Γ.Δ.
1491.71 -0,13%
ACAG
+0,16%
6.13
CENER
+0,34%
8.73
CNLCAP
-4,79%
7.95
DIMAND
-0,74%
9.38
OPTIMA
-0,34%
11.6
TITC
-0,32%
30.9
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,24%
1.652
ΑΒΕ
0,00%
0.487
ΑΔΜΗΕ
+1,82%
2.24
ΑΚΡΙΤ
+4,07%
0.895
ΑΛΜΥ
-0,71%
2.8
ΑΛΦΑ
+1,58%
1.6665
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.86
ΑΡΑΙΓ
-1,35%
13.12
ΑΣΚΟ
+0,75%
2.7
ΑΣΤΑΚ
-0,56%
7.16
ΑΤΕΚ
0,00%
0.422
ΑΤΡΑΣΤ
+0,96%
8.38
ΑΤΤ
0,00%
11
ΑΤΤΙΚΑ
+1,68%
2.42
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,99%
6.13
ΒΙΟΚΑ
-1,85%
2.66
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.39
ΒΙΟΤ
+0,78%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
+3,36%
2.46
ΓΕΒΚΑ
-3,10%
1.565
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,72%
16.76
ΔΑΑ
+0,22%
8.35
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,26%
11.65
ΔΟΜΙΚ
0,00%
4.65
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,49%
0.34
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.685
ΕΕΕ
+0,31%
32.3
ΕΚΤΕΡ
-0,69%
4.3
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
-1,21%
2.45
ΕΛΛ
-0,70%
14.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,75%
2.66
ΕΛΠΕ
-1,76%
8.655
ΕΛΣΤΡ
+2,98%
2.42
ΕΛΤΟΝ
-0,32%
1.866
ΕΛΧΑ
-0,49%
2.015
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.152
ΕΠΣΙΛ
+0,50%
12.06
ΕΣΥΜΒ
-0,72%
1.38
ΕΤΕ
-1,76%
8.35
ΕΥΑΠΣ
+0,31%
3.28
ΕΥΔΑΠ
+0,50%
6.02
ΕΥΡΩΒ
+2,09%
2.1
ΕΧΑΕ
-1,87%
5.25
ΙΑΤΡ
0,00%
1.725
ΙΚΤΙΝ
+4,12%
0.43
ΙΛΥΔΑ
-4,32%
1.77
ΙΝΚΑΤ
-1,12%
5.29
ΙΝΛΙΦ
-0,80%
4.94
ΙΝΛΟΤ
+2,11%
1.164
ΙΝΤΕΚ
-0,16%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,46%
4.34
ΙΝΤΕΤ
-1,56%
1.265
ΙΝΤΚΑ
+1,41%
3.6
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
-0,58%
342
ΚΕΚΡ
-1,63%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-0,62%
1.615
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.536
ΚΟΥΑΛ
-2,60%
1.274
ΚΟΥΕΣ
-1,86%
5.79
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,85%
11
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-2,17%
1.35
ΛΑΒΙ
+1,46%
0.97
ΛΑΜΔΑ
-2,54%
6.9
ΛΑΜΨΑ
0,00%
34.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.07
ΛΕΒΚ
0,00%
0.358
ΛΕΒΠ
-26,15%
0.288
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.45
ΛΟΥΛΗ
-1,08%
2.75
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.015
ΜΕΒΑ
+1,03%
3.91
ΜΕΝΤΙ
-2,68%
2.9
ΜΕΡΚΟ
0,00%
48
ΜΙΓ
-1,50%
3.95
ΜΙΝ
0,00%
0.57
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.9
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.19
ΜΟΤΟ
+0,33%
3.03
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.72
ΜΠΕΛΑ
-1,71%
27.52
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.48
ΜΥΤΙΛ
+0,78%
38.64
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
-1,71%
0.92
ΞΥΛΚ
-1,67%
0.294
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
0,00%
0.44
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+2,35%
21.8
ΟΛΠ
-0,79%
25.2
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.77
ΟΠΑΠ
0,00%
15.54
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,52%
0.935
ΟΤΕ
+0,85%
14.22
ΟΤΟΕΛ
-0,94%
12.66
ΠΑΙΡ
+0,43%
1.16
ΠΑΠ
+0,79%
2.55
ΠΕΙΡ
-0,46%
3.866
ΠΕΤΡΟ
-0,64%
9.26
ΠΛΑΘ
+0,12%
4.045
ΠΛΑΚΡ
0,00%
16
ΠΡΔ
-0,68%
0.294
ΠΡΕΜΙΑ
+1,19%
1.194
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+1,32%
5.37
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,18%
11.38
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
-9,41%
0.0385
ΣΕΝΤΡ
-1,30%
0.379
ΣΙΔΜΑ
+0,79%
1.91
ΣΠΕΙΣ
-1,77%
7.76
ΣΠΙ
+0,56%
0.716
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,55%
18.4
ΤΖΚΑ
-0,62%
1.6
ΤΡΑΣΤΟΡ
-2,61%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,11%
1.742
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.2
ΦΡΙΓΟ
-3,08%
0.252
ΦΡΛΚ
-1,20%
4.1
ΧΑΙΔΕ
-6,47%
0.65

