Η κωλοτούμπα της Porsche δείχνει τις δυσκολίες της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας

Η Porsche είναι μικρογραφία των προβλημάτων της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Η μητρική VW αναθεώρησε δύο φορές τις προβλέψεις

Porsche © Freepik

Η προσήλωση της Porsche στη διαχρονικότητα των μοντέλων της μαζί με τη διπλή πρόκληση των απογοητευτικών πωλήσεων στην Κίνα και των δασμών του Αμερικανού προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, αναγκάζουν τη διοίκηση να αναθεωρήσει στόχους για την έστω και ετεροχρονισμένη μετάβαση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην ηλεκτροκίνηση. Ο Όλιβερ Μπλούμε, διευθύνων σύμβουλος της Porsche και της μητρικής Volkswagen, παραδέχτηκε πρόσφατα πως οι κατασκευαστές αυτοκινήτων «βιώνουν τεράστιες αλλαγές στον κλάδο». Σε ριζικές αλλαγές των σχεδίων προχωρά, επίσης, η Stellantis λόγω της χαμηλής ζήτησης για τις 14 μάρκες αυτοκινήτων που κατέχει, συμπεριλαμβανομένων των Alfa Romeo, Fiat, Opel, Peugeot, Jeep και άλλων, καθώς ούτε η ευρωπαϊκή αγορά δεν διανύει μια θετική περίοδο.

Η Volkswagen, που είναι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη, αναγκάστηκε να αναθεωρήσει δυο φόρες τις προβλέψεις για τα φετινά κέρδη όλου του ομίλου καθώς φθίνει το καταναλωτικό ενδιαφέρον για πολυτελή αγαθά στην Κίνα, ενώ επιπτώσεις θα έχουν επίσης οι δασμοί 15% που επέβαλε ο Τραμπ στις εισαγωγές από την Ε.Ε. Με αυτές τις δυσοίωνες προοπτικές, η Volkswagen ανακοίνωσε πως αναβάλλεται η μετάβαση των μοντέλων Porsche στην ηλεκτροκίνηση, δίνοντας παράταση στα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης μέχρι τη δεκαετία του 2030.

Η Porsche είναι μικρογραφία των προβλημάτων της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας

Όπως επισημαίνεται και σε άρθρο της γερμανικής εφημερίδας FAZ, τα προβλήματα της Porsche αποτελούν μια μικρογραφία των προκλήσεων της αυτοκινητοβιομηχανίας στη χώρα. Αποδεικνύεται πως ήταν υπερβολικά φιλόδοξος ο στόχος να είναι το 80% των μοντέλων της ηλεκτροκίνητα μέχρι το 2030, ιδιαίτερα όταν η Κίνα ξεκίνησε να πειραματίζεται δεκαετίες πριν. Σήμερα τα κινεζικά EVs απειλούν όχι μόνον την ευρωπαϊκή αλλά και την παγκόσμια αγορά. «Η Porsche δεν έχει άλλη επιλογή από το να επιστρέψει δυναμικά στους συμβατικούς κινητήρες, διότι με μια αμιγώς ηλεκτρική προσφορά κινδυνεύει να βουλιάξει. Οι πελάτες δεν αγοράζουν τα μοντέλα με τους νέους κινητήρες στον βαθμό που θα ήταν απαραίτητο για να είναι η παραγωγή τους κερδοφόρα».

Όχι μόνον ο Μπλούμε αλλά ολόκληρος ο ευρωπαϊκός κλάδος των αυτοκινητοβιομηχανιών προσδοκούν ότι η ΕΕ θα μεταθέσει την προθεσμία του 2035 σ’ ότι αφορά την κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Αν και τόνισε πως η Porsche θα μπορεί να προσαρμοστεί στα δεδομένα της ηλεκτροκίνησης όταν έρθει η στιγμή, οι οικονομικές προβλέψεις διαμορφώνουν μια διαφορετική εικόνα. Ο ανεξάρτητος αναλυτής, Ματίας Σμιτ, αναγνωρίζει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Volkswagen μαζί με τους ανταγωνιστές της. Απευθυνόμενος στους Financial Times τονίζει πως η «οπισθοχώρηση» της Porsche από την ηλεκτροκίνηση υποδεικνύει τα θέματα που αντιμετωπίζει με το λογισμικό, προειδοποιώντας πως ίσως υπάρξουν νέες καθυστερήσεις στο μέλλον.

