Η φερόμενη παύση των επιθέσεων από τους Χούθι εναντίον πλοίων στο Ερυθρό Πέλαγος, όπως μετέδωσε το Associated Press, θα μπορούσε να σημάνει ένα ιστορικό σημείο καμπής για τις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές. Ωστόσο, παρά την είδηση που αρχικά δημιουργεί ελπίδες, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι η πραγματική επιστροφή στην «κανονικότητα» των θαλάσσιων εμπορικών ροών απέχει ακόμη αρκετά.
Ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της Xeneta, της πλατφόρμας ανάλυσης δεδομένων για αεροπορικές και θαλάσσιες μεταφορές, δηλώνει χαρακτηριστικά:
«Δεν μπορείς να βασίσεις την ασφάλεια πληρωμάτων, πλοίων και φορτίων στον λόγο μιας πολιτοφυλακής. Οι ναυτιλιακές εταιρείες χρειάζονται πολύ περισσότερες διαβεβαιώσεις – και, ίσως ακόμη περισσότερο, οι ασφαλιστικές εταιρείες».
Η αβεβαιότητα μετά τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα
Η αβεβαιότητα γύρω από την ασφάλεια στη θαλάσσια οδό μέσω του Σουέζ έχει οδηγήσει πολλές εταιρείες να επιλέγουν τον μακρύτερο και ακριβότερο περίπλου της Αφρικής, μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Μόνο τον τελευταίο χρόνο, αυτή η εκτροπή έχει απορροφήσει περίπου 2 εκατομμύρια TEU (μονάδες 20 ποδών) παγκόσμιας μεταφορικής χωρητικότητας.
Παρότι ορισμένες εταιρείες, όπως η CMA CGM, έχουν ήδη πραγματοποιήσει δοκιμαστικά ταξίδια μέσω του Ερυθράς Θάλασσας με τα πλοία Zheng He και Benjamin Franklin, η συνολική κίνηση στη Διώρυγα του Σουέζ εξακολουθεί να βρίσκεται σε πτώση μέσα στο 2025.
«Οι διελεύσεις ίσως αρχίσουν να αυξάνονται εάν το αντιληπτό ρίσκο μειωθεί», σημειώνει ο Sand, «όμως δεν πρόκειται να επιστρέψουμε σύντομα στα επίπεδα του 2023».
Απειλή για νέα πτώση των ναύλων
Η ενδεχόμενη μαζική επιστροφή των πλοίων στον Σουέζ θα απελευθερώσει σημαντική χωρητικότητα, μειώνοντας τον χρόνο μεταφοράς και, κατά συνέπεια, τη ζήτηση για πλοία. Οι οικονομικές συνέπειες για τις ναυτιλιακές μπορεί να είναι δραματικές: η αυξημένη προσφορά χωρητικότητας αναμένεται να πιέσει εκ νέου προς τα κάτω τους ναύλους.
«Οι μέσες τιμές spot από την Άπω Ανατολή προς τη Βόρεια Ευρώπη, τη Μεσόγειο και την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ έχουν ήδη μειωθεί πάνω από 50% από την αρχή του έτους», εξηγεί ο Sand. Αν επιστρέψει μαζικά ο στόλος στη Διώρυγα του Σουέζ, θα πλημμυρίσει η αγορά με διαθέσιμη χωρητικότητα και οι ναύλοι θα καταρρεύσουν ακόμη περισσότερο, όχι μόνο στις συγκεκριμένες γραμμές αλλά σε παγκόσμιο επίπεδο».
Ήδη, όπως προειδοποιεί, οι μεταφορείς κινούνται στα όρια ζημιών, ενώ οι προβλέψεις κάνουν λόγο για νέα πτώση έως και 25% στους ναύλους το 2026, ακόμη και χωρίς αλλαγή στην κατάσταση ασφαλείας του Ερυθράς Θάλασσας. Για να αποτρέψουν περαιτέρω πίεση, οι εταιρείες ενδέχεται να προχωρήσουν σε «τεχνητή» μείωση προσφοράς μέσω αδρανοποίησης πλοίων, αργών ταχυτήτων (slow steaming) και ακυρώσεων δρομολογίων (blank sailings).
Αν και οι Χούθι έχουν σταματήσει τις επιθέσεις, η εμπιστοσύνη των εταιρειών δεν έχει ακόμη αποκατασταθεί. Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι η ασφάλεια πληρωμάτων και φορτίων θα αποτελέσει το καθοριστικό στοιχείο για οποιαδήποτε επιστροφή στις γραμμές του Σουέζ.
«Η επιστροφή θα είναι σεισμική – για τους ναυλωτές, τους μεταφορείς και τους ασφαλιστές», καταλήγει ο Sand. «Πριν σηκωθούν οι άγκυρες για μαζική επαναφορά, μένουν ακόμη πολλά ερωτήματα αναπάντητα».