Containers: Εκτοξεύθηκε το κόστος μεταφοράς εξαιτίας των Χούθι

«Σκαρφαλώνουν» επικίνδυνα οι ναύλοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ως αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι ναυτιλιακές εταιρείες προσαρμόζουν τα δρομολόγιά τους στη νέα πραγματικότητα, που συνεπάγεται υψηλότερο μεταφορικό κόστος και μεγαλύτερους χρόνους αναμονής και ασφαλώς και καθυστερήσεις. Οι συνεχιζόμενες επιθέσεις των Χούθι εναντίον πλοίων «στόχων» που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα, έχουν υποχρεώσει το σύνολο των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών να παρακάμπτουν τη Διώρυγα του Σουέζ και να διαπλέουν γύρω από την Αφρική για να προσεγγίσουν την Ευρώπη, αλλά και τις ΗΠΑ, με αποτέλεσμα το μέσο ταξίδι να αυξάνεται σε διάρκεια κατά τουλάχιστον 10 ημέρες. Ήδη, υπολογίζεται ότι έχουν επηρεαστεί φορτία συνολικής αξίας 200 δισ. δολαρίων.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από την Freightos, μια πλατφόρμα κρατήσεων και πληρωμών για διεθνή φορτία, η τιμή για την μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στη Μεσόγειο διαμορφώνεται πλέον σε 5.175 δολάρια, ενώ για τις αγορές της Β. Ευρώπης, το κόστος ανέρχεται σε 4.000 δολάρια. Μάλιστα, από τα μέσα Ιανουαρίου και μετά, το κόστος για την εισαγωγή εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία στην Μεσόγειο, αναμένεται να ξεπεράσει τα 6.000 δολάρια, ενώ πολλές εταιρείες έχουν ανακοινώσει επίναυλο από 500 έως και 2.700 ανά εμπορευματοκιβώτιο, ανάλογα με τον προορισμό, εκτοξεύοντας το κόστος ακόμα και πάνω από τα 8.000 δολάρια, από μόλις 2.000 – 2.500 δολάρια που ήταν η «ταρίφα» πριν το ξέσπασμα του πολέμου στη Γάζα.

Αντίστοιχα, για εμπορευματοκιβώτια από την Ασία προς την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, το κόστος ανά εμπορευματοκιβώτιο έχει αυξηθεί κατά 55% σε 3.900 δολάρια, ενώ για την δυτική ακτή, η τιμή αγγίζει τα 2.700 δολάρια, αυξημένη κατά 63%. Ασφαλώς, οι ναύλοι αυτοί εξακολουθούν να υπολείπονται κατά πολύ τους αντίστοιχους που επικράτησαν κατά την περίοδο της διατάραξης της εφοδιαστικής αλυσίδας, το 2021, όταν το κόστος για την μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στην Β. Ευρώπη και τη Μεσόγειο είχε εκτοξευτεί σε 14.000 δολάρια, ενώ για τα ταξίδια προς την Β. Αμερική (Ανατολική Ακτή), το κόστος άγγιζε τα 22.000 δολάρια.

Ωστόσο, εφόσον δεν βρεθεί λύση με τις επιθέσεις των Χούθι και συνεχιστεί ο αποκλεισμός της Διώρυγας του Σουέζ, είναι σαφές ότι η διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας θα ενταθεί, τα κόστη θα αυξηθούν και η απειλή του υψηλού πληθωρισμού θα επιστρέψει για ακόμα μια φορά στην παγκόσμια οικονομία. Αυτός είναι κι ένας από τους λόγους για τους οποίους, τις τελευταίες ημέρες έχουν πληθύνει οι «φωνές» που κάνουν λόγο για άμεση αντιμετώπιση του προβλήματος, με ενίσχυση και της στρατιωτικής παρουσίας στην περιοχή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι έως και 30% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου περνά κάθε χρόνο από το Σουέζ και την Ερυθρά Θάλασσα, καθώς η περιοχή αποτελεί κρίσιμο κόμβο για κάθε είδους φορτία, από σιτηρά και ξηρό χύδην φορτίο, μέχρι εμπορευματοκιβώτια και ασφαλώς πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών του κλάδου, από την περιοχή περνά περίπου το 20% της παγκόσμιας παραγωγής ρυζιού και το 15% των παγκόσμιων εξαγωγών σιτηρών. Είναι επίσης, σημαντική και για τις εξαγωγές λιπασμάτων.

Από την άλλη πλευρά, όσο εντείνεται η παρουσία δυνάμεων στο σημείο, τόσο αυξάνεται ο κίνδυνος για γενίκευση της κρίσης στην Μέση Ανατολή, καθώς πολλαπλασιάζονται οι πιθανότητες να συμβεί κάποιο «ατύχημα». Εν τω μεταξύ, αν συνεχιστεί η αποφυγή της Διώρυγας του Σουέζ από την παγκόσμια ναυτιλία, είναι πιθανό να υποχρεωθεί και η Αίγυπτος να ακολουθήσει διαφορετική και ίσως λιγότερο διπλωματική στάση στις εν λόγω εξελίξεις. Η Διώρυγα αποτελεί μία από τις κυριότερες πηγές εσόδων για την οικονομία της Αιγύπτου και ασφαλώς το πλήγμα θα αρχίσει να γίνει όλο και πιο εμφανές, όσο συνεχίζεται η κρίση.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!