Γ.Δ.
1447.82 +1,93%
ACAG
+1,56%
6.5
CENER
+0,40%
7.44
CNLCAP
0,00%
6.75
DIMAND
-0,62%
9.69
OPTIMA
-0,77%
10.28
TITC
+4,61%
28.35
ΑΑΑΚ
+0,72%
7
ΑΒΑΞ
-0,13%
1.49
ΑΒΕ
0,00%
0.491
ΑΔΜΗΕ
+0,90%
2.25
ΑΚΡΙΤ
+2,82%
0.91
ΑΛΜΥ
+5,66%
2.8
ΑΛΦΑ
+3,64%
1.667
ΑΝΔΡΟ
+0,89%
6.8
ΑΡΑΙΓ
+0,33%
12.33
ΑΣΚΟ
-0,75%
2.66
ΑΣΤΑΚ
-1,33%
7.4
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
7.54
ΑΤΤ
+1,35%
11.3
ΑΤΤΙΚΑ
+0,85%
2.36
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+3,04%
5.77
ΒΙΟΚΑ
-0,75%
2.65
ΒΙΟΣΚ
+0,41%
1.22
ΒΙΟΤ
0,00%
0.274
ΒΙΣ
0,00%
0.182
ΒΟΣΥΣ
+0,81%
2.5
ΓΕΒΚΑ
-1,18%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,34%
16.6
ΔΑΑ
+1,17%
8.448
ΔΑΙΟΣ
+5,59%
3.78
ΔΕΗ
+1,78%
11.42
ΔΟΜΙΚ
-1,54%
4.48
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.35
ΕΒΡΟΦ
+0,90%
1.685
ΕΕΕ
+1,65%
29.5
ΕΚΤΕΡ
-1,40%
4.225
ΕΛΒΕ
0,00%
4.88
ΕΛΙΝ
-2,03%
2.41
ΕΛΛ
+0,35%
14.4
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,34%
2.57
ΕΛΠΕ
+0,54%
8.31
ΕΛΣΤΡ
+0,81%
2.48
ΕΛΤΟΝ
-1,06%
1.86
ΕΛΧΑ
+0,61%
1.97
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.86
ΕΠΙΛΚ
+10,00%
0.143
ΕΠΣΙΛ
+1,37%
9.61
ΕΣΥΜΒ
+0,81%
1.245
ΕΤΕ
+3,99%
7.512
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.27
ΕΥΔΑΠ
+0,87%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+3,36%
1.9845
ΕΧΑΕ
+1,75%
5.23
ΙΑΤΡ
+0,61%
1.65
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.455
ΙΛΥΔΑ
+1,23%
1.65
ΙΝΚΑΤ
+0,60%
5.03
ΙΝΛΙΦ
-0,41%
4.82
ΙΝΛΟΤ
+3,36%
1.17
ΙΝΤΕΚ
+2,07%
6.4
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,90%
4.42
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.235
ΙΝΤΚΑ
+1,14%
3.55
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
+0,59%
342
ΚΕΚΡ
-4,49%
1.595
ΚΕΠΕΝ
-5,21%
1.82
ΚΛΜ
-0,31%
1.595
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.54
ΚΟΥΑΛ
+1,28%
1.426
ΚΟΥΕΣ
+1,79%
5.7
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-2,78%
1.4
ΛΑΒΙ
+0,94%
0.855
ΛΑΜΔΑ
-0,71%
7.03
ΛΑΜΨΑ
0,00%
32.4
ΛΑΝΑΚ
+1,85%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.352
ΛΕΒΠ
0,00%
0.368
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-0,71%
1.39
ΛΟΥΛΗ
+2,23%
2.75
ΜΑΘΙΟ
-0,47%
1.065
ΜΕΒΑ
-2,27%
3.87
ΜΕΝΤΙ
-1,02%
2.92
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
+0,26%
3.91
ΜΙΝ
-0,78%
0.635
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,68%
26.54
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.02
ΜΟΤΟ
+1,17%
3.03
ΜΟΥΖΚ
-0,67%
0.74
ΜΠΕΛΑ
+1,01%
28.06
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
+0,26%
1.945
ΜΠΤΚ
-10,00%
0.45
ΜΥΤΙΛ
+2,54%
38.8
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+6,85%
1.03
ΞΥΛΚ
+1,35%
0.3
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+1,83%
0.334
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
0,00%
22.4
ΟΛΠ
+0,20%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+6,23%
2.9
ΟΠΑΠ
+0,06%
16.65
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,34%
0.878
ΟΤΕ
+2,27%
14.42
ΟΤΟΕΛ
-0,77%
12.88
ΠΑΙΡ
-1,21%
1.22
ΠΑΠ
+0,77%
2.62
ΠΕΙΡ
+2,80%
4
ΠΕΤΡΟ
+2,12%
8.66
ΠΛΑΘ
+1,50%
4.07
ΠΛΑΚΡ
+3,33%
15.5
ΠΡΔ
+2,04%
0.3
ΠΡΕΜΙΑ
+1,75%
1.16
ΠΡΟΝΤΕΑ
+6,12%
7.8
ΠΡΟΦ
+1,60%
4.445
ΡΕΒΟΙΛ
+2,85%
1.625
ΣΑΡ
+1,91%
11.76
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
+0,26%
0.38
ΣΙΔΜΑ
-0,48%
2.06
ΣΠΕΙΣ
-2,08%
7.54
ΣΠΙ
+1,58%
0.77
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,27%
18.3
ΤΖΚΑ
+2,13%
1.675
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,81%
1.746
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
-1,37%
0.361
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.25
ΦΡΙΓΟ
+8,28%
0.314
ΦΡΛΚ
-0,24%
4.17
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.655

Έτοιμη εντός του Απριλίου η shortlist για τις φρεγάτες

Πλησιάζει η ώρα που το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) θα πραγματοποιήσει την τελική λίστα (shortlist) με τους υποψήφιους που θα συμμετάσχουν στο διαγωνισμό κατασκευής και προμήθειας των τεσσάρων νέων φρεγατών που θέλει να αποκτήσει η χώρα μας. Κι όσο πλησιάζει αυτή η ώρα οι ενδιαφερόμενοι τόσο περισσότερο ανοίγουν τα χαρτιά τους για αντισταθμιστικά οφέλη αλλά και τα πλεονεκτήματα των σκαφών τους. Η τελική λίστα εκτιμάται ότι θα γνωστοποιηθεί τον επόμενο μήνα.

Παράλληλα καθώς όλοι ανεξαιρέτως οι υποψήφιοι έχουν συμφωνήσει στην εγχώρια συμπαραγωγή,η οποία αναπόφευκτα περνά μέσα από την εξυγίανση/αποκρατικοποίηση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, το συμβόλαιο αυτό φαίνεται να καθοδηγεί και την επίλυση του προβλήματος που ονομάζεται Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Πλέον θεωρείται σχεδόν σίγουρο ότι αυτή τη φορά ο διαγωνισμός πώλησης/εκποίησης των ναυπηγείων που θα προκηρύξει τις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες η ελληνική κυβέρνηση, θα προχωρήσει και ότι σύντομα θα υπάρξει προτιμητέος επενδυτής. Ο επενδυτής αυτός και θα συνεργαστεί με τον ανάδοχο του συμβολαίου των φρεγατών του ΠΝ, για την συμπαραγωγή τους στην Ελλάδα.

Πρωταρχικός στόχος της κυβέρνησης βεβαίως δεν είναι διάσωση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και της εγχώριας ναυπηγικής βάσης, αλλά η αύξηση του αξιόμαχου των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων. Καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν ότι το ελληνικό ΠΝ βασίζεται σε πλοία τουλάχιστον 30ετίας και οι προκλήσεις που θέτει η Τουρκία καθιστούν απαραίτητη την αναβάθμιση τουλάχιστον τεσσάρων εξ’ αυτών.

Οι ενδιαφερόμενοι για τις φρεγάτες του ΠΝ είναι τουλάχιστον επτά. Πρόκειται για τους:

  • Lockheed Martin (ΗΠΑ) με το σκάφος MMSC
  • Naval Group (Γαλλία) με το σκάφος FDI/Belharra
  • Damen Shipyards (Ολλανδία) με το σκάφος Sigma 11515
  • TKMS (Γερμανία) με το σκάφος MEKOA200NG ή MEKOA300
  • Babcock (Ην. Βασίλειο) με το σκάφος Arrowhead Τype 31
  • Navantia (Ισπανία) που φέρεται να προσφέρει σκάφος F-110 και
  • Fincantieri (Ιταλία) που φέρεται ότι προσφέρει το σκάφος FREMM.

Ωστόσο από τους επτά ενδιαφερόμενους οι δύο πρώτοι θεωρούνται φαβορί. Η Fincantieri ούτως ή άλλως έχει στενή σχέση με την Lockheed Martin, καθώς ουσιαστικά αυτή είναι ο κατασκευαστής των φρεγατών MMSC στο Wisconsin των ΗΠΑ. Από την άλλη πλευρά η φρεγάτα FREMM που κατασκευάζει έχει ως συμπαραγωγό τους Γάλλους της Naval.

Οι Ισπανοί και οι Βρετανοί θεωρείται πολύ δύσκολο να «χτυπήσουν» την δουλειά, ενώ οι Γερμανοί, παρά το γεγονός έχουν προσφέρει ορισμένες από τις υφιστάμενες φρεγάτες που αξιοποιεί το ΠΝ(ΜΕΚΟ ΗΝ200) θεωρείται πολύ δύσκολο να αναλάβουν το νέο συμβόλαιο. Οι Γερμανοί, όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, θα πιέσουν να πάρουν μέρος της «δουλειάς» στην περίπτωση μόνον που οι τέσσερις φρεγάτες δεν ανατεθούν σε αμερικανικά χέρια.

Η Damen Shipyards θεωρείται αουτσάιντερ, αφού θα μπορούσε να διαδραματίσει την εναλλακτική λύση στη περίπτωση που οι «μεγάλοι παραγωγοί» πιέσουν πολιτικά την ελληνική κυβέρνηση. Επίσης στο παρελθόν έχει συνεργαστεί με το ελληνικό ΠΝ κατασκευάζοντας εννέα φρεγάτες τύπου «ΕΛΛΗ» οι οποίες υπηρέτησαν την άμυνα της χώρας πάνω από 40 χρόνια. Μάλιστα, οι Ολλανδοί είναι οι μόνοι από τους ενδιαφερόμενους οι οποίοι αναφέρουν ότι και οι τέσσερις νέες φρεγάτες μπορούν να κατασκευαστούν τοπικά στη χώρα μας.

Αντίθετα οι Αμερικανοί και οι Γάλλοι προτείνουν η πρώτη φρεγάτα να κατασκευαστεί στα δικά τους ναυπηγεία -στο Marinette (Wisconsin)και στη Lorient (Γαλλία)- και οι υπόλοιπες τρεις στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Επιπλέον όπως επισημαίνεται από την Ολλανδική πλευρά, είναι και πιο φθηνοί καθώς κάθε φρεγάτα κοστίζει 600 εκατ. ευρώ. Βεβαίως το κόστος της κάθε φρεγάτες κυμαίνεται πολύ ανάλογα με τον εξοπλισμό και τα ηλεκτρονικά που φέρει και τα οποία αντιστοιχούν στο 70%-80% της αξίας του κάθε πλοίου.

Tόσο οι Γάλλοι (Naval), όσο και οι Ολλανδοί (Damien) βασίζονται σε τεχνολογία Thales. Η Naval Group θα αξιοποιήσει την τεχνολογία της Thales Γαλλίας και Ελλάδας, ενώ η Damien την Thales Ολλανδίας. Είναι προφανές ότι τουλάχιστον σε επίπεδο ηλεκτρονικού πολέμου, οι δύο λύσεις είναι κοντά.

Οι Γάλλοι ωστόσο «παίζουν» και το χαρτί της δημιουργίας ισχυρής ελληνικής προστιθέμενης αξίας. Όπως αναφέρουν, εφόσον αναλάβουν τις νέες φρεγάτες,θα δημιουργήσουν δύο κέντρα αριστείας στη χώρα μας. Το πρώτο θα δημιουργηθεί με τοπική εταιρεία και θα υποστηρίζει ψηφιακά τις φρεγάτες. Το κέντρο αυτό θα ονομάζεται Κέντρου Ναυτικής Υποστήριξης και Συστημάτων και θα αξιοποιεί τις τεχνολογίες μεγάλου όγκου δεδομένων (bigdata) και της τεχνητής νοημοσύνης.

Το δεύτερο κέντρο που θέλει να δημιουργήσει το Naval Group στην Ελλάδα, το ονομάζει Κέντρο Μηχανικής και θα αναλάβει τον σχεδιασμό και την υλοποίηση μελετών για τα μελλοντικά πρότυπα των φρεγατών κλάσης Belharra. Η εταιρεία τέλος αναφέρει στα πλεονεκτήματα και την συνεργασία της με μια σειρά ελληνικών εταιρειών (Sunlight, Elfon, Ακμον, Ελληνικά Καλώδια, Intracomκ.ά.).

Οι Αμερικάνοι της Lockheed Martin έρχονται με το σύστημα Aegis το οποίο διαφημίζεται ως ένα ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Μάχης, που προσφέρει ενίσχυση της άμυνας από κυβερνο-επιθέσεις και συστήματα ελέγχου μηχανοστασίου και πρόωσης. Επίσης όπως αναφέρουν οι Αμερικάνοι, οι φρεγάτες MMSC συνεργάζονται πλήρως με τα αμερικανικά ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα MH-60RSeahawkτα οποία το Ελληνικό ΠΝ ήδη έχει δρομολογήσει την απόκτηση τεσσάρων από την LockheedMartin).

Τέλος, όλοι οι ενδιαφερόμενοι υπόσχονται να φέρουν λύσεις που θα καλύψουν την ελληνική κυβέρνηση, αναφορικά με τις μεταχειρισμένες φρεγάτες μέχρι να ετοιμαστούν οι νέες φρεγάτες οι οποίες θα παραδίδονται σταδιακά από το 2025 και μετά. Όλοι υπόσχονται να καλύψουν τις ανάγκες του ΠΝ σε φρεγάτες για τα επόμενα 4-5 χρόνια. Επίσης, αξίζει να αναφερθεί, ότι όλοι ανεξαιρέτως οι κατασκευαστές προσφέρουν ότι καλύτερο παράγεται σε επίπεδο φρεγατών, για το εθνικό τους πολεμικό ναυτικό.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!