Γ.Δ.
905.55 -1,01%
CENER
+0,19%
2.66
CNLCAP
0,00%
8.6
TITC
-0,70%
17
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΑΑΠ
0,00%
2.82
ΑΒΑΞ
-3,58%
1.022
ΑΒΕ
+2,41%
0.425
ΑΔΜΗΕ
-1,11%
2.68
ΑΕΓΕΚ
0,00%
0.035
ΑΚΡΙΤ
+1,67%
0.61
ΑΛΜΥ
-1,75%
1.96
ΑΛΦΑ
-1,39%
1.1
ΑΝΔΡΟ
0,00%
27.8
ΑΝΕΚ
-3,23%
0.045
ΑΝΕΠ
0,00%
0.072
ΑΝΕΠΟ
0,00%
0.081
ΑΡΑΙΓ
+2,26%
5.44
ΑΡΑΙΓΔ
0,00%
0.59
ΑΣΚΟ
0,00%
2.31
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.85
ΑΤΕΚ
0,00%
0.466
ΑΤΤ
+3,26%
0.19
ΑΤΤΙΚΑ
-0,95%
1.04
ΒΑΡΓ
0,00%
0.11
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.306
ΒΙΟ
-2,57%
4.55
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.63
ΒΙΟΣΚ
0,00%
0.418
ΒΙΟΤ
+1,22%
0.496
ΒΙΣ
+0,50%
1
ΒΟΣΥΣ
-2,54%
1.92
ΒΥΤΕ
-0,44%
2.27
ΓΕΒΚΑ
+2,40%
1.065
ΓΕΔ
0,00%
0.0125
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,31%
9.71
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.18
ΔΕΗ
+0,05%
9.2
ΔΙΟΝ
0,00%
0.11
ΔΟΜΙΚ
-3,70%
0.78
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.408
ΔΡΟΜΕ
-1,43%
0.482
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.1
ΕΕΕ
-0,81%
30.5
ΕΚΤΕΡ
-5,16%
1.195
ΕΛΒΕ
+1,43%
7.1
ΕΛΒΙΟ
0,00%
2.6
ΕΛΓΕΚ
-1,35%
0.365
ΕΛΙΝ
+1,00%
2.02
ΕΛΛ
-1,18%
15.12
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,98%
1.547
ΕΛΠΕ
-3,20%
6.35
ΕΛΣΤΡ
-0,75%
1.975
ΕΛΤΟΝ
-1,64%
1.8
ΕΛΧΑ
-0,23%
2.14
ΕΝΤΕΡ
+1,11%
3.64
ΕΠΙΛΚ
-0,91%
0.218
ΕΠΣΙΛ
-0,76%
7.84
ΕΣΥΜΒ
-2,48%
0.59
ΕΤΕ
-3,27%
2.544
ΕΥΑΠΣ
0,00%
5.2
ΕΥΔΑΠ
-2,28%
8.58
ΕΥΠΙΚ
0,00%
5.04
ΕΥΡΟΜ
0,00%
0.448
ΕΥΡΩΒ
-0,40%
0.8498
ΕΧΑΕ
-2,23%
4.165
ΙΑΣΩ
0,00%
1.5
ΙΑΤΡ
+0,29%
1.71
ΙΚΤΙΝ
+1,61%
0.949
ΙΛΥΔΑ
-11,96%
1.435
ΙΝΚΑΤ
-2,22%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-2,29%
4.26
ΙΝΛΟΤ
-2,53%
0.193
ΙΝΤΕΚ
-10,95%
3.01
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
7
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.808
ΙΝΤΚΑ
-1,42%
1.526
ΚΑΜΠ
+1,44%
2.12
ΚΑΡΕΛ
0,00%
302
ΚΕΚΡ
-0,22%
1.838
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.2
ΚΛΜ
-1,07%
0.738
ΚΜΟΛ
-1,27%
3.1
ΚΟΡΔΕ
-7,65%
0.471
ΚΟΥΑΛ
0,00%
0.261
ΚΟΥΕΣ
+1,14%
14.14
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.252
ΚΡΕΤΑ
0,00%
1.09
ΚΡΙ
-0,74%
8.04
ΚΤΗΛΑ
-1,32%
1.5
ΚΥΡΙΟ
-2,16%
1.36
ΛΑΒΙ
-2,16%
0.454
ΛΑΜΔΑ
-0,26%
7.65
ΛΑΜΨΑ
0,00%
19.2
ΛΑΝΑΚ
-5,71%
1.65
ΛΕΒΚ
-1,60%
0.368
ΛΕΒΠ
-7,51%
0.32
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.16
ΛΟΓΟΣ
-0,85%
1.17
ΛΟΥΛΗ
-0,71%
2.78
ΛΥΚ
-3,11%
1.56
ΜΑΘΙΟ
-4,41%
0.65
ΜΕΒΑ
+5,37%
2.16
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.32
ΜΕΡΚΟ
-7,56%
55
ΜΙΓ
+1,66%
0.0245
ΜΙΝ
+6,11%
0.695
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,00%
14.79
ΜΟΝΤΑ
-2,99%
0.65
ΜΟΤΟ
-4,17%
1.38
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.586
ΜΠΕΛΑ
-2,64%
14.41
ΜΠΟΚΑ
0,00%
0.026
ΜΠΟΠΑ
0,00%
0.057
ΜΠΡΙΚ
-0,99%
2
ΜΠΤΚ
0,00%
0.45
ΜΥΤΙΛ
-0,50%
15.82
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.1
ΝΑΥΠ
+1,82%
1.12
ΝΑΥΤ
0,00%
0.107
ΝΕΩΡΣ
0,00%
0.125
ΝΙΚΑΣ
-7,91%
1.28
ΝΙΟΥΣ
-1,57%
0.5
ΞΥΛΚ
0,00%
0.23
ΞΥΛΠ
0,00%
0.33
ΟΛΘ
-0,70%
28.5
ΟΛΠ
0,00%
19.88
ΟΛΥΜΠ
+2,77%
1.634
ΟΠΑΠ
-0,15%
12.98
ΟΤΕ
-1,66%
15.065
ΟΤΟΕΛ
-1,96%
7.5
ΠΑΙΡ
-3,42%
1.13
ΠΑΠ
-2,74%
2.13
ΠΕΙΡ
-1,04%
1.524
ΠΕΤΡΟ
+0,29%
6.88
ΠΛΑΘ
-0,94%
6.31
ΠΛΑΙΣ
0,00%
4.09
ΠΛΑΚΡ
0,00%
16.9
ΠΠΑΚ
0,00%
6.7
ΠΡΔ
0,00%
0.21
ΠΡΕΖΤ
0,00%
5.65
ΠΡΕΜΙΑ
-0,57%
1.74
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.5
ΠΡΟΦ
-0,64%
4.63
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.48
ΣΑΡ
+0,34%
8.93
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.37
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.033
ΣΕΝΤΡ
+3,95%
0.316
ΣΙΔΜΑ
+3,00%
1.03
ΣΠΕΙΣ
-0,26%
7.66
ΣΠΙ
-4,35%
0.88
ΣΠΥΡ
-3,93%
0.171
ΤΕΝΕΡΓ
-1,99%
11.82
ΤΖΚΑ
-0,39%
2.55
ΤΖΚΑΔ
0,00%
0.197
ΤΡΑΣΤΟΡ
-1,69%
0.87
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.13
ΦΙΕΡ
-5,20%
0.51
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.8
ΦΡΙΓΟ
-4,17%
0.115
ΦΡΛΚ
-0,11%
4.43
ΦΦΓΚΡΠ
0,00%
4.8
ΧΑΙΔΕ
-0,67%
0.745
Χρήστος Κίσσας
PhD Finance
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!

