Γ.Δ.
1027.25 +0,43%
ACAG
0,00%
13.42
CENER
-2,51%
3.69
CNLCAP
+0,65%
7.7
DIMAND
-4,44%
12.9
TITC
+0,14%
14.64
ΑΑΑΚ
0,00%
10
ΑΑΑΠ
0,00%
6.2
ΑΒΑΞ
-1,28%
0.926
ΑΒΕ
+1,13%
0.536
ΑΔΜΗΕ
-1,61%
1.954
ΑΕΓΕΚ
0,00%
0.035
ΑΚΡΙΤ
+17,00%
0.585
ΑΛΜΥ
+9,36%
2.395
ΑΛΦΑ
+2,94%
1.28
ΑΝΔΡΟ
+2,33%
6.6
ΑΝΕΚ
+1,00%
0.202
ΑΝΕΠ
0,00%
0.072
ΑΝΕΠΟ
0,00%
0.264
ΑΡΑΙΓ
+0,15%
6.51
ΑΣΚΟ
-0,47%
2.14
ΑΣΤΑΚ
+2,41%
7.64
ΑΤΕΚ
0,00%
0.33
ΑΤΡΑΣΤ
+0,84%
4.78
ΑΤΤ
+1,00%
0.1414
ΑΤΤΙΚΑ
-1,67%
2.36
ΒΑΡΓ
0,00%
0.11
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.18
ΒΙΟ
-2,68%
4.545
ΒΙΟΚΑ
+1,21%
1.67
ΒΙΟΣΚ
-2,99%
0.65
ΒΙΟΤ
+7,20%
0.268
ΒΙΣ
-9,52%
0.228
ΒΟΣΥΣ
-1,82%
2.16
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.24
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,80%
12.36
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.2
ΔΕΗ
+1,37%
7.4
ΔΙΟΝ
0,00%
0.11
ΔΟΜΙΚ
-1,49%
0.796
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,60%
0.333
ΕΒΡΟΦ
+1,03%
0.782
ΕΕΕ
+1,08%
22.48
ΕΚΤΕΡ
-3,75%
1.54
ΕΛΒΕ
+3,73%
5
ΕΛΒΙΟ
0,00%
2.6
ΕΛΓΕΚ
0,00%
0.41
ΕΛΙΝ
+3,16%
1.96
ΕΛΛ
0,00%
17.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,43%
2.07
ΕΛΠΕ
-0,78%
7.68
ΕΛΣΤΡ
+0,40%
2.51
ΕΛΤΟΝ
+0,89%
2.27
ΕΛΧΑ
-0,35%
1.726
ΕΝΤΕΡ
-1,20%
4.1
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.135
ΕΠΣΙΛ
+2,08%
6.86
ΕΣΥΜΒ
-0,97%
0.612
ΕΤΕ
+2,00%
4.433
ΕΥΑΠΣ
-1,67%
3.53
ΕΥΔΑΠ
+1,14%
7.08
ΕΥΡΩΒ
+3,67%
1.2855
ΕΧΑΕ
+3,68%
3.945
ΙΑΤΡ
-1,21%
1.635
ΙΚΤΙΝ
+0,87%
0.579
ΙΛΥΔΑ
+0,84%
1.2
ΙΝΚΑΤ
-3,21%
1.51
ΙΝΚΑΤΔ
0,00%
0.368
ΙΝΛΙΦ
+1,60%
3.82
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.635
ΙΝΤΕΚ
-0,54%
3.66
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
6.4
ΙΝΤΕΤ
-0,93%
1.06
ΙΝΤΚΑ
-0,22%
1.806
ΚΑΜΠ
-0,40%
2.49
ΚΑΡΕΛ
0,00%
304
ΚΕΚΡ
-0,16%
1.248
ΚΕΠΕΝ
-1,82%
2.16
ΚΛΜ
+6,99%
0.796
ΚΟΡΔΕ
-0,60%
0.499
ΚΟΥΑΛ
-1,41%
0.49
ΚΟΥΕΣ
-1,14%
5.2
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.216
ΚΡΙ
0,00%
6.18
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.69
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.09
ΛΑΒΙ
-0,68%
0.439
ΛΑΜΔΑ
+0,48%
6.3
ΛΑΜΨΑ
+2,91%
21.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.94
ΛΕΒΚ
+1,77%
0.23
ΛΕΒΠ
0,00%
0.266
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.15
ΛΟΓΟΣ
+0,96%
1.055
ΛΟΥΛΗ
+0,81%
2.48
ΛΥΚ
+5,31%
2.58
ΜΑΘΙΟ
+1,45%
0.7
ΜΕΒΑ
+3,01%
2.74
ΜΕΝΤΙ
+3,66%
3.68
ΜΕΡΚΟ
0,00%
47.2
ΜΙΓ
+8,35%
0.0558
ΜΙΝ
-3,69%
0.47
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,09%
22.38
ΜΟΝΤΑ
-0,85%
0.702
ΜΟΤΟ
+0,88%
2.3
ΜΟΥΖΚ
+2,60%
0.71
ΜΠΕΛΑ
-1,09%
16.3
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
2.25
ΜΠΟΚΑ
0,00%
0.026
ΜΠΟΠΑ
0,00%
0.057
ΜΠΡΙΚ
-0,26%
1.945
ΜΠΤΚ
0,00%
0.69
ΜΥΤΙΛ
+0,42%
23.8
ΝΑΚΑΣ
-4,35%
2.2
ΝΑΥΠ
0,00%
1.12
ΞΥΛΚ
+2,58%
0.239
ΞΥΛΠ
+1,67%
0.244
ΟΛΘ
-1,26%
23.6
ΟΛΠ
-0,23%
17.26
ΟΛΥΜΠ
-0,48%
2.08
ΟΠΑΠ
+0,29%
13.82
ΟΤΕ
-0,41%
14.41
ΟΤΟΕΛ
-0,19%
10.28
ΠΑΙΡ
+2,33%
0.968
ΠΑΠ
-0,40%
2.47
ΠΕΙΡ
-0,95%
1.871
ΠΕΤΡΟ
-0,33%
6.1
ΠΛΑΘ
-0,23%
4.37
ΠΛΑΙΣ
0,00%
4.58
ΠΛΑΚΡ
+2,58%
15.9
ΠΡΔ
-1,83%
0.535
ΠΡΕΜΙΑ
+0,45%
1.125
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.95
ΠΡΟΦ
-0,16%
3.095
ΡΕΒΟΙΛ
-0,78%
1.28
ΣΑΡ
-2,60%
7.5
ΣΑΡΑΝ
+8,41%
1.16
ΣΑΤΟΚ
+6,12%
0.026
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.301
ΣΙΔΜΑ
-0,40%
2.52
ΣΠΕΙΣ
+1,56%
6.5
ΣΠΙ
-1,95%
0.604
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-0,25%
19.95
ΤΖΚΑ
+1,61%
1.89
ΤΡΑΣΤΟΡ
+3,96%
1.05
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.236
ΦΙΕΡ
0,00%
0.433
ΦΛΕΞΟ
-1,20%
8.2
ΦΡΙΓΟ
-7,41%
0.1
ΦΡΛΚ
-1,38%
3.58
ΦΦΓΚΡΠ
0,00%
4.8
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.53
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!

Υπ. Ανάπτυξης: Οι βασικοί στόχοι για το 2021

Η αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου με στόχο την προσέλκυση περισσότερων ιδιωτικών επενδύσεων, η έναρξη της νέας προγραμματικής περιόδου ΕΣΠΑ 2021-2017, η απορρόφηση περίπου 3,6 δισ. ευρώ από το προηγούμενο ΕΣΠΑ και η βελτίωση της θέσης της χώρας στους δείκτες καινοτομίας της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ, είναι μερικοί από τους στόχους του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων (ΥΠΑΝΕ) μέσα στο 2021.

Σύμφωνα με το Ετήσιο Σχέδιο Δράσης για το 2021 που κατατέθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου, βασική προτεραιότητα για την ηγεσία του ΥΠΑΝΕ φέτος είναι η αναμόρφωση του καθεστώτος προσέλκυσης των ιδιωτικών επενδύσεων. Ιδιαίτερη μάλιστα έμφαση δίνεται στις Συμπράξεις Δημοσίου & Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), οι οποίες μετασχηματίζονται σε κρίσιμο εργαλείο ανάπτυξης ενόψει του Σχεδίου Ανάκαμψης της χώρας που θα αρχίσει να υλοποιείται μέσα στη χρονιά. Στο πλαίσιο αυτό το υπουργείο Ανάπτυξης δεν αποκλείεται να φέρει τρία νέα σχέδια νόμου μέσα στη χρονιά που θα αναθεωρήσουν τα προηγούμενα καθεστώτα ιδιωτικών επενδύσεων, επενδύσεων στρατηγικού χαρακτήρα και επενδύσεων μέσω ΣΔΙΤ. Επίσης αναμένεται φέτος νέο θεσμικό πλαίσιο αδειοδότησης που θα απλοποιεί το υφιστάμενο.

