Η πορεία των ευρωπαϊκών λιμανιών της Cosco

Το λιμάνι του Πειραιά «ναυαρχίδα» για την παρουσία των Κινέζων και της COSCO στα ευρωπαϊκά λιμάνια. Πώς κύλησε το α΄ τρίμηνο για την εταιρεία

Container της Cosco Shipping © EPA/FOCKE STRANGMANN

Τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου για το 2025 ανακοίνωσε η Cosco, με τον ναυτιλιακό κολοσσό να καταγράφει για ακόμη μια φορά εντυπωσιακά μεγέθη. Πιο συγκεκριμένα, τα καθαρά της έσοδα στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, κατέγραψαν άλμα ύψους 9,8% στον συνολικό όγκο διακίνησης. Η κινεζική COSCO ελέγχει το 67% του Πειραιά, που λειτουργεί ως «ναυαρχίδα» για το διαμετακομιστικό εμπόριο προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Ακόμη, σημαντική είναι η παρουσία της και σε άλλα σημαντικά ευρωπαϊκά λιμάνια, όπως η Ζεεμπρούγγη στο Βέλγιο, το Βάντο Λιγκούρε στην Ιταλία, καθώς και τερματικούς σταθμούς σε Ισπανία, Γερμανία και Ολλανδία.

Μέχρι τον Αύγουστο του 2023, κινεζικές εταιρείες είχαν επενδυτική παρουσία σε 31 τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων από τους οποίους οι 13 διαχειρίζονται από τον κινεζικό κολοσσό της Cosco.

Στην Ελλάδα, η επένδυση στον Πειραιά (67%) αποτελεί τη “ναυαρχίδα” της κινεζικής παρουσίας στην Ε.Ε., μετατρέποντας το λιμάνι σε κεντρικό κόμβο για τη διαμετακόμιση εμπορευμάτων ενώ ακόμη από το 2008 η εταιρεία διαχειρίζεται και τις προβλήτες  ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ μέσω της θυγατρικής της Piraeus Container Terminal (PCT). Το πρώτο τρίμηνο του 2025, ο ΟΛΠ παρουσίασε αύξηση ύψους 14,6% στα έσοδα του σε σχέση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του προηγούμενου έτους φτάνοντας στα 51,5 εκατομμύρια ευρώ. Όσον αφορά την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων η αύξηση καταγράφηκε στο 53% στη συνολική εξυπηρέτηση φορτίων.

Η ανοδική αυτή τάση, υποστηρίζεται τόσο από την πορεία του εγχώριου φορτίου, το οποίο είναι αυξημένο κατά +16,2% σε σχέση με το αντίστοιχο πρώτο τρίμηνο της προηγούμενης χρονιάς (από 54.791 σε 63.689 TEUs) ενισχυόμενη από την αναπτυξιακή πορεία της ελληνικής οικονομίας, όσο και από την εντυπωσιακή αύξηση στα φορτία μεταφόρτωσης σε σχέση με το αντίστοιχο πρώτο τρίμηνο της προηγούμενης χρονιάς (+80,6%, δηλαδή από 73,235 σε 132,248 TEUs).

Στο Βέλγιο, η πλήρης εξαγορά του λιμανιού της Ζεεμπρούγγης επέφερε εντυπωσιακή αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, από 316.000 TEU το 2017 σε 1,2 εκατομμύρια το 2023. Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025, το λιμάνι της Ζεεμπρούγγης (CSP Zeebrugge Terminal), υπό τον έλεγχο της Cosco, παρουσίασε εντυπωσιακή αύξηση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων. Συγκεκριμένα, τον Ιανουάριο του 2025, σημειώθηκε αύξηση 135,3% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους, ενώ τον Μάρτιο του 2025, η αύξηση έφτασε το 13,9% σε ετήσια βάση .

Η Cosco έχει επεκτείνει τη σύμβαση παραχώρησης του τερματικού σταθμού της Ζεεμπρούγγης έως το 2055, γεγονός που υποδηλώνει τη μακροπρόθεσμη δέσμευσή της στην περιοχή . Ακόμη, στο Βέλγιο, εκτός από την πλήρη εξαγορά του λιμανιού της Ζεεμπρούγγης, η COSCO διατηρεί μειοψηφική συμμετοχή 20% στον τερματικό σταθμό Antwerp Gateway, έναν από τους σημαντικότερους της Αμβέρσας. Η επένδυση αυτή πραγματοποιήθηκε μέσω κοινοπραξίας, καθώς ο σταθμός λειτουργεί σε συνεργασία με άλλους διαχειριστές, όπως η DP World.

