έρθουν σε επαφή με την τοπική κοινωνία. Έρευνα της Booking.com αναφέρει ότι το 33% θα ήθελαν να έχουν εμπειρίες σε τοπικό επίπεδο, ενώ σε έρευνα του ΑΒΤΑ το 62% των Βρετανών θέλει οι διακοπές του να ενισχύσουν την τοπική κοινωνία.

Στο νέο διαμορφούμενο πλαίσιο θα πρέπει να συνεχίσουμε να επενδύουμε στην πράσινη ανάπτυξη, στις νέες τεχνολογίες που ενισχύουν βιώσιμες πρακτικές, στην προσβασιμότα για όλους, στην εκπαίδευση και εξειδίκευση του προσωπικού και τέλος στην ισχυρή διασύνδεση με την τοπική κοινωνία.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!