Λιμάνια χωρίς συνδέσεις: H “κουτσή” γέφυρα του ΟΛΘ και το παράδοξο με την Εγνατία

Μακρύς ο κατάλογος έργων για την ενίσχυση του Λιμανιού Θεσσαλονίκης. «Κλειστός» στα φορτηγά ο έτοιμος κάθετος Νυμφαία-Κομοτηνή στην Εγνατία

Οι Γιάννης Τσάρας (ΟΛΘ), Κωνσταντίνος Χατζηκωνσταντίνου (ΟΛΑ) και Άγγελος Βλάχος (ΟΛΑ) στο συνέδριο της ELL.BE © Powergame.gr

Ύστερα από 30 χρόνια, και πάλι, στον αέρα βρίσκεται η οδική σύνδεση του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης, καθώς έληξε η εργολαβία που αναμενόταν να ολοκληρώσει τα 2 χλμ. της ημιτελούς οδογέφυρας στο τέλος του 2023.

Ευτυχώς, «ξεκολλάει» η νέα σιδηροδρομική σύνδεση, αλλά θεωρείται βέβαιο ότι θα απαιτηθούν πολύς χρόνος και συμπληρωματικά κονδύλια ώστε να προχωρήσει η δημιουργία logistics center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου και να γίνουν οι πέριξ αυτού οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις.

Η παραπάνω δήλωση ανήκει στον διευθύνοντα σύμβουλο της ΟΛΘ ΑΕ, κ. Γιάννη Τσάρα, ο οποίος υπογράμμισε πως το πρόβλημα της συνδεσιμότητας των ελληνικών λιμανιών με το οδικό δίκτυο και τον σιδηρόδρομο -και κατ’ επέκταση της διασυνδεσιμότητάς τους- είναι το Νο1 πρόβλημα που αντιμετωπίζουν. Απόλυτα σύμφωνοι με τον κ. Τσάρα, ήταν οι κ. Κωνσταντίνος Χατζηκωνσταντίνου και Άγγελος Βλάχος, CEOs των Οργανισμών Λιμένων Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) και Καβάλας (ΟΛΚ) αντίστοιχα.

Όπως τονίστηκε από το βήμα του 26ου συνεδρίου της ELL.BE, τα ελληνικά λιμάνια έδειξαν ανθεκτικότητα στη λειτουργία τους, παρά τον πόλεμο στην Ουκρανία, και υποστήριξαν την εφοδιαστική αλυσίδα σε ειδικές συνθήκες, που ανέδειξαν ακόμη περισσότερο τον ρόλο και τις προοπτικές των ελληνικών λιμανιών, τα οποία βρίσκονται στον άξονα της Εγνατίας Οδού.

Ωστόσο, τόσο τα λιμάνια αυτά καθαυτά όσο και η εφοδιαστική αλυσίδα δεν μπορούν να ανταποκριθούν στη ζήτηση της αγοράς, γιατί ακόμη -από πλευράς Πολιτείας- δεν γίνονται έστω τα απλά και αυτονόητα, που δεν απαιτούν ούτε 1 ευρώ δαπάνης.

Τέσσερις κυβερνήσεις και λύση δεν δόθηκε

Έτσι, ενώ κυκλοφορείται ο κάθετος της Εγνατίας, Νυμφαία – Κομοτηνή από ΙΧ αυτοκίνητα, δεν χρησιμοποιείται από φορτηγά, γιατί δεν έχει γίνει η συνοριακή διακοίνωση μεταξύ Ελλάδας – Βουλγαρίας, προκειμένου να «ανοίξει» για τις εμπορευματικές ροές η διέλευση στον συνοριακό σταθμό Μακάζα-Νυμφαία.

Όπως είπε ο κ. Χατζηκωνσταντίνου, «πέρασαν τέσσερις κυβερνήσεις και δεν έδωσαν λύση σε αυτό το απλό θέμα». Από τη μεριά του, ο κ. Βλάχος σημείωσε ότι το εμπορικό λιμάνι της Καβάλας (σ.σ. παραχωρημένο σε ιδιώτη) δεν θα προσελκύσει φορτία από τη Βουλγαρία, όταν τα φορτηγά, μέσω Αλεξανδρούπολης, πρέπει να διανύσουν 510 χλμ., ενώ σε διαφορετική περίπτωση θα διέσχιζαν μόλις 169 χλμ. από τη Νυμφαία έως το λιμάνι.

Όπως επισήμανε ο κ. Τσάρας, από τη δεκαετία του 1990, με μελέτη του ΣΒΒΕ, είχε προταθεί η «τριπλή Εγνατία», οδική που τότε κατασκευαζόταν, αλλά και σιδηροδρομική και τηλεπικοινωνιακή, στόχος που έως και σήμερα δεν έχει εκπληρωθεί.

Η «κουτσή» γέφυρα σύνδεσης του ΟΛΘ

Ύστερα από πέντε χρόνια, μένει για μία ακόμη φορά «στον αέρα» η… κουτσή οδογέφυρα, που θα πρέπει να συνδέσει απευθείας το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό.

Το ημιτελές έργο, που ξεκίνησε να κατασκευάζεται πριν από περίπου 30 χρόνια, λόγω καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις, μετατίθεται στο μέλλον. Αυτό συμβαίνει καθώς έληξε η εργολαβία με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ, ενώ ο κύριος του έργου, η Εγνατία Οδός ΑΕ, καταργείται με κυβερνητική απόφαση, οπότε θα πρέπει -όπως επισήμανε ο κ. Τσάρας- να μεταβιβαστεί η κυριότητα και η αρμοδιότητα για το έργο, πιθανότατα στην ΕΥΔΕ, και μετά να ακολουθήσει η επαναπροκήρυξη διαγωνισμού.

Πλέον, όμως, ο χρόνος πιέζει και για τον πρόσθετο λόγο ότι έχει αρχίσει να υλοποιείται το έργο της επέκτασης του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ και η Πολιτεία, από την πλευρά της, πρέπει να υλοποιήσει τις δικές της υποχρεώσεις, για τα έργα της οδικής και σιδηροδρομικής διασύνδεσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.

Σε καλό δρόμο η σιδηροδρομική διασύνδεση του ΟΛΘ

Ευτυχώς, προχωράει το έργο της νέας σιδηροδρομικής διασύνδεσης του ΟΛΘ, γιατί η υφιστάμενη κόβει στη μέση την πόλη, κάτι αδιανόητο στη μεταφορά φορτίων με block trains.

«Σύμφωνα με διαβεβαίωση του επικεφαλής της Σ.Ε., κ. Παληού, τον Απρίλιο θα έχουμε ανάδοχο για το έργο της νέας υπέργιας σύνδεσης του ΟΛΘ με το σιδηροδρομικό Δίκτυο. Η σύνδεση θα γίνεται με δύο γραμμές. Αρχικά με μία λόγω χρηματοδότησης, που θα ξεκινάει από τη βάση του 6ου προβλήτα και θα καταλήγει κοντά στην περιοχή του σταθμού των ΚΤΕΛ και σε κοντινό σημείο με τη νέα οδική σύνδεση. Το έργο θα ολοκληρωθεί σε 36-40 μήνες», δήλωσε ο κ. Τσάρας.

Ο διαγωνισμός για το στρατόπεδο Γκόνου

Παράλληλα, έκανε λόγο για ένα πολύ σημαντικό έργο για την εφοδιαστική αλυσίδα, αναφερόμενος στη δημιουργία logistics center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, στη Δυτική Θεσσαλονίκη.

Μάλιστα, η ΟΛΘ ΑΕ μετέχει στον διαγωνισμό του Υπερταμείου για την παραχώρηση της έκτασης, μία διαγωνιστική διαδικασία που δείχνει να επιταχύνεται. Ωστόσο, ανεξάρτητα από τη θετική, τουλάχιστον αναμενόμενη, κατάληξη του διαγωνισμού, θα απαιτηθεί πολύς χρόνος για να υλοποιηθεί το έργο, αφού θα πρέπει προηγουμένως να εξασφαλιστούν η οδική και σιδηροδρομική πρόσβαση στο έργο, αλλά και η σύνδεσή του logistics center με το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Για τα έργα αυτά, που μάλλον θα πρέπει να κατασκευαστούν με πόρους της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και Δήμων, πέριξ του Γκόνου, δεν υπάρχει προς το παρόν χρηματοδότηση.

«Χρειαζόμαστε, στον ΟΛΘ, μεγαλύτερη οικονομική ζώνη και το έργο στο Γκόνου θα είναι πολύ σημαντικό, αλλά θα απαιτηθεί χρόνος για να υλοποιηθεί και να λειτουργήσει», τόνισε ο κ. Τσάρας.

Ανεβαίνει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης 

Για το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, οι γεωπολιτικές εξελίξεις στη «γειτονιά» του έδωσαν ένα νέο, στρατηγικό αλλά και αναβαθμισμένο εμπορικό ρόλο, υπογράμμισε από τη μεριά του ο CEO της ΟΛΑ ΑΕ, Κωνσταντίνος Χατζηκωνσταντίνου.

Για την αξιοποίηση του Λιμανιού προτάχθηκε η κατασκευή της Ανατολικής Περιφερειακής Αλεξανδρούπολης, κόστους επένδυσης 36 εκατ. ευρώ, που ολοκληρώνεται σ’ έναν χρόνο. Η Ανατολική Περιφερειακή προεκτείνεται για 2 χλμ. μέσα στον ΟΛΑ, συνδέοντας το Λιμάνι με την Εγνατία Οδό.

Σημειώνεται ότι η διοίκηση του ΟΛΑ αξιοποιεί τις υφιστάμενες υποδομές, κάνοντας συντήρηση της εμπορικής λιμενολεκάνης σε βάθος 12 μέτρων και του διαύλου προσέγγισης σε 12,5 μέτρα βάθος.

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει συνδυασμένες μεταφορές -λιμάνι, σιδηρόδρομο, φορτηγά-, με 180 και πλέον συρμούς τρένων να έχουν διακινήσει φορτία από Ισπανία, Ιταλία και Πολωνία. Όπως είπε ο κ. Χατζηκωνσταντίνου, με την ηλεκτροδότηση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής, Αλεξανδρούπολη – Ελληνοβουλγαρικά σύνορα, η διακίνηση φορτίων με συνδυασμένη μεταφορά θα αυξηθεί. Το έργο της ηλεκτροδότησης αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2030.

Εν τω μεταξύ, με το νέο master plan που ολοκληρώνεται, προβλέπεται η κατασκευή σημαντικών έργων, όπως η δημιουργία πολυχρηστικού σταθμού/terminal, σε μήκος 600 μέτρων και 540 μέτρων σε δεύτερη φάση, όπως και τριπλή σιδηροδρομική γραμμή μήκους 750 μέτρων σε κάθε κλάδο, δημιουργώντας έτσι ένα terminal ιδανικό για τη συναρμολόγηση συρμών.

Τέλος, προτείνεται η οδική σύνδεση του ΟΛΑ με το αεροδρόμιο και η δημιουργία ενός cargo terminal στο αεροδρόμιο.

Στη μεγάλη χερσαία ζώνη του ΟΛΑ σχεδιάζονται οικοδομικά τετράγωνα για logistics και διαφορετικούς τύπους φορτίων (ξηρά, ευαίσθητα), ενώ έχει παραχωρηθεί χώρος και στην ΤΙΤΑΝ, για να κατασκευάσει στην επόμενη διετία τέρμιναλ τσιμέντου.

Τι μέλλει γενέσθαι με το Λιμάνι Καβάλας

Ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας, κ. Άγγελος Βλάχος, επισήμανε ότι το εμπορικό λιμάνι «Φίλιππος Β» στη Νέα Καρβάλη έχει υποπαραχωρηθεί σε ιδιώτη. Στην παρούσα φάση είναι σε εξέλιξη και η υποπαραχώρηση του κεντρικού λιμανιού, που ελέγχεται ακόμη από τον ΟΛΚ, ώστε να αναδειχθεί το τουριστικό προϊόν της Καβάλας και της ευρύτερης περιοχής, με την ανάπτυξη του τουρισμού κρουαζιέρας. Εκτιμάται ότι μέχρι το καλοκαίρι θα υπάρχει ανάδοχος και για το κεντρικό λιμάνι της πόλης.

Ο κ. Βλάχος στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα της διασυνδεσιμότητας, υπογραμμίζοντας ότι όσο καθυστερούν τα έργα διασύνδεσης των ελληνικών λιμένων αναπτύσσονται ανταγωνιστικά λιμάνια, του Κόπερ και της Ριέκα στην Αδριατική, αλλά και τα λιμάνια της Βάρνας και της Κοστάντζα στη Μαύρη Θάλασσα. Τα λιμάνια στηρίζονται στις σύγχρονες και αποτελεσματικές συνδέσεις για να αναπτυχθούν και να ενισχύεται έτσι και η εφοδιαστική αλυσίδα.