Οι καμπάνες για τη χαμηλή διασπορά στο Χ.Α.
Η αντίστροφη μέτρηση ολοκληρώθηκε. Από σήμερα, το Διοικητικό Συμβούλιο του Χρηματιστηρίου Αθηνών αποφασίζει ποιες εισηγμένες δεν πληρούν τις προϋποθέσεις του νέου κανονισμού και, κατά συνέπεια, ξεκινούν οι διαδικασίες ή προσαρμογής στον κανόνα αύξησης της διασποράς ή αναμένουν μέχρι να οδηγηθούν στην Επιτήρηση. Οι αλλαγές ήταν γνωστές από τις αρχές του έτους, με το πλαίσιο να δίνει εξάμηνη διορία για την αύξηση της μετοχικής διασποράς στο ελάχιστο 25%. Ο νέος κανονισμός ορίζει ξεκάθαρα: όσες εταιρείες δεν έχουν δύο market makers, πρέπει να τους αποκτήσουν μέσα σε τρεις μήνες. Επιπλέον, έχουν έξι μήνες για να συμμορφωθούν πλήρως με τον δείκτη διασποράς. Εφόσον δεν τα καταφέρουν, μπορούν να αιτηθούν μία τελευταία εξάμηνη παράταση. Αν ούτε τότε υπάρξει πρόοδος, τότε από τον Ιούλιο του 2026 οι πόρτες της επιτήρησης θα ανοίξουν διάπλατα.
Κάποιες εταιρείες ήδη έκαναν βήματα συμμόρφωσης: Φίλιππος Νάκας, Μύλοι Λούλη, AVE, Alumil, Μπλε Κέδρος και Premia. Η Alpha Bank μείωσε τη συμμετοχή της στην Alpha Αστικά Ακίνητα. Η ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ δεν αντιμετωπίζει ζήτημα, ενώ οι Μύλοι Κεπενού και το Κτήμα Λαζαρίδη αποχωρούν οριστικά από το Χ.Α., στο πλαίσιο δημόσιων προτάσεων. Πάντως, μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού είναι οι περιπτώσεις των εισηγμένων που έχουν συμμορφωθεί με τις διατάξεις του νέου κανονισμού λειτουργίας του Χ.Α. που προβλέπει την αύξηση της διασποράς των μετοχών τους. Ο νέος κανονισμός προβλέπει πως σε περίπτωση που για κάποιον ήδη εισηγμένο εκδότη διαπιστωθεί κατά τον 1ο έλεγχο επαρκούς διασποράς τον Ιούλιο του 2025, ότι η διασπορά του είναι κάτω του επιτρεπτού ποσοστού (25% ή 15% ανάλογα με την κεφαλαιοποίηση) και η μετοχή του δεν υπάγεται στην διαβάθμιση Υψηλής Συναλλακτικής Δραστηριότητας, του παρέχεται προθεσμία 6 μηνών για την αποκατάσταση, με δυνατότητα παράτασης επιπλέον 6 μηνών, κατόπιν αιτιολογημένου αιτήματος του εκδότη. Το ερώτημα που τίθεται είναι τι γίνεται με υπερσυγκεντρώσεις ποσοστών βασικών μετόχων, π.χ. στην Καρέλιας ή τη Βιοχάλκο, δηλαδή εταιρείες που έχουν κεφαλαιοποίηση, η μεν πρώτη κοντά στο 1 δισ. ευρώ και η δεύτερη πάνω από 1,5 δισ. ευρώ. Υποσχετική για αύξηση της διασποράς υπάρχει μέσω placement που αναμένεται να γίνει ενδεχομένως και εντός του 2025 στην Attica Group ή την Trastor και τις άλλες εταιρείες διαχείρισης ακινήτων.
«Εικόνισμα» θα κάνουν οι μέτοχοι/ομολογιούχοι της Ideal τον Λάμπρο
Ξεπερνά για φέτος η χρηματική διανομή της Ideal Group την αντίστοιχη διανομή του ΟΛΘ. Η νέα επιστροφή κεφαλαίου κατά 16,8 εκατ. ευρώ, έρχεται να προστεθεί στην προηγούμενη ύψους 4,8 εκατ. ευρώ που υλοποιήθηκε τον περασμένο Μάρτιο. Πρόκειται για μια πολύ γενναία διανομή, η οποία αντιστοιχεί σε ετήσια απόδοση πάνω από 6%. Οι δε ομολογίες της εταιρείας, οι οποίες επίσης διαπραγματεύονται στο ΧΑ με απόδοση 5,5%, έχουν φτάσει σε τιμή 105. Έτσι, όσοι πήραν είτε μετοχές, είτε ομολογίες Ideal, προσεύχονται στο πανάγαθο να έχει καλά τον Λάμπρο Παπακωνσταντίνου.
