Γ.Δ.
1448.7 +0,06%
ACAG
+1,54%
6.6
CENER
+1,75%
7.57
CNLCAP
+2,96%
6.95
DIMAND
-0,10%
9.68
OPTIMA
+3,70%
10.66
TITC
-0,53%
28.2
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,40%
1.484
ΑΒΕ
+0,61%
0.494
ΑΔΜΗΕ
-0,89%
2.23
ΑΚΡΙΤ
+1,10%
0.92
ΑΛΜΥ
0,00%
2.8
ΑΛΦΑ
-2,40%
1.627
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.8
ΑΡΑΙΓ
-0,24%
12.3
ΑΣΚΟ
-0,38%
2.65
ΑΣΤΑΚ
-1,08%
7.32
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+6,37%
8.02
ΑΤΤ
-0,44%
11.25
ΑΤΤΙΚΑ
+1,27%
2.39
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,69%
5.73
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.65
ΒΙΟΣΚ
+0,41%
1.225
ΒΙΟΤ
0,00%
0.274
ΒΙΣ
0,00%
0.182
ΒΟΣΥΣ
-4,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
-3,89%
1.605
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,96%
16.44
ΔΑΑ
+0,12%
8.458
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,53%
11.36
ΔΟΜΙΚ
+1,45%
4.545
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,29%
0.349
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.69
ΕΕΕ
0,00%
29.5
ΕΚΤΕΡ
+3,31%
4.365
ΕΛΒΕ
0,00%
4.88
ΕΛΙΝ
0,00%
2.41
ΕΛΛ
-1,39%
14.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,97%
2.595
ΕΛΠΕ
-0,36%
8.28
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.48
ΕΛΤΟΝ
+0,43%
1.868
ΕΛΧΑ
-1,02%
1.95
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.86
ΕΠΙΛΚ
+9,79%
0.157
ΕΠΣΙΛ
+5,10%
10.1
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.245
ΕΤΕ
+1,92%
7.656
ΕΥΑΠΣ
-0,61%
3.25
ΕΥΔΑΠ
-0,86%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+1,64%
2.017
ΕΧΑΕ
-1,91%
5.13
ΙΑΤΡ
-0,61%
1.64
ΙΚΤΙΝ
-1,76%
0.447
ΙΛΥΔΑ
-3,03%
1.6
ΙΝΚΑΤ
-0,60%
5
ΙΝΛΙΦ
-0,83%
4.78
ΙΝΛΟΤ
-2,56%
1.14
ΙΝΤΕΚ
-2,66%
6.23
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,91%
4.38
ΙΝΤΕΤ
+3,24%
1.275
ΙΝΤΚΑ
-0,70%
3.525
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
-0,63%
1.585
ΚΕΠΕΝ
+9,89%
2
ΚΛΜ
-1,88%
1.565
ΚΟΡΔΕ
-2,59%
0.526
ΚΟΥΑΛ
-3,23%
1.38
ΚΟΥΕΣ
-1,93%
5.59
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,91%
11.1
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+2,14%
1.43
ΛΑΒΙ
-1,05%
0.846
ΛΑΜΔΑ
-1,56%
6.92
ΛΑΜΨΑ
+1,85%
33
ΛΑΝΑΚ
+3,64%
1.14
ΛΕΒΚ
0,00%
0.352
ΛΕΒΠ
0,00%
0.368
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
+2,55%
2.82
ΜΑΘΙΟ
-0,47%
1.06
ΜΕΒΑ
+2,33%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+1,03%
2.95
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
+1,02%
3.95
ΜΙΝ
+2,36%
0.65
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,79%
27.28
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.02
ΜΟΤΟ
-0,99%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.74
ΜΠΕΛΑ
+1,14%
28.38
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.96
ΜΠΤΚ
0,00%
0.45
ΜΥΤΙΛ
-1,29%
38.3
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+0,49%
1.035
ΞΥΛΚ
-1,00%
0.297
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
-2,40%
0.326
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
0,00%
22.4
ΟΛΠ
+0,61%
24.9
ΟΛΥΜΠ
-1,03%
2.87
ΟΠΑΠ
-0,42%
16.58
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.878
ΟΤΕ
-0,97%
14.28
ΟΤΟΕΛ
-0,16%
12.86
ΠΑΙΡ
-1,64%
1.2
ΠΑΠ
-0,38%
2.61
ΠΕΙΡ
0,00%
4
ΠΕΤΡΟ
-0,69%
8.6
ΠΛΑΘ
-0,74%
4.04
ΠΛΑΚΡ
+0,65%
15.6
ΠΡΔ
0,00%
0.3
ΠΡΕΜΙΑ
+0,34%
1.164
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-1,69%
4.37
ΡΕΒΟΙΛ
+0,31%
1.63
ΣΑΡ
+1,02%
11.88
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-0,53%
0.378
ΣΙΔΜΑ
-1,94%
2.02
ΣΠΕΙΣ
+0,80%
7.6
ΣΠΙ
-3,90%
0.74
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-1,04%
18.11
ΤΖΚΑ
-4,48%
1.6
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,92%
1.73
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+1,39%
0.366
ΦΛΕΞΟ
-3,03%
8
ΦΡΙΓΟ
+1,27%
0.318
ΦΡΛΚ
+0,12%
4.175
ΧΑΙΔΕ
+2,29%
0.67

