Γ.Δ.
1417.59 0,00%
ACAG
0,00%
6.55
CENER
0,00%
7.13
CNLCAP
0,00%
7.5
DIMAND
0,00%
9.92
OPTIMA
0,00%
7.9
TITC
0,00%
26.55
ΑΑΑΚ
0,00%
8.1
ΑΒΑΞ
0,00%
1.61
ΑΒΕ
0,00%
0.502
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.285
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.92
ΑΛΜΥ
0,00%
2.68
ΑΛΦΑ
0,00%
1.648
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.9
ΑΡΑΙΓ
0,00%
12.52
ΑΣΚΟ
0,00%
2.68
ΑΣΤΑΚ
0,00%
8.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
7.25
ΑΤΤ
0,00%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.6
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.66
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.245
ΒΙΟΤ
0,00%
0.338
ΒΙΣ
0,00%
0.238
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.32
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.795
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.8
ΔΑΑ
0,00%
8.58
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.8
ΔΕΗ
0,00%
11.46
ΔΟΜΙΚ
0,00%
4.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.353
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.79
ΕΕΕ
0,00%
29.37
ΕΚΤΕΡ
0,00%
3.94
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
0,00%
2.65
ΕΛΛ
0,00%
15.4
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.64
ΕΛΠΕ
0,00%
8.52
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.55
ΕΛΤΟΝ
0,00%
2
ΕΛΧΑ
0,00%
1.97
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.86
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
9.5
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.245
ΕΤΕ
0,00%
7.34
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.44
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.95
ΕΥΡΩΒ
0,00%
1.788
ΕΧΑΕ
0,00%
5.45
ΙΑΤΡ
0,00%
1.745
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.504
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.885
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.41
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.94
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.128
ΙΝΤΕΚ
0,00%
6.34
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
6.6
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.4
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.68
ΚΑΜΠ
0,00%
2.35
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
0,00%
1.53
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.04
ΚΛΜ
0,00%
1.48
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.596
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.41
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.81
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.9
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.79
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.5
ΛΑΒΙ
0,00%
0.884
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.725
ΛΑΜΨΑ
0,00%
31.6
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.05
ΛΕΒΚ
0,00%
0.352
ΛΕΒΠ
0,00%
0.33
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.33
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.79
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.16
ΜΕΒΑ
0,00%
3.88
ΜΕΝΤΙ
0,00%
3.09
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.4
ΜΙΓ
0,00%
4.1
ΜΙΝ
0,00%
0.64
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
27.24
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.36
ΜΟΤΟ
0,00%
3.07
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.765
ΜΠΕΛΑ
0,00%
26.26
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.35
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.915
ΜΠΤΚ
0,00%
0.6
ΜΥΤΙΛ
0,00%
35.84
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
0,00%
1.08
ΞΥΛΚ
0,00%
0.328
ΞΥΛΠ
0,00%
0.36
ΟΛΘ
0,00%
22.7
ΟΛΠ
0,00%
28
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.92
ΟΠΑΠ
0,00%
16.26
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.889
ΟΤΕ
0,00%
13.53
ΟΤΟΕΛ
0,00%
13.26
ΠΑΙΡ
0,00%
1.345
ΠΑΠ
0,00%
2.38
ΠΕΙΡ
0,00%
3.832
ΠΕΤΡΟ
0,00%
9.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4.175
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
0,00%
0.3
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.154
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.35
ΠΡΟΦ
0,00%
4.37
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.6
ΣΑΡ
0,00%
11.6
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.43
ΣΙΔΜΑ
0,00%
2.06
ΣΠΕΙΣ
0,00%
7.9
ΣΠΙ
0,00%
0.806
ΣΠΥΡ
0,00%
0.2
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
17.74
ΤΖΚΑ
0,00%
1.745
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.21
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.684
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.386
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.3
ΦΡΛΚ
0,00%
4.265
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.73

Σταϊκούρας: Συντηρητική η εκτίμηση για ανάπτυξη 6,9% στην Ελλάδα

Για την εκτίμηση ότι η ανάπτυξη της χώρας θα φτάσει στο 6,9%, για τη διάρκεια των μέτρων στήριξης αλλά και για τη συνθήκη του ευρωπαϊκού Συμφώνου Σταθερότητα, είναι μερικά θέματα για τα οποία μίλησε ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας, στα Παραπολιτικά 90,1.

