Γ.Δ.
1452.24 +0,26%
ACAG
-5,17%
6.24
CENER
+0,76%
8
CNLCAP
+0,64%
7.9
DIMAND
+0,31%
9.6
OPTIMA
+1,50%
10.8
TITC
-1,51%
29.3
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,48%
1.462
ΑΒΕ
+1,26%
0.484
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-2,10%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,44%
1.5855
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.84
ΑΡΑΙΓ
+0,40%
12.65
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.69
ΑΣΤΑΚ
-3,23%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,25%
8.06
ΑΤΤ
+2,25%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,69%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-4,23%
2.49
ΒΙΟΣΚ
+0,38%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-3,94%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-0,30%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
16.58
ΔΑΑ
-0,12%
8.3
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,71%
11.16
ΔΟΜΙΚ
-2,19%
4.68
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,57%
0.347
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.68
ΕΕΕ
+1,45%
30.8
ΕΚΤΕΡ
+2,29%
4.475
ΕΛΒΕ
+6,28%
5.25
ΕΛΙΝ
-0,81%
2.45
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,76%
2.6
ΕΛΠΕ
-0,53%
8.385
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
+0,67%
1.8
ΕΛΧΑ
+0,83%
1.948
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.34
ΕΤΕ
+3,31%
7.81
ΕΥΑΠΣ
-0,93%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,50%
2.02
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.15
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.4295
ΙΛΥΔΑ
+1,73%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+0,37%
5.42
ΙΝΛΙΦ
-2,72%
5
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.148
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
+0,78%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+0,14%
3.655
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,22%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-3,27%
0.532
ΚΟΥΑΛ
-0,62%
1.278
ΚΟΥΕΣ
-0,86%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,93%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-4,86%
1.37
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.848
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.86
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,75%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
+4,57%
0.366
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-2,55%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-0,92%
1.08
ΜΕΒΑ
+0,25%
3.97
ΜΕΝΤΙ
-1,33%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+2,16%
47.2
ΜΙΓ
0,00%
3.99
ΜΙΝ
-5,47%
0.605
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.22
ΜΟΝΤΑ
+3,09%
3.34
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,03%
29.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.36
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,99%
1.02
ΞΥΛΚ
-3,57%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+0,58%
0.344
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-1,34%
22.1
ΟΛΠ
-0,20%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.88
ΟΠΑΠ
-0,70%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,45%
0.909
ΟΤΕ
-1,54%
14.06
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.78
ΠΑΙΡ
-0,85%
1.17
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
-0,61%
3.752
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+1,39%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,21%
4.7
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,50%
11.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-2,12%
0.37
ΣΙΔΜΑ
+0,26%
1.905
ΣΠΕΙΣ
-0,51%
7.76
ΣΠΙ
-5,33%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,49%
18.33
ΤΖΚΑ
-3,04%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,16%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-9,70%
0.298
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.175
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Δέκα δισ. επενδύσεις για να γίνουν πράσινες οι εθνικές οδοί

Οι αριθμοί μπορεί να φαντάζουν υπερβολικοί, αλλά οι πρώτες εκτιμήσεις ανεβάζουν το συνολικό ύψος των επενδύσεων που απαιτούνται για να «πρασινίσουν» οι βασικοί οδικοί άξονες της χώρας στα 10 δισ. ευρώ. Πρόκειται για τα κεφάλαια που χρειάζονται για την ανάπτυξη δικτύου φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων και «σταθμών φόρτισης» για φορτηγά και λεωφορεία στο εθνικό οδικό δίκτυο, καθώς για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και για την αναβάθμιση του δικτύου μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Γι’ αυτό το υπουργείο Υποδομών, όπως αποκάλυψε χθες το powergame.gr, εξετάζει το ενδεχόμενο παράτασης των συμβάσεων παραχώρησης των οδικών αξόνων ώστε να επενδύσουν κεφάλαια και οι παραχωρησιούχοι.

