Γ.Δ.
1452.24 +0,26%
ACAG
-5,17%
6.24
CENER
+0,76%
8
CNLCAP
+0,64%
7.9
DIMAND
+0,31%
9.6
OPTIMA
+1,50%
10.8
TITC
-1,51%
29.3
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,48%
1.462
ΑΒΕ
+1,26%
0.484
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-2,10%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,44%
1.5855
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.84
ΑΡΑΙΓ
+0,40%
12.65
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.69
ΑΣΤΑΚ
-3,23%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,25%
8.06
ΑΤΤ
+2,25%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,69%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-4,23%
2.49
ΒΙΟΣΚ
+0,38%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-3,94%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-0,30%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
16.58
ΔΑΑ
-0,12%
8.3
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,71%
11.16
ΔΟΜΙΚ
-2,19%
4.68
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,57%
0.347
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.68
ΕΕΕ
+1,45%
30.8
ΕΚΤΕΡ
+2,29%
4.475
ΕΛΒΕ
+6,28%
5.25
ΕΛΙΝ
-0,81%
2.45
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,76%
2.6
ΕΛΠΕ
-0,53%
8.385
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
+0,67%
1.8
ΕΛΧΑ
+0,83%
1.948
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.34
ΕΤΕ
+3,31%
7.81
ΕΥΑΠΣ
-0,93%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,50%
2.02
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.15
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.4295
ΙΛΥΔΑ
+1,73%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+0,37%
5.42
ΙΝΛΙΦ
-2,72%
5
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.148
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
+0,78%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+0,14%
3.655
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,22%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-3,27%
0.532
ΚΟΥΑΛ
-0,62%
1.278
ΚΟΥΕΣ
-0,86%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,93%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-4,86%
1.37
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.848
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.86
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,75%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
+4,57%
0.366
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-2,55%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-0,92%
1.08
ΜΕΒΑ
+0,25%
3.97
ΜΕΝΤΙ
-1,33%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+2,16%
47.2
ΜΙΓ
0,00%
3.99
ΜΙΝ
-5,47%
0.605
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.22
ΜΟΝΤΑ
+3,09%
3.34
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,03%
29.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.36
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,99%
1.02
ΞΥΛΚ
-3,57%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+0,58%
0.344
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-1,34%
22.1
ΟΛΠ
-0,20%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.88
ΟΠΑΠ
-0,70%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,45%
0.909
ΟΤΕ
-1,54%
14.06
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.78
ΠΑΙΡ
-0,85%
1.17
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
-0,61%
3.752
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+1,39%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,21%
4.7
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,50%
11.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-2,12%
0.37
ΣΙΔΜΑ
+0,26%
1.905
ΣΠΕΙΣ
-0,51%
7.76
ΣΠΙ
-5,33%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,49%
18.33
ΤΖΚΑ
-3,04%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,16%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-9,70%
0.298
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.175
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Νέα πλατφόρμα καταγγελιών ανάχωμα στις παραπλανητικές εκπτώσεις

Να ελέγξει το φαινόμενο των πλασματικών εκπτώσεων επιχειρεί η κυβέρνηση. Συγκεκριμένα το υπουργείο Ανάπτυξης ετοιμάζεται να φέρει υπουργική Απόφαση η οποία θα ορίζει το τί είναι εκπτωτική τιμή, πως αναγράφεται κ.λπ., με βασικό στόχο να περιορίσει τις πλασματικές εκπτώσεις, είτε αυτές αφορούν τις εκπτωτικές περιόδους, είτε την Black Friday ή τις περιόