ΗΠΑ – Νότια Κορέα: Δασμοί με επίκεντρο τη ναυπηγική βιομηχανία

Επενδύσεις 350 δισ. δολαρίων και στρατηγική στήριξη του προγράμματος MASGA συνοδεύουν τη νέα συμφωνία για τους νέους δασμούς

Ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Όκλαντ, στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ © EPA/JOHN G. MABANGLO

Σε σημαντική εμπορική συμφωνία κατέληξαν η Νότια Κορέα και οι Ηνωμένες Πολιτείες, καθορίζοντας τους νέους δασμούς των ΗΠΑ στο 15%, μειωμένους από το αρχικά προτεινόμενο 25%. Το επίκεντρο αυτής της συμφωνίας είναι η αναζωογόνηση της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας, έναν τομέα ζωτικής σημασίας για την οικονομία και την απασχόληση στις ΗΠΑ. Η δέσμευση της Σεούλ περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 350 δισεκατομμυρίων δολαρίων στις ΗΠΑ, εκ των οποίων τα 150 δισεκατομμύρια θα διατεθούν σε ναυπηγικά έργα μέσω της δημιουργίας ειδικού ταμείου, σύμφωνα με την Korean Economic Daily Global Edition.

Τα υπόλοιπα 200 δισεκατομμύρια θα κατευθυνθούν σε κρίσιμους τομείς όπως οι ημιαγωγοί, η πυρηνική ενέργεια, οι δευτερεύουσες μπαταρίες και η βιοτεχνολογία, ενισχύοντας παράλληλα την τεχνολογική ανταγωνιστικότητα και των δύο χωρών. Η συμφωνία αυτή ήρθε να ανακουφίσει τη Σεούλ από την αυξανόμενη πίεση να ολοκληρώσει τις διαπραγματεύσεις πριν από την προθεσμία της 1ης Αυγούστου που είχε θέσει η Ουάσιγκτον, ιδιαίτερα λόγω των δασμών που είχαν επιβληθεί και επηρέαζαν την εμπορική ισορροπία.

Ένα σημαντικό στοιχείο της συμφωνίας είναι ο αποκλεισμός οποιασδήποτε επιπλέον άνοιξης των αγορών ρυζιού και κτηνοτροφικών προϊόντων της Νότιας Κορέας, γεγονός που μετριάζει τις αντιδράσεις κυρίως από αγροτικούς και κοινωνικούς φορείς στη χώρα. Ο αναπληρωτής πρωθυπουργός της Νότιας Κορέας, Koo Yoon-cheol, ο οποίος ήταν επικεφαλής διαπραγματευτής, τόνισε σε συνέντευξη Τύπου πως η δέσμευση για την αναζωογόνηση της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας ήταν καθοριστική για την επίτευξη της συμφωνίας και τη μείωση των δασμών.

Το πρόγραμμα MASGA και οι επενδύσεις στη ναυπηγική

Το πρόγραμμα MASGA (Make American Shipbuilding Great Again) αποτέλεσε την καρδιά των διαπραγματεύσεων, με τη Νότια Κορέα να υποστηρίζει ενεργά την κατασκευή ναυπηγείων στις ΗΠΑ, την εκπαίδευση εργαζομένων, την ενίσχυση των εφοδιαστικών αλυσίδων και τη διεύρυνση υπηρεσιών συντήρησης και επισκευής. Ο ίδιος ο Koo αναφέρθηκε στη θετική αποδοχή του προέδρου Τραμπ για τις ναυπηγικές δυνατότητες της Νότιας Κορέας, με τον τελευταίο να ζητά την ταχεία έναρξη κατασκευής πλοίων στο αμερικανικό έδαφος.

Η Νότια Κορέα φιλοξενεί μερικούς από τους κορυφαίους ναυπηγούς παγκοσμίως, όπως τις εταιρείες HD Hyundai Heavy Industries, Hanwha Ocean και Samsung Heavy Industries. Το 2024, ο όμιλος Hanwha προχώρησε σε σημαντική κίνηση, εξαγοράζοντας το Philly Shipyard των ΗΠΑ έναντι 100 εκατομμυρίων δολαρίων, με στόχο την είσοδο και επέκταση στη συγκεκριμένη αγορά.

Σύμφωνα με τον Kim Yong-beom, επικεφαλής του προεδρικού προσωπικού σε θέματα πολιτικής, η συνεργασία μεταξύ των κορυφαίων ναυπηγών της Νότιας Κορέας και των αμερικανικών εταιρειών λογισμικού αναμένεται να δημιουργήσει ισχυρές συνέργειες στην ανάπτυξη και κατασκευή πλοίων νέας γενιάς, όπως τα αυτόνομα πλοία, μια καινοτομία που θα σηματοδοτήσει το μέλλον της ναυτιλίας.

Τέλος στη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου – Νέες προκλήσεις και δασμοί

Η συμφωνία αυτή σηματοδοτεί και το τέλος της ισχύουσας συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου μεταξύ Νότιας Κορέας και ΗΠΑ που υπογράφηκε το 2007. Ωστόσο, σύμφωνα με τους διαπραγματευτές, η νέα ρύθμιση περιορίζει σημαντικά την αβεβαιότητα που υπήρχε γύρω από τις εξαγωγές της Νότιας Κορέας στις ΗΠΑ.

Ο ίδιος ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, επανέλαβε τη δέσμευσή του μέσω της πλατφόρμας Truth Social, αναφέροντας ότι η Νότια Κορέα θα επενδύσει 350 δισεκατομμύρια δολάρια σε επενδύσεις που θα ελέγχονται από τις ΗΠΑ, καθώς και 100 δισεκατομμύρια δολάρια σε αγορές LNG και άλλων ενεργειακών προϊόντων.

Παρά τη μείωση των δασμών στα αυτοκίνητα από 25% σε 15%, οι δασμοί 50% που επιβλήθηκαν στις εισαγωγές χάλυβα από τις ΗΠΑ τον Απρίλιο παραμένουν σε ισχύ, γεγονός που αποτελεί πηγή διαφωνίας. Οι διαπραγματευτές της Νότιας Κορέας αναγνώρισαν τις προκλήσεις του περιορισμένου χρονικού πλαισίου των συνομιλιών, αλλά επισήμαναν ότι στόχος ήταν η εξασφάλιση αμοιβαία επωφελών αποτελεσμάτων.

Ο υπουργός Βιομηχανίας της Νότιας Κορέας, Kim Jung-kwan, δήλωσε πως η Ουάσιγκτον διατήρησε τη στάση της αναφορικά με τον δασμό στον χάλυβα, ενώ παράλληλα ο Kim εξέφρασε την ελπίδα ότι σε επόμενες διαπραγματεύσεις θα υπάρξει ισότιμη μεταχείριση της Νότιας Κορέας όσον αφορά τους δασμούς σε ημιαγωγούς και φαρμακευτικά προϊόντα.

Για να ενισχύσει τη δέσμευσή της, η Νότια Κορέα είδε κορυφαίους επιχειρηματικούς ομίλους όπως η Samsung Electronics, Hyundai Motor Group και Hanwha Group να συμμετέχουν σε διαβουλεύσεις στην Ουάσιγκτον, παρουσιάζοντας σημαντικά σχέδια επενδύσεων σε κρίσιμους τομείς όπως οι ημιαγωγοί, η αυτοκινητοβιομηχανία, ο χάλυβας και η ναυπηγική.

Ακόμη, ο αναπληρωτής πρωθυπουργός Kim διαβεβαίωσε ότι οι επενδύσεις θα κατευθυνθούν σε έργα εμπορικά βιώσιμα και λογικά υγιή, ενώ η κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει λάβει μέτρα για την ελαχιστοποίηση των επενδυτικών κινδύνων, προετοιμάζοντας το έδαφος για μια νέα εποχή συνεργασίας και ανάπτυξης μεταξύ των δύο χωρών, παρά τις συνεχιζόμενες διαφορές σχετικά με τους δασμούς στον χάλυβα και άλλους τομείς.