Ο πρώτος διευθύνων σύμβουλος του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου Υποδομών (HIIF) και οι συμπτώσεις
Πριν από περίπου έναν μήνα ανακοινώθηκε πως ο Στέλιος Φράγκος, σήμερα εταίρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων AlixPartners, αναλαμβάνει ως ο πρώτος διευθύνων σύμβουλος του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου Υποδομών (HIIF), της νέας θυγατρικής του Υπερταμείου που θα λειτουργεί ως Sovereign Wealth Fund. Η ιστορία της AlixPartners είναι ενδιαφέρουσα, καθώς μετείχε ως σύμβουλος σε κάποιες από τις μεγαλύτερες αναδιαρθρώσεις – διαχειρίσεις χρεοκοπιών στις ΗΠΑ, από την Enron μέχρι τον Μπέρνι Μέιντοφ. Μέχρι το 2016 βασικός μέτοχος της AlixPartners ήταν η γνωστή μας CVC Capital Partners. Τότε, η επενδυτική εταιρεία πώλησε τη συμμετοχή της σε σειρά επενδυτών και στον ιδρυτή της AlixPartners. Μεταξύ των επενδυτών που αγόρασαν τότε ήταν και η καναδική PSP, η οποία μεταξύ άλλων ελέγχει και την ΔΑΑ, που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Μικρός ο κόσμος.
Πολύφερνες νύφες με υψηλό κασέ οι αλυσίδες της περιφέρειας
Ζητώντας ποσά εκτός κάθε επιχειρηματικής λογικής, κινούνται αλυσίδες της ελληνικής Περιφέρειας, τις οποίες προσεγγίζουν ανελλιπώς τα τελευταία χρόνια οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως έλεγε άνθρωπος της αγοράς στη στήλη. Πρόκειται για εταιρείες που είναι πρώτες και ιδιαίτερα αναγνωρίσιμες στην ευρύτερη περιοχή που δραστηριοποιούνται, ωστόσο δεν φαίνονται διατεθειμένες να «υποκύψουν» τόσο εύκολα, όσο τουλάχιστον θα ήθελαν, οι μεγάλοι παίκτες, στα κελεύσματα που δέχονται. Σας θυμίζω εδώ ότι αλυσίδες όπως είναι για παράδειγμα ο Γουντσίδης στη Δράμα ή ο Παναγιωτόπουλος στη Σπάρτη, που αποτελούν πρότυπα λειτουργίας και σχεδιασμού καταστημάτων, αποτελούν περιπτώσεις που αρκετοί θα ήθελαν να αποκτήσουν. Και που λίγο ή πολύ κατά καιρούς τους έχουν πλησιάσει όλοι για να συζητήσουν το ενδεχόμενο εξαγοράς τους. Βέβαια, σε αυτήν την περίπτωση δεν είναι πάντα οικονομικό το θέμα αλλά και ζήτημα τοπικής ισχύος ή γοήτρου καθώς και οικογενειακών ισορροπιών. Από την άλλη, η συγκέντρωση στον κλάδο των σούπερ μάρκετ έχει ξεκινήσει ήδη. Θυμίζουμε τα πρόσφατα παραδείγματα εξαγοράς του Κρητικού από τον Μασούτη και της Bazaar από τη Retail & More του Νίκου Βαρδινογιάννη, που έχει στην Ελλάδα το δίκτυο και το εμπορικό σήμα της Carrefour.
