Γ.Δ.
1024.75 +0,91%
ACAG
0,00%
13.42
CENER
+2,31%
3.765
CNLCAP
-0,65%
7.65
DIMAND
-0,36%
13.95
TITC
0,00%
14.44
ΑΑΑΚ
+5,26%
10
ΑΑΑΠ
+18,97%
6.9
ΑΒΑΞ
+4,84%
0.953
ΑΒΕ
-4,10%
0.514
ΑΔΜΗΕ
+2,15%
1.992
ΑΕΓΕΚ
0,00%
0.035
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.5
ΑΛΜΥ
+3,14%
2.135
ΑΛΦΑ
+1,21%
1.2145
ΑΝΔΡΟ
+1,56%
6.5
ΑΝΕΚ
+2,63%
0.195
ΑΝΕΠ
0,00%
0.072
ΑΝΕΠΟ
0,00%
0.264
ΑΡΑΙΓ
-0,62%
6.39
ΑΣΚΟ
-0,46%
2.15
ΑΣΤΑΚ
+0,26%
7.64
ΑΤΕΚ
0,00%
0.33
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
4.7
ΑΤΤ
-2,92%
0.1464
ΑΤΤΙΚΑ
+0,42%
2.39
ΒΑΡΓ
0,00%
0.11
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.18
ΒΙΟ
+0,87%
4.64
ΒΙΟΚΑ
-1,84%
1.6
ΒΙΟΣΚ
-0,29%
0.692
ΒΙΟΤ
+4,00%
0.26
ΒΙΣ
-9,68%
0.28
ΒΙΣΔ
0,00%
0.7
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.2
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.25
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+2,12%
12.52
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.2
ΔΕΗ
+1,79%
7.4
ΔΙΟΝ
0,00%
0.11
ΔΟΜΙΚ
-0,97%
0.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,30%
0.34
ΕΒΡΟΦ
+1,75%
0.816
ΕΕΕ
-0,63%
22.1
ΕΚΤΕΡ
+2,19%
1.635
ΕΛΒΕ
0,00%
4.82
ΕΛΒΙΟ
0,00%
2.6
ΕΛΓΕΚ
0,00%
0.41
ΕΛΙΝ
-4,17%
1.84
ΕΛΛ
+0,88%
17.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-4,81%
2.08
ΕΛΠΕ
+2,10%
7.78
ΕΛΣΤΡ
+4,13%
2.52
ΕΛΤΟΝ
+1,34%
2.27
ΕΛΧΑ
-0,45%
1.762
ΕΝΤΕΡ
+1,81%
3.93
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.135
ΕΠΣΙΛ
-0,89%
6.68
ΕΣΥΜΒ
+1,59%
0.64
ΕΤΕ
+0,81%
4.35
ΕΥΑΠΣ
-0,84%
3.55
ΕΥΔΑΠ
+0,14%
7
ΕΥΡΩΒ
+0,88%
1.2015
ΕΧΑΕ
+2,09%
3.9
ΙΑΤΡ
0,00%
1.68
ΙΚΤΙΝ
+1,06%
0.574
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.17
ΙΝΚΑΤ
-4,05%
1.516
ΙΝΚΑΤΔ
0,00%
0.368
ΙΝΛΙΦ
-1,55%
3.8
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.64
ΙΝΤΕΚ
-0,53%
3.73
ΙΝΤΕΡΚΟ
-3,03%
6.4
ΙΝΤΕΤ
+1,42%
1.075
ΙΝΤΚΑ
-0,87%
1.822
ΚΑΜΠ
0,00%
2.48
ΚΑΡΕΛ
0,00%
312
ΚΕΚΡ
-0,80%
1.242
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.2
ΚΛΜ
+2,61%
0.708
ΚΟΡΔΕ
+1,84%
0.499
ΚΟΥΑΛ
0,00%
0.489
ΚΟΥΕΣ
-1,33%
5.18
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.216
ΚΡΙ
+1,31%
6.2
ΚΤΗΛΑ
+5,42%
1.75
ΚΥΡΙΟ
-3,93%
1.1
ΛΑΒΙ
-1,75%
0.448
ΛΑΜΔΑ
+0,49%
6.13
ΛΑΜΨΑ
0,00%
20.6
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.94
ΛΕΒΚ
0,00%
0.226
ΛΕΒΠ
0,00%
0.266
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.15
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.065
ΛΟΥΛΗ
-0,40%
2.49
ΛΥΚ
-0,40%
2.52
ΜΑΘΙΟ
-2,05%
0.715
ΜΕΒΑ
-2,92%
2.66
ΜΕΝΤΙ
-2,79%
3.49
ΜΕΡΚΟ
-1,26%
47.2
ΜΙΓ
-7,98%
0.045
ΜΙΝ
0,00%
0.488
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,62%
22.68
ΜΟΝΤΑ
+2,79%
0.736
ΜΟΤΟ
-0,43%
2.32
ΜΟΥΖΚ
+1,45%
0.702
ΜΠΕΛΑ
+1,19%
16.97
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
2.25
ΜΠΟΚΑ
0,00%
0.026
ΜΠΟΠΑ
0,00%
0.057
ΜΠΡΙΚ
-0,26%
1.955
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+2,94%
24.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.3
ΝΑΥΠ
0,00%
1.12
ΞΥΛΚ
+0,89%
0.227
ΞΥΛΠ
0,00%
0.24
ΟΛΘ
+1,25%
24.3
ΟΛΠ
-0,34%
17.38
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.1
ΟΠΑΠ
+2,65%
13.96
ΟΤΕ
-0,40%
14.94
ΟΤΟΕΛ
+0,19%
10.3
ΠΑΙΡ
+2,65%
0.93
ΠΑΠ
-0,40%
2.48
ΠΕΙΡ
+2,80%
1.871
ΠΕΤΡΟ
0,00%
6.1
ΠΛΑΘ
+0,11%
4.4
ΠΛΑΙΣ
0,00%
4.58
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.5
ΠΡΔ
0,00%
0.59
ΠΡΕΜΙΑ
+1,83%
1.115
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.95
ΠΡΟΦ
+7,47%
3.095
ΡΕΒΟΙΛ
+1,16%
1.31
ΣΑΡ
-2,01%
7.3
ΣΑΡΑΝ
-9,32%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.0245
ΣΕΝΤΡ
-1,32%
0.3
ΣΙΔΜΑ
+2,40%
2.56
ΣΠΕΙΣ
-0,32%
6.24
ΣΠΙ
-0,32%
0.63
ΣΠΥΡ
-5,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,79%
20.44
ΤΖΚΑ
+2,13%
1.92
ΤΡΑΣΤΟΡ
-1,94%
1.01
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.236
ΦΙΕΡ
-0,45%
0.446
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.4
ΦΡΙΓΟ
+3,77%
0.11
ΦΡΛΚ
+0,27%
3.71
ΦΦΓΚΡΠ
0,00%
4.8
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.53
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!

Καλογήρου – Planet: Οι τρεις άγνωστοι στην εξίσωση της ηλεκτροκίνησης

Μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να παρουσιαστεί το επόμενο βήμα της κυβέρνησης για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα. Ο κυβερνητικός σχεδιασμός θα στηριχθεί στην Εθνική Στρατηγική για την Ηλεκτροκίνηση, πρωτοβουλία που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD). Η μελέτη στρατηγικής εκπονήθηκε από την κοινοπραξία της ελληνικής εταιρείας συμβούλων Planet με τη γερμανική Dornier Consulting, σε στενή συνεργασία με όλα τα συναρμόδια υπουργεία και τους εμπλεκόμενους φορείς. Η μελέτη εξειδικεύει την υφιστάμενη νομοθεσία και θα ανακοινωθεί στις αρχές του νέου έτους.

Ο κ. Κωνσταντίνος Καλογήρου, senior director και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Planet, υποστηρίζει πως «η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης είναι περισσότερο πολύπλοκο σχέδιο σε σχέση με αυτό που κατ’ αρχήν φαίνεται!». Ο κ. Καλογήρου αποφεύγει να αναφερθεί στο περιεχόμενο της μελέτης και στις προτάσεις προς την κυβέρνηση. Ωστόσο, επισημαίνει πως στην Ελλάδα αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο υπάρχει εκτεταμένη συζήτηση με επίκεντρο τρία σημεία. Το αν πρέπει πρώτα να αναπτύξουμε το δίκτυο φορτιστών ή τον στόλο ηλεκτρικών οχημάτων, το πραγματικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα από τη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων (όπως π.χ. με τα υλικά κατασκευής ή με την τροφοδότησή τους με ενέργεια από Ανανεώσιμες Πηγές) και τον ανταγωνισμό με άλλα «πράσινα« καύσιμα, όπως το υδρογόνο. Κρίσιμο ζήτημα είναι και η εξεύρεση των σημαντικών κεφαλαίων που θα απαιτηθούν για τη χρηματοδότηση των υποδομών φόρτισης και την αναβάθμιση των δικτύων μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Ο Κ. Καλογήρου θεωρεί πως μια λύση είναι οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Ποια είναι τα σημαντικότερα εμπόδια για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα; Είναι κοινά τα προβλήματα στην Ευρώπη; 

«Τα κύρια σχετικά ζητήματα δεν αφορούν μόνο τη χώρα μας, δεν περιορίζονται καν μόνο στην Ευρώπη, είναι θα έλεγα παγκόσμια και είναι τρία.

