Γ.Δ.
1502.79 +0,83%
ACAG
-0,98%
6.08
CENER
-2,18%
8.54
CNLCAP
-1,25%
7.9
DIMAND
0,00%
9.3
OPTIMA
-2,40%
11.4
TITC
+2,45%
31.35
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
0,00%
1.64
ΑΒΕ
0,00%
0.48
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.215
ΑΚΡΙΤ
-4,49%
0.85
ΑΛΜΥ
+1,25%
2.83
ΑΛΦΑ
+2,43%
1.7515
ΑΝΔΡΟ
+1,78%
6.86
ΑΡΑΙΓ
-2,98%
12.71
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.72
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.1
ΑΤΕΚ
0,00%
0.422
ΑΤΡΑΣΤ
-2,33%
8.4
ΑΤΤ
+0,92%
10.95
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.44
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,77%
6.31
ΒΙΟΚΑ
-1,50%
2.62
ΒΙΟΣΚ
-1,43%
1.38
ΒΙΟΤ
+7,75%
0.278
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.46
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.59
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,61%
16.5
ΔΑΑ
+0,02%
8.358
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+1,18%
11.98
ΔΟΜΙΚ
-0,88%
4.52
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,55%
0.368
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.69
ΕΕΕ
+1,30%
32.76
ΕΚΤΕΡ
-0,70%
4.23
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
0,00%
2.46
ΕΛΛ
-1,75%
14.05
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,57%
2.63
ΕΛΠΕ
+2,53%
8.715
ΕΛΣΤΡ
-0,41%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,64%
1.888
ΕΛΧΑ
+0,96%
2.1
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.152
ΕΠΣΙΛ
+0,33%
12.04
ΕΣΥΜΒ
+0,36%
1.38
ΕΤΕ
+0,73%
8.52
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.23
ΕΥΔΑΠ
0,00%
6.03
ΕΥΡΩΒ
+1,57%
2.141
ΕΧΑΕ
+1,16%
5.25
ΙΑΤΡ
+0,59%
1.695
ΙΚΤΙΝ
-3,46%
0.405
ΙΛΥΔΑ
-1,15%
1.715
ΙΝΚΑΤ
-0,19%
5.25
ΙΝΛΙΦ
+0,40%
4.98
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.186
ΙΝΤΕΚ
+0,99%
6.11
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,46%
4.36
ΙΝΤΕΤ
-3,13%
1.24
ΙΝΤΚΑ
+0,94%
3.775
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
-0,33%
1.5
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+1,52%
1.675
ΚΟΡΔΕ
+0,37%
0.544
ΚΟΥΑΛ
-1,43%
1.242
ΚΟΥΕΣ
+0,18%
5.72
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,45%
11.05
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
+1,09%
1.395
ΛΑΒΙ
-1,64%
0.962
ΛΑΜΔΑ
+1,93%
6.85
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
-0,93%
1.06
ΛΕΒΚ
-7,78%
0.332
ΛΕΒΠ
0,00%
0.316
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-3,45%
1.4
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.7
ΜΑΘΙΟ
-0,84%
0.95
ΜΕΒΑ
-1,53%
3.86
ΜΕΝΤΙ
-0,67%
2.97
ΜΕΡΚΟ
0,00%
48
ΜΙΓ
+0,25%
4
ΜΙΝ
+0,89%
0.565
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,51%
27.84
ΜΟΝΤΑ
+4,78%
3.29
ΜΟΤΟ
-0,33%
3.05
ΜΟΥΖΚ
-1,39%
0.71
ΜΠΕΛΑ
+1,84%
27.64
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
+0,76%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.45
ΜΥΤΙΛ
+0,72%
39
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
-0,61%
0.97
ΞΥΛΚ
-3,13%
0.279
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+10,42%
0.53
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
0,00%
21.6
ΟΛΠ
-0,40%
25.1
ΟΛΥΜΠ
-0,36%
2.78
ΟΠΑΠ
+0,33%
15.35
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,11%
0.936
ΟΤΕ
+0,64%
14.24
ΟΤΟΕΛ
-0,48%
12.56
ΠΑΙΡ
+0,88%
1.15
ΠΑΠ
0,00%
2.52
ΠΕΙΡ
-0,05%
3.85
ΠΕΤΡΟ
-0,43%
9.28
ΠΛΑΘ
0,00%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
16
ΠΡΔ
0,00%
0.294
ΠΡΕΜΙΑ
+0,50%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-2,80%
5.2
ΡΕΒΟΙΛ
-0,89%
1.665
ΣΑΡ
+1,96%
11.42
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
-10,00%
0.0315
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.38
ΣΙΔΜΑ
-1,56%
1.895
ΣΠΕΙΣ
0,00%
7.72
ΣΠΙ
0,00%
0.72
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,17%
18.19
ΤΖΚΑ
-1,83%
1.61
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+1,25%
1.78
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+0,61%
8.25
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.268
ΦΡΛΚ
-0,48%
4.12
ΧΑΙΔΕ
-2,31%
0.635

Ερυθρά Θάλασσα: Στα ύψη τα κόστη για τις ελληνικές επιχειρήσεις

Έντονος προβληματισμός επικρατεί στον επιχειρηματικό κόσμο στην Ελλάδα για την ένταση στην Ερυθρά Θάλασσα καθώς από τότε που ξέσπασαν οι εχθροπραξίες, μέρα με τη μέρα, οι ναύλοι εκτοξεύονται προσθέτοντας κόστη.