Ο ίδιος ερωτηθείς αν μπαίνει τέλος στα μέτρα της πανδημίας από το Eurogroup  δήλωσε ότι:

«Όχι δεν είναι ακριβώς έτσι. Αυτό που επιβεβαιώθηκε χθες και ξεκίνησε η συζήτηση και σήμερα είναι ότι υπάρχει μια ισχυρή ανάκαμψη των ευρωπαϊκών οικονομιών, ισχυρότερη από τις αρχικές εκτιμήσεις. Αυτό φαίνεται να επιβεβαιώνεται και στην περίπτωση της Ελλάδος για το 2021. Πιθανότατα η εκτίμηση για 6,9% ανάπτυξη το 2021 ήταν αρκετά συντηρητική».

Επιπλέον, όταν ρωτήθηκε αν η ανάπτυξη θα φτάσει το 8% όπως είχε πει ο Πρωθυπουργός, ο ίδιος ανέφερε:

«Δεν είμαστε σε θέση τώρα να σας πω το ποσοστό γιατί αυτο θα εξαρτηθεί από την ΕΛΣΤΑΤ. Από τα στοιχεία τα οποία θα δώσει αλλά και από την πιθανή αναθεώρηση που κάνει συνήθως τα προηγούμενα τρίμηνα. Άρα θα ήταν κάτι το οποίο δεν θα μπορούσα να σχολιάσω όταν δεν το έχω δει όμως οι πρόδρομοι δείκτες της οικονομίας συγκλίνουν ότι  η ανάκαμψη θα είναι υψηλότερη από τις αρχικές εκτιμήσεις του ’21.  Αυτό οφείλετε στο ισχυρό πακέτο στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων -η Ελλάδα έχει το τέταρτο μεγαλύτερο πακέτο στήριξης παγκοσμίως- και στον συγχρονισμό της δημοσιονομικής και νομισματικής πολιτικής. Τα 43,3 δις είναι το τέταρτο μεγαλύτερο πακέτο παγκοσμίως ως ποσοστό του ΑΕΠ».

Πρόσθεσε: «Προσέξτε όμως από τη στιγμή που πετυχαίνεται μεγάλη ανάκαμψη των οικονομιών και επανέρχεται η κανονικότητα στην οικονομία τα μέτρα στήριξης σταδιακά θα αποσύρονται και πρέπει να αποσύρονται, και θα είναι πιο στοχευμένα. Όσο όμως υπάρχουν προβλήματα στην οικονομία θα συνεχίσουν να υπάρχουν στοχευμένα μέτρα στήριξης. Στην Ελλάδα αυτά τα μέτρα στήριξης πλέον για το 2022 υπερβαίνουν τα 3,7 δις ευρώ, μαζί με αυτά τα μέτρα τα οποία ανακοινώσαμε την προηγούμενη εβδομάδα κι αφορούν τις αναστολές εργαζομένων για τον μήνα Ιανουάριο. Σας θυμίζω για παράδειγμα το πρόγραμμα Γέφυρα που το κράτος πληρώνει τις δόσεις 86 χιλιάδων νοικοκυριών και επιχειρήσεων στις τράπεζες, 500 εκατομμύρια μέχρι σήμερα, συνεχίζεται. Σας θυμίζω ότι τις επιστρεπτέες προκαταβολές τις πήγαμε πίσω για 6 μήνες. Σας θυμίζω ότι ένα σημαντικό κομμάτι των συμπατριωτών μας και επιχειρήσεων δεν θα πληρώσουν ή θα πληρώσουν μικρό ποσοστό επιστρεπτέων προκαταβολών. Άρα σταδιακή απόσυρση των μέτρων στήριξης ώστε να υπάρξει η αναγκαία δημοσιονομική προσαρμογή γιατι να μην κρυβόμαστε, από το 2023 και μετά ανάλογα με τις συζητήσεις τις οποίες θα καταλήξουμε μέσα στο 2022 θα υπάρχουν δημοσιονομικοί στόχοι. Εκτιμούμε ότι θα είναι πιο ρεαλιστικοί, εκτιμούμε ότι  θα συγκλίνουμε σε κάτι που θα έχει ευελιξία αλλά θα υπάρχουν στόχοι. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει σταδιακά να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα αυτό,  τη δημοσιονομική σταθερότητα».

Ερωτηθείς αν επιβεβαιώνει ότι  το ΄23 θα έχουμε κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για όλους και ότι θα υπάρχουν και μπόνους σε δημοσίους υπαλλήλους

Δήλωσε: «Εγώ τοποθετούμαι όταν κάτι το έχουμε «κλειδώσει». Αυτή τη στιγμή η χώρα είναι σε καθεστώς  ενισχυμένης εποπτείας, θα παραμείνει σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας για κάποιους μήνες, εκτιμούμε ότι θα  ολοκληρωθεί η ενισχυμένη εποπτεία το ’22. Τον Αύγουστο ολοκληρώνεται αυτό το εξάμηνο που έχουμε ζητήσει και έχουμε ζητήσει να είναι το τελευταίο,  αυτό είναι και ένα από τα αντικείμενα συζήτησης μου και με τους θεσμούς και με χώρες μέλη της ευρωζώνης και θα συνεχιστούν οι συζητήσεις. Για ένα εξάμηνο ακόμα συνεπώς η χώρα είναι σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας που σημαίνει ότι οι όποιες πολιτικές  υλοποιήσουμε θα πρέπει να υπάρχει διαβούλευση με τους θεσμούς και τους εταίρους».

Αναφορικά με τον νέο υπουργό Οικονομικών της Γερμανίας

«Είναι πολύ δύσκολο σε μια συνεδρίαση , σε μια κατ’ ιδίαν συνάντηση που είχαμε και πιθανότατα  να επαναληφθεί σε λίγο και μπορεί και το επόμενο χρονικό διάστημα  να επισκεφτεί στην Ελλάδα, η εικόνα που αποκόμισα είναι μια  θετική εικόνα για τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες, ενίσχυση της αξιοπιστίας και του κύρους της χώρας άρα σε εθνικό επίπεδο επιβεβαιώθηκε κατ’ ιδίαν αυτό που δημόσια είχε πει ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας.   Από εκεί και πέρα η συζήτηση για τις ευρωπαϊκές προτεραιότητες στο πεδίο της οικονομικής αρχιτεκτονικής μόλις ξεκίνησε. Θα δούμε πως θα ξετυλιχθεί αυτή η συζήτηση το 2022 και ειδικά σε ότι αφορά τους δημοσιονομικούς στόχους, υπάρχουν και άλλες προτεραιότητες αλλά η συζήτηση δεν θα είναι εύκολη για τους δημοσιονομικούς στόχους χωρίς να σημαίνει όμως ότι δεν είμαι ρεαλιστικά αισιόδοξος γιατί βλέπω όλες οι χώρες να συζητούν την ανάγκη έστω και κάποιων αλλαγών.  Κάποιες χώρες όπως και η Ελλάδα  ζητούν μεγαλύτερη ευελιξία, είμαστε υπέρμαχοι  της δημοσιονομικής σταθερότητας αλλά με τέτοιο τρόπο που δεν θα λειτουργεί εις βάρος της ανάπτυξης, κάποιες χώρες είναι πιο φειδωλές αλλά νομίζω ότι θα βρεθεί λύση».

Ερωτηθείς αν έχουν γίνει  κάποιες πρώτες συζητήσεις για το που μπορεί να είναι το πλεόνασμα από το ‘23 και μετά όσον αφορά την

Ο υπουργός ξεκαθάρισε: «Όχι γιατί ακόμα δεν έχουμε καταλήξει στο γενικό πλαίσιο. Υπάρχουν συζητήσεις τις υποστηρίζουν κάποιες χώρες μεταξύ των άλλων  και η Ελλάδα, ότι η δημοσιονομική προσαρμογή της κάθε χώρας θα πρέπει να είναι συνάρτηση του δημοσίου χρέους που αυτή η χώρα έχει.  Είναι πολυσύνθετο, πολυδιάστατο το ζήτημα, δεν έχουμε συζητήσει».

Για το πόσο θα πρέπει να είναι το πλεόνασμα του ’23

Δήλωσε ότι: « Φαίνεται ότι αυτό θα γίνει μέχρι τον Οκτώβριο –Νοέμβριο του ’22 γιατί θα πρέπει  να είναι στοιχείο του προϋπολογισμού που θα κατατεθεί για το 2023 όμως η πρώτη συγκεκριμένη πρόταση θα έρθει  από την ευρωπαϊκή επιτροπή. Εκτιμάται στη συζήτηση του Μαρτίου».

