Γ.Δ.
1452.24 +0,26%
ACAG
-5,17%
6.24
CENER
+0,76%
8
CNLCAP
+0,64%
7.9
DIMAND
+0,31%
9.6
OPTIMA
+1,50%
10.8
TITC
-1,51%
29.3
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,48%
1.462
ΑΒΕ
+1,26%
0.484
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-2,10%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,44%
1.5855
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.84
ΑΡΑΙΓ
+0,40%
12.65
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.69
ΑΣΤΑΚ
-3,23%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,25%
8.06
ΑΤΤ
+2,25%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,69%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-4,23%
2.49
ΒΙΟΣΚ
+0,38%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-3,94%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-0,30%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
16.58
ΔΑΑ
-0,12%
8.3
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,71%
11.16
ΔΟΜΙΚ
-2,19%
4.68
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,57%
0.347
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.68
ΕΕΕ
+1,45%
30.8
ΕΚΤΕΡ
+2,29%
4.475
ΕΛΒΕ
+6,28%
5.25
ΕΛΙΝ
-0,81%
2.45
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,76%
2.6
ΕΛΠΕ
-0,53%
8.385
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
+0,67%
1.8
ΕΛΧΑ
+0,83%
1.948
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.34
ΕΤΕ
+3,31%
7.81
ΕΥΑΠΣ
-0,93%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,50%
2.02
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.15
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.4295
ΙΛΥΔΑ
+1,73%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+0,37%
5.42
ΙΝΛΙΦ
-2,72%
5
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.148
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
+0,78%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+0,14%
3.655
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,22%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-3,27%
0.532
ΚΟΥΑΛ
-0,62%
1.278
ΚΟΥΕΣ
-0,86%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,93%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-4,86%
1.37
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.848
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.86
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,75%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
+4,57%
0.366
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-2,55%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-0,92%
1.08
ΜΕΒΑ
+0,25%
3.97
ΜΕΝΤΙ
-1,33%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+2,16%
47.2
ΜΙΓ
0,00%
3.99
ΜΙΝ
-5,47%
0.605
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.22
ΜΟΝΤΑ
+3,09%
3.34
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,03%
29.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.36
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,99%
1.02
ΞΥΛΚ
-3,57%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+0,58%
0.344
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-1,34%
22.1
ΟΛΠ
-0,20%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.88
ΟΠΑΠ
-0,70%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,45%
0.909
ΟΤΕ
-1,54%
14.06
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.78
ΠΑΙΡ
-0,85%
1.17
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
-0,61%
3.752
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+1,39%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,21%
4.7
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,50%
11.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-2,12%
0.37
ΣΙΔΜΑ
+0,26%
1.905
ΣΠΕΙΣ
-0,51%
7.76
ΣΠΙ
-5,33%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,49%
18.33
ΤΖΚΑ
-3,04%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,16%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-9,70%
0.298
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.175
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Το νέο επεισόδιο στα Στενά και τα σχέδια παράκαμψης του Βοσπόρου

Οι καταχρηστικές πρακτικές της Τουρκίας, με το κόστος και τη γραφειοκρατία διέλευσης των Στενών του Βοσπόρου, ενισχύουν σχέδια που κυοφορούνται επί χρόνια για την αναζήτηση εναλλακτικής διέλευσης, μέσω αγωγών και σιδηροδρομικών αξόνων (για τη μεταφορά φορτίων), που θα συνδέουν τα ελληνικά λιμάνια με λιμένες της Βουλγαρίας, αλλά και της Ρουμανίας στη Μαύρη Θάλασσα. Έτσι, η Σόφια εμφανίζεται να αναζητεί τρόπους υλοποίησης του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, αλλά με αντίστροφη ροή (από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία) και βλέπει πιο ζεστά το σχέδιο σιδηροδρομικής διασύνδεσης της Αλεξανδρούπολης με το Μπουργκάς, τη Βάρνα και το Ρούσε στη Μαύρη Θάλασσα.

Το τελευταίο επεισόδιο σημειώθηκε χθες, καθώς όλα τα πλοία της εμπορικής ναυτιλίας βρίσκονται αντιμέτωπα με τον κίνδυνο έλλειψης ασφαλιστικής κάλυψης όταν διασχίζουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα και, φυσικά, τα Στενά του Βοσπόρου. Όπως ενημέρωσε χθες ο διεθνής φορέας ναυτικών αντασφαλίσεων (International Group of P&I Clubs), που εκπροσωπεί όλες τις επιμέρους ασφαλιστικές ενώσεις, η τουρκική κυβέρνηση έχει εκδώσει μια ενημέρωση, βάσει της οποίας από την 1η Δεκεμβρίου όλα τα πλοία που περνούν ή εισέρχονται σε τουρκικά χωρικά ύδατα θα πρέπει να φέρουν επιστολές επιβεβαίωσης από το αντίστοιχο P&I Club του εκάστοτε πλοίου, βάσει των οποίων να προκύπτει ότι παρέχεται ασφαλιστική κάλυψη, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, κατά τη διάρκεια της παραμονής του πλοίου εντός της Τουρκίας, είτε κατά τον διάπλου είτε βρίσκεται αγκυροβολημένο σε κάποιο λιμάνι.

Όπως αναφέρει η Skuld, ο φορέας αντασφάλισης της Νορβηγίας, το πρόβλημα οφείλεται στην επιβολή από χθες, 5 Δεκεμβρίου, πλαφόν στην τιμή πώλησης του ρωσικού πετρελαίου. Αυτό σημαίνει ότι εφεξής απαγορεύεται η εμπορία και μεταφορά ρωσικού πετρελαίου σε τιμή μεγαλύτερη της επιβληθείσας, ήτοι 60 δολάρια/βαρέλι. Με την κίνησή τους αυτήν, οι τουρκικές αρχές ουσιαστικά ζητούν από τους φορείς αντασφάλισης να εγγυηθούν τη μεταφορά όλων των φορτίων πετρελαίου, ακόμα κι αν αυτά είναι ουσιαστικά παράνομα, κάτι φυσικά που δεν είναι δυνατόν να συμβεί.

Είχε προηγηθεί ο πενταπλασιασμός των τελών διέλευσης τάνκερ από τα Στενά, που είχε δημιουργήσει σοβαρό πρόβλημα τροφοδοσίας των βουλγαρικών διυλιστηρίων με αργό πετρέλαιο και συνεπώς της γειτονικής αγοράς με καύσιμα. Το πρόβλημα είχε οδηγήσει σε παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ώστε να συνεχιστεί ο εφοδιασμός της χώρας.

Ο πρόεδρος της Βουλγαρίας, Rumen Radev, κατά τη διάρκεια πρόσφατης ομιλίας του σε συνέδριο στη Σόφια δήλωσε πως «πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε την επανεκκίνηση του σχεδίου για τον αγωγό πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, αλλά με αντιστροφή της ροής», δηλαδή το καύσιμο να μεταφέρεται από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία. «Οι γεωπολιτικές εξελίξεις απαιτούν την υλοποίηση του έργου με αντίστροφη ροή και η ελληνική πλευρά έχει ενεργοποιηθεί με ενθουσιασμό», είχε δηλώσει ο κ. Radev. Την ίδια ημέρα, στην Αθήνα ο υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας, Rosen Hristov, επιβεβαίωσε πως συζητάει για τον αγωγό των 280 χιλιομέτρων με τον Έλληνα ομόλογό του, Κώστα Σκρέκα.