Ταυτόχρονα έμφαση δίδεται στους τομείς της Έρευνας & Ανάπτυξης, της σύνδεσης της παραγωγής με την ερευνητική διαδικασία, η βελτίωση της θέσης της χώρας στην καινοτομία και η ενίσχυση του οικοσυστήματος των νεοφυών επιχειρήσεων. Ειδικότερα οι 10 στόχοι του ΥΠΑΝΕ για εφέτος είναι:

  1. Έρευνα & Ανάπτυξη (Ε&Α): Στόχος είναι μέσα στο 2021 η ένταση της δαπάνης Ε&Α να ανέλθει στο 1,34% του ΑΕΠ, από 1,27% που ήταν το 2019 και 1,21% που ήταν το 2018 (μ.ο. στην Ε.Ε. είναι 2,06%). Για να συμβεί αυτό, η χώρα θα επιδιώξει πολλαπλές δράσεις μέσα στη χρονιά, μεταξύ των οποίων:
  • την αύξηση της συμμετοχής της στα διευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα (IPCEI) με έμφαση στους τομείς της Μικροηλεκτρονικής, των Τεχνολογίες Υδρογόνου, τεχνολογιών υπολογιστικού νέφους (Cloud), των πρώτων υλών και της «έξυπνης» υγείας
  • την έκδοση της ΚΥΑ σχετικά με την προσαύξηση σε 100% της έκπτωσης δαπανών επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας
  • ο συμψηφισμός στη φαρμακοβιομηχανία του clawback με δαπάνες Ε&Α,
  • η αναμόρφωση της δομής και λειτουργίας του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας & Καινοτομίας (ΕΛΙΔΕΚ),
  • η αξιολόγηση των εποπτευομένων από την ΓΓΕȀ Ερευνητικών Κέντρων και Ινστιτούτων κ.ά.
  1. Στήριξη καινοτομίας και νεοφυών επιχειρήσεων: Βασικό εργαλείο εδώ είναι η δημιουργία του μητρώου νεοφυών επιχειρήσεων. Στόχος είναι η ολοκλήρωση του Μητρώου μέσα στο 2021. Σύμφωνα με πρόγραμμα δράσης του ΥΠΑΝΕ η δημιουργία του ηλεκτρονικού μητρώου των νεοφυών επιχειρήσεων θα δώσει τη δυνατότητα σχεδιασμού στοχευμένων και κοστολογημένων ενισχύσεων. Επιπλέον, θα αυξήσει την ορατότητα του οικοσυστήματος στο ελληνικό και διεθνές «επιχειρείν». Με τον τρόπο αυτό θα βελτιωθούν και οι επιδόσεις της χώρας στους δείκτες καινοτομίας όπως «European Innovation Scoreboard» και «Global Innovation Index».
  1. Βελτίωση επιχειρηματικού περιβάλλοντος: Με στόχο την παγιοποίηση της αρχής «πρώτα αδειοδοτώ και μετά ελέγχω» η κυβέρνηση θα πραγματοποιήσει μια σειρά παρεμβάσεων κυρίως σε θεσμικό επίπεδο με στόχο την αναμόρφωση του αδειοδοτικού καθεστώτος. Παράλληλα σκοπεύει να αυξήσει τους ελέγχους του παραεμπορίου με στόχο να ενισχύσει την υγιή επιχειρηματικότητα.

