Γ.Δ.
1451.22 -0,29%
ACAG
0,00%
6.6
CENER
+0,13%
7.86
CNLCAP
-0,63%
7.9
DIMAND
0,00%
9.55
OPTIMA
-0,56%
10.58
TITC
0,00%
29.55
ΑΑΑΚ
+1,43%
7.1
ΑΒΑΞ
+0,54%
1.5
ΑΒΕ
-0,62%
0.479
ΑΔΜΗΕ
-0,45%
2.21
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.925
ΑΛΜΥ
+1,56%
2.925
ΑΛΦΑ
-0,71%
1.6085
ΑΝΔΡΟ
+0,58%
6.94
ΑΡΑΙΓ
0,00%
12.36
ΑΣΚΟ
+2,66%
2.7
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.44
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,25%
8.08
ΑΤΤ
0,00%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
-4,28%
2.46
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,17%
5.81
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.59
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.265
ΒΙΟΤ
-7,14%
0.26
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.54
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,83%
16.64
ΔΑΑ
+0,36%
8.35
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,53%
11.28
ΔΟΜΙΚ
+1,73%
4.71
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+2,79%
0.369
ΕΒΡΟΦ
-2,06%
1.66
ΕΕΕ
+1,33%
30.48
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.45
ΕΛΒΕ
+3,24%
5.1
ΕΛΙΝ
-1,60%
2.46
ΕΛΛ
-0,35%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,39%
2.595
ΕΛΠΕ
+0,61%
8.285
ΕΛΣΤΡ
-3,27%
2.37
ΕΛΤΟΝ
-2,33%
1.758
ΕΛΧΑ
-0,62%
1.938
ΕΝΤΕΡ
-0,13%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-0,72%
1.37
ΕΤΕ
-1,36%
7.566
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.25
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.7
ΕΥΡΩΒ
+0,40%
2.018
ΕΧΑΕ
+0,19%
5.18
ΙΑΤΡ
+1,20%
1.68
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.432
ΙΛΥΔΑ
+2,40%
1.71
ΙΝΚΑΤ
+0,56%
5.37
ΙΝΛΙΦ
0,00%
5.04
ΙΝΛΟΤ
-0,17%
1.154
ΙΝΤΕΚ
-0,16%
6.3
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,46%
4.36
ΙΝΤΕΤ
+1,56%
1.3
ΙΝΤΚΑ
+0,81%
3.75
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
0,00%
1.555
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-3,57%
1.62
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.56
ΚΟΥΑΛ
-4,93%
1.312
ΚΟΥΕΣ
-0,51%
5.9
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,35%
10.9
ΚΤΗΛΑ
+4,44%
1.88
ΚΥΡΙΟ
+1,40%
1.45
ΛΑΒΙ
-1,87%
0.838
ΛΑΜΔΑ
-0,58%
6.88
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.34
ΛΕΒΠ
0,00%
0.348
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.44
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.75
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.055
ΜΕΒΑ
-1,72%
4
ΜΕΝΤΙ
+0,33%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
-2,95%
3.95
ΜΙΝ
0,00%
0.64
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,51%
27.34
ΜΟΝΤΑ
+5,26%
3.4
ΜΟΤΟ
-1,48%
3.005
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
-1,30%
28.84
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,60%
3.35
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
+1,16%
38.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
-1,94%
1.01
ΞΥΛΚ
+1,06%
0.286
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
0,00%
0.336
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
0,00%
22.3
ΟΛΠ
-0,40%
24.85
ΟΛΥΜΠ
-0,70%
2.83
ΟΠΑΠ
-0,69%
15.74
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.892
ΟΤΕ
-0,07%
14.4
ΟΤΟΕΛ
-0,16%
12.84
ΠΑΙΡ
-2,50%
1.17
ΠΑΠ
-0,38%
2.64
ΠΕΙΡ
-2,38%
3.811
ΠΕΤΡΟ
-1,65%
8.32
ΠΛΑΘ
+1,13%
4.045
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.7
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.148
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,11%
4.605
ΡΕΒΟΙΛ
+1,24%
1.63
ΣΑΡ
-0,34%
11.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
-7,45%
0.0435
ΣΕΝΤΡ
-2,63%
0.37
ΣΙΔΜΑ
0,00%
2
ΣΠΕΙΣ
-0,26%
7.7
ΣΠΙ
-1,95%
0.704
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-0,22%
18.33
ΤΖΚΑ
+4,08%
1.66
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.716
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+3,35%
0.37
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
+2,48%
0.33
ΦΡΛΚ
-0,61%
4.08
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

