Το σχέδιο ΕΦΚΑ για την εισφοροδιαφυγή και τα χρέη

Όλα τα νέα μέτρα της κυβέρνησης για την επανάληψη του φοροεισπρακτικού "θαύματος" της ΑΑΔΕ στο επίπεδο εσόδων από εισφορές

ΕΦΚΑ © ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Το φορο – εισπρακτικό «θαύμα» της ΑΑΔΕ επιχειρεί να επαναλάβει η κυβέρνηση, αλλά αυτή τη φορά σε πεδίο εισπράξεων από ασφαλιστικές εισφορές και με όχημα τον ΕΦΚΑ.

Ο σχεδιασμός αυτός δεν έχει αναγγελθεί ως τέτοιος ρητώς και επισήμως από την πλευρά της κυβέρνησης, όπως συνέβη στην περίπτωση της εκστρατείας κατά της φοροδιαφυγής την οποία έτρεξε το Υπουργείο Οικονομικών με ένα μπαράζ μέτρων (σύνδεση pos-ταμειακών, ψηφιακά τιμολόγια, φορολόγηση με βάση τεκμαρτό).

Ωστόσο, είναι υπαρκτός «κρύβεται», έχει στόχο να αυξήσει συνολικά τα μόνιμα έσοδα του Δημοσίου και έτσι να «μπετονάρει» ακόμα περισσότερο την δημοσιονομική σταθερότητα της χώρας, η οποία επετεύχθη όχι μόνο λόγω των θετικών ρυθμών ανάπτυξης της, αλλά μέσω μίας σειράς νέων μηχανισμών αύξησης είσπραξης των φόρων, ιδίως των έμμεσων και συγκεκριμένα του ΦΠΑ (σ.σ. όχι αύξησης των φόρων).

Τα μηνύματα του προσχεδίου του προϋπολογισμού

Χαρακτηριστικά είναι δύο στοιχεία που αναφέρονται στο προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού το οποίο δημοσιοποιήθηκε από τον υφυπουργό Οικονομικών, κ. Θάνο Πετραλιά την περασμένη εβδομάδα:

  •  Το πρώτο στοιχείο είναι οι προβλέψεις του προσχεδίου του κρατικού προϋπολογισμού για το 2027, σύμφωνα με τον οποίο εκτιμάται πως τα έσοδα των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης από εισφορές θα είναι κατά 1 δις υψηλότερα σε σχέση με εκείνα που προβλεπόταν στο Πολυετές Δημοσιονομικό Πρόγραμμα.
  • Το δεύτερο στοιχείο αναφέρεται επίσης στο προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2027 και σχετίζεται με το ρόλο που έχει παίξει η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας στην αύξηση των εσόδων από εισφορές. Και αυτό γιατί μέσω της ψηφιακής κάρτας έχει μειωθεί η υποδηλωμένη και αδήλωτη εργασία και έτσι έχουν αυξηθεί τα έσοδα από ασφαλιστικές κρατήσεις υπέρ του ΕΦΚΑ, της ΔΥΠΑ και του ΕΟΠΥΥ.

Ωστόσο, η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας δεν είναι το τελευταίο «χαρτί» που παίζει η κυβέρνηση για την αύξηση των εισπράξεων από εισφορές, αν και οι συνέπειες του εν λόγω μέτρου δεν έχουν ακόμα φανεί πλέρια, καθώς 11 νέοι κλάδοι εντάσσονται στο νέο σύστημα μέχρι το τέλος του φθινοπώρου, ενώ απομένουν ορισμένοι ακόμα για το 2027.

Κλείνουν στεγανά στην εισφοροδιαφυγή και τα φέσια

Παραπέρα, το μέτρο το οποίο αναμένεται να κλείσει ακόμα περισσότερα στεγανά που «επιτρέπουν» την εισφοροδιαφυγή, είναι η διασύνδεση του ΕΦΚΑ με το πληροφοριακό σύστημα «Εργάνη», η οποία σχεδιάζεται να τεθεί σε λειτουργία από τον προσεχή Νοέμβριο.

Μέσω αυτής, θα πάψουν οι διπλές δηλώσεις των μισθών και των ωραρίων των εργαζομένων. Έτσι θα εκλείψει το φαινόμενο της υποδήλωσης των μισθωτών στον ΕΦΚΑ (σε σχέση με τη δήλωση στο σύστημα Εργάνη) και άρα θα μηδενιστούν τα διαφυγόντα έσοδα του ασφαλιστικού υπερ-φορέα.

