Γ.Δ.
1392.62 +0,84%
ACAG
-0,16%
6.36
CENER
+5,19%
7.3
CNLCAP
-0,74%
6.7
DIMAND
-0,72%
9.64
OPTIMA
-0,30%
9.97
TITC
+0,38%
26.5
ΑΑΑΚ
+0,73%
6.9
ΑΒΑΞ
+3,74%
1.442
ΑΒΕ
-1,65%
0.477
ΑΔΜΗΕ
+1,37%
2.22
ΑΚΡΙΤ
-4,97%
0.86
ΑΛΜΥ
+1,17%
2.6
ΑΛΦΑ
+1,16%
1.568
ΑΝΔΡΟ
-1,17%
6.74
ΑΡΑΙΓ
+0,09%
11.78
ΑΣΚΟ
-1,53%
2.58
ΑΣΤΑΚ
+3,02%
7.5
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,54%
7.48
ΑΤΤ
+0,92%
11
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.28
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+4,88%
5.59
ΒΙΟΚΑ
+5,79%
2.74
ΒΙΟΣΚ
+1,30%
1.17
ΒΙΟΤ
0,00%
0.274
ΒΙΣ
0,00%
0.178
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
+6,03%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,12%
16.24
ΔΑΑ
-0,49%
8.18
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
+1,28%
11.05
ΔΟΜΙΚ
+0,98%
4.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.34
ΕΒΡΟΦ
+5,16%
1.63
ΕΕΕ
+0,42%
28.42
ΕΚΤΕΡ
+3,99%
4.17
ΕΛΒΕ
0,00%
4.88
ΕΛΙΝ
+1,71%
2.38
ΕΛΛ
+0,35%
14.45
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,60%
2.535
ΕΛΠΕ
+0,12%
8.2
ΕΛΣΤΡ
+0,84%
2.41
ΕΛΤΟΝ
+0,22%
1.864
ΕΛΧΑ
+3,83%
1.9
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
-1,37%
9.38
ΕΣΥΜΒ
+1,66%
1.225
ΕΤΕ
+0,28%
7.094
ΕΥΑΠΣ
-0,63%
3.18
ΕΥΔΑΠ
+1,97%
5.69
ΕΥΡΩΒ
+0,19%
1.834
ΕΧΑΕ
+1,21%
5.02
ΙΑΤΡ
+6,65%
1.685
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.44
ΙΛΥΔΑ
+5,30%
1.59
ΙΝΚΑΤ
+2,42%
5.08
ΙΝΛΙΦ
+1,07%
4.74
ΙΝΛΟΤ
+0,74%
1.088
ΙΝΤΕΚ
+1,48%
6.19
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.4
ΙΝΤΕΤ
+0,42%
1.205
ΙΝΤΚΑ
+3,68%
3.38
ΚΑΜΠ
+9,76%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
348
ΚΕΚΡ
+0,63%
1.59
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.92
ΚΛΜ
-0,33%
1.53
ΚΟΡΔΕ
+1,93%
0.528
ΚΟΥΑΛ
+7,30%
1.352
ΚΟΥΕΣ
+1,73%
5.3
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-2,18%
11.2
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+2,15%
1.425
ΛΑΒΙ
+0,86%
0.817
ΛΑΜΔΑ
+4,39%
6.9
ΛΑΜΨΑ
+1,89%
32.4
ΛΑΝΑΚ
+3,09%
1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.35
ΛΕΒΠ
0,00%
0.368
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+1,46%
1.39
ΛΟΥΛΗ
+0,75%
2.69
ΜΑΘΙΟ
-1,83%
1.07
ΜΕΒΑ
+0,79%
3.84
ΜΕΝΤΙ
-3,06%
2.85
ΜΕΡΚΟ
0,00%
47
ΜΙΓ
+1,03%
3.91
ΜΙΝ
-4,20%
0.57
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,23%
25.8
ΜΟΝΤΑ
-1,61%
3.05
ΜΟΤΟ
+2,60%
2.96
ΜΟΥΖΚ
-0,67%
0.745
ΜΠΕΛΑ
+2,87%
27.26
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
+1,56%
1.95
ΜΠΤΚ
0,00%
0.5
ΜΥΤΙΛ
+1,15%
37.04
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+0,42%
0.964
ΞΥΛΚ
+3,86%
0.296
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+3,14%
0.328
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+1,32%
23
ΟΛΠ
+2,30%
24.5
ΟΛΥΜΠ
-0,75%
2.63
ΟΠΑΠ
+1,73%
16.43
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,15%
0.86
ΟΤΕ
-1,22%
13.81
ΟΤΟΕΛ
+0,74%
13.56
ΠΑΙΡ
-1,21%
1.225
ΠΑΠ
-0,38%
2.59
ΠΕΙΡ
+0,61%
3.78
ΠΕΤΡΟ
-1,19%
8.3
ΠΛΑΘ
+0,25%
3.94
ΠΛΑΚΡ
-2,60%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
+0,71%
1.138
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.35
ΠΡΟΦ
+8,17%
4.37
ΡΕΒΟΙΛ
+1,97%
1.55
ΣΑΡ
+1,05%
11.5
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
+2,77%
0.371
ΣΙΔΜΑ
+2,46%
2.08
ΣΠΕΙΣ
+1,63%
7.46
ΣΠΙ
+5,85%
0.76
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,84%
18
ΤΖΚΑ
-1,24%
1.59
ΤΡΑΣΤΟΡ
-0,89%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+3,10%
1.73
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
-6,23%
0.346
ΦΛΕΞΟ
+0,63%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.28
ΦΡΛΚ
+2,26%
4.08
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.655

Πώς θα προστατέψετε τα προσωπικά σας δεδομένα στο meta-universe

Από τη στιγμή που το Facebook μετονομάστηκε σε Meta, τα ψηφιακά meta-universes (metaverses) εμφανίστηκαν στο προσκήνιο, αποτελώντας παγκόσμιο θέμα συζήτησης. Τα τελευταία χρόνια, ο όρος metaverse έχει καταστεί εξαιρετικά δημοφιλής, καθώς αναφορές του υπάρχουν στο Fortnite, τη Microsoft, το Roblox, το Minecraft, τη Balenciaga, τη Nike, αλλά και στο πλαίσιο των τεχνολογιών AR και VR.

Η εισαγωγή του όρου metaverse πραγματοποιείται για πρώτη φορά από τον συγγραφέα επιστημονικής φαντασίας Neil Stevenson το 1992 στο έργο του Snow Crash. Για τον Stevenson το metaverse αποτελεί μετεξέλιξη του διαδικτύου: ένας ψηφιακός κόσμος που καταφέρνει να συνδυάσει τον φυσικό κόσμο με την επαυξημένη και ψηφιακή πραγματικότητα.

Οι χρήστες διαθέτουν τη δυνατότητα να συνδεθούν στο metaverse ως avatars και να πραγματοποιήσουν οποιαδήποτε δραστηριότητα του φυσικού κόσμου: από αναζήτηση πληροφορίας, και επικοινωνίας μέχρι αγορές και εργασία. Ωστόσο, την ίδια στιγμή απομακρύνονται από την πραγματικότητα και ζουν εντός ενός ψηφιακού σύμπαντος. Ένα ανθρώπινο avatar στο metaverse μπορεί να είναι οτιδήποτε επιθυμεί και να κατέχει τα πάντα, ενώ ο θάνατος δεν κατέχει την ίδια σημασία με εκείνη του πραγματικού κόσμου.

Μερικά παραδείγματα ολοκληρωμένων ψηφιακών κόσμων στην pop κουλτούρα μπορούν να βρεθούν στην τριλογία Matrix ή στο Ready Player One, όπου το διαδικτυακό παιχνίδι για πολλούς παίκτες «OASIS» αποτελεί μια αναλογία του metaverse.