Ο όμιλος Volkswagen πρόκειται να διαγράψει τρία δισ. ευρώ από την αξία των μετοχών της Porsche λόγω της αναπροσαρμογής των μεσοπρόθεσμων σχεδίων της. Ήδη οι μετοχές της Porsche έχουν υποχωρήσει 8,55% από τις αρχές του έτους, αντανακλώντας όχι μόνον τις δικές της δυσκολίες αλλά και ολόκληρου του κλάδου στη Γερμανία και την Ευρώπη. Η Volkswagen, η οποία ελέγχει πάνω από το 75% των κοινών μετοχών της Porsche, αναθεώρησε προς τα κάτω τα λειτουργικά περιθώρια από το 4,% με 5% στο 2% με 3% για το 2025. Είναι μια αισθητή διαφορά από τα λειτουργικά περιθώρια του 5,9% που ανακοινώθηκαν πέρσι, με κέρδη 19 δισ. ευρώ.

Δύσκολος ο Οκτώβριος: Δραματική μείωση της παραγωγής για την Stellantis

Μεγάλα ερωτήματα αιωρούνται, επίσης, για την πορεία της Stellantis, ενός από τους ισχυρότερους ομίλους της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο όμιλος εστιάζει στην ηλεκτροκίνηση μέσω του στρατηγικού σχεδίου Dare Forward 2030. Κάτω από τη σημερινή συγκυρία, όμως, η Stellantis μειώνει προσωρινά την παραγωγή σε ευρωπαϊκά εργοστάσια και αναδιοργανώνει τις παραγωγικές της μονάδες λόγω χαμηλής ζήτησης και πλεονάζοντος αποθέματος. Στην Ιταλία, ειδικά, η περσινή παραγωγή κατρακύλησε σε ιστορικό χαμηλό.

Προ ημερών, η Stellantis βρέθηκε στη δυσάρεστη θέση να αναγγείλει την παύση της παραγωγής στο εργοστάσιο που βρίσκεται στο Πουασί της Γαλλίας για τρεις εβδομάδες τον Οκτώβριο «προκειμένου να προσαρμοστεί η προσφορά στη δύσκολη αγορά της Ευρώπης». Το εργοστάσιο στο Πουασί απασχολεί 2.000 άτομα και παράγει τα μικρά SUV DS3 και Opel Mokka, σύμφωνα με το Reuters. Σε άρθρο της γαλλικής εφημερίδας Le Figaro επισημαίνεται ότι αυτή η «τεχνική απεργία» θα ισχύσει για αρκετές ημέρες μέσα στον Οκτώβριο για ακόμη πέντε μονάδες στην Ευρώπη. Η είδηση προήλθε αρχικά από την Les Echos, κάνοντας λόγο για το εργοστάσιο της Stellantis στο Πομιλιάνο ντ’Αρκο, κοντά στην Νάπολη της Ιταλίας, και το Τίσι της Πολωνίας. Επηρεάζονται, επίσης, οι μονάδες στη Σαραγόσα και τη Μαδρίτη της Ισπανίας, όπως και στο Άιζεναχ της Γερμανίας.

Αρκετοί λόγοι εξηγούν αυτή την τεχνική ανεργία στα ευρωπαϊκά εργοστάσια. Ο βασικότερος είναι ότι τα έσοδα της Stellantis υποχώρησαν κατά 13% μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2025, οδηγώντας σε λειτουργικές ζημιές 2,3 δισ. ευρώ λόγω των δασμών στις ΗΠΑ αλλά και της υποτονικής ζήτησης στην Ευρώπη. «Το 2025 ήταν και θα είναι μια δύσκολη χρονιά», είχε δηλώσει ο CEO, Αντόνιο Φιλόσα, σε τηλεδιάσκεψη με επενδυτές. Λόγω των δύσκολων συνθηκών, η Stellantis επίσης αναγκάστηκε να κλείσει το πρόγραμμα κυψελών καυσίμου υδρογόνου της Stellantis για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (LCV). «Τερματίσαμε το πρόγραμμα υδρογόνου για τα επαγγελματικά οχήματα επειδή δεν υπήρχε μια σαφής πορεία προς την κερδοφορία», είχε πει ο Φιλόσα το καλοκαίρι.