Πρώτον, η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στηρίζεται σε δύο αλληλοεξαρτώμενους παράγοντες: ο ένας αφορά τη ζήτηση και έχει να κάνει με το πλήθος των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και τον ρυθμό με τον οποίο αυτά θα μπουν σε κυκλοφορία, υποκαθιστώντας τα οχήματα συμβατικού καυσίμου ή/και δημιουργώντας νέα ζήτηση, όπως για παράδειγμα η “μικροκινητικότητα”, για κάλυψη μικρών αποστάσεων μέσα στην πόλη. Ο δεύτερος αφορά την προσφορά υποδομών φόρτισης σε σημεία που ταιριάζουν με τη χρήση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, όπως στην πόλη, στον αυτοκινητόδρομο ή σε γεωγραφικές περιοχές με χαμηλότερη κυκλοφοριακή συχνότητα (π.χ. ενδοχώρα ή μικρά νησιά). Αυτοί οι δυο παράγοντες επηρεάζουν σημαντικά ο ένας τον άλλον και τροφοδοτούν το κλασικό δίλημμα του τι προηγείται: η ύπαρξη επαρκών υποδομών φόρτισης για έναν στόλο που ακόμη αναπτύσσεται, άρα οι επενδύσεις σε αυτές ενέχουν κινδύνους, ή η προώθηση πωλήσεων ηλεκτροκίνητων οχημάτων, ώστε οι επενδύσεις σε υποδομές να είναι ελκυστικές επενδυτικά;».

Δεύτερον, η παραγωγική βάση της ενέργειας που χρησιμοποιείται για τη φόρτιση των οχημάτων θα πρέπει ιδανικά να προκύπτει και αυτή από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Οι ζητούμενες πρόσθετες ποσότητες και απαιτήσεις μεταφοράς ενέργειας, όταν θα υπάρξει σημαντικός αριθμός τέτοιων οχημάτων και υποδομών φόρτισης, θα είναι τεράστιες σε σχέση με τις ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια για οτιδήποτε άλλο. Επιπλέον, οι παραγωγικές διεργασίες που αφορούν την κατασκευή των οχημάτων και την απόσυρση των μπαταριών τους μετά την ολοκλήρωση του κύκλου ζωής τους είναι προς το παρόν σημαντικά κοστοβόρες, ενώ θα πρέπει να μην επιβαρύνουν το περιβάλλον περισσότερο απ’ ότι η προ της ηλεκτροκίνησης κατάσταση. Όλα τα παραπάνω, μαζί με το προς παρόν συγκριτικά ακριβότερο κόστος παραγωγής σε σχέση με τα ανάλογα συμβατικά οχήματα, επιβαρύνουν σημαντικά το συνολικό κόστος των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και τα καθιστούν μη ελκυστικά στον ευρύ πληθυσμό. Επιπλέον, απαιτούν πρόσθετες και μάλιστα σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές παραγωγής και μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Τρίτον, ενώ είναι σαφείς οι κατευθύνσεις πολιτικής, τουλάχιστον σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, γύρω από την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης μέσω μπαταριών, υπάρχουν κι άλλα εναλλακτικά “καύσιμα”, όπως είναι το υδρογόνο ως στοιχείο παραγωγής ενέργειας που αποθηκεύεται σε κυψέλες καυσίμου (fuel cells). Η εναλλακτική του υδρογόνου είναι προς το παρόν λιγότερο ώριμη στην αγορά, όμως σημαντικοί κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν ήδη δηλώσει ότι κινούνται και προς αυτήν την κατεύθυνση. Φαίνεται ότι έχει ενδιαφέροντα πλεονεκτήματα (π.χ. καταλληλότερη για βαρέα οχήματα μεγάλων διαδρομών) και κάποια βέβαια μειονεκτήματα (π.χ. ασφάλεια μεταφοράς και αποθήκευσης). Αυτή η προς το παρόν αβεβαιότητα έχει σίγουρα μια ανασταλτική επίδραση στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης με οχήματα που χρησιμοποιούν μπαταρίες».