Ελάχιστος εταιρικός φόρος: Μια δεύτερη ανάγνωση

Χρήστος Κίσσας
PhD Finance

Αίσθηση έχει προκαλέσει η πρόσφατη κατ’ αρχήν συμφωνία στα πλαίσια της συνάντησης των επτά μεγαλύτερων οικονομιών του πλανήτη, γνωστών ως G7, να επιβληθεί παγκοσμίως ένας ελάχιστος φόρος 15% στα κέρδη των εταιρειών, ώστε να μην επωφελούνται από τις ανά χώρα διαφορές, όπως γίνεται μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα να υπάρχει απώλεια φορολογικών εσόδων. Το επόμενο βήμα θα είναι η να ακολουθήσει συζήτηση στη σύνοδο των 20 μεγάλων χωρών, το γνωστό G20, και εφόσον επιτευχθεί και εκεί συμφωνία να ανατεθεί στον ΟΟΣΑ να θεσπίσει τους τεχνικούς κανόνες της συμφωνίας, που τελικά θα γίνουν με κάποιους τρόπους δεσμευτικοί για όλες τις χώρες.

Σε πρώτη ανάγνωση, η συμφωνία φαίνεται ως ένα θετικό βήμα, αφενός για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, αφετέρου για την κατάργηση των λεγόμενων φορολογικών παραδείσων. Ας σημειώσουμε βέβαια ότι ο όρος αυτός είναι ιδιαίτερα συγκεχυμένος και περιγράφει τις χώρες που έχουν κάποιου είδους ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς για μία ή περισσότερες κατηγορίες εισοδήματος και συναλλαγών. (Ας προσέξουμε εδώ, διότι με αυτή τη λογική και η Ελλάδα έχει ευνοϊκούς φορολογικούς κανόνες για κάποιους τομείς, όπως η ναυτιλία ή οι ξένοι υψηλού εισοδήματος, και θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ίσως μια μέρα να βρεθεί στο στόχαστρο των διεθνών οργανισμών ως «φορολογικός παράδεισος»).