Ο σταθμός διαθέτει δυναμικότητα 2,8 εκατομμυρίων TEU, με σχέδια επέκτασης της χωρητικότητας κατά 30% έως το 2025, φτάνοντας τα 3,4 εκατομμύρια TEU. Η επέκταση αυτή υποστηρίζεται από επένδυση ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ, με στόχο την αύξηση της αυτοματοποίησης και της αποδοτικότητας του σταθμού .Η συνολική διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι της Αμβέρσας-Μπρυζ αυξήθηκε κατά 8,1% το 2024, φτάνοντας τα 13,53 εκατομμύρια TEU, μειώνοντας τη διαφορά με το λιμάνι του Ρότερνταμ, το οποίο διακίνησε 13,82 εκατομμύρια TEU . Αυτή η αύξηση υποδηλώνει τη στρατηγική σημασία του Antwerp Gateway και τη συμβολή της COSCO στην ενίσχυση της παρουσίας της στην ευρωπαϊκή αγορά λιμένων.

Στην Ισπανία, η Cosco κατέχει πλειοψηφικά ποσοστά σε σημαντικούς τερματικούς σταθμούς σε Βαλένθια και Μπιλμπάο, ενώ στην Ιταλία επένδυσε στο Βάντο Λιγκούρε (40%), διαμορφώνοντας βασική πύλη για την αγορά της Βόρειας Ιταλίας. Ο τερματικός σταθμός Vado Gateway, παρουσίασε εντυπωσιακή αύξηση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων κατά 139,8% το πρώτο τρίμηνο του 2025.

Η είσοδος της εταιρείας στο Αμβούργο της Γερμανίας (24,99%) έχει προκαλέσει αντιδράσεις, καθώς ο τερματικός σταθμός Tollerort βρίσκεται κοντά σε ναυτική βάση και αποτελεί κομβικό σημείο για το ΝΑΤΟ. Αντίστοιχα, η συμμετοχή 35% στο Euromax του Ρότερνταμ παρέχει πρόσβαση σε βαθιά ύδατα και υψηλής δυναμικότητας υποδομές. Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025, ο σταθμός αυτός σημείωσε μείωση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων κατά 6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους, γεγονός που υποδηλώνει προκλήσεις στην περιοχή.

Σε Μασσαλία και Χάβρη (Γαλλία), διατηρεί μειοψηφική παρουσία εντός του κινεζικού πλαισίου της Belt and Road Initiative, ενώ στην Τουρκία και συγκεκριμένα το Kumport κατέχει ποσοστό 26% κάτι το οποίο αποτελεί σημαντικό σημείο μεταφόρτωσης για την ανατολική Μεσόγειο.

Τα οικονομικά μεγέθη της Cosco το πρώτο τρίμηνο του 2025 στον τομέα των container

Το πρώτο τρίμηνο του 2025, η κινεζική εταιρεία είδε τα οικονομικά της αποτελέσματα να αυξάνονται με ανοδικό ρυθμό. Συγκεκριμένα, η COSCO SHIPPING Ports παρουσίασε ισχυρή ανάπτυξη στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, με αύξηση 9,8% στον συνολικό όγκο διακίνησης, φτάνοντας τα 9,4 εκατομμύρια TEU. Η απόδοση αυτή οφείλεται σε παράγοντες όπως η επιτάχυνση της οικονομικής ανάκαμψης στην Κίνα και η στρατηγική συνεργασία με την OCEAN Alliance.

Στην Κίνα, οι τερματικοί σταθμοί της Cosco στην περιοχή του Δέλτα του Περλ Ποταμού σημείωσαν αύξηση 9,3% στον όγκο διακίνησης, φτάνοντας τα 6.4 εκατομμύρια TEU. Συγκεκριμένα, ο τερματικός σταθμός της Γκουανγκζού παρουσίασε αύξηση 16,5%, ενώ οι τερματικοί σταθμοί του Γιάντσιαν σημείωσαν αύξηση 8,1%.  Στο εξωτερικό, οι τερματικοί σταθμοί της COSCO παρουσίασαν επίσης εντυπωσιακή ανάπτυξη. Στην Ισπανία, η διακίνηση αυξήθηκε κατά 22,2%, ενώ στο Βέλγιο, ο τερματικός σταθμός της Ζεεβρούγης σημείωσε αύξηση 135,3%. Επιπλέον, ο τερματικός σταθμός του Πειραιά παρουσίασε αύξηση 25,4%.