Η νέα εταιρεία για το Αεροδρόμιο Καλαμάτας
Συστάθηκε χθες η εταιρεία «ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΑΕ», μια κίνηση που αποτελεί ένα κρίσιμο βήμα στην παραχώρηση του Διεθνούς Αερολιμένα Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος». Βασικοί μέτοχοι της εταιρείας είναι η κοινοπραξία που θα διαχειρίζεται τον αερολιμένα και αποτελείται από τη Fraport AG, την Delta Airport Investments (Όμιλος Κοπελούζου) και την Πηλέας Συμμετοχών Α.Ε. (Όμιλος Κωνσταντακόπουλου). Η κοινοπραξία υπενθυμίζεται ότι αναδείχθηκε προτιμητέος επενδυτής, μετά από διαγωνιστική διαδικασία που διενήργησε το Υπερταμείο, σηματοδοτώντας την έναρξη μιας νέας εποχής για την αεροπορική σύνδεση και τουριστική ανάπτυξη της Μεσσηνίας. Με έδρα το Μαρούσι και μετοχικό κεφάλαιο 100.000 ευρώ, η νέα εταιρεία έχει αποκλειστικό σκοπό τη διοίκηση, διαχείριση, ανάπτυξη και εκμετάλλευση του αεροδρομίου, βάσει της σύμβασης παραχώρησης. Το συνολικό τίμημα της προσφοράς ανήλθε στα 45,2 εκατ. ευρώ, ενώ η ίδρυσή της ανοίγει τον δρόμο για επενδύσεις όπως η αναβάθμιση υποδομών, η κατασκευή νέων χώρων στάθμευσης αεροσκαφών, εμπορικών καταστημάτων και εγκαταστάσεων εστίασης, καθώς και η ανάπτυξη σύγχρονων ψηφιακών συστημάτων. Παράλληλα, η εταιρεία προβλέπεται να δραστηριοποιηθεί και σε δευτερεύοντες τομείς που σχετίζονται με τη συνολική λειτουργία του αεροδρομίου, όπως η εκπόνηση μελετών, η κατασκευή τεχνικών έργων και η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, ενώ δύναται να συμμετάσχει και σε εθνικά ή ευρωπαϊκά επενδυτικά και τεχνολογικά προγράμματα.
Βιοχάλκο: Κάτι κινείται για τη στρατηγική επένδυση της ΕΛΒΙΟΚ
Σε καλό δρόμο, μετά και την απόρριψη σειράς προσφυγών, βρίσκεται η στρατηγική επένδυση της ΕΛΒΙΟΚ, του ομίλου Βιοχάλκο, για την ανάπτυξη και λειτουργία της πρώτης Ολοκληρωμένης Εγκατάστασης Διαχείρισης Βιομηχανικών Αποβλήτων (ΟΕΔΒΑ) στην Ελλάδα. Οι εγκαταστάσεις θα κατασκευαστούν σε χώρο συνολικής έκτασης 235.000 τετραγωνικών μέτρων (τ.μ.) περίπου σε αγροτεμάχια του Δήμου Τανάγρας, με τη συνολική επένδυση να προσεγγίζει τα 35 εκατ. ευρώ. Όπως αναφέρεται και στην ιστοσελίδα της επένδυσης, φορέας υλοποίησης είναι η εταιρεία ΕΛΒΙΟΚ M.Α.Ε. θυγατρική εταιρεία της ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ του ομίλου Βιοχάλκο, ενώ τη λειτουργία της εγκατάστασης θα αναλάβει η συγγενής εταιρεία ΑΕΙΦΟΡΟΣ Α.Ε, η οποία δραστηριοποιείται από το 2001 στη διαχείριση και την αξιοποίηση στερεών, βιομηχανικών υποπροϊόντων και αποβλήτων. Η ΑΕΙΦΟΡΟΣ, μαζί με τις θυγατρικές της στη Βουλγαρία, AEIFOROS BULGARIA EAD και DIO PERNIK EOOD, απασχολεί πάνω από 100 εργαζόμενους και λειτουργεί δύο εγκαταστάσεις ανάκτησης βιομηχανικών αποβλήτων στην Ελλάδα: στη Θεσσαλονίκη και στον Αλμυρό Μαγνησίας. Αντίστοιχα, λειτουργεί μία τρίτη εγκατάσταση στο Pernik της Βουλγαρίας, στην οποία λειτουργεί επιπρόσθετα μία εγκατάσταση από το 2016. Το σχέδιο της ΕΛΒΙΟΚ προβλέπει την αξιοποίηση των τεχνολογιών αιχμής με την κατασκευή περιστροφικού φούρνου για τη θερμική επεξεργασία ξαφρισμάτων αλουμινίου προς ανάκτηση μεταλλικού αλουμινίου, καθώς και την εγκατάσταση ανάκτησης βιομηχανικού συλλιπάσματος (ύλη βοηθητική για τη Μεταλλουργία) για την επεξεργασία της αλατώδους σκωρίας που προκύπτει από τη θερμική επεξεργασία ξαφρισμάτων αλουμινίου. Η εγκατάσταση αυτή είναι η πρώτη στο είδος της στην Ελλάδα. Η επένδυση, κατά τον όμιλο Βιοχάλκο, θα επιτρέψει την ανάκτηση περισσότερων από 10.000 τόνων μεταλλικού αλουμινίου ετησίως (που σήμερα ανακτάται στο εξωτερικό) προς περαιτέρω επεξεργασία και ενσωμάτωση σε εξαγώγιμα προϊόντα.