Και αυτό γιατί πολλοί εργοδότες δήλωναν στον ΕΦΚΑ χαμηλότερες αμοιβές ή λιγότερες ώρες εργασίας του προσωπικού εν συγκρίσει με εκείνες που δήλωναν στο Εργάνη προκειμένου να αποφύγουν μέρος των ασφαλιστικών κρατήσεων τις οποίες έπρεπε να καταβάλλουν στα ασφαλιστικά ταμεία.

Το μέτρο αυτό θα αποτελέσει μεγάλο πλήγμα στην εισφοροδιαφυγή. Για την ακρίβεια το μεγαλύτερο μετά την υποχρεώση υποβολής Αναλυτικών Περιοδικών Δηλώσεων κάθε μήνα.

Στο στόχαστρο όμως του ΕΦΚΑ αρχίζουν σταδιακά να μπαίνουν και οι μη συνεπείς ελεύθεροι επαγγελματίες.

Προς το τέλος του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του powergame.gr, θα έχει ολοκληρωθεί η ψηφιακή καταγραφή όλων των οφειλών ανεξαρτήτως ημερομηνίας κατά την οποία έγιναν ληξιπρόθεσμες και θα έχει γίνει η σχετική μετάπτωση στα αρμόδια συστήματα του ΕΦΚΑ.

Από τη στιγμή, όμως, που θα ψηφιοποιηθούν οι οφειλές προ του 2017 και αναρτηθούν στις «καρτέλες» των ασφαλισμένων, ο ΕΦΚΑ θα προχωρήσει σε διαδικασίες ηλεκτρονικής κοινοποίησης και έτσι «αυτόματα» θα πάψουν να τελούν χρέη υπό παραγραφή.

Παράλληλα, ο ΕΦΚΑ σχεδιάζει, από το 2027, εκκαθάριση εισφορών για τους παράλληλα απασχολούμενους ελεύθερους επαγγελματίες ανά τρίμηνο και όχι ανά έτος, όπως ισχύει έως σήμερα.

Αυτό σημαίνει πως οι εισφορές τις οποίες πρέπει να καταβάλλουν όσοι επαγγελματίες βαρύνονται με χρεωστικό υπόλοιπο, θα είναι απαιτητές από τον ΕΦΚΑ μετά το πέρας της τριμηνιαίας εκκαθάρισης και όχι μετά το πέρας της ετήσιας εκκαθάρισης.

Άρα, οι υπόχρεοι πρέπει να πληρώνουν τις οφειλές τους κάθε τρεις μήνες, προκειμένου να μην κινδυνεύουν να χάσουν την ασφαλιστική ενημερότητα και ικανότητά τους.

Νέες ρυθμίσεις για χρέη

Την ίδια ώρα, όμως, που η κυβέρνηση σφίγγει τον κλοιό στους εργοδότες και τους επαγγελματίες προκειμένου να αυξήσει τις εισπράξεις της από τις τρέχουσες εισφορές, δίδει νέες δυνατότητες αποπληρωμής των χρεών τους.

Η σημαντικότερη είναι εκείνη που εξήγγειλε προ ημερών ο πρωθυπουργός, κ. Κυριάκος Μητσοτάκης και συγκεκριμένα η έκτακτη ρύθμιση των 120 δόσεων για ασφαλιστικές οφειλές οι οποίες κατέστησαν ληξιπρόθεσμες έως και την 31η Δεκεμβρίου 2024.

Η ρύθμιση αυτή θα παραμείνει ανοιχτή έως και τον Ιούνιο του 2027. Εξάλλου πρόσφατα η κυβέρνηση πέρασε διάταξη, η οποία προβλέπει τη δυνατότητα ένταξης ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλών στον εξωδικαστικό συμβιβασμό άνω των 5.000 ευρώ, υπό την προϋπόθεση πως οι οφειλέτες αποδείξουν πως έχει υποστεί μείωση το εισόδημα τους κατά τουλάχιστον 20%.

Η ένταξη στη ρύθμιση αυτή προσφέρει αποπληρωμή μίας οφειλής στον ΕΦΚΑ σε έως 240 δόσεις, αλλά και κούρεμα έως και 85%.

Εξάλλου, παραμένει σε μόνιμη ισχύ η πάγια ρύθμιση των 24 δόσεων για χρέη στα ασφαλιστικά ταμεία, ανεξαρτήτως ύψους και ημερομηνίας κατά την οποία κατέστησαν ληξιπρόθεσμα.