DBRS: Πού διαφέρουν οι ατζέντες Μπάιντεν και Τραμπ

Οι προεδρικές εκλογές του 2024 στις ΗΠΑ έχουν δύο οδηγούς, τον νυν πρόεδρο της χώρας και των Δημοκρατικών, Τζο Μπάιντεν, και τον πρώην πρόεδρο των Ρεπουμπλικανών, Ντόναλντ Τραμπ. Αφήνοντας κατά μέρους τις πολλαπλές αγωγές που έχουν κατατεθεί κατά του τελευταίου σε διάφορα πολιτειακά και ομοσπονδιακά δικαστήρια και μονοπωλούν στην κοινή γνώμη, η DBRS παρουσιάζει συνοπτικά τις πολιτικές ατζέντες των δύο υποψηφίων και τις αλλαγές που θα δούμε ανάλογα με το ποιος θα εκλεγεί.

Όπως τονίζει ο καναδικός οίκος, Τραμπ και Μπάιντεν προωθούν σημαντικά διαφορετικές πολιτικές προτάσεις σε μια σειρά θεμάτων. Η αντίθεση μεταξύ των δύο είναι πιο εμφανής στους τομείς της φορολογίας, του κλίματος, της ενέργειας και της εξωτερικής πολιτικής. Πρόσφατες δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι οι εκλογές στις ΗΠΑ θα κριθούν με πολύ μικρά περιθώρια. Με αυτό το φόντο, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα διαιρεμένης κυβέρνησης ή ισχνών πλειοψηφιών, πράγμα που θα σήμαινε ότι πολλές από τις προτάσεις των υποψηφίων θα αποδυναμωθούν ή θα μπλοκαριστούν. Να σημειωθεί ότι οι πρόεδροι έχουν συνήθως σημαντικό περιθώριο όσον αφορά τη ρυθμιστική πολιτική, την εμπορική πολιτική και την εξωτερική πολιτική. Ως αποτέλεσμα, οι εκλογές αυτές, ανεξάρτητα από το αν θα εκλεγεί εκ νέου ο Μπάιντεν ή αν θα επανέλθει στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ, θα έχουν αντίκτυπο πολύ πέρα από τα σύνορα των ΗΠΑ.

Τι προτείνουν Μπάιντεν και Τραμπ για τη φορολογία

Πολλές από τις φορολογικές ελαφρύνσεις για τα φυσικά πρόσωπα που ψηφίστηκαν στο πλαίσιο του νόμου περί φορολογικών περικοπών και απασχόλησης (Tax Cuts and Jobs Act – TCJA) του 2017 είναι να λήξουν στο τέλος του 2025. Αν δεν υπάρξει νομοθετική δράση το επόμενο έτος, αυτοί θα επανέλθουν στα επίπεδα πριν από την TCJA. Η κύρια φορολογική πρόταση του Μπάιντεν είναι να παραταθούν οι φορολογικές περικοπές για τα νοικοκυριά που κερδίζουν λιγότερα από 400.000 δολάρια ετησίως, αλλά να αυξηθούν οι φόροι για τα φυσικά πρόσωπα και τις εταιρείες υψηλού εισοδήματος. Παράλληλα, ο Ντόναλντ Τραμπ κάνει εκστρατεία για να μονιμοποιήσει τις φορολογικές περικοπές του TCJA.