Μέσα σε αυτό το ευρύτερο πλαίσιο, η COSCO SHIPPING Ports ενίσχυσε τη λειτουργική της αποτελεσματικότητα, κυρίως στους υπερπόντιους τερματικούς σταθμούς, επιτυγχάνοντας αύξηση στη συνολική διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων κατά 7,5%, αγγίζοντας τα 35,75 εκατομμύρια TEU. Η διακίνηση από τερματικά υπό πλήρη έλεγχο του Ομίλου αυξήθηκε κατά 7,2% (7,96 εκατ. TEU), ενώ εκείνη από μη ελεγχόμενους σταθμούς κατά 7,6% (27,79 εκατ. TEU). Η διακίνηση που αντιστοιχεί στο μετοχικό συμφέρον της εταιρείας αυξήθηκε κατά 5,3%, φτάνοντας τα 11,06 εκατ. TEU.

Στο οικονομικό πεδίο, η εταιρεία παρουσίασε άνοδο εσόδων κατά 14,7% σε ετήσια βάση, φτάνοντας τα 381,5 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, ενώ τα μικτά κέρδη ενισχύθηκαν κατά 20,2%, στα 105,2 εκατ. δολάρια. Το μικτό περιθώριο κέρδους αυξήθηκε κατά 1,3 ποσοστιαίες μονάδες, αγγίζοντας το 27,6%. Τα κέρδη από κοινοπραξίες και συγγενείς εταιρείες αυξήθηκαν επίσης κατά 10%, φτάνοντας τα 79,4 εκατ. δολάρια, ενώ τα καθαρά κέρδη που αποδίδονται στους μετόχους αυξήθηκαν εντυπωσιακά κατά 33,5%, φτάνοντας τα 83,9 εκατ. δολάρια.

ΟΛΘ
-5.54%
32.40
ΑΣΤΑΚ
2.18%
7.50
ΞΥΛΠ
2.33%
0.35
ΜΠΕΛΑ
1.91%
28.78
ΟΛΥΜΠ
-2.13%
2.30
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
5.90
ΧΑΙΔΕ
0.63%
0.80
ΚΟΥΕΣ
0.71%
7.11
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0.60%
1.68
ΜΥΤΙΛ
4.13%
43.90
ΑΤΡΑΣΤ
-1.44%
8.20
ΚΡΙ
1.28%
17.46
ΡΕΒΟΙΛ
-1.23%
1.61
ΠΛΑΘ
0.00%
3.87
ΑΤΤ
-2.31%
0.76
ΦΛΕΞΟ
-0.65%
7.65
CNLCAP
-0.75%
6.60
ΒΙΟΚΑ
3.79%
1.78
ΔΟΜΙΚ
0.52%
1.95
ΑΚΡΙΤ
1.46%
0.97
AEM
-0.19%
4.18
ΟΡΙΛΙΝΑ
1.81%
0.79
ΣΠΙ
-0.75%
0.53
CENER
0.76%
9.23
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΑΒΑΞ
0.73%
2.08
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΛΤΟΝ
4.75%
1.77
ΕΚΤΕΡ
-0.24%
2.12
OPTIMA
3.06%
16.82
ΜΑΘΙΟ
4.13%
0.63
EVRR
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
1.07
ΑΛΦΑ
1.60%
2.60
ΙΛΥΔΑ
0.00%
2.41
ΕΤΕ
0.44%
10.20
ΠΑΙΡ
1.22%
0.83
ΚΕΠΕΝ
3.66%
1.70
ΤΡΑΣΤΟΡ
-2.52%
1.16
ΙΝΛΟΤ
3.24%
1.08
ΓΕΒΚΑ
0.00%
1.47
ΕΛΧΑ
0.23%
2.16
ΕΛΠΕ
-1.96%
7.74
ΕΛΣΤΡ
-1.29%
2.30
ΠΕΤΡΟ
-0.64%
9.30
ΛΑΝΑΚ
-2.17%
0.90
ΛΕΒΠ
8.42%
0.21
ΕΥΔΑΠ
0.00%
5.87
ΜΕΒΑ
1.71%
4.76
ΦΑΙΣ
-0.68%
3.68
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΚΕΚΡ
-3.61%
1.20
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0.16%
19.03
ΑΤΕΚ
-6.86%
0.95
ΕΛΙΝ
0.00%
2.22
ΝΑΥΠ
1.69%
0.72
ΣΑΡ
1.16%
13.94
ΕΒΡΟΦ
2.04%
2.00
ΕΛΛ
0.73%
13.80
ΔΡΟΜΕ
-1.26%
0.31
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.90
ΦΡΙΓΟ
0.00%
0.30
BOCHGR
0.32%
6.22
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0.60%
1.33
ΟΠΑΠ
-0.40%
20.12
ΒΙΟΤ
0.97%
0.21
ΠΡΕΜΙΑ
2.07%
1.28
ΒΙΟΣΚ
-0.61%
1.63
ΙΚΤΙΝ
0.87%
0.35
ΜΠΡΙΚ
1.56%
2.60
ΑΛΜΥ
0.39%
5.12
ΑΝΔΡΟ
0.59%
6.84
ΑΒΕ
0.00%
0.48
ΣΕΝΤΡ
0.94%
0.32
ΛΟΓΟΣ
1.20%
1.69
ΠΕΡΦ
-0.84%
5.93
ΙΝΛΙΦ
0.80%
5.04
ΕΛΒΕ
1.21%
5.00
ΙΑΤΡ
0.83%
1.83
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΙΝΤΕΚ
-0.63%
6.35
ΙΝΤΕΤ
0.00%
1.26
ΑΤΤΙΚΑ
0.00%
2.12
ΞΥΛΚ
-2.14%
0.23
ΛΑΒΙ
-0.98%
0.81
ΣΠΥΡ
-9.72%
0.13
ΜΟΝΤΑ
0.00%
3.98
ΟΤΟΕΛ
0.00%
11.88
ΣΙΔΜΑ
0.00%
1.36
ΑΣΚΟ
1.10%
3.67
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
NOVAL
1.24%
2.44
ΦΡΛΚ
0.24%
4.10
ΕΥΑΠΣ
0.00%
3.26
ΝΑΚΑΣ
0.00%
3.04
ΕΧΑΕ
1.57%
5.83
DIMAND
-0.92%
8.58
ΠΛΑΚΡ
0.68%
14.90
ΤΖΚΑ
2.86%
1.26
ΔΑΑ
0.69%
9.45
QLCO
0.00%
6.12
ΜΙΓ
9.51%
3.11
ΚΤΗΛΑ
1.94%
2.10
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
-1.44%
0.27
ΔΕΗ
1.17%
13.87
ΙΝΤΚΑ
0.80%
3.15
ΜΕΡΚΟ
0.00%
0.00
ΠΡΟΦ
3.39%
5.80
ΚΥΡΙΟ
4.07%
1.15
ΛΟΥΛΗ
1.79%
3.97
TITC
0.60%
41.80
ΕΣΥΜΒ
-0.17%
1.18
ACAG
-0.33%
6.07
ΣΠΕΙΣ
0.32%
6.30
ΑΡΑΙΓ
0.62%
13.02
ΚΑΡΕΛ
0.00%
320.00
ΑΔΜΗΕ
-0.67%
2.98
ΜΕΝΤΙ
2.28%
2.24
ΟΤΕ
-0.65%
16.82
ΛΕΒΚ
0.82%
0.25
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΒΙΟ
0.69%
5.87
ΕΥΡΩΒ
0.39%
2.60
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
AKTR
0.37%
5.39
ΜΟΤΟ
0.00%
2.79
ΕΕΕ
2.30%
46.20
EVR
0.56%
1.80
ΔΑΙΟΣ
4.78%
4.38
ΜΟΗ
0.09%
22.60
ΜΙΝ
0.00%
0.00
ΠΑΠ
-1.46%
2.70
ΛΑΜΔΑ
0.00%
6.57
ΟΛΠ
0.00%
45.50
ΚΟΡΔΕ
-0.48%
0.42
ΚΟΥΑΛ
-0.70%
1.13
ΠΕΙΡ
1.99%
5.52