Παράταση μέχρι 30 Οκτωβρίου για το ΣΔΙΤ σχολείων στα Χανιά
Αίτημα για παράταση μέχρι τις 30 Οκτωβρίου, ώστε να οριστικοποιηθεί η Σύμβαση Σύμπραξης για την κατασκευή και διαχείριση οκτώ σχολικών συγκροτημάτων στα Χανιά (και την ανάπλαση του Πάρκου Ειρήνης και Φιλίας) με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) κατέθεσε πριν από λίγες ημέρες η ΑΤΕΣΕ, η τεχνική εταιρεία που ανακηρύχθηκε προ μηνών προσωρινός ανάδοχος για το έργο των 42 εκατ. ευρώ. Η ΑΤΕΣΕ επικαλείται τον μεγάλο αριθμό εγγράφων που πρέπει να συγκεντρώσει με αποτέλεσμα να μην τηρήσει την αρχική προθεσμία που έληξε στις 8 Ιουλίου. Το έργο ΣΔΙΤ, που σέρνεται από το 2018, έχει 25ετή περίοδο παραχώρησης και διετή περίοδο κατασκευής των σχολικών συγκροτημάτων.
«Κολλάνε» τα ιδιωτικά έργα στην έλλειψη εργατικού δυναμικού
«Είδος υπό εξαφάνιση» έχουν γίνει οι μπετατζήδες στη Θεσσαλονίκη ενώ το μεροκάματό τους έχει αυξηθεί έως και διπλασιαστεί, λόγω της έλλειψης εργατικών χεριών και τεχνιτών δομικών έργων, μία κατάσταση που θα συνεχιστεί μέχρι να ολοκληρωθούν τα μεγάλα -δημοσίου χαρακτήρα- έργα, που χρηματοδοτούνται στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και, ειδικά στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή του fly over. Όπως είπε ο πρόεδρος του ομίλου Alumil, Γιώργος Μυλωνάς, ο κλάδος των κατασκευών έχει να διαχειριστεί μία πολύ δύσκολη κατάσταση εξαιτίας των ελλείψεων σε τεχνίτες, ενώ πολλά ιδιωτικά έργα πηγαίνουν αναγκαστικά πίσω γιατί οι εργολάβοι που τα έχουν αναλάβει, δεν μπορούν να βρουν «χέρια» για να προχωρήσουν οι αναθέσεις.
Όσον αφορά στην αναστάτωση που προκλήθηκε στην αγορά, λόγω των γνωστών ανατροπών στο ΝΟΚ, η άποψη του κ. Μυλωνά είναι ότι επηρεάζει περισσότερο συγκεκριμένες κατηγορίες έργων, αλλά όχι τα τουριστικά. Το «θέμα ΝΟΚ», πάντως, πρέπει να ρυθμιστεί οριστικά μέσα στη χρονιά, καθώς έχει προκληθεί αναστάτωση στην αγορά και δικαιολογημένα, επηρεάζοντας τελικά όλους τους υποκλάδους που συνδέονται με την οικοδομή και τα οικοδομικά έργα κατοικίας ή επαγγελματικών χώρων. Οι αλλαγές που επέρχονται με το περιβαλλοντικό ισοδύναμο, επιφέρουν πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση, ενώ ουδείς γνωρίζει ακριβώς τι θα γίνει με τα επενδυτικά projects που περίμεναν να χρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ και, πλέον, πρέπει πιθανότατα να επανασχεδιαστούν. Πάντως, η αγορά των κατασκευών θα κινηθεί δυναμικά μέχρι και το β’ εξάμηνο του 2026, οπότε και κλείνουν τα έργα του RRF, με το δυναμικό του κατασκευαστικού κλάδου να στρέφεται μετά, περισσότερο, στα οικοδομικά έργα.
