«Παρά τις προκλήσεις των προηγούμενων τριμήνων, εκπληρώσαμε τις δεσμεύσεις μας». Με αυτή τη φράση, ο Πέτρος Τζαννετάκης έθεσε -στην ενημέρωση των αναλυτών για το γ’ τρίμηνο του 2025- το πλαίσιο της νέας πορείας της Motor Oil, μιας πορείας που δεν περιορίζεται στην επαναφορά του διυλιστηρίου σε πλήρη δυναμικότητα αλλά ανοίγει σε μια πολυδιάστατη στρατηγική ανάπτυξης έως το 2030. Η εταιρεία προχωρά επενδύσεις άνω των 4 δισ. ευρώ και διαμορφώνει έναν όμιλο που στηρίζεται πλέον σε τέσσερις πυλώνες: το διυλιστήριο, τον ηλεκτρισμό, τις ΑΠΕ και την κυκλική οικονομία.
Το 2025 αποτελεί τον πρώτο μεγάλο σταθμό αυτής της πορείας, καθώς ολοκληρώνονται κρίσιμα έργα ΑΠΕ και αποθήκευσης που ενισχύουν τον «πράσινο» βραχίονα του Ομίλου και τον φέρνουν πιο κοντά στους στόχους εγκατεστημένης ισχύος του 2030. Παράλληλα, το στρατηγικό σχέδιο στον ηλεκτρισμό κορυφώνεται με την προετοιμαζόμενη συγχώνευση nrg–ΗΡΩΝ, η οποία –όπως ανακοινώθηκε– αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2026, δημιουργώντας έναν ενιαίο, καθετοποιημένο παίκτη με πρόσβαση τόσο στις ΑΠΕ όσο και στη λιανική αγορά. Η διοίκηση επισημαίνει ότι το πλάνο έως το 2030 «είναι πλήρως χρηματοδοτημένο», με ήδη 2,3 δισ. ευρώ επενδεδυμένα από το σύνολο άνω των 4 δισ. ευρώ και τις υπόλοιπες ανάγκες να καλύπτονται από τις λειτουργικές ταμειακές ροές.
Κεντρικός πυλώνας η δυΐλιση
Κεντρικός πυλώνας στη στρατηγική της Motor Oil εξακολουθεί να είναι η διύλιση, με το συγκρότημα των Αγίων Θεοδώρων να επεξεργάζεται πλέον περίπου 220.000 βαρέλια αργού την ημέρα, μετά την ολοκλήρωση της αποκατάστασης στη νέα μονάδα αργού. Η παραγωγή στο εννεάμηνο διαμορφώθηκε σε 8,3 εκατ. τόνους, με τους επεξεργασμένους όγκους να φτάνουν τα 8,85 εκατ. τόνους, παρά το γεγονός ότι το διυλιστήριο δεν λειτούργησε πλήρως για μεγάλο μέρος του πρώτου εξαμήνου.
Η λειτουργική συμβολή του τομέα παραμένει καθοριστική, με προσαρμοσμένο EBITDA 633 εκατ. ευρώ, ενώ οι επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν για την αποκατάσταση και τις νέες μονάδες ύψους 163 εκατ. ευρώ αναμένεται να καλυφθούν μέσω των ασφαλιστικών αποζημιώσεων. Μέχρι στιγμής έχουν καταβληθεί 245 εκατ. ευρώ (211 εκατ. για business interruption και 34 εκατ. για υλικές ζημιές), με τον Πέτρο Τζαννετάκη να επιβεβαιώνει ότι απομένουν μόλις 18 εκατ. ευρώ που θα καταβληθούν «στις αρχές του επόμενου έτους». Το διυλιστήριο λειτουργεί όπως αναφέρθηκε πλέον ως σημείο αναφοράς στη νέα αναπτυξιακή πορεία της εταιρείας και συνδέει ομαλά το παραγωγικό σκέλος με τα επόμενα βήματα σε ΑΠΕ, ηλεκτρισμό και κυκλική οικονομία.
Στο σκέλος της διύλισης, ο Γεώργιος Τριανταφύλλου τόνισε ότι η ευρωπαϊκή αγορά παραμένει «υποεπενδυμένη για χρόνια», καθώς την τελευταία πενταετία έχουν κλείσει ή μετατραπεί περισσότερα από δώδεκα διυλιστήρια, αφαιρώντας πάνω από 1 εκατ. βαρέλια ημερήσιας δυναμικότητας από το σύστημα.
Ο Πέτρος Τζαννετάκης, απαντώντας για τις προοπτικές των περιθωρίων διύλισης στο πρώτο εξάμηνο του 2026, κράτησε προσεκτική αλλά ξεκάθαρα αισιόδοξη στάση. «Τα περιθώρια είναι ισχυρά, πολύ πολύ καλά», ανέφερε, σημειώνοντας ότι οι ενδείξεις για τις αρχές του έτους παραμένουν υψηλές. Απέφυγε να δώσει συγκεκριμένη πρόβλεψη –«δεν μου αρέσει να δίνω προβλέψεις»– αλλά υπογράμμισε ότι η αγορά παραμένει «σφιχτή» τόσο στην προσφορά όσο και στη διαθέσιμη παραγωγική δυναμικότητα, κάτι που στηρίζει τις τιμές. Όπως τόνισε, αυτή η εικόνα δημιουργεί μια «αισιόδοξη περίοδο» για τα περιθώρια διύλισης.
Αναφορά έγινε και στη νέα μονάδα SAF στην Κόρινθο, η οποία παρουσιάζει ισχυρές συνέργειες με το διυλιστήριο και άμεση πρόσβαση σε υδρογόνο – «και σύντομα σε πράσινο υδρογόνο», όπως ειπώθηκε. Το έργο βρίσκεται σε εμπορική ωρίμανση και η τελική επενδυτική απόφαση θα ληφθεί μόνον εφόσον διασφαλιστεί βιώσιμη πρώτη ύλη σε ανταγωνιστικό κόστος. «Αν πατούσαμε το κουμπί, θα ήμασταν λιγότερο από έναν χρόνο μακριά από FID», σημειώθηκε, με εκτίμηση ότι «θεωρητικά σε έναν χρόνο θα πρέπει να είμαστε σε θέση να πάρουμε FID».
Το σκέλος του ηλεκτρισμού αποτελεί σήμερα έναν από τους ισχυρότερους μοχλούς ανάπτυξης της Motor Oil, καθώς ο Όμιλος τοποθετείται πλέον με δύο διακριτές αλλά απολύτως συμπληρωματικές πλατφόρμες: την MORE στις ΑΠΕ και τη νέα κοινοπραξία nrg–ΗΡΩΝ στο ολοκληρωμένο ηλεκτρικό utility.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr