Γ.Δ.
1448.48 -0,48%
ACAG
-0,30%
6.58
CENER
+1,15%
7.94
CNLCAP
-1,26%
7.85
DIMAND
+0,21%
9.57
OPTIMA
0,00%
10.64
TITC
+0,68%
29.75
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,54%
1.484
ΑΒΕ
-0,83%
0.478
ΑΔΜΗΕ
+0,68%
2.235
ΑΚΡΙΤ
+2,70%
0.95
ΑΛΜΥ
-0,69%
2.86
ΑΛΦΑ
-1,70%
1.5925
ΑΝΔΡΟ
-0,29%
6.88
ΑΡΑΙΓ
+1,94%
12.6
ΑΣΚΟ
+1,90%
2.68
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.44
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,25%
8.08
ΑΤΤ
0,00%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
-3,89%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.8
ΒΙΟΚΑ
+0,39%
2.6
ΒΙΟΣΚ
+3,16%
1.305
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.54
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.78
ΔΑΑ
-0,12%
8.31
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,88%
11.24
ΔΟΜΙΚ
+3,35%
4.785
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,79%
0.349
ΕΒΡΟΦ
-1,18%
1.675
ΕΕΕ
+0,93%
30.36
ΕΚΤΕΡ
-1,69%
4.375
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
-1,20%
2.47
ΕΛΛ
-2,09%
14.05
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,35%
2.62
ΕΛΠΕ
+2,37%
8.43
ΕΛΣΤΡ
-3,67%
2.36
ΕΛΤΟΝ
-0,67%
1.788
ΕΛΧΑ
-0,92%
1.932
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-3,62%
1.33
ΕΤΕ
-1,43%
7.56
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.23
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.72
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.01
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.16
ΙΑΤΡ
+2,41%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,57%
0.4325
ΙΛΥΔΑ
+3,59%
1.73
ΙΝΚΑΤ
+1,12%
5.4
ΙΝΛΙΦ
+1,98%
5.14
ΙΝΛΟΤ
-0,69%
1.148
ΙΝΤΕΚ
-0,79%
6.26
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,46%
4.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.28
ΙΝΤΚΑ
-1,88%
3.65
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-1,93%
1.525
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-2,68%
1.635
ΚΟΡΔΕ
-1,79%
0.55
ΚΟΥΑΛ
-6,81%
1.286
ΚΟΥΕΣ
-2,19%
5.8
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,47%
10.7
ΚΤΗΛΑ
+2,22%
1.84
ΚΥΡΙΟ
+0,70%
1.44
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.851
ΛΑΜΔΑ
-0,43%
6.89
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-0,91%
1.09
ΛΕΒΚ
-1,18%
0.336
ΛΕΒΠ
+0,57%
0.35
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+2,08%
1.47
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.75
ΜΑΘΙΟ
+3,32%
1.09
ΜΕΒΑ
-2,70%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+0,33%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
-1,97%
3.99
ΜΙΝ
0,00%
0.64
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,15%
27.16
ΜΟΝΤΑ
+0,31%
3.24
ΜΟΤΟ
-1,15%
3.015
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
-0,14%
29.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+1,50%
3.38
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.975
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
+0,37%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
-1,94%
1.01
ΞΥΛΚ
-1,06%
0.28
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+1,79%
0.342
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+0,45%
22.4
ΟΛΠ
-0,60%
24.8
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.85
ΟΠΑΠ
-1,51%
15.61
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,45%
0.896
ΟΤΕ
-0,90%
14.28
ΟΤΟΕΛ
+0,16%
12.88
ΠΑΙΡ
-1,67%
1.18
ΠΑΠ
-1,13%
2.62
ΠΕΙΡ
-3,30%
3.775
ΠΕΤΡΟ
-1,89%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
-3,18%
15.2
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+0,70%
1.154
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+1,96%
4.69
ΡΕΒΟΙΛ
+5,59%
1.7
ΣΑΡ
-0,34%
11.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-0,53%
0.378
ΣΙΔΜΑ
-5,00%
1.9
ΣΠΕΙΣ
+1,04%
7.8
ΣΠΙ
+4,46%
0.75
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-0,71%
18.24
ΤΖΚΑ
+3,13%
1.645
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,12%
1.72
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+0,28%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+1,86%
8.2
ΦΡΙΓΟ
+2,48%
0.33
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.14
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Προϋπολογισμός: Στη Βουλή το προσχέδιο με μέτρα στήριξης άνω των 2 δισ.

Κατατέθηκε στη Βουλή το προσχέδιο του Προϋπολογισμού για το 2024. Και όπως αποκάλυψε στο The Third Thessaloniki Metropolitan Summit του Economist και του powergame.gr, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, περιλαμβάνει παροχές, ύψους 2,25 δισ. ευρώ σε πάνω από 3 εκατ. νοικοκυριά με αυξήσεις μισθών, συντάξεων και επιδομάτων, ειδικές ενισχύσεις σε ευάλωτους και φοροελαφρύνσεις. Και όλα με ανοιχτό το παράθυρο για πρόσθετες παρεμβάσεις ανάλογα με τα δημοσιονομικά περιθώρια.

Κερδισμένοι από τα μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος είναι οι δημόσιοι υπάλληλοι, οι συνταξιούχοι, οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι οικογένειες με παιδιά και τα οικονομικά αδύναμα νοικοκυριά. Εν μέσω κλίματος αβεβαιότητας για την κλιματική κρίση ο προϋπολογισμός προβλέπει αποθεματικό 600 εκατ. ευρώ για φυσικές καταστροφές.

Δημοσιονομικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση του εισοδήματος και αντιμετώπισης των κοινωνικών ανισοτήτων

(σε εκατ. ευρώ)

α/α Περιγραφή 2023 2024
Α Παρεμβάσεις στο σκέλος των εσόδων της Γενικής Κυβέρνησης -560 740
1 Κατάργηση της καταβολής Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης στον δημόσιο τομέα καθώς και στους συνταξιούχους -476 -476
2 Κατάργηση ειδικής εισφοράς 1% υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων -80 -80
3 Αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για οικογένειες που έχουν παιδιά 0 -135
4 Αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας της κεφαλαιαγοράς με σημαντικά επενδυτικά και φορολογικά κίνητρα -3,5 -50
5 Μείωση ΕΝΦΙΑ κατά 10% για κατοικίες που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές 0 -26
6 Εισαγωγή ΦΠΑ 13% στις βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων στα νομικά πρόσωπα και στα φυσικά πρόσωπα με τρία ή περισσότερα εκμισθωμένα ακίνητα 0 27
Β  Παρεμβάσεις στο σκέλος των δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης -754 -1.397
1 Αναμόρφωση του ειδικού μισθολογίου των ιατρών του ΕΣΥ -92 -65
2 Μισθολογικές παρεμβάσεις για στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων -59 -59
3 Επέκταση επιδόματος μητρότητας από τους 6 στους 9 μήνες για τους υπαλλήλους του ιδιωτικού τομέα από το 2023 και στους 9 μήνες για τους ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες από το 2024 -64 -104
4 Αύξηση των επιδομάτων αναπηρίας του ΟΠΕΚΑ και του ΕΦΚΑ κατά 8% -63 -95
5 Αναμόρφωση μισθολογίου στον δημόσιο τομέα -50 -906
6 Αύξηση συντάξεων ειδικών κατηγοριών που καταβάλλονται από το ΓΛΚ -5 -56
7 Αύξηση του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος κατά 8% -4 -43
8 Μόνιμη απαλλαγή των πρώην δικαιούχων ΕΚΑΣ από τη συμμετοχή τους στη φαρμακευτική δαπάνη 0 -38
9 Θεσμοθέτηση του youth pass για κάθε νέο ηλικίας 18 και 19 ετών για μεταφορές και πολιτιστικές και τουριστικές δραστηριότητες -30 -30
10 Εφάπαξ οικονομική ενίσχυση από 200 έως 300 ευρώ σε συνταξιούχους που δεν έλαβαν αύξηση στις συντάξεις τους το 2023 λόγω προσωπικής διαφοράς τον Μάρτιο του 2023 -280 0
11 Έκτακτη οικονομική ενίσχυση από 100 έως 200 ευρώ σε 750.000 περίπου συνταξιούχους που λαμβάνουν προσωπική διαφορά τον Δεκέμβριο του 2023 -107 0
12 Αύξηση πτητικού επιδόματος για τους πιλότους και τα πληρώματα των πυροσβεστικών αεροσκαφών -0,4 -0,7
Συνολικό Δημοσιονομικό Κόστος των Παρεμβάσεων (Α+Β) 1.314 2.137
Σημείωση: το θετικό πρόσημο (+) δηλώνει αύξηση εσόδου ή μείωση δαπάνης και το αρνητικό πρόσημο (-) δηλώνει μείωση εσόδου ή αύξηση δαπάνης. Επιπλέον των ανωτέρω σημειώνεται ότι  η αύξηση των συντάξεων με βάση την αύξηση του ΑΕΠ και του πληθωρισμού υπολογίζεται σε 904 εκατ. ευρώ το 2023 και επιπλέον 420 εκατ. ευρώ το 2024. Επιπλέον δεν περιλαμβάνονται τα μέτρα αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης και των φυσικών καταστροφών που παρουσιάζονται στη συνέχεια.

Προϋπολογισμός: Πρόβλεψη για ταχύτερη ανάπτυξη

Την ίδια ώρα, το προσχέδιο του Προϋπολογισμού για το 2024 προβλέπει ταχύτερη ανάπτυξη, μικρότερη ανεργία και χαμηλότερο πληθωρισμό τόσο για φέτος, όσο και για το 2024. Ειδικότερα, ο πήχης της ανάπτυξης αναθεωρείται προς τα πάνω στο 2,3% για φέτος έναντι αρχικής πρόβλεψης για 1,8% ενώ για το 2024 προβλέπεται επιτάχυνση στο 3% με βασικές κινητήριες δυνάμεις τις δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις, οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν κατά 12,1% τον επόμενο χρόνο από 8,3% το 2023. Για το 2023, το πρωτογενές αποτέλεσμα τεκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ και 2,1% το 2024.

Όπως είπε ο Κωστής Χατζηδάκης την Παρασκευή από το συνέδριο που συνδιοργάνωσαν Economist και powergame.gr, κεντρικός άξονας πολιτικής για τον επόμενο χρόνο είναι η διασφάλιση της οικονομικής σταθερότητας και η επαναφορά της χώρας στον «αστερισμό» των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων υπό το φως της ανάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας.

Βασικά μεγέθη της ελληνικής οικονομίας

(% ετήσιες μεταβολές, σταθερές τιμές)

  2022 2023** 2024**
ΑΕΠ 5,9 2,3 3,0
Ιδιωτική κατανάλωση 7,8 2,5 1,6
Δημόσια κατανάλωση -1,6 0,3 -1,3
Ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου 11,7 8,3 12,1
Εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών 4,9 2,7 6,3
Εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών 10,2 2,2 4,5
Αποπληθωριστής ΑΕΠ 8,1 5,3 1,9
Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή 9,3 4,0 2,4
Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) 9,6 3,8 2,4
Απασχόληση* 3,8 1,4 0,9
Ποσοστό ανεργίας* 10,6 9,5 9,0
Ποσοστό ανεργίας (Έρευνα Εργατικού Δυναμικού) 12,4 11,2 10,6

Πηγή: Ετήσιοι Εθνικοί Λογαριασμοί (Ελληνική Στατιστική Αρχή), εκτιμήσεις/προβλέψεις Υπουργείου Οικονομικών

*Σε εθνικολογιστική βάση

** Εκτιμήσεις/προβλέψεις

Ο πρώτος προϋπολογισμος έπειτα από 13 έτη με επενδυτική βαθμίδα

Στην επιστολή τους προς τους βουλευτές – μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης και ο υφυπουργός Θάνος Πετραλιάς επισημαίνουν τα εξής:

«Ο προϋπολογισμός του 2024 είναι ο πρώτος έπειτα από δεκατρία έτη που καταρτίζεται με το αξιόχρεο της χώρας να έχει ανακτήσει την επενδυτική του βαθμίδα. Ένα επίτευγμα που οφείλεται πρωτίστως στη σκληρή προσπάθεια και στις θυσίες της ελληνικής κοινωνίας, σε συνδυασμό με τη συνετή και αποτελεσματική δημοσιονομική πολιτική των τελευταίων ετών, την επιτυχή αντιμετώπιση αλλεπάλληλων εξωγενών κρίσεων και την πολιτική σταθερότητα που έχει επιτύχει η χώρα.

Ωστόσο, ο προϋπολογισμός του 2024 καταρτίζεται λίγες ημέρες μετά από διαδοχικές φυσικές καταστροφές που έπληξαν τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο 2023 την επικράτεια, γεγονός που αναδεικνύει ότι οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής θα είναι εδώ και απαιτείται αντιμετώπισή τους σε μόνιμη βάση. Για αυτόν τον σκοπό, αποτελεί προτεραιότητα η θωράκιση της χώρας απέναντι σε ακραία φυσικά φαινόμενα μέσω της δημιουργίας πιο ανθεκτικών υποδομών, της ενίσχυσης της πολιτικής προστασίας και της πρόληψης. Σε δημοσιονομικό επίπεδο είναι προφανές ότι απαιτείται πρόβλεψη σχετικών κονδυλίων κατ’ έτος στον προϋπολογισμό, ενίσχυση της ασφάλισης, καθώς και ταχύτητα και αποτελεσματικότητα της κρατικής αρωγής.

Παράλληλα, η διεθνής οικονομία παρουσιάζει σημάδια επιβράδυνσης, οι δημοσιονομικοί κίνδυνοι σε χώρες της Ευρώπης αυξάνονται, ο πληθωρισμός, αν και αποκλιμακώνεται, συνεχίζει να παραμένει υψηλός διεθνώς, ειδικά σε βασικά είδη διατροφής, ενώ η περιοριστική νομισματική πολιτική επιδρά αρνητικά στην πιστωτική επέκταση.

Σε αυτό το δυσμενές και αβέβαιο διεθνές περιβάλλον, η ελληνική οικονομία αποδεικνύεται ανθεκτική. Ο ρυθμός ανάπτυξης παραμένει στους στόχους που έχουν τεθεί στο Πρόγραμμα Σταθερότητας του Απριλίου 2023 και αναμένεται να ανέλθει σε 2,3% το 2023 και 3% το 2024. Το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) σε ονομαστικούς όρους αναμένεται να αυξηθεί από 208 δισ. ευρώ το 2022 σε 224 δισ. ευρώ το 2023 και 235 δισ. ευρώ το 2024. Παράλληλα, ο Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αναμένεται να κυμανθεί σε ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα και να διαμορφωθεί σε 4% έναντι 4,5% που προβλεπόταν στο Πρόγραμμα Σταθερότητας για το 2023 και να αποκλιμακωθεί περαιτέρω σε 2,4% για το 2024. Οι επενδύσεις αναμένεται να αυξηθούν κατά 8,3% κατά το τρέχον έτος και ακόμη περισσότερο κατά 12,1% το 2024, ενώ η ανεργία αναμένεται να μειωθεί από 11,2% το 2023 σε 10,6% το 2024.

Προϋπολογισμός: Παραπάνω φορολογικά έσοδα χωρίς αύξηση φόρων

Ο προϋπολογισμός του 2024 καλείται να συγκεράσει τον στόχο της δημοσιονομικής σταθερότητας που είναι θεμέλιο για κάθε προσπάθεια, με τις νέες ανάγκες που δημιουργούνται, καθώς και με το βασικό πρόταγμα της κοινωνίας, μετά την πληθωριστική κρίση, την αύξηση δηλαδή του διαθέσιμου εισοδήματος και των μισθών.
Στον προϋπολογισμό του 2023 έγινε κατορθωτό να υπάρχει σημαντική αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 9,1% σε σχέση με το 2022 χωρίς να αυξηθούν οι φόροι, εξέλιξη που συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τα στοιχεία των τριμηνιαίων εθνικών λογαριασμών της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, το σύνολο των αμοιβών εξαρτημένης εργασίας παρουσιάζει αύξηση 7,6% το δεύτερο τρίμηνο του 2023 έναντι του αντίστοιχου τριμήνου του 2022. Η αύξηση των μισθών, χωρίς να θίγεται η ανταγωνιστικότητα, ενίσχυσε τα έσοδα του προϋπολογισμού, συμβάλλοντας στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων.

Για αυτόν τον σκοπό, στον προϋπολογισμό έχουν συμπεριληφθεί όλα τα μέτρα που έχουν εξαγγελθεί προεκλογικά προς εφαρμογή το 2023 και όλα τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Καταλυτικά προς την κατεύθυνση της αύξησης του εισοδήματος αναμένεται να δράσουν πολιτικές, όπως η αύξηση των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων, η άρση του παγώματος των τριετιών στους μισθωτούς, η αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά, η αύξηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, η εκ νέου αύξηση των συντάξεων, αλλά και επενδυτικοί πόροι ύψους 12,1 δισ. ευρώ μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (8,5 δισ. ευρώ) και του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (3,6 δισ. ευρώ), που αναμένεται να εισρεύσουν στην οικονομία εντός του 2024. Επιπλέον, ενισχύεται ο τομέας της υγείας με αύξηση της επιχορήγησης των νοσοκομείων κατά περίπου 15%.

Παράλληλα, προτεραιοποιούνται οι μεγάλες αλλαγές που έχει ανάγκη η χώρα με σειρά μέτρων που έχουν ανακοινωθεί για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Μετά την ήδη σημαντική μείωση του κενού ΦΠΑ τα προηγούμενα έτη μέσω της ενίσχυσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών, στόχος είναι να μειωθεί περαιτέρω στο μέσο επίπεδο των χωρών της ΕΕ έως το 2026, που σύμφωνα με τις τελευταίες διαθέσιμες μετρήσεις ανέρχεται σε περίπου 9%.

Όλα τα ανωτέρω πραγματοποιούνται χωρίς να αποκλίνει η χώρα από τους δημοσιονομικούς της στόχους. Παρά τις διαδοχικές κρίσεις το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης το 2022 διαμορφώθηκε σε οριακό πλεόνασμα ύψους 0,1% του ΑΕΠ. Στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2023 το πρωτογενές πλεόνασμα για το 2023 είχε προβλεφθεί σε ύψος 0,7% του ΑΕΠ, ενώ στο Πρόγραμμα Σταθερότητας του Απριλίου 2023 το πρωτογενές αποτέλεσμα είχε εκτιμηθεί σε πλεόνασμα ύψους 1,1% του ΑΕΠ. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης για το 2023 εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε πλεόνασμα ύψους 2.560 εκατ. ευρώ ή 1,1% του ΑΕΠ, πλησίον των προβλέψεων του Προγράμματος Σταθερότητας. Το συνολικό αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται πλησίον των προβλέψεων της εισηγητικής έκθεσης του προϋπολογισμού 2023, λόγω της αύξησης των τόκων Γενικής Κυβέρνησης και διαμορφώνεται σε συνολικό έλλειμμα 2,1% του ΑΕΠ, έναντι 2,0% που ήταν η πρόβλεψη του προϋπολογισμού 2023.

Αντίστοιχα, το πρωτογενές αποτέλεσμα για το έτος 2024 προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 2,1% του ΑΕΠ σύμφωνα με τους στόχους του Προγράμματος Σταθερότητας. Το γεγονός ότι το δημοσιονομικό αποτέλεσμα των ετών 2023 και 2024 παραμένει εντός των εκτιμήσεων που είχαν αποτυπωθεί στο Πρόγραμμα Σταθερότητας, ενισχύει την αξιοπιστία του αξιόχρεου της χώρας ενόψει των επικείμενων αξιολογήσεων.

Ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης σύμφωνα με τη μεθοδολογία European System of Accounts (ESA)

(σε εκατ. ευρώ)

2022 2023 2024
ΔΥΕ Απριλίου 2023 Προϋπ/σμός Εκτίμηση Πρόβλεψη
I. Καθαρά έσοδα κρατικού προϋπολογισμού κατά ESA (α+β+γ+δ+ε+στ-ζ) 61.583 62.139 65.184 68.140
α. Φόροι (1+2+3+4+5+6+7) 56.207 56.748 61.325 62.901
    1. Φόροι επί αγαθών και υπηρεσιών 32.161 32.504 33.707 35.108
εκ των οποίων: Φόροι προστιθέμενης αξίας 21.931 22.198 23.123 24.271
Ειδικοί φόροι κατανάλωσης 7.009 7.117 7.108 7.136
    2. Φόροι και δασμοί επί εισαγωγών 431 424 379 399
    3. Τακτικοί φόροι ακίνητης περιουσίας 2.497 2.380 2.540 2.487
    4. Λοιποί φόροι επί παραγωγής 1.225 1.067 1.153 718
    5. Φόρος εισοδήματος 17.337 17.772 20.961 21.558
        εκ των οποίων: Φόρος εισοδήματος πληρωτέος από Φυσικά Πρόσωπα (ΦΠ) 11.219 11.319 12.272 13.011
Φόρος εισοδήματος πληρωτέος από εταιρείες (ΝΠ) 4.694 5.094 7.120 6.935
    6. Φόροι κεφαλαίου 236 226 239 239
    7. Λοιποί τρέχοντες φόροι 2.321 2.375 2.345 2.391
β. Κοινωνικές εισφορές 56 55 56 56
γ. Μεταβιβάσεις 8.548 6.972 5.456 6.890
δ. Πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών 721 837 824 987
ε. Λοιπά τρέχοντα έσοδα 2.052 3.613 4.221 3.932
εκ των οποίων: ε1. Επιστροφές δαπανών για τόκους 35 0 13 0
στ. Πωλήσεις παγίων περιουσιακών στοιχείων 27 24 10 8
ζ. Επιστροφές εσόδων 6.028 6.110 6.707 6.634
Πληροφοριακά στοιχεία:
Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ)1 3.666 4.566 4.058 4.668
Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας2 2.753 3.662 1.902 3.138
II. Δαπάνες κρατικού προϋπολογισμού κατά ESA (α+β+γ+δ+ε+στ+ζ+η+θ+ι)3 70.081 69.945 72.710 74.087
α. Παροχές σε εργαζόμενους 13.640 13.756 14.158 14.715
β. Κοινωνικές παροχές 391 397 403 410
γ. Μεταβιβάσεις 34.564 31.620 33.250 31.944
δ. Αγορές αγαθών και υπηρεσιών 2.133 1.431 2.153 1.656
ε. Επιδοτήσεις 400 80 180 81
στ. Τόκοι 6.107 7.000 8.650 8.800
ζ. Λοιπές Δαπάνες 55 81 96 111
η. Πιστώσεις υπό κατανομή 11.216 15.351 13.130 15.114
θ. Αγορές παγίων περιουσιακών στοιχείων 1.573 229 689 1.255
ι. Τιμαλφή 1 0 0 0
Πληροφοριακά στοιχεία:
Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ)1 8.182 8.300 8.750 8.500
Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας2 2.843 3.662 2.070 3.617
III. Ισοζύγιο κρατικού προϋπολογισμού κατά ESA (Ι-ΙI) -8.498 -7.806 -7.525 -5.947
% ΑΕΠ -4,1% -3,5% -3,4% -2,5%
IV. Πρωτογενές αποτέλεσμα κρατικού προϋπολογισμού κατά ESA (III+II.στ-I.ε1) -2.427 -806 1.112 2.853
% ΑΕΠ -1,2% -0,4% 0,5% 1,2%
V. Ισοζύγιο νομικών προσώπων κατά ESA 1.701 2.204 2.058 2.367
Έσοδα 15.941 17.216 14.322 12.623
Τρέχουσες & λοιπές κεφαλαιακές μεταβιβάσεις 5.856 4.647 5.936 4.957
Τόκοι πιστωτικοί 595 567 880 888
Φόροι 6.062 8.526 4.030 3.307
Αντικριζόμενα έσοδα (καθαρά) -17 -3 -13 -9
Λοιπά έσοδα 3.444 3.479 3.490 3.481
Έξοδα 14.240 15.011 12.264 10.256
Παροχές σε εργαζόμενους 1.387 1.382 1.429 1.491
Τόκοι χρεωστικοί 305 309 323 333
Λοιπά έξοδα 3.279 3.153 4.420 3.148
Επενδυτικές δαπάνες 1.170 1.915 1.717 1.753
Λοιπές μεταβιβάσεις 358 350 1.021 876
Επιδοτήσεις 7.742 7.902 3.354 2.655
VΙ. Ισοζύγιο Νοσοκομείων – ΠΦΥ κατά ESA -424 9 -186 77
Έσοδα 3.039 3.304 3.376 3.716
Τρέχουσες & λοιπές κεφαλαιακές μεταβιβάσεις 2.045 2.159 2.312 2.650
Μεταβιβάσεις από ΕΟΠΥΥ 872 902 902 902
Αντικριζόμενα έσοδα (καθαρά) -47 0 0 0
Λοιπά έσοδα 168 243 162 164
Έξοδα 3.463 3.295 3.563 3.638
Παροχές σε εργαζόμενους 715 748 782 788
Τόκοι χρεωστικοί 0 0 0 0
Λοιπά έξοδα 2.519 2.363 2.592 2.646
Επενδυτικές δαπάνες 230 184 189 205
VΙΙ. Ισοζύγιο Κεντρικής Κυβέρνησης κατά ESA (ΙII+V+VΙ) -7.222 -5.592 -5.653 -3.502
VIII. Ισοζύγιο OΤΑ κατά ESA -322 -148 -318 -288
Έσοδα 7.575 7.476 8.168 8.451
Τρέχουσες & λοιπές κεφαλαιακές μεταβιβάσεις 4.690 4.678 5.249 5.452
Τόκοι πιστωτικοί 32 31 49 49
Αντικριζόμενα έσοδα (καθαρά) 12 -18 -18 -18
Φόροι 1.949 1.803 1.911 1.970
Λοιπά έσοδα 892 983 978 999
Έξοδα 7.897 7.624 8.487 8.739
Παροχές σε εργαζόμενους 2.743 2.740 2.771 2.981
Τόκοι χρεωστικοί 16 40 38 42
Κοινωνικές παροχές 173 187 186 190
Λοιπά έξοδα 2.606 2.479 2.705 2.682
Επενδυτικές δαπάνες 2.359 2.179 2.787 2.845
IΧ. Ισοζύγιο OKA κατά ESA 2.816 1.279 1.158 1.347
Έσοδα 47.511 47.264 49.060 49.471
Τρέχουσες & λοιπές κεφαλαιακές μεταβιβάσεις 20.737 21.449 21.990 21.478
Αποδόσεις περιουσίας 1.323 1.237 1.205 1.205
Ασφαλιστικές εισφορές (πραγματικές) 24.528 23.839 24.997 25.902
Κοινωνικοί πόροι 674 499 610 620
Αντικριζόμενα έσοδα (καθαρά) 4 0 0 0
Λοιπά έσοδα 245 241 259 266
Έξοδα 44.695 45.985 47.903 48.124
Παροχές σε εργαζόμενους 344 348 365 396
Κοινωνικές παροχές 37.223 38.233 39.350 39.751
εκ των οποίων: Συντάξεις 30.070 31.736 32.055 32.914
Κοινωνικές παροχές σε είδος 4.618 4.629 5.031 5.164
Λοιπά έξοδα 428 508 491 516
Επενδυτικές δαπάνες 9 56 56 137
Μεταβιβάσεις 1.623 1.555 1.555 1.540
Επιδοτήσεις 450 657 1.055 620
Χ. Ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης κατά ESA (VΙΙ+VIII+IX) -4.727 -4.461 -4.814 -2.443
% ΑΕΠ -2,3% -2,0% -2,1% -1,0%
ΧΙ. Ενοποιημένοι Τόκοι Γενικής Κυβέρνησης 5.000 6.129 7.374 7.491
% ΑΕΠ 2,4% 2,7% 3,3% 3,2%
ΧΙΙ. Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης κατά ESA (Χ+ΧΙ) 273 1.668 2.560 5.048
% ΑΕΠ 0,1% 0,7% 1,1% 2,1%
ΑΕΠ 208.030 224.134 224.102 235.147
1 Τα έσοδα του ΠΔΕ περιέχονται στις μεταβιβάσεις και στα λοιπά τρέχοντα έσοδα, ενώ οι δαπάνες του ΠΔΕ περιέχονται στις πιστώσεις υπό κατανομή.
2 Τα έσοδα του ΤΑΑ περιέχονται στις μεταβιβάσεις, ενώ οι αντίστοιχες δαπάνες περιέχονται στις πιστώσεις υπό κατανομή.
3 Οι δαπάνες της Κεντρικής Διοίκησης αναλύονται σύμφωνα με τις μείζονες κατηγορίες του π.δ. 54/2018 (Α’ 103).