Ανάσα για το εμπόριο από τη μείωση των μεταφορικών

«Ανάσα» από το μεταφορικό κόστος και δη το κόστος μεταφοράς κοντέινερ αναμένεται να λάβει το εισαγωγικό-εξαγωγικό εμπόριο τις επόμενες εβδομάδες, αλλά και μήνες, καθώς οι τιμές έχουν υποχωρήσει αισθητά κατά την διάρκεια του προηγούμενου διαστήματος. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τον δείκτη Freightos Baltic Index, το κόστος μεταφοράς ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στην Ευρώπη, έχει μειωθεί κατά 42% από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα, σε 9.000 δολάρια. Τον δε περασμένο Σεπτέμβριο, το κόστος ανερχόταν στο ύψος των 20.000 δολαρίων. Αντίστοιχα, το κόστος για την μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Κίνα προς την δυτική ακτή των ΗΠΑ δεν ξεπερνά τα 5.400 δολάρια, έχοντας μειωθεί κατά 60% από τον Ιανουάριο.

Οι λόγοι της μείωσης

Η χαμηλότερη ζήτηση και η μεγαλύτερη προσφορά πλοίων είναι οι δύο βασικότεροι λόγοι που έχουν περιορίσει τους ναύλους, μετά από την περσινή «έκρηξη». Πρόκειται για μια πολύ θετική εξέλιξη, καθώς το υψηλό κόστος των μεταφορικών ήταν από τους βασικούς συντελεστές (μαζί με το κόστος των καυσίμων) για την δημιουργία πληθωριστικών πιέσεων στο σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας, πιέζοντας αντίστοιχα το εμπόριο και την οικονομική ανάπτυξη, ήδη πριν το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία. Ταυτόχρονα, η μείωση των ναύλων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αναμένεται να εξομαλύνει τις τιμές κι εν όψει της φετινής εορταστικής περιόδου, εκτός κι αν υπάρξει κάποιο σημαντικό νέο απρόοπτο γεγονός, που θα διαταράξει εκ νέου την εφοδιαστική αλυσίδα. Ωστόσο, ακόμα κι έτσι, οι μεγάλες αλυσίδες έχουν πλέον συγκεντρώσει υψηλά αποθέματα προϊόντων, προκειμένου να αντιπαρέλθουν τυχόν επανάληψη της περσινής «φρενίτιδας», όταν είχαν φτάσει στο σημείο να ναυλώνουν τα δικά τους πλοία για την μεταφορά των παραγγελιών τους.

Το ακόμα πιο θετικό στοιχείο είναι ότι οι ναύλοι προβλέπεται ότι θα συνεχίσουν την πτωτική τους πορεία και το 2023 και πιθανώς και το 2024, όταν θα βρεθούν στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων ετών. Ειδικότερα, μια πρόσφατη ανάλυση της HSBC Global Research προβλέπει ότι οι ναύλοι θα μειωθούν κατά επιπλέον 58% το 2023 και 37% το 2024 κατά μέσο όρο. Ο βασικός λόγος θα είναι η κατακόρυφη αύξηση της προσφοράς πλοίων, που θα πιέσει την αγορά, ιδίως σε συνδυασμό με την υποχώρηση της ζήτησης, λόγω του μειωμένου ρυθμού ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας. Σύμφωνα με σχετικές εκτιμήσεις της εταιρείας παροχής ναυτιλιακών υπηρεσιών Braemar Shipping Services, τόσο το 2023, όσο και το 2024, η καθαρή αύξηση του μεγέθους του παγκοσμίου στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα αγγίξει το 9%.

Τα κέρδη των ναυτιλιακών

Σε κάθε περίπτωση βέβαια, οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν αποκομίσει τεράστια κέρδη την προηγούμενη διετία, που είναι ικανά να τις βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν τον επερχόμενο καθοδικό κύκλο της αγοράς. Μόνο κατά την διάρκεια του τελευταίου τριμήνου, η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου, η δανέζικη AP Moeller Maersk ανακοίνωσε κύκλο εργασιών ύψους 21,7 δις ευρώ και καθαρά κέρδη ύψους 8,6 δις ευρώ, ποσά που συνήθως αφορούν στις ετήσιες επιδόσεις της και όχι για περίοδο μόλις τριών μηνών.

Το βασικότερο στοιχείο που επηρεάζει την ζήτηση αφορά ασφαλώς στην πορεία της κατανάλωσης, καθώς τα νοικοκυριά διεθνώς πιέζονται οικονομικά από την ενεργειακή κρίση και τον υψηλό πληθωρισμό, δίνοντας προτεραιότητα σε άλλες δαπάνες. «Πρέπει να προσέξουμε ιδιαίτερα την επίδραση του πληθωρισμού στην συμπεριφορά των καταναλωτών και την ζήτηση» ανέφερε πρόσφατα η διοίκηση της China Cosco Shipping Corp., η οποία είναι η τέταρτη μεγαλύτερη εταιρεία πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Προσέθεσε δε ότι «τα παραπάνω δεδομένα, σε συνδυασμό με την αύξηση των παραδόσεων νέων πλοίων, θα αλλάξουν την κατάσταση και στο μέτωπο της προσφοράς». Πάντως, οι ναύλοι δεν πρόκειται να επιστρέψουν στα προ πανδημίας επίπεδα των μόλις 1.500 δολαρίων/κοντέινερ, κυρίως ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους των καυσίμων.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!