Γ.Δ.
1275.09 +0,14%
ACAG
+0,81%
6.25
CENER
+0,57%
7
CNLCAP
-2,63%
7.4
DIMAND
+0,45%
11.1
OPTIMA
0,00%
7.7
TITC
-0,61%
19.7
ΑΑΑΚ
0,00%
7.45
ΑΒΑΞ
-2,16%
1.54
ΑΒΕ
0,00%
0.52
ΑΔΜΗΕ
-1,54%
2.245
ΑΚΡΙΤ
-13,07%
1.33
ΑΛΜΥ
0,00%
2.8
ΑΛΦΑ
-1,53%
1.485
ΑΝΔΡΟ
+0,62%
6.5
ΑΝΕΚ
0,00%
0.274
ΑΝΕΠ
0,00%
0.072
ΑΝΕΠΟ
0,00%
0.3
ΑΡΑΙΓ
+0,86%
11.78
ΑΣΚΟ
-0,84%
2.36
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.36
ΑΤΕΚ
0,00%
0.33
ΑΤΡΑΣΤ
-0,78%
6.4
ΑΤΤ
-0,38%
10.6
ΑΤΤΙΚΑ
-9,92%
2.36
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,56%
5.35
ΒΙΟΚΑ
+1,76%
2.89
ΒΙΟΣΚ
-3,27%
1.185
ΒΙΟΤ
+8,93%
0.244
ΒΙΣ
-8,97%
0.264
ΒΟΣΥΣ
-1,65%
2.38
ΓΕΒΚΑ
-4,82%
1.875
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,76%
13.14
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.26
ΔΕΗ
-0,46%
10.8
ΔΟΜΙΚ
-1,39%
3.54
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+2,00%
0.357
ΕΒΡΟΦ
-1,75%
1.12
ΕΕΕ
+1,30%
26.58
ΕΚΤΕΡ
+0,25%
4.02
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΒΙΟ
0,00%
2.6
ΕΛΓΕΚ
0,00%
0.56
ΕΛΙΝ
-1,69%
2.32
ΕΛΛ
0,00%
14.65
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+4,52%
2.31
ΕΛΠΕ
-5,58%
7.27
ΕΛΣΤΡ
+0,33%
3.03
ΕΛΤΟΝ
+1,84%
2.21
ΕΛΧΑ
-0,11%
1.88
ΕΝΤΕΡ
+0,30%
6.58
ΕΠΙΛΚ
+9,73%
0.124
ΕΠΣΙΛ
-0,11%
9.51
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.07
ΕΤΕ
-0,73%
5.956
ΕΥΑΠΣ
+0,61%
3.28
ΕΥΔΑΠ
-0,32%
6.2
ΕΥΡΩΒ
+0,22%
1.6085
ΕΧΑΕ
+0,19%
5.35
ΙΑΤΡ
+1,08%
1.87
ΙΚΤΙΝ
-0,63%
0.476
ΙΛΥΔΑ
-0,69%
1.43
ΙΝΚΑΤ
+0,53%
3.82
ΙΝΛΙΦ
-1,53%
4.5
ΙΝΛΟΤ
+2,33%
1.054
ΙΝΤΕΚ
0,00%
6.1
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
6.35
ΙΝΤΕΤ
+3,28%
1.415
ΙΝΤΚΑ
-0,33%
3.05
ΚΑΜΠ
+2,54%
2.42
ΚΑΡΕΛ
+2,58%
318
ΚΕΚΡ
+0,83%
1.82
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.2
ΚΛΜ
+0,68%
1.485
ΚΟΡΔΕ