Πρόβλεψη για σημαντική μείωση του δημόσιου χρέους στο προσχέδιο του προϋπολογισμού

Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης αναμένεται να αποκλιμακωθεί εντυπωσιακά από 171,4% του ΑΕΠ το 2022 σε 159,3% το 2023 και σε 152,2% το 2024.

Τα ανωτέρω αποδεικνύουν ότι η χώρα έχει εισέλθει σε έναν ενάρετο κύκλο μείωσης του χρέους και οικονομικής ανάπτυξης. Ασφαλώς η οικονομική δραστηριότητα εξαρτάται από τις εξελίξεις στο διεθνές περιβάλλον και τις ενδεχόμενες εξωγενείς κρίσεις. Η οικονομική σταθερότητα και πρόοδος διασφαλίζονται μόνο εάν τηρηθούν απαρέγκλιτα οι τιθέμενοι δημοσιονομικοί στόχοι, διοχετεύοντας παράλληλα τους πεπερασμένους δημοσιονομικούς πόρους στοχευμένα, με τη μέγιστη δυνατή οικονομική και κοινωνική αποτελεσματικότητα».

Σύνθεση δημόσιου χρέους

(σε εκατ. ευρώ)

2019 2020 2021 2022 2023* 2024**
Ομόλογα 55.601 66.880 80.794 84.933 91.620 94.020
Βραχυπρόθεσμοι τίτλοι 12.613 11.801 11.800 11.800 11.800 11.800
Δάνεια 258.898 259.968 258.786 253.618 247.580 247.180
Βραχυπρόθεσμα Δάνεια 28.903 35.357 36.957 49.925 50.000 50.000
Α. Χρέος Κεντρικής Διοίκησης 356.015 374.006 388.337 400.276 401.000 403.000
(ως % του ΑΕΠ) 194,2% 226,1% 213,8% 192,4% 178,9% 171,4%
Β Χρέος ΝΠΔΔ, κέρματα κ.λπ. μείον επενδύσεις σε τίτλους Ε.Δ. -8.223 -13.373 -14.293 -19.018 -19.000 -19.500
Γ. Χρέος Κεντρικής Κυβέρνησης κατά ESA (A+B) 347.792 360.633 374.044 381.258 382.000 383.500
(ως % του ΑΕΠ) 189,7% 218,0% 205,9% 183,3% 170,5% 163,1%
Δ. Χρέος ΟΤΑ, ΟΚΑ μείον ενδοκυβερνητικό χρέος -16.647 -19.045 -20.196 -24.666 -25.000 -25.500
Ε. Χρέος Γενικής Κυβέρνησης (Γ+Δ) 331.145 341.588 353.848 356.592 357.000 358.000
(ως % του ΑΕΠ) 180,6% 206,5% 194,8% 171,4% 159,3% 152,2%
ΑΕΠ 183.351 165.406 181.675 208.030 224.102 235.147

*  Εκτιμήσεις

** Προβλέψεις

Πατήστε ΕΔΩ για να διαβάσετε το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού, όπως κατατέθηκε στη Βουλή

Πατήστε ΕΔΩ για να διαβάσετε τα κυριότερα σημεία του Προσχεδίου του Προϋπολογισμού

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!