–          Αναφορικά με την αναμόρφωση των αδειοδοτικού πλαισίου αναμένεται μέχρι το γ’ τρίμηνο του έτους η κατάθεση του συνολικού πλαισίου και απλουστεύει τις διαδικασίες αδειοδότησης οικονομικών δραστηριοτήτων (ν. 4442/2016) μεγάλων κατηγοριών οικονομικών δραστηριοτήτων, όπως καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, κτηνοτροφία, μεταφορές, εκπαίδευση. Το νέο πλαίσιο θα επεκτείνει τους κανόνες αδειοδότησης και σε άλλες δραστηριότητες (π.χ. τουρισμός, υγεία). Παράλληλα προβλέπονται μια σειρά έργων που στόχο θα έχουν να υποβοηθήσουν τη σχετική διαδικασία. Μεταξύ αυτών προβλέπεται η διασύνδεση του ΓΕΜΗ με άλλα μητρώα του δημοσίου (π.χ. ληξιαρχείο, αστυνομικό μητρώο, μητρώο σημάτων κ.ά.), την ολοκλήρωση του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων (ΟΠΣ-ΑΔΕ) κ.ά.

–          Αναφορικά με τους ελέγχους, στόχος για το 2021 είναι η ενίσχυση της νεοσύστατης Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) και αύξηση των ελέγχων του παραεμπορίου κατά 30% μέσα στο 2021 (σε σύγκριση με το 2019). Επίσης θα δημιουργηθούν τέσσερα νέα σημεία ελέγχου του παραεμπορίου σε Κομοτηνή, Νευροκόπι, Θεσσαλονίκη, Ηγουμενίτσα.

  1. Προσέλκυση επενδύσεων: Βασικός στόχος είναι η ενθάρρυνση των ιδιωτικών επενδύσεων. Η κυβέρνηση δίνει έμφαση στα έργα ΣΔΙΤ τα οποία σχεδιάζεται να καταστούν βασικό εργαλείο ανάπτυξης μέσα στη χρονιά, αλλά και τα επόμενα χρόνια υλοποίησης του Σχεδίου Ανάκαμψης (2021-2026). Προς την κατεύθυνση αυτή επιδιώκεται η αξιοποίηση της συνεργασίας με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD). Ειδικότερα στους επιμέρους στόχους περιλαμβάνεται η αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου των Ιδιωτικών Επενδύσεων, των Στρατηγικών Επενδύσεων και των ΣΔΙΤ. Παράλληλα θα υπάρξουν δράσεις ενημέρωσης για όλες τις προαναφερόμενες επενδύσεις, όπως επίσης και προτάσεις διευκόλυνσης των βιομηχανικών επενδύσεων.

–          Αναφορικά με τις Ιδιωτικές Επενδύσεις αναμένεται η έκδοση νέου νομοθετικού πλαισίου χωρίς ωστόσο να προσδιορίζεται ο χρόνος έκδοσης του. Παράλληλα αναμένεται η έκδοση νέων προκηρύξεων καθεστώτων ενισχύσεων του αναπτυξιακού νόμου (ν. 4399/2016), ενώ θα υπάρξει και η ολοκλήρωση του νέου Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων.

–          Σχετικά με τις Στρατηγικές Επενδύσεις αναμένεται τροποποίηση του του ν. 4608/2019 (Κεφ. Β’).

–          Για τα έργα ΣΔΙΤ αναμένεται η ολοκλήρωση διαδικασιών υπαγωγής έργων ή και υπηρεσιών στο ν. 3389/2005. Σημειώνεται ότι η χώρα πρόσφατα έλαβε διακρίσεις στον τομέα των ΣΔΙΤ, ενώ πλέον συνιστά κατά γενική ομολογία, ένας αξιόπιστος και διαφανής τρόπος υλοποίησης δημοσίων επενδύσεων με τη συνδρομή του ιδιωτικού τομέα.