-7,46%
0.62
ΚΟΥΑΛ
+2,71%
0.606
ΚΟΥΕΣ
-1,74%
5.64
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,21%
9.42
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.81
ΚΥΡΙΟ
-1,88%
1.045
ΛΑΒΙ
-2,37%
0.742
ΛΑΜΔΑ
-1,45%
6.8
ΛΑΜΨΑ
0,00%
29
ΛΑΝΑΚ
+2,88%
1.07
ΛΕΒΚ
0,00%
0.28
ΛΕΒΠ
0,00%
0.42
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.17
ΛΟΥΛΗ
-0,34%
2.96
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.14
ΜΕΒΑ
0,00%
3.92
ΜΕΝΤΙ
+1,44%
3.53
ΜΕΡΚΟ
-0,43%
46.4
ΜΙΓ
+1,17%
5.18
ΜΙΝ
+1,22%
0.498
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,73%
24.86
ΜΟΝΤΑ
-1,56%
1.89
ΜΟΤΟ
+1,29%
3.14
ΜΟΥΖΚ
+9,85%
0.725
ΜΠΕΛΑ
+2,00%
25.5
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.06
ΜΠΡΙΚ
-0,52%
1.905
ΜΠΤΚ
0,00%
0.53
ΜΥΤΙΛ
-0,28%
36
ΝΑΚΑΣ
+1,17%
3.46
ΝΑΥΠ
+3,92%
1.06
ΞΥΛΚ
+2,00%
0.408
ΞΥΛΠ
+5,88%
0.36
ΟΛΘ
-0,43%
23.1
ΟΛΠ
-3,17%
22.9
ΟΛΥΜΠ
-2,21%
2.65
ΟΠΑΠ
+1,99%
14.86
ΟΤΕ
+0,23%
13.3
ΟΤΟΕΛ
+0,63%
12.68
ΠΑΙΡ
+1,64%
1.24
ΠΑΠ
+0,45%
2.25
ΠΕΙΡ
+0,32%
3.126
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.74
ΠΛΑΘ
0,00%
4.2
ΠΛΑΚΡ
0,00%
16
ΠΡΔ
-6,67%
0.364
ΠΡΕΜΙΑ
-0,83%
1.188
ΠΡΟΝΤΕΑ
+2,04%
7.5
ΠΡΟΦ
+0,46%
4.37
ΡΕΒΟΙΛ
-2,10%
1.865
ΣΑΡ
+2,87%
7.89
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.1
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.0295
ΣΕΝΤΡ
+1,83%
0.39
ΣΙΔΜΑ
0,00%
2.39
ΣΠΕΙΣ
+2,78%
7.4
ΣΠΙ
-0,32%
0.626
ΣΠΥΡ
0,00%
0.198
ΤΕΝΕΡΓ
-0,51%
15.52
ΤΖΚΑ
0,00%
1.94
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.07
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,51%
1.8004
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.197
ΦΙΕΡ
+3,29%
0.408
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+5,71%
0.074
ΦΡΛΚ
-0,24%
4.09
ΦΦΓΚΡΠ
0,00%
4.8
ΧΑΙΔΕ
+8,53%
0.7