Πηγές του υπουργείου επισημαίνουν πως η επεξεργασία του σχεδίου βρίσκεται σε αρχικό στάδιο, «σε επίπεδο παρουσιάσεων», ώστε να εξεταστεί ποιοι σύμβουλοι πρέπει να αναζητηθούν (χρηματοοικονομικός, νομικός, κ.λπ.). Έχουν όμως γίνει «ανεπίσημες συζητήσεις» με τους παραχωρησιούχους και έχουν αναλυθεί διάφορα σενάρια. Όπως η ένταξη στο ίδιο πακέτο πρόσθετων έργων του νέου συστήματος διοδίων που θα επιτρέπει μεταξύ άλλων και χιλιομετρική χρέωση. Καθώς και των έργων εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σε πρανή ή σε διαχωριστικές νησίδες του εθνικού δικτύου, όπως επίσης έγραψε το powergame.gr.

Το μεγαλύτερο εμπόδιο, καθώς μπορεί να απαιτηθεί μεγάλο διάστημα διαπραγματεύσεων, είναι η γενική διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υποστηρίζουν πρόσωπα που ασχολούνται με το σχέδιο. Υπάρχουν, βέβαια, παραδείγματα στην Ευρώπη όπου οι συμβάσεις παρατάθηκαν με τους παραχωρησιούχους να αναλαμβάνουν την υποχρέωση υλοποίησης πρόσθετων έργων. Το ερώτημα είναι αν οι εγκρίσεις, στην περίπτωση που υποβληθεί τελικά σχέδιο επέκτασης των συμβάσεων, δοθούν σε χρόνο που θα επιτρέπει να καλυφθούν οι στόχοι της Κομισιόν για την ηλεκτροκίνηση μέχρι το 2030.

Οι εκτιμήσεις για επενδύσεις 10 δισ. ευρώ ώστε να αποκτήσουν ενεργειακή αυτονομία και να “πρασινίσουν” οι οδικοί άξονες ακούγονται υπερβολικές, ειδικά σε μια περίοδο που αναζητούνται κεφάλαια για έργα σε άλλους, κρίσιμους τομείς. Όμως μια έκθεση της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, της ACEA, που δημοσιεύθηκε την περασμένη Άνοιξη, είναι αποκαλυπτική. Όπως αναφέρεται «απαιτείται ένας ισορροπημένος συνδυασμός ιδιωτικών και δημοσίων επενδύσεων ώστε να εξασφαλιστεί η ταχεία ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης στην Ευρώπη, ειδικά για τους δημόσιους φορτιστές για χρήστες ηλεκτρικών αυτοκινήτων που δεν διαθέτουν υποδομή στο σπίτι τους».

Μόνο για την κάλυψη των αναγκών των ιδιωτικής χρήσης αυτοκινήτων (ΙΧ) απαιτούνται μέχρι το 2030 περίπου 6,8 εκατομμύρια δημόσιοι φορτιστές. Η συνολική επένδυση πανευρωπαϊκά, ώστε να επιτευχθούν οι κοινοτικοί στόχοι ηλεκτροκίνησης, σύμφωνα με τη μελέτη της ACEA προσεγγίζει τα 280 δισ. ευρώ μέχρι το 2030 και περιλαμβάνει το δίκτυο ιδιωτικών και δημοσίων φορτιστών αλλά και την αναβάθμιση των ηλεκτρικών δικτύων και τις νέες μονάδες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) ώστε να καλυφθεί η πρόσθετη ζήτηση.

Με άλλα λόγια, χρειάζονται 184 σημεία φόρτισης κάθε 100 χιλιόμετρα στο βασικό (εθνικό) οδικό δίκτυο της Ευρωπαϊκής Ένωσης μόνο για να εξυπηρετούνται οι οδηγοί ΙΧ χωρίς καθυστερήσεις και πολύωρες αναμονές, όπως σήμερα. Θα απαιτηθούν επίσης 51 ταχυφορτιστές ανά 100 χιλιόμετρα εθνικού οδικού δικτύου για την εξυπηρέτηση των φορτηγών.

Ακόμα και αν δεν επιτευχθούν οι εξαιρετικά φιλόδοξοι κοινοτικοί στόχοι, τα κεφάλαια που απαιτούνται είναι πολύ μεγάλα, τόσο από τις εταιρείες παραχώρησης, όσο και από τους διαχειριστές των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας. Γι’ αυτό και υπάρχει η συζήτηση για επέκταση των συμβάσεων.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!