Παρά την κατ’ αρχήν θετική αντιμετώπιση της συμφωνίας για τον ελάχιστο εταιρικό φόρο, τίθενται δυο πολύ σοβαρά θέματα που χρήζουν συζήτησης. Το πρώτο αφορά στο δικαίωμα επέμβασης στην οικονομική πολιτική των άλλων χωρών: είναι θεμιτό επτά μεγάλες και οικονομικά ισχυρές χώρες να επιβάλουν τη θέλησή τους σε δεκάδες άλλες μικρότερες, οι οποίες έχουν η κάθε μία τις ιδιαιτερότητές της, τη δική της οικονομική πολιτική, τις συναλλακτικές της συνήθειες και τις πολιτικές της ισορροπίες; Με ποιο σκεπτικό (και κυρίως με ποια νομιμοποίηση) θα επιβάλλουν λ.χ. στη Βουλγαρία φόρο τουλάχιστον 15% όταν η χώρα αυτή έχει αποφασίσει εδώ και 25 χρόνια να βασίσει την οικονομική της πολιτική στη χαμηλή φορολογία και έχει επιλέξει έναν ενιαίο φόρο για όλες τις πηγές εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων 10%; Πώς θα επιβάλλουν το ίδιο σε μια μικρή ασιατική ή αφρικανική χώρα, η οποία δεν έχει τη δύναμη να αντιδράσει σε μια τέτοια συμφωνία, έστω κι αν τυπικά της ζητηθεί η «γνώμη» σε κάποια διάσκεψη που θα ακολουθήσει στα πλαίσια του ΟΟΣΑ; Από πού προκύπτει ότι οι μεγάλες και ισχυρές χώρες δρουν πάντοτε με γνώμονα το καλό της ανθρωπότητας και χωρίς δεύτερες, ιδιοτελείς, σκέψεις;

Το δεύτερο ζήτημα που τίθεται είναι η «ουσία» ενός τέτοιου φόρου. Ο εταιρικός φόρος είναι εξ ορισμού ένας ονομαστικός φόρος· εφαρμόζεται επί των κερδών μιας εταιρείας. Το πώς προκύπτουν λογιστικά τα κέρδη είναι μια άλλη υπόθεση και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την εσωτερική φορολογική νομοθεσία της κάθε χώρας, την πρακτική που ακολουθείται από κάθε φορολογική αρχή, (πχ. την ευκολία με την οποία αναγνωρίζονται τα έξοδα της επιχείρησης) και πολλούς άλλους παράγοντες. Έτσι, ενώ μέχρι πρότινος η ονομαστική φορολογία των αμερικανικών επιχειρήσεων ήταν στο 37%, η πραγματική, (effective taxation) ήταν για τους περισσότερους μεγάλους ομίλους κοντά στο μηδέν. Και αυτό διότι είχαν τις δυνατότητες και την τεχνογνωσία να χρησιμοποιήσουν όλες τις χρηματοοικονομικές τεχνικές, όπως τις πράξεις επί παραγώγων, που μείωναν «τεχνικά» τα κέρδη τους, έτσι ώστε να πετυχαίνουν μηδενική φορολογία. Προφανώς το ίδιο θα γίνει και σήμερα, με ίσως ακόμη πιο εξεζητημένες τεχνικές, πράγμα που θα οδηγήσει στην επιβολή του ελάχιστου φόρου μόνο στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Συνδυάζοντας τα δύο ζητήματα, τη νομιμοποίηση της επιβολής από τις μεγάλες στις μικρές χώρες και τη διαιώνιση των δυνατοτήτων φοροαποφυγής των μεγάλων εταιρειών, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η κατ’ αρχήν θεμιτή αυτή συμφωνία μπορεί να οδηγήσει σε εντελώς διαφορετικά αποτελέσματα απ’ αυτά που αναμένουμε. Διότι για να έχει κάποια ουσία ο ελάχιστος εταιρικός φόρος θα προκύψει σύντομα η ανάγκη εναρμόνισης των φορολογικών νομοθεσιών αλλά και των πρακτικών των φορολογικών αρχών όλων των χωρών του πλανήτη. Αυτό σήμερα μπορεί να φαίνεται αδύνατο, αλλά δεν αποκλείεται, σε μια μελλοντική φάση της συμφωνίας, να καταστεί κύριο αίτημα των μεγάλων χωρών, με θέσπιση ακόμη πιο δεσμευτικών κανόνων που, υπό την απειλή κυρώσεων, να επεμβαίνουν ακόμη πιο βίαια στην εσωτερική οικονομική πολιτική και τις διοικητικές ικανότητες της κάθε χώρας, αδιαφορώντας για τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν σ’ αυτήν. Εάν εξελιχθεί έτσι η κατάσταση, θα βρεθούμε στη μεγαλύτερη απώλεια κυριαρχίας των μικρών χωρών, μέσω της οικονομίας, που έχει συμβεί ποτέ στη σύγχρονη Ιστορία.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!