Ανάσα για το εμπόριο από τη μείωση των μεταφορικών

«Ανάσα» από το μεταφορικό κόστος και δη το κόστος μεταφοράς κοντέινερ αναμένεται να λάβει το εισαγωγικό-εξαγωγικό εμπόριο τις επόμενες εβδομάδες, αλλά και μήνες, καθώς οι τιμές έχουν υποχωρήσει αισθητά κατά την διάρκεια του προηγούμενου διαστήματος. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τον δείκτη Freightos Baltic Index, το κόστος μεταφοράς ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στην Ευρώπη, έχει μειωθεί κατά 42% από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα, σε 9.000 δολάρια. Τον δε περασμένο Σεπτέμβριο, το κόστος ανερχόταν στο ύψος των 20.000 δολαρίων. Αντίστοιχα, το κόστος για την μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Κίνα προς την δυτική ακτή των ΗΠΑ δεν ξεπερνά τα 5.400 δολάρια, έχοντας μειωθεί κατά 60% από τον Ιανουάριο.

Οι λόγοι της μείωσης

Η χαμηλότερη ζήτηση και η μεγαλύτερη προσφορά πλοίων είναι οι δύο βασικότεροι λόγοι που έχουν περιορίσει τους ναύλους, μετά από την περσινή «έκρηξη». Πρόκειται για μια πολύ θετική εξέλιξη, καθώς το υψηλό κόστος των μεταφορικών ήταν από τους βασικούς συντελεστές (μαζί με το κόστος των καυσίμων) για την δημιουργία πληθωριστικών πιέσεων στο σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας, πιέζοντας αντίστοιχα το εμπόριο και την οικονομική ανάπτυξη, ήδη πριν το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία. Ταυτόχρονα, η μείωση των ναύλων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αναμένεται να εξομαλύνει τις τιμές κι εν όψει της φετινής εορταστικής περιόδου, εκτός κι αν υπάρξει κάποιο σημαντικό νέο απρόοπτο γεγονός, που θα διαταράξει εκ νέου την εφοδιαστική αλυσίδα. Ωστόσο, ακόμα κι έτσι, οι μεγάλες αλυσίδες έχουν πλέον συγκεντρώσει υψηλά αποθέματα προϊόντων, προκειμένου να αντιπαρέλθουν τυχόν επανάληψη της περσινής «φρενίτιδας», όταν είχαν φτάσει στο σημείο να ναυλώνουν τα δικά τους πλοία για την μεταφορά των παραγγελιών τους.

Το ακόμα πιο θετικό στοιχείο είναι ότι οι ναύλοι προβλέπεται ότι θα συνεχίσουν την πτωτική τους πορεία και το 2023 και πιθανώς και το 2024, όταν θα βρεθούν στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων ετών. Ειδικότερα, μια πρόσφατη ανάλυση της HSBC Global Research προβλέπει ότι οι ναύλοι θα μειωθούν κατά επιπλέον 58% το 2023 και 37% το 2024 κατά μέσο όρο. Ο βασικός λόγος θα είναι η κατακόρυφη αύξηση της προσφοράς πλοίων, που θα πιέσει την αγορά, ιδίως σε συνδυασμό με την υποχώρηση της ζήτησης, λόγω του μειωμένου ρυθμού ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας. Σύμφωνα με σχετικές εκτιμήσεις της εταιρείας παροχής ναυτιλιακών υπηρεσιών Braemar Shipping Services, τόσο το 2023, όσο και το 2024, η καθαρή αύξηση του μεγέθους του παγκοσμίου στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα αγγίξει το 9%.

Τα κέρδη των ναυτιλιακών

Σε κάθε περίπτωση βέβαια, οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν αποκομίσει τεράστια κέρδη την προηγούμενη διετία, που είναι ικανά να τις βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν τον επερχόμενο καθοδικό κύκλο της αγοράς. Μόνο κατά την διάρκεια του τελευταίου τριμήνου, η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου, η δανέζικη AP Moeller Maersk ανακοίνωσε κύκλο εργασιών ύψους 21,7 δις ευρώ και καθαρά κέρδη ύψους 8,6 δις ευρώ, ποσά που συνήθως αφορούν στις ετήσιες επιδόσεις της και όχι για περίοδο μόλις τριών μηνών.

Το βασικότερο στοιχείο που επηρεάζει την ζήτηση αφορά ασφαλώς στην πορεία της κατανάλωσης, καθώς τα νοικοκυριά διεθνώς πιέζονται οικονομικά από την ενεργειακή κρίση και τον υψηλό πληθωρισμό, δίνοντας προτεραιότητα σε άλλες δαπάνες. «Πρέπει να προσέξουμε ιδιαίτερα την επίδραση του πληθωρισμού στην συμπεριφορά των καταναλωτών και την ζήτηση» ανέφερε πρόσφατα η διοίκηση της China Cosco Shipping Corp., η οποία είναι η τέταρτη μεγαλύτερη εταιρεία πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Προσέθεσε δε ότι «τα παραπάνω δεδομένα, σε συνδυασμό με την αύξηση των παραδόσεων νέων πλοίων, θα αλλάξουν την κατάσταση και στο μέτωπο της προσφοράς». Πάντως, οι ναύλοι δεν πρόκειται να επιστρέψουν στα προ πανδημίας επίπεδα των μόλις 1.500 δολαρίων/κοντέινερ, κυρίως ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους των καυσίμων.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!