Οι startups του αθλητισμού
Δεν είναι η πρώτη φορά που η στήλη αυτή επισημαίνει πώς η τεχνολογία διεισδύει σε κλάδους, που μέχρι χθες θεωρούνταν ψηφιακά …«παρθένοι», με τον αθλητισμό να είναι μεταξύ αυτών. Πρόσφατο παράδειγμα, ψηφιοποίησης αυτή της αγοράς η Hiveact, η startup των Θοδωρή Παπαλουκά και Μάριου Παρίση, η οποία έχει συστήσει στο κοινό έναν νέο interactive fitness κόσμο άσκησης. H συσκευή της Hiveact, το Reaction Cells, η οποία αποτελεί προϊόν διετούς R&D, έχει εξελιχθεί πλέον σ’ ένα διαδραστικό gadget για τον χώρο του μπάσκετ, που αναβαθμίζει την προπόνηση και την αποκατάσταση αθλητών κάθε επιπέδου. Δεν είναι τυχαίο ότι η συσκευή και το λογισμικό της εταιρείας έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον κορυφαίων προπονητών και επαγγελματιών του αθλητισμού, όπως επιβεβαιώθηκε στη διάρκεια του EuroLeague Head Coaches Board (EHCB) Congress, που έγινε στο ΟΑΚΑ. Ούτε είναι τυχαίο ότι στο EHCB Congress συζητήθηκε και η προοπτική εφαρμογής των Hiveact συστημάτων και σε άλλα αθλήματα πέρα από το μπάσκετ. Επιπλέον, όπως μαθαίνουμε, η Hiveact, που έχει ήδη προσελκύσει τα βλέμματα των επενδυτών, βρίσκεται σε διαδικασία επέκτασης της δράσης και εκτός Ελλάδας, τρέχοντας μάλιστα με χίλια… Περιμένουμε να δούμε αν το εγχείρημα του tech game changer Θοδωρή Παπαλουκά πετύχει να καθιερωθεί ως βασικό εργαλείο βελτίωσης νευροκινητικών δεξιοτήτων και αθλητικής απόδοσης.
UBS: Η τεχνητή νοημοσύνη αλλοιώνει την εικόνα για την αγορά εργασίας
Ο πόλεμος των ταλέντων στην τεχνητή νοημοσύνη (AI) έχει προκαλέσει αγώνα δρόμου στις τεχνολογικές εταιρείες (όπως Meta, Google, Microsoft) για να προσελκύσουν τους καλύτερα καταρτισμένους ανθρώπους. Ωστόσο, η AI ενώ υπόσχεται να φέρει επανάσταση στην παραγωγικότητα τελικά φέρνει χάος στα στατιστικά. Σύμφωνα με την UBS, η εικόνα της αγοράς εργασίας στον τεχνολογικό κλάδο παραμορφώνεται επικίνδυνα: Οι υποψήφιοι χρησιμοποιούν AI για να στέλνουν σωρηδόν αιτήσεις, ενώ οι εργοδότες απαντούν με καταιγισμό «προσχηματικών» αγγελιών. Το αποτέλεσμα; Περισσότερες αιτήσεις, περισσότερες αγγελίες, αλλά λίγη ουσία. Οι δείκτες απασχόλησης φουσκώνουν τεχνητά και οι αλγόριθμοι των οικονομολόγων βραχυκυκλώνουν. Την ίδια στιγμή, οι Big Tech, παρά τους δεκάδες λαμπερούς τίτλους για την επανάσταση της AI, βάζουν φρένο στις προσλήψεις. Περιμένουν να δουν ποιοι υπάλληλοι είναι πλέον… περιττοί και καθυστερούν τις προσλήψεις. Η UBS επισημαίνει ότι όλο αυτό το θόλωμα καθιστά αδύνατες τις ιστορικές συγκρίσεις, σε μια περίοδο που οι παραδοσιακές έρευνες έχουν ήδη χάσει την αξιοπιστία τους. Έτσι, σ’ ένα παράδοξο τεχνολογικό θαύμα, η τεχνητή νοημοσύνη δεν κάνει την αγορά εργασίας πιο «έξυπνη», αλλά σπέρνει σύγχυση και την κάνει ακατανόητη.