Κουμπαράς για νέα έργα μέσω ιδιωτικοποιήσεων

Κερδίζει έδαφος η πρόταση για αξιοποίηση τμήματος των εσόδων από τις νέες συμβάσεις παραχώρησης του ΤΑΙΠΕΔ για χρηματοδότηση νέων έργων

Η Αττική Οδός ©Eurokinissi

Μια πρόταση του Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ) προς την κυβέρνηση για τη χρηματοδότηση νέων έργων βλέπουν με καλό μάτι στο Μέγαρο Μαξίμου.

Η πρόταση, που είχε διατυπωθεί δημοσίως προ μηνών από τον πρόεδρο του ΣΤΕΑΤ και επικεφαλής της ΑΚΤΩΡ Γιώργο Συριανό, προβλέπει τη δημιουργία ενός «κουμπαρά» στον οποίο θα συγκεντρώνεται ποσοστό των «υπερεσόδων» που έχει το ΤΑΙΠΕΔ από νέες συμβάσεις παραχώρησης υποδομών, όπως η Εγνατία Οδός και η Αττική Οδός.

Μόνο από τις δύο συγκεκριμένες συμβάσεις, χωρίς να υπολογίζονται μελλοντικές παραχωρήσεις, το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να συγκεντρώσει περισσότερα από 3,5 δισ. ευρώ. Τμήμα αυτών των εσόδων μπορούν να χρηματοδοτήσουν νέα έργα υποδομών στην Αττική (όπως η σήραγγα Ηλιούπολης που θα συνδέει τον Καρέα με την Λεωφόρο Βουλιαγμένης) και στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Μπορούν επίσης να συμβάλλουν στη χρηματοδότηση των λεγόμενων «πληρωμών διαθεσιμότητας» που θα πληρώνει το δημόσιο στους αναδόχους έργων με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Πλήθος έργων υποδομής προωθούνται αυτή την περίοδο με το συγκεκριμένο μοντέλο, χωρίς να έχουν εξασφαλιστεί τα κονδύλια για την καταβολή των πληρωμών διαθεσιμότητας.

Το επιχείρημα των ισχυρών κατασκευαστών και των άλλων υποστηρικτών αυτής της πρότασης είναι πως το ΤΑΙΠΕΔ έχει «υπερέσοδα» λόγω της καλής πορείας της οικονομίας, που δεν είχαν υπολογιστεί όταν συμφωνήθηκε με τους δανειστές πως το σύνολο αυτών των εσόδων θα πήγαινε για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους. Συνεπώς, οι δανειστές πρέπει να είναι πιο ελαστικοί και να επιτρέψουν να διατεθεί για αναπτυξιακές επενδύσεις ένα τμήμα αυτών των εσόδων και να μην κατευθυνθεί στη «μαύρη τρύπα» του χρέους. Ούτως ή άλλως η συμφωνία της προηγούμενης κυβέρνησης με τους δανειστές ανέφερε πως ένα τμήμα από τα έσοδα αξιοποίησης της κρατικής περιουσίας, που θα συγκέντρωνε το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ) θα κατευθύνονταν για επενδύσεις.

Η αναζήτηση πρόσθετων πόρων είναι μονόδρομος για την κυβέρνηση, αφού στο Μέγαρο Μαξίμου (που δίνουν μάχη ώστε να μην αυξηθούν φέτος τα διόδια επειδή είναι προεκλογική χρονιά) επιδιώκουν να προχωρήσουν ως δημόσιο έργο τη σήραγγα Ηλιοπούλεως. Θα ήταν δύσκολο σε οποιαδήποτε κυβέρνηση να προχωρήσει ένα δεύτερο έργο με διόδια στο Λεκανοπέδιο όπου ήδη λειτουργεί η Αττική Οδός. Έτσι, η σύμβαση παραχώρησης και το μοντέλο της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) θεωρείται η τελευταία λύση για την υπόγεια οδική σύνδεση του Καρέα με την Λεωφόρο Βουλιαγμένης.

Το έργο ανακοινώνεται επί δεκαετίες χωρίς να προχωρούν ούτε οι μελέτες. Μάλιστα την τελευταία 25ετία προκηρύχθηκαν και δύο διαγωνισμοί για την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέχρι την παραλιακή (που ευτυχώς ακυρώθηκαν) χωρίς να υπάρχουν οι στοιχειώδεις μελέτες. Μέσα στις επόμενες ημέρες το υπουργείο Υποδομών και η Lamda Development προγραμματίζουν εκδήλωση για την ανακοίνωση της συμφωνίας με βάση την οποία η τελευταία θα χρηματοδοτήσει τις μελέτες τόσο για τη σήραγγα Ηλιουπόλεως, όσο και για τη μετατροπή της Βουλιαγμένης σε ελεύθερη λεωφόρο (χωρίς φανάρια), κατά τα πρότυπα της Αττικής Οδού.

Χωρίς τα συγκεκριμένα έργα αναμένεται κυκλοφοριακό χάος στην περιοχή του Ελληνικού με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του επενδυτικού σχεδίου της Lamda Development που προβλέπει πως θα κατασκευαστεί το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της χώρας, ξενοδοχειακά συγκροτήματα, κτίρια γραφείων, κ.α.

