Όταν, αρκετό διάστημα πριν από τις εκλογές του 2019, ξεκινήσαμε να σχεδιάζουμε την ψηφιακή στρατηγική της χώρας, τα δεδομένα που είχαμε ήταν ξεκάθαρα: Με 8,8 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές για το έτος 2018, κάθε ενήλικος πολίτης γλίτωνε κατά μέσο όρο περίπου μία ουρά τον χρόνο. Εξίσου ξεκάθαρο, όμως, ήταν και το όραμα του Κυριάκου Μητσοτάκη για ένα καλύτερο κράτος, για ένα κράτος πιο λειτουργικό, φιλικό για τον πολίτη και αρωγό για την επιχείρηση.
Με οδηγό αυτό το όραμα, εκπονήσαμε μια ψηφιακή στρατηγική που είχε τον πολίτη στο επίκεντρο. Κεντρικό πυλώνα της στρατηγικής μας αποτέλεσε εξαρχής και εξακολουθεί να αποτελεί το gov.gr, το οποίο θέσαμε σε λειτουργία τον Μάρτιο του 2020, ενσωματώνοντας 501 ψηφιακές υπηρεσίες, που παρείχε διάσπαρτες το Δημόσιο σε διάφορα sites. Σε αυτές προσθέσαμε από την πρώτη ημέρα και τις δύο συχνότερες αλληλεπιδράσεις του πολίτη με το κράτος, την υπεύθυνη δήλωση και την εξουσιοδότηση. Σήμερα το gov.gr έχει ξεπεράσει τις 1.400 υπηρεσίες.
Μέσω του gov.gr έχουν ήδη εκδοθεί περισσότερα από 200 εκατομμύρια ψηφιακά έγγραφα. Ταυτόχρονα, διασυνδέοντας τα συστήματα και τα μητρώα του Δημοσίου, οι ψηφιακές υπηρεσίες έγιναν πολύ απλούστερες για τους πολίτες, καθώς τα περισσότερα στοιχεία αντλούνται αυτόματα. Με τον τρόπο αυτόν, από τα 8,8 εκατομμύρια του 2018 φτάσαμε στα 567 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές το 2021 – από τη μία κερδισμένη ουρά μέσα σε μία τριετία ξεπεράσαμε τις 60 ανά ενήλικο πολίτη κατά μέσο όρο. Βρισκόμαστε, λοιπόν, μπροστά σε ένα κλασικό εκθετικό φαινόμενο, το οποίο, σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του 2022, διατηρεί τη δυναμική του.
Παράλληλα, επενδύουμε στην περαιτέρω απλούστευση των διαδικασιών, έχοντας πάντα ως κριτήριο τη διευκόλυνση των πολιτών. Σε αυτό το πλαίσιο, παρουσιάσαμε και θέσαμε σε λειτουργία το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών, στο οποίο δώσαμε την ονομασία «Μίτος». Μέσα από το «Μίτος» η Ελλάδα φιλοδοξεί να γίνει η πρώτη χώρα που θα έχει λεπτομερώς καταγεγραμμένα και συγκεντρωμένα σε ένα σημείο το σύνολο των συναλλαγών μεταξύ πολίτη και κράτους – τόσο εκείνων που διεξάγονται με φυσική παρουσία όσο και των ψηφιακών.
Με τον τρόπο αυτόν, ο πολίτης θα είναι σε θέση να γνωρίζει επακριβώς πού πρέπει να απευθυνθεί, ποια δικαιολογητικά χρειάζεται και πόσος χρόνος θα απαιτηθεί για να εξυπηρετηθεί. Θα είμαστε σε θέση να υλοποιήσουμε ακόμα πιο εκτεταμένες απλουστεύσεις στο πρότυπο της νέας διαδικασίας δήλωσης γέννησης, η οποία προβλέπει μία ουρά αντί για πέντε – και αυτή μέσα στο μαιευτήριο.
Επιπλέον, έχουμε δημοσιεύσει και υλοποιούμε ήδη τη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού, η οποία περιλαμβάνει το σύνολο των ψηφιακών έργων που πρόκειται να υλοποιήσουμε, προκειμένου να αναβαθμίσουμε τις ψηφιακές μας υποδομές. Σε αυτόν τον στόχο είναι καθοριστική η συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης, το οποίο μας παρέχει τους χρηματοδοτικούς πόρους ώστε να υλοποιήσουμε όχι μόνο τα αναγκαία έργα, αλλά και όλα τα επιθυμητά.
Και τέλος, η Ελλάδα καταγράφει εξαιρετικές επιδόσεις στις τρέχουσες ψηφιακές προκλήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Ελλάδα ήταν μία από τις τρεις πρώτες χώρες της Ε.Ε. που ολοκλήρωσαν τη διαγωνιστική διαδικασία για το φάσμα του 5G και βρισκόμαστε σταθερά πάνω από τον ενωσιακό μέσο όρο αναφορικά με το ποσοστό κάλυψης. Και βέβαια σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε το emvolio.gov.gr, ένα αμιγώς ψηφιακό σύστημα οργάνωσης εμβολιασμού, από τον προγραμματισμό του ραντεβού μέχρι την έκδοση των πιστοποιητικών. Μάλιστα, το Ευρωπαϊκό Ψηφιακό Πιστοποιητικό είχε έντονο ελληνικό χρώμα, καθώς αποτέλεσε πρόταση του Έλληνα πρωθυπουργού, που υιοθετήθηκε από τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Όλα τα παραπάνω μαρτυρούν ότι η Ελλάδα κινείται με ταχύτητα πάνω σε δύο άξονες: Από τη μία, επιλύει ψηφιακές εκκρεμότητες με το παρελθόν και, από την άλλη, βρίσκει αποτελεσματικές απαντήσεις στις αναδυόμενες τεχνολογικές προκλήσεις.
Μέρα με τη μέρα, με κάθε νέα ψηφιακή υπηρεσία, με κάθε έργο που θέτουμε σε τροχιά υλοποίησης και με κάθε επιμέρους στρατηγική που εφαρμόζουμε στέλνουμε το μήνυμα ότι η Ελλάδα αλλάζει – και αλλάζει με ταχύτητα, προς όφελος των πολιτών. Όπως εξάλλου σημειώνει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, η ψηφιακή πολιτική είναι μια κατεξοχήν κοινωνική πολιτική. Και, εφαρμόζοντάς τη, θέτουμε τη χώρα σε κίνηση και δημιουργούμε τις συνθήκες ώστε η Ελλάδα να πραγματοποιήσει το ψηφιακό άλμα.