Δεδομένων των διατάξεων του TCJA που λήγουν, οι αλλαγές στον φορολογικό κώδικα έρχονται ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα των εκλογών. Εάν κάποιο από τα δύο κόμματα κερδίσει την προεδρία και τα δύο σώματα του Κογκρέσου, θα μπορούσαν να υπάρξουν περιθώρια για σημαντικές αλλαγές στον φορολογικό κώδικα, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις που προτείνει ο κάθε υποψήφιος. Αντίθετα, η διαιρεμένη κυβέρνηση και η έλλειψη διακομματικού συμβιβασμού θα μπορούσαν να οδηγήσουν στη λήξη πολλών φορολογικών διατάξεων της TCJA, προκαλώντας μια μάλλον απότομη καθαρή αύξηση της φορολογίας για την πλειονότητα των νοικοκυριών.

Οι δημοσιονομικές προτάσεις του Μπάιντεν και του Τραμπ έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό: την απουσία μεταρρύθμισης των δικαιωμάτων. Οι υποχρεωτικές δαπάνες για προγράμματα όπως η κοινωνική ασφάλιση και η ιατρική περίθαλψη, οι οποίες αντιπροσωπεύουν περίπου το 60% του συνόλου των ομοσπονδιακών δαπανών, προβλέπεται να αυξηθούν ως ποσοστό του ΑΕΠ με την πάροδο του χρόνου, λόγω της γήρανσης του πληθυσμού και της αύξησης των κατά κεφαλήν δαπανών υγειονομικής περίθαλψης. Κανένας από τους υποψηφίους δεν έχει δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη μεταρρύθμιση, σχολιάζει η DBRS. Οι μεσοπρόθεσμες δημοσιονομικές προοπτικές είναι ήδη ανησυχητικές. Χωρίς αλλαγές στα προγράμματα υποχρεωτικών δαπανών και με την πιθανή παράταση ορισμένων ή όλων των φορολογικών περικοπών και πιστώσεων της TCJA, η δημοσιονομική πορεία της ομοσπονδιακής κυβέρνησης είναι απίθανο να βελτιωθεί.

Η πρόσφατη στροφή προς τον προστατευτισμό θα συνεχιστεί ανεξαρτήτως νικητή

Κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης Τραμπ, οι ΗΠΑ επέβαλαν εισφορές σε ένα ευρύ φάσμα εισαγόμενων αγαθών, αύξησαν τους δασμούς στις περισσότερες κινεζικές εισαγωγές και αποχώρησαν από τη Σύμπραξη της περιοχής του Ειρηνικού (TPP). Η κατεύθυνση της εμπορικής πολιτικής υπό τον πρόεδρο Μπάιντεν ήταν σε μεγάλο βαθμό η ίδια. Ο Μπάιντεν μείωσε ορισμένους δασμούς, αλλά διατήρησε τη συντριπτική πλειονότητα, συμπεριλαμβανομένων εκείνων για τα κινεζικά προϊόντα, και έδειξε περιορισμένο ενδιαφέρον για την προώθηση νέων πρωτοβουλιών ελεύθερου εμπορίου.

Σε διάφορες προεκλογικές εκδηλώσεις ο Τραμπ απείλησε να αυξήσει σημαντικά τους δασμούς στην Κίνα, μεταξύ άλλων και στα κινεζικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στο Μεξικό. Έχει επίσης προτείνει την εφαρμογή δασμών 10% σε όλα τα εισαγόμενα αγαθά. Η τελευταία ενέργεια θα αποτελούσε σημαντική κλιμάκωση της προστατευτικής στάσης της Αμερικής και πιθανότατα θα προκαλούσε αμοιβαίους δασμούς από άλλες χώρες. Ο Τραμπ χρησιμοποίησε επιχειρήματα εθνικής ασφάλειας ή αντιντάμπινγκ για την επιβολή διμερών δασμών κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του.

Ένας οριζόντιος δασμός, όπως προτείνεται, θα ήταν δύσκολο να δικαιολογηθεί για αυτούς τους λόγους και το Κογκρέσο θα αντιταχθεί πιθανώς σε ένα τέτοιο μέτρο. Παρ’ όλο που η DBRS θεωρεί ότι η κυβέρνηση Μπάιντεν είναι λιγότερο πιθανό να προβεί σε απότομες και απρόβλεπτες κινήσεις για νέους δασμούς, παρόμοιες ανησυχίες για την εθνική ασφάλεια ή το αντιντάμπινγκ, σε συνδυασμό με πολιτικές πιέσεις κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας θα μπορούσαν να ωθήσουν τον Μπάιντεν να υιοθετήσει μια πιο σκληρή στάση και στο εμπόριο. Εν τω μεταξύ, η απειλή των δασμών θα μπορούσε να δημιουργήσει σημαντική αβεβαιότητα για τους βασικούς εμπορικούς εταίρους και την παγκόσμια οικονομία.