ΟΛΘ
1.19%
33.90
ΑΣΤΑΚ
0.00%
7.30
ΞΥΛΠ
-5.64%
0.37
ΜΠΕΛΑ
0.00%
28.00
ΟΛΥΜΠ
0.45%
2.21
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4.07%
5.90
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.00
ΚΟΥΕΣ
2.48%
6.60
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.61%
1.63
ΜΥΤΙΛ
-1.30%
41.10
ΑΤΡΑΣΤ
-0.92%
8.58
ΚΡΙ
1.73%
16.46
ΡΕΒΟΙΛ
0.31%
1.63
ΠΛΑΘ
0.26%
3.84
ΑΤΤ
-2.11%
0.74
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
CNLCAP
0.00%
0.00
ΒΙΟΚΑ
1.88%
1.63
ΔΟΜΙΚ
-0.52%
1.91
ΑΚΡΙΤ
2.29%
0.98
AEM
-0.10%
4.08
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.26%
0.77
ΣΠΙ
1.52%
0.53
CENER
-2.22%
8.80
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΑΒΑΞ
0.30%
1.99
ΜΠΤΚ
-5.56%
0.51
ΕΛΤΟΝ
1.54%
1.65
ΕΚΤΕΡ
-0.30%
1.99
OPTIMA
-1.00%
15.78
ΜΑΘΙΟ
0.00%
0.00
EVRR
2.30%
0.18
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΑΛΦΑ
-0.74%
2.27
ΙΛΥΔΑ
-1.29%
2.30
ΕΤΕ
0.19%
9.47
ΠΑΙΡ
-3.75%
0.77
ΚΕΠΕΝ
0.00%
1.72
ΤΡΑΣΤΟΡ
-0.83%
1.20
ΙΝΛΟΤ
0.00%
1.04
ΓΕΒΚΑ
2.07%
1.48
ΕΛΧΑ
-1.30%
1.97
ΕΛΠΕ
-2.00%
7.59
ΕΛΣΤΡ
-2.84%
2.05
ΠΕΤΡΟ
-0.69%
8.60
ΛΑΝΑΚ
0.00%
0.92
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΕΥΔΑΠ
-0.18%
5.70
ΜΕΒΑ
-0.43%
4.62
ΦΑΙΣ
-2.21%
3.54
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΚΕΚΡ
2.62%
1.18
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
3.28%
18.90
ΑΤΕΚ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
0.00%
2.18
ΝΑΥΠ
1.17%
0.69
ΣΑΡ
-0.71%
13.90
ΕΒΡΟΦ
1.07%
1.89
ΕΛΛ
-1.09%
13.65
ΔΡΟΜΕ
1.32%
0.31
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.90
ΦΡΙΓΟ
-0.68%
0.29
BOCHGR
-0.33%
5.98
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1.39%
1.28
ΟΠΑΠ
1.04%
19.40
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
-0.82%
1.21
ΒΙΟΣΚ
-1.31%
1.51
ΙΚΤΙΝ
0.77%
0.33
ΜΠΡΙΚ
-0.78%
2.54
ΑΛΜΥ
0.78%
5.20
ΑΝΔΡΟ
-0.59%
6.72
ΑΒΕ
4.18%
0.45
ΣΕΝΤΡ
-0.32%
0.32
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
1.05%
5.79
ΙΝΛΙΦ
-0.60%
4.94
ΕΛΒΕ
0.00%
0.00
ΙΑΤΡ
-0.56%
1.77
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΙΝΤΕΚ
0.00%
6.29
ΙΝΤΕΤ
-0.40%
1.24
ΑΤΤΙΚΑ
0.00%
2.11
ΞΥΛΚ
-1.64%
0.24
ΛΑΒΙ
0.25%
0.80
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
-0.51%
3.90
ΟΤΟΕΛ
-1.04%
11.38
ΣΙΔΜΑ
0.00%
1.40
ΑΣΚΟ
-0.29%
3.41
ΛΑΜΨΑ
0.00%
37.00
NOVAL
-0.84%
2.35
ΦΡΛΚ
2.21%
3.94
ΕΥΑΠΣ
0.00%
3.29
ΝΑΚΑΣ
-1.97%
2.98
ΕΧΑΕ
-1.47%
5.37
DIMAND
0.70%
8.60
ΠΛΑΚΡ
0.00%
0.00
ΤΖΚΑ
0.00%
1.24
ΔΑΑ
-0.16%
9.16
ΜΙΓ
5.32%
2.97
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΒΟΣΥΣ
-0.95%
2.08
ΠΡΔ
0.00%
0.22
ΔΕΗ
-0.30%
13.44
ΙΝΤΚΑ
0.00%
3.02
ΜΕΡΚΟ
0.00%
0.00
ΠΡΟΦ
-0.36%
5.57
ΚΥΡΙΟ
6.11%
0.94
ΛΟΥΛΗ
0.00%
3.52
TITC
-1.23%
40.15
ΕΣΥΜΒ
3.37%
1.17
ACAG
-0.17%
5.94
ΣΠΕΙΣ
-0.71%
5.62
ΑΡΑΙΓ
0.16%
12.70
ΚΑΡΕΛ
-0.63%
314.00
ΑΔΜΗΕ
-0.50%
2.99
ΜΕΝΤΙ
0.45%
2.24
ΟΤΕ
-0.30%
16.90
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΒΙΟ
-0.18%
5.46
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
0.00
ΕΥΡΩΒ
-1.43%
2.41
ΑΑΑΚ
-4.00%
4.80
ΜΟΥΖΚ
-0.44%
0.45
AKTR
-0.19%
5.28
ΜΟΤΟ
1.12%
2.70
ΕΕΕ
-1.27%
45.26
EVR
-0.66%
1.50
ΔΑΙΟΣ
0.00%
0.00
ΜΟΗ
-0.55%
21.68
ΜΙΝ
-3.14%
0.49
ΠΑΠ
0.78%
2.59
ΛΑΜΔΑ
-0.45%
6.60
ΟΛΠ
-0.24%
40.90
ΚΟΡΔΕ
2.06%
0.40
ΚΟΥΑΛ
-0.54%
1.10
ΠΕΙΡ
0.19%
5.16