Οι τιμές ανέβηκαν κι άλλο στα container, μετά τον διπλασιασμό τους τις πρώτες εβδομάδες της κρίσης. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), Συμεών Διαμαντίδη, έχουν ανατιμηθεί πάνω από 3 φορές τα κόμιστρα στα εμπορικά πλοία, λόγω της κλιμάκωσης της έντασης στα στενά της Ερυθράς Θάλασσας. Οι τιμές εκτοξεύθηκαν λόγω της διαταραχής, από 1.600 ευρώ πέρυσι αλλά και μέχρι πριν λίγους μήνες, σε 6.500 ευρώ σήμερα.

Ο κ. Διαμαντίδης σημειώνει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις απορροφούν αυτό το κόστος προς το παρόν. Μάλιστα, για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις το κόστος είναι διπλό, καθώς -όπως εξηγεί- παραλαμβάνουν τις πρώτες ύλες με αυξημένο κόστος και με μεγάλη χρονοκαθυστέρηση αλλά και όταν εξάγουν τα προϊόντα που παράγουν επιβαρύνονται και πάλι με επιπλέον κόστη και υψηλό κίνδυνο για καθυστερήσεις.

Ως αποτέλεσμα των προκλήσεων με τις οποίες είναι αντιμέτωπες, οι βιομηχανίες αναγκάζονται να παραγγέλνουν διπλάσιες ποσότητες πρώτων υλών για να μειώσουν τον κίνδυνο ελλείψεων στις ανάγκες των παραγωγικών γραμμών των εργοστασίων. «Δεν μπορούμε να βασιστούμε στη συνήθη παραγγελία διότι δεν μπορούμε να υπολογίσουμε τον ακριβή χρόνο παράδοσης των εμπορευμάτων αυτών», σημειώνει ο κ. Διαμαντίδης.

Είναι πρόβλημα το γεγονός ότι τα εμπορεύματα από την Ασία δεν φτάνουν στο λιμάνι του Πειραιά, όπως έφταναν από την Ερυθρά Θάλασσα. Αφού κάνουν το γύρο της Αφρικής, τα εμπορικά πλοία πλέον ξεφορτώνουν πρώτα σε άλλα μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια, όπως π.χ. του Ρότερνταμ και μετά τα εμπορεύματα μεταφορτώνονται με προορισμό την Ελλάδα. Πριν την κρίση τα πράγματα ήταν τελείως διαφορετικά, καθώς η διαδρομή μέσω Σουέζ διευκόλυνε τα πλοία να ξεφορτώσουν πρώτα στον Πειραιά και μετά σε λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης.

Ο επιχειρηματικός κόσμος στην Ελλάδα ανησυχεί με τις εξελίξεις, καθώς αντί αποκλιμάκωσης της γεωπολιτικής διαταραχής στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής γίνονται εχθρικές κινήσεις και από άλλες χώρες όπως το Πακιστάν και το Ιράν πυροδοτώντας φόβους για ασύμμετρους κινδύνους. Στο πλαίσιο αυτό μάλιστα, πέρα από τις ενημερωτικές επικοινωνίες με κυβερνητικά στελέχη, επιχειρηματικοί φορείς επιδιώκουν πιο άμεση συνεργασία με την κυβέρνηση, όπως ο ΣΕΒΕ που έχει ζητήσει συνάντηση με τον υπουργό Εξωτερικών, Γιώργο Γεραπετρίτη, προκειμένου να εκθέσει τα προβλήματα των μελών του και να σχεδιάσει την άμυνά τους στους αναδυόμενους κινδύνους.

Ας σημειωθεί ότι τα ευπαθή και νωπά ελληνικά προϊόντα και όλες σχεδόν οι πρώτες ύλες -και ειδικά οι πιο φθηνές- επιβαρύνονται σήμερα από τα αυξημένα μεταφορικά κόστη. Επιπλέον, αν πριν την κρίση κάποια προϊόντα ήθελαν ένα μήνα για να φτάσουν στους προορισμούς τους στο εξωτερικό τώρα θέλουν δύο, όπως αναφέρουν στελέχη της βιομηχανίας. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι υπάρχει αφενός κίνδυνος ανατιμήσεων στα τελικά προϊόντα που θα φτάσουν στα ράφια των λιανεμπόρων και αφετέρου κίνδυνος ακόμη και να χάσουμε αγορές, δεδομένου ότι οι καταναλωτές κάποιων χωρών στις τρέχουσες δυσμενείς συνθήκες θα προτιμήσουν να αγοράσουν προϊόντα ευαίσθητα, όπως π.χ. τρόφιμα, από πιο κοντινές χώρες.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!