Ενέργεια και κλίμα

Υπό τον πρόεδρο Μπάιντεν, η πολιτική για το κλίμα και την ενέργεια επικεντρώθηκε στην επιτάχυνση της μετάβασης στην πράσινη ενέργεια και στην ενίσχυση της ασφάλειας της αλυσίδας εφοδιασμού μέσω ενός συνδυασμού βιομηχανικής πολιτικής και κανονισμών. Η νομοθεσία-ορόσημο του Μπάιντεν για το κλίμα, η Πράξη Μείωσης του Πληθωρισμού (IRA), παρέχει εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε ομοσπονδιακές επιχορηγήσεις και φορολογικές πιστώσεις για την κατασκευή έργων ΑΠΕ, ηλεκτρικών οχημάτων και άλλων πράσινων βιομηχανιών. Εκτός από τις επενδύσεις μεγάλης κλίμακας, η κυβέρνηση Μπάιντεν έχει χρησιμοποιήσει κανονισμούς, όπως τα πρότυπα για τις εκπομπές ρύπων των οχημάτων, για να προωθήσει την ατζέντα της για το κλίμα.

Αντίθετα, ο Τραμπ υπόσχεται να καταργήσει τον IRA, να δώσει κίνητρα για την εγχώρια παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου και να καταργήσει κανονισμούς που θεωρούνται δαπανηροί για τη βιομηχανία. Μια δεύτερη θητεία του Ντόναλντ Τραμπ μπορεί να προσπαθήσει να επιβραδύνει την εφαρμογή του IRA, περιορίζοντας τη διαθεσιμότητα των φορολογικών πιστώσεων, καταργώντας ή υποστελεχώνοντας βασικές ομοσπονδιακές υπηρεσίες που έχουν κεντρικό ρόλο στη νομοθεσία, ή ανακτώντας κεφάλαια. Ειδικότερα, οι Ρεπουμπλικανοί εμφανίζονται πρόθυμοι να ανακαλέσουν τις φορολογικές πιστώσεις για τα ηλεκτρικά οχήματα και να καταργήσουν τον ειδικό φόρο κατανάλωσης Superfund για τα πετρελαιοειδή. Επιπλέον, ο Τραμπ πιθανότατα θα καταργήσει αυστηρότερα πρότυπα για τις εκπομπές ρύπων των οχημάτων, θα απελευθερώσει ομοσπονδιακές εκτάσεις για γεωτρήσεις και θα προσπαθήσει να επιταχύνει τις εγκρίσεις για ενεργειακές υποδομές.

Ωστόσο, ακόμη και υπό τη διοίκηση Τραμπ, μεγάλο μέρος της νομοθεσίας του Μπάιντεν για το κλίμα είναι πιθανό να παραμείνει ως έχει, καθώς ο IRA είναι νόμος και όχι κανονισμός. Οι Ρεπουμπλικανοί θα χρειάζονταν πλειοψηφίες και στα δύο σώματα για να τον καταργήσουν, ωστόσο είναι αρκετοί οι Ρεπουμπλικανοί που υποστηρίζουν μέρη της νομοθεσίας, συμπεριλαμβανομένων των κινήτρων για την κατασκευή μπαταριών, την επεξεργασία κρίσιμων ορυκτών και την ανάπτυξη της πυρηνικής ενέργειας.  Επιπλέον, οι ρεπουμπλικανικές περιφέρειες ήταν μεταξύ των μεγαλύτερων δικαιούχων των κονδυλίων του IRA.