Εκτός από ξεχωριστά σύμπαντα, οι ψηφιακές εικόνες γίνονται ήδη σταδιακά μέρος της σύγχρονης πραγματικότητας. Στις ΗΠΑ ξεκίνησε το σόου Alter Ego, όπου οι διαγωνιζόμενοι τραγουδούν στα παρασκήνια, ενώ η τεχνολογία motion capture δημιουργεί ψηφιακά avatar που εμφανίζονται στη θέση τους.

Θεωρώντας δεδομένο πως το metaverse αποτελεί ένα από τα στοιχεία του μέλλοντος, οι χρήστες θα πρέπει, σύμφωνα με την kaspersky, να λάβουν υπόψη την ασφάλεια των ψηφιακών avatar και πιθανές απειλές που θα μπορούσαν να σχετίζονται με τα metaverses:

  1. Κλοπή ταυτότητας και πειρατεία λογαριασμού στα αντίστοιχα κοινωνικά δίκτυα και multiplayer παιχνίδια του metaverse. Αυτό μπορεί ενδεχομένως να οδηγήσει σε:
  • Απόσπαση προσωπικών πληροφοριών (για παράδειγμα, αλληλογραφία – ή meta-analogues), οι οποίες, για παράδειγμα, μπορούν να αξιοποιηθούν για πραγματοποίηση εκβιασμού.
  • Κλοπή εικονικού ή πραγματικού παραστατικού χρήματος ή κρυπτονομισμάτων από κάρτες και πορτοφόλια που συνδέονται με έναν λογαριασμό ή ακριβά εικονικά αντικείμενα, όπως δερμάτινα ή άλλα ρούχα.
  • Χρήση του avatar ενός χρήστη για απάτη (περιπτώσεις που ζητείται από φίλους και συγγενείς να δανειστούν χρήματα).
  1. Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι η κοινωνική μηχανική, παρόμοια με εκείνη που χρησιμοποιείται στις υπηρεσίες γνωριμιών. Όπως και στα dating apps, μιας και σίγουρα θα δημιουργηθούν εκδοχές τους στο πλαίσιο των metaverse, είναι πιθανόν οι άνθρωποι να μην είναι αυτοί που δηλώνουν ότι είναι ή να μην έχουν τις καλύτερες προθέσεις.

Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε:

  • Σχήματα catfishing.
  • Stalking και doxing. Η Kaspersky και το Endtab.org έχουν αναπτύξει ένα μάθημα σχετικά με το πώς να προστατεύσετε τον εαυτό σας από το doxing ή να αντιμετωπίσετε τις συνέπειές του.
  1. Ζητήματα απορρήτου – Τα Metaverses είναι σαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, απλώς σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας, γιατί αυτοί οι χρήστες πρέπει να είναι προσεκτικοί και να προστατεύουν τα προσωπικά τους στοιχεία (όπως δεδομένα διαβατηρίου ή αριθμό εισιτηρίου).
  2. Ζητήματα που συνδέονται με την τεχνολογία blockchain. Εάν, όπως στην Decentraland, η ταυτότητα του χρήστη είναι χτισμένη σε wallet, τότε αξίζει να την προστατέψετε.
  3. Εν δυνάμει ακόμη και τα παιδιά μπορούν επίσης να γίνουν ενεργοί χρήστες του metaverse. Ένα από τα εντυπωσιακά παραδείγματα είναι το παιχνίδι Roblox, το οποίο βρίσκεται στην κορυφή των πιο δημοφιλών παιχνιδιών μεταξύ των παιδιών για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ταυτόχρονα, είναι επίσης σημαντικό να προβλεφθεί και να διασφαλιστεί η ασφάλειά τους από εγκληματίες, δεδομένου ότι και στο VR δραστηριοποιούνται εγκληματίες του κυβερνοχώρου.
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!