  1. Εκτέλεση Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων: Στόχος είναι το 2021 η Εκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων να γίνει σε ποσοστό 100%.
  1. Έναρξη της νέας Προγραμματικής Περιόδου του ΕΣΠΑ 2021 – 2027: Στόχος του υπουργείο, μέχρι το τέλος του έτους να έχουν εγκριθεί όλα τα Τομεακά και Περιφερειακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2021-2027 και να ξεκινήσει η νέα προγραμματική περίοδος. Μέχρι στιγμής έχουν τεθεί οι βασικοί στόχοι (καινοτομία & «έξυπνος» οικονομικός μετασχηματισμός, προώθηση της καθαρής και δίκαιης ενεργειακής μετάβαση, ενίσχυση της κινητικότητας κ.λπ.) και πλέον φέτος θα πρέπει να επέλθει η ποσοτικοποίηση των στόχων των Τομεακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, προκειμένου να είναι εφικτή η συσχέτισή τους με δείκτες του European Semester που θα προκύψουν εντός του 2021 με την ολοκλήρωση της σύνταξης των ΕΠ.
  1. Απορρόφηση ΕΣΠΑ 2014-2020: Στόχος μέχρι το τέλος του έτους είναι η απορρόφηση κονδυλίων ύψους 3,6 δισ. ευρώ. Όπως αναφέρει το σχέδιο δράσης του 2021, αυτός είναι ο στόχος για το ύψος των αιτημάτων ενδιάμεσων πληρωμών με βάση την υλοποίηση των τομεακών Ε.Π. τα οποία θα υποβληθούν στην ΕΕ εντός του έτους 2021 και θα εισρεύσουν ως δημόσια έσοδα στα κρατικά ταμεία. Αν αυτό επιτευχθεί, τότε στο τέλος του 2021 η απορρόφηση του ΕΣΠΑ 2014-2020 θα φτάσει το 65 % της συνολικής ενωσιακής συνδρομής. Μένει έτσι για τα υπόλοιπα δύο έτη (2022-2023), μέσω του κανόνα v+3 να δαπανηθεί το υπόλοιπο 35%.
  1. Νέα Εθνική Στρατηγική για τις Δημόσιες Συμβάσεις (2021-2025): Mέσα στο β’ τρίμηνο του έτους αναμένεται η κατάθεση του σχεδίου Νέας Εθνικής Στρατηγικής για τις Δημόσιες Συμβάσεις, για την περίοδο 2021 – 2025 που εκπονείται από Επιτροπή εκπροσώπων όλων των συναρμόδιων Υπουργείων, και θα πρέπει να ολοκληρωθεί και να παρουσιαστεί προς έγκριση από την Κυβέρνηση εντός του α’ τριμήνου του 2021. Στις πιο σημαντικές δράσεις της στόχευσης αυτής συγκαταλέγονται:
  • η ενδυνάμωση των κεντρικών προμηθειών αγαθών και υπηρεσιών που διενεργούνται από την Εθνική Κεντρική Αρχή Αγορών
  • η βελτίωση, απλοποίηση και εκσυγχρονισμός του ρυθμιστικού πλαισίου που αφορά στη λειτουργία των δημοσίων συμβάσεων,
  • η εκπόνηση Νέας Εθνικής Στρατηγικής για τις Δημόσιες Συμβάσεις για την περίοδο 2021 – 2025
  • η δημιουργία προϋποθέσεων για την αύξηση της συμμετοχής των επιχειρήσεων, και ιδιαίτερα των ΜΜΕ, στις δημόσιες συμβάσεις/ παρακολούθηση και βελτίωση των διαδικασιών δημοσίων συμβάσεων.-
  1. Σύνδεση Έρευνας-Τεχνολογίας-Καινοτομίας με την αγορά: Η σύνδεση Έρευνας – Τεχνολογίας – Kαινοτομίας είναι ένα διαρκές ζητούμενο. Σύμφωνα με το σχέδιο δράσης του υπουργείου, η Ελλάδα κατέλαβε την 20η θέση ανάμεσα στα 28 κράτη μέλη της Ε.Ε. στην κατάταξη καινοτομίας «European Innovation Scoreboard (EIS)» για τα έτη 2019 και 2020. Στόχος είναι στο γ’ τρίμηνο του 2021 που θα ανακοινωθεί η νέα κατάταξη καινοτομίας, η χώρα να βρεθεί στην 18η θέση. Επίσης η Ελλάδα κατέλαβε την 43η θέση σε σύνολο 131 χωρών με βάση το δείκτη «Global Innovation Index 2020». Στόχος κι εδώ είναι μέχρι την ανακοίνωση της νέας έκθεσης, να υπάρξει βελτίωση της θέσης της χώρας κατά δύο θέσεις, δηλαδή να λάβει την 41η θέση.
  1. Προστασία του Καταναλωτή: Στόχος εδώ είναι τα πέντε εμπλεκόμενα ηλεκτρονικά μέσα διαχείρισης των καταγγελιών καταναλωτών είναι να συγχωνευθούν σε ένα ενιαίο και ολοκληρωμένο σύστημα.
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!