Εξωτερική πολιτική

Ανεξάρτητα από το ποιος θα κερδίσει, οι εντάσεις στη σχέση ΗΠΑ – Κίνας φαίνεται ότι θα αυξηθούν. Περισσότερο απ’ ό,τι κατά τη διάρκεια οποιασδήποτε προηγούμενης εκλογικής αναμέτρησης, υπάρχει διακομματική συναίνεση γύρω από το ότι η Κίνα αποτελεί στρατηγικό αντίπαλο και απειλή για την παγκόσμια τάξη υπό την ηγεσία των ΗΠΑ και ότι το παγκόσμιο σύστημα ανοικτών εμπορικών και επενδυτικών πολιτικών έχει γίνει αντικείμενο κατάχρησης από τις κινεζικές αρχές, για τη στήριξη της εγχώριας βιομηχανίας εις βάρος άλλων χωρών.

Ο Τραμπ έχει δηλώσει ότι ενδέχεται να εφαρμόσει δασμό 60% σε όλες τις κινεζικές εισαγωγές και ενδέχεται να επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής των αμερικανικών επενδυτικών απαγορεύσεων στην Κίνα και των απαγορεύσεων των κινεζικών επενδύσεων στις ΗΠΑ.

Η συνολική κατεύθυνση της αμερικανικής πολιτικής έναντι της Κίνας υπό τον Μπάιντεν θα είναι πιθανότατα παρόμοια. Μια δεύτερη θητεία του Μπάιντεν θα συνέχιζε σχεδόν σίγουρα να περιορίζει την πρόσβαση της Κίνας σε τεχνολογίες αιχμής, όπως οι ημιαγωγοί και ο εξοπλισμός κατασκευής ημιαγωγών, ενώ θα προσπαθούσε να δημιουργήσει αλυσίδες εφοδιασμού τεχνολογίας εκτός Κίνας στις ΗΠΑ και μεταξύ των συμμάχων.

Ο Μπάιντεν βέβαια είναι πιο πιθανό να μετριάζεται από την επιθυμία για συνεργασία με την Κίνα σε διάφορους στόχους εθνικής ασφάλειας, κλίματος και οικονομίας. Οι διαφορές πολιτικής μεταξύ των υποψηφίων θα μπορούσαν επίσης να έχουν επιπτώσεις στις αμερικανοευρωπαϊκές σχέσεις. Ο Μπάιντεν, για παράδειγμα, είναι ένθερμος υποστηρικτής της συμμετοχής των ΗΠΑ στο ΝΑΤΟ, θεωρώντας τη συμμαχία ως βασικό μηχανισμό ενίσχυσης της ισχύος των ΗΠΑ και προστασίας των αμερικανικών συμφερόντων. Η υποστήριξη του Τραμπ είναι πιο περιορισμένη, δηλώνοντας ότι η υποστήριξη των ΗΠΑ θα πρέπει να εξαρτάται από την τήρηση της δέσμευσης των μελών να δαπανούν το 2% του ΑΕΠ για την άμυνα.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία

Οι διαφορές πολιτικής επεκτείνονται και στον πόλεμο στην Ουκρανία, η οποία δεν είναι μέλος του ΝΑΤΟ. Η κυβέρνηση Μπάιντεν παρείχε σημαντική στρατιωτική και οικονομική βοήθεια στην Ουκρανία, συγκέντρωσε έναν διεθνή συνασπισμό για την παροχή υποστήριξης και επέβαλε κυρώσεις στη Ρωσία. Ωστόσο, ακόμη και αν ο Μπάιντεν κερδίσει, η αυξανόμενη αντιπολίτευση εντός του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος θα μπορούσε να συνεχίσει να περιπλέκει τις προσπάθειες για τη διατήρηση της χρηματοδότησης της στρατιωτικής βοήθειας προς την Ουκρανία.

Υπό τον Τραμπ, οι ΗΠΑ θεωρείται σχεδόν δεδομένο ότι θα μειώσουν την υποστήριξή τους προς την Ουκρανία, αλλά πιθανότατα θα εξακολουθούσαν να αναζητούν τρόπους να αντιμετωπίσουν τις ενέργειες της Ρωσίας όσον αφορά τις δοκιμές όπλων και τη διάδοση, καθώς και άλλες αντιληπτές απειλές για την ασφάλεια των ΗΠΑ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!