Η βουλγαρική πλευρά, που μέχρι πρόσφατα δεν ήταν και η πλέον κινητική για την προώθηση του σχεδίου σιδηροδρομικής διασύνδεσης ελληνικών λιμένων (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα και Θεσσαλονίκη) με τρία λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα, εμφανίζεται σήμερα έτοιμη να συζητήσει την από κοινού προώθηση του έργου μαζί με τον αγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη. Στόχος είναι να απεξαρτηθεί, κατά σημαντικό ποσοστό, το εμπόριο της γειτονικής χώρας από την Τουρκία και τις διελεύσεις από τον Βόσπορο. Προς το παρόν, πάντως, η ελληνική πλευρά προχωράει πιο γρήγορα, ειδικά για το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Σοβαρή στήριξη στους σχεδιασμούς Ελλάδας και Βουλγαρίας αποτελεί η ένταξη του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών. Χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, υποστήριξε πως «εντός 2023 αναμένεται να ξεκινήσει»  η σύνδεση των πέντε θαλάσσιων και ενός ποτάμιου λιμένα που «αναμένεται να προσελκύσει σημαντικά φορτία και ροές μεταξύ χωρών της Μέσης και Άπω Ανατολής και χωρών της Μαύρης Θάλασσας και της Ανατολικής Ευρώπης, καθώς παρακάμπτει τα Στενά του Βοσπόρου».

Παρά την ακύρωση του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, η κυβέρνηση προωθεί σοβαρές επενδύσεις στο λιμάνι, τμήμα του οποίου ήδη χρησιμοποιείται από τις Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ με βάση διακρατική συμφωνία. Η ένταξη στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών λειτουργεί υποβοηθητικά για την εξασφάλιση των απαιτούμενων κονδυλίων. Οι Αμερικανοί αξιοποιούν ήδη και την υφιστάμενη σιδηροδρομική σύνδεση για τη μεταφορά υλικού και προσωπικού προς την Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη. Η κυβέρνηση έχει εντάξει την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (στα σύνορα με τη Βουλγαρία) στα έξι μεγάλα έργα σύνδεσης με λιμάνια, συνολικού ύψους περί τα τέσσερα δισ. ευρώ, που προωθούνται με τη μέθοδο μελέτη – κατασκευή.

Αντιδρούν οι φορείς αντασφάλισης στην απαίτηση της Τουρκίας

Σύμφωνα με τον διεθνή φορέα αντασφάλισης, που καλύπτει σχεδόν το σύνολο των πλοίων της ποντοπόρου ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο, το σχετικό αίτημα των τουρκικών αρχών μελετήθηκε με λεπτομέρεια και συμφωνήθηκε ότι τα Club δεν μπορούν και δεν θα έπρεπε να χορηγήσουν τέτοιες επιστολές στα μέλη τους, πλοιοκτήτες ή ναυλωτές. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «οι απαιτήσεις της κυβέρνησης της Τουρκίας υπερβαίνουν κατά πολύ τη γενική πληροφόρηση που περιλαμβάνεται σε μια τυπική επιστολή διαβεβαίωσης εισόδου».

Ουσιαστικά ζητείται από το εκάστοτε P&I Club να καλύψει a priori κάθε είδους κίνδυνο, ακόμα δηλαδή κι αν ο ασφαλισμένος (δηλαδή το πλοίο) προβαίνει σε παράνομες ενέργειες, όπως για παράδειγμα η μη συμμόρφωση με τις κυρώσεις που επιβάλλονται σε διάφορα φορτία, είτε σκόπιμα είτε αδόκητα. Σε περίπτωση που κάποιος ασφαλιστικός φορέας εξέδιδε ένα τέτοιο έγγραφο, θα ήταν εκτεθειμένο σε μια σειρά από κυρώσεις που έχουν επιβληθεί βάσει του κοινοτικού, του βρετανικού και του αμερικανικού Δικαίου.

Χθες ήταν προγραμματισμένη η διεξαγωγή συζητήσεων ανάμεσα στον Διεθνή Φορέα Αντασφάλισης και τις τουρκικές αρχές, σε μια προσπάθεια να επιλυθεί το ζήτημα. Σημειωτέον ότι για φορτία πετρελαίου που έχουν φορτωθεί στη Ρωσία πριν από τις 5 Δεκεμβρίου υπάρχει μια περίοδος χάριτος, η οποία λήγει στις 19 Ιανουαρίου.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!