«Υπάρχει διάσταση απόψεων αλλά όλοι συγκλίνουν στο ότι θα πρέπει τις πρόσφατες εμπειρίες των δύο κρίσεων, της χρηματοπιστωτικής κρίσης και της υγειονομικής κρίσης, να τις εντάξουμε στο σχεδιασμό μας. Υπάρχουν συζητήσεις για το ρυθμό μείωσης του χρέους ανάλογα με το ύψος του χρέους που έχει το κάθε κράτος μέλος της ευρωζώνης. Υπάρχουν συζητήσεις για την ευελιξία των δημοσιονομικών στόχων ανάλογα με τη φάση του οικονομικού κύκλου που βρίσκεται η κάθε χώρα. Υπάρχουν συζητήσεις για το αν θα πρέπει να εξαιρεθούν κάποιες δαπάνες από τον υπολογισμό των δαπανών στο πρωτογενές αποτέλεσμα όπως αυτές που είναι ευρωπαϊκές προτεραιότητες δηλαδή η ενεργειακή μετάβαση και η ψηφιοποίηση των οικονομιών. Και υπάρχουν συζητήσεις για το αν θα λάβουμε υπόψη την εμπειρία του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έτσι ώστε η κάθε χώρα της ευρωζώνης σε συνεργασία με την ευρωπαϊκή επιτροπή να έχει την ιδιοκτησία του «μονοπατιού» μείωσης του δημοσίου χρέους. Αυτές είναι οι προτεραιότητες που έχουν θέσει αρκετές χώρες, ανάμεσα στις άλλες και η Ελλάδα, χωρίς να σημαίνει ότι όλες οι χώρες της Ευρώπης έχουνε ταύτιση προς αυτή την κατεύθυνση. Υπάρχουν χώρες που είναι υπέρ πιο αυστηρής δημοσιονομικής πειθαρχίας».

Για τη βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους

Η βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους πλέον από το 2014 και μετά εξαρτάται από δύο συστατικά. Ας φανταστούμε έναν πολίτη που χρωστάει σε μια τράπεζα, ο πολίτης θέλει όσο μπορεί να έχει μικρότερη οφειλή και αν μπορεί να το πληρώσει αυτό σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα γιατί όσο μεγαλύτερο είναι το χρονικό διάστημα τόσο πιο βιώσιμο είναι το χρέος του. Το ίδιο ακριβώς που ζητάει ένας πολίτης από μια τράπεζα  το ίδιο  ισχύει και για μια χώρα. Η χώρα πράγματι έχει, δυστυχώς εδώ και δεκαετίες,  το υψηλότερο χρέος ως ποσοστό στην Ευρώπη και αυτό είναι ένα πρόβλημα όμως ταυτόχρονα το προφίλ του είναι από τα καλύτερα στην Ευρώπη μετά από αποφάσεις που πήραμε διαδοχικές κυβερνήσεις από το 2012 και μετά μαζί με τους ευρωπαίους εταίρους. Οι ετήσιες χρηματοδοτικές μας ανάγκες δηλαδή τι έχουμε να πληρώνουμε κάθε χρόνο, είναι  περίπου στο 10% του ΑΕΠ όταν στις περισσότερες χώρες είναι διπλάσιο. Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, το προφίλ του χρέους έχει χαρακτηριστικά βιωσιμότητας. Επίσης τα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας, τα 38 δις σήμερα, είναι ασφαλή έτσι ώστε να καλύψουν ανάγκες για πολλούς μήνες ακόμα και το 2022 αν δεν βγαίναμε στις αγορές . Άρα η βιωσιμότητα του χρέους αυτή τη στιγμή με τα δεδομένα που έχουμε όπως ήδη αναφέρεται σε όλα τα ευρωπαϊκά κείμενα έχει διασφαλιστεί αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να υπάρχει μια δημοσιονομική προσαρμογή. Γιατί όταν η χώρα κλείνει το 2021 με ένα πρωτογενές έλλειμμα  6 με 7% αυτό τι σημαίνει; Βεβαίως πήγαμε πολύ καλύτερα τα έσοδα, είχαμε λιγότερες δαπάνες και πιθανότατα θα έχουμε υψηλότερη ανάκαμψη άρα το -7 μπορεί να είναι προς το -6 αλλά επί της ουσίας αυτό σημαίνει ότι έχουμε δαπάνες παραπάνω από έσοδα. Αυτό σημαίνει ότι οι δαπάνες αφού είναι παραπάνω από τα έσοδα ενισχύουν το χρέος και ενισχύουν το χρέος γιατί θα πρέπει να δανειστούμε για να καλύψουμε αυτή την τρύπα άρα εκ των πραγμάτων  θα πρέπει να πάμε σε δημοσιονομική σταθερότητα αλλά πρέπει να πάμε σε πρωτογενή πλεονάσματα τα οποία να είναι ρεαλιστικά και να συνεκτιμούν τον ρυθμό μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας. Ο οποίος φαίνεται να είναι ισχυρός.

Ερωτηθείς αν υπάρχει περίπτωση να επιστρέψει η Ευρώπη στη σκληρή δημοσιονομική πολιτική Σόιμπλε

«Η εκτίμησή μου από τις τοποθετήσεις που άκουσα χθες και θα δούμε το επόμενο χρονικό διάστημα είναι ότι θα υπάρχουν βελτιώσεις σημαντικές στο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Υπενθυμίζω δε ότι την προεδρία της ΕΕ την έχει η Γαλλία η οποία είναι υπέρμαχος αυτής της λογικής».

 

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!