Από θεσμικής πλευράς, υπάρχουν εκκρεμότητες ώστε να τρέξει πιο γρήγορα η ηλεκτροκίνηση; Ποιες νομοθετικές παρεμβάσεις και ποια νομοθετικά κίνητρα προτείνετε ώστε να αναπτυχθεί η αγορά;

«Στην Ελλάδα υπάρχει εδώ και καιρό το θεσμικό πλαίσιο που προωθεί την ηλεκτροκίνηση, όχι μόνο με θεσμικές παρεμβάσεις, αλλά και με σημαντικά οικονομικά κίνητρα, λαμβάνοντας υπόψη και τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις. Αυτήν την περίοδο ολοκληρώνεται έπειτα από ένα οκτάμηνο η εθνική στρατηγική για την ηλεκτροκίνηση, η οποία χρηματοδοτείται από την EBRD και εκπονείται από την Planet , σε συνεργασία με τη γερμανική Dornier Consulting και όλα τα συναρμόδια υπουργεία-φορείς. Οι προτάσεις πολιτικής που προκύπτουν από αυτήν τη στρατηγική θα αποτελέσουν αντικείμενο ΚΥΑ, που αναμένεται να εκδοθεί το αργότερο στις αρχές του νέου χρόνου».

Από τις προτάσεις πολιτικής που αναφέρονται ως πρώτης προτεραιότητας στη μελέτη, ποιες θεωρείτε πως είναι οι πιο δύσκολα υλοποιήσιμες;

«Θα ήθελα σε αυτό το θέμα να περιμένουμε την οριστικοποίηση των προτάσεων, που θα γίνει με την έκδοση της ΚΥΑ».

Το μεγάλο θέμα, εκτός από το χωροταξικό, για το οποίο επίσης θα σας ρωτήσω, αφορά το ποιος θα χρηματοδοτήσει τις μεγάλες επενδύσεις που απαιτούνται για την αναβάθμιση των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας και την ανάπτυξη του δικτύου φορτιστών. Τι προτείνει η μελέτη;

«Όπως και σε άλλες περιπτώσεις που απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις, μια πολύ καλή λύση είναι η αξιοποίηση του πολύ ώριμου πλέον στην Ελλάδα θεσμικού πλαισίου των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Μάλιστα, επειδή οι περισσότερες επενδύσεις του τομέα της ηλεκτροκίνησης συνδέονται και με εμπορική εκμετάλλευση, τέτοιες συμπράξεις θα μπορούσαν να έχουν πολύ χαμηλή έως καθόλου επιβάρυνση για το Δημόσιο. Ταυτόχρονα, θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν και πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, λόγω του πλήρως “πράσινου” χαρακτήρα τέτοιων επενδύσεων».

Με ποιο μοντέλο πρέπει να αναπτυχθούν τα δημόσια δίκτυα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στις πόλεις; Πώς θα ξεπεράσουμε το σοβαρό πρόβλημα κάποιων πόλεων με τις θέσεις στάθμευσης; Δεν μπορούμε να βάλουμε φορτιστές όταν δεν μπορεί κάποιος να παρκάρει το όχημα και να το φορτίσει…

«Πράγματι, οι παρόδιες θέσεις στάθμευσης μπορούν να καλύψουν ένα μέρος των αναγκών φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Το οικιστικό πρότυπο στην Ελλάδα στις περισσότερες αστικές και πυκνοκατοικημένες περιοχές δεν προβλέπει επαρκείς θέσεις στάθμευσης στα σπίτια, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες. Για την περίπτωση της χώρας μας φαίνεται ότι μεγάλη συμβολή θα μπορούσαν να έχουν τα πάρκινγκ σε χώρους/κτίρια εργασίας, καθώς και χώροι στάθμευσης που θα διαθέτουν υποδομές φόρτισης για τα οχήματα που σταθμεύουν εκεί, χωρίς να είναι αναγκαίο τέτοιες υποδομές να είναι δημόσιες».

Ποιος είναι ο Κωνσταντίνος Καλογήρου

Senior director και μέλος του ΔΣ της PLANET, ηγείται της Μονάδας Μεγάλων Επιχειρήσεων. Διαθέτει εκτεταμένη επαγγελματική εμπειρία άνω των 30 ετών σε θέματα Στρατηγικού & Επιχειρηματικού Σχεδιασμού, Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών, Οργανωτικού Σχεδιασμού & Ανασχεδιασμού Επιχειρησιακών Λειτουργιών, Διοίκησης Πληροφοριακών Συστημάτων, Χρηματοοικονομικής Διοίκησης και Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού. Έχει διευθύνει έργα σε ευρύ φάσμα κλάδων, όπως Τραπεζών, Ενέργειας, Μεταφορών, Κατασκευών, Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Άμυνας, Εμπορίου & Βιομηχανίας, Τουρισμού & Αναψυχής. Είναι κάτοχος πτυχίων B.Sc. στη Διοίκηση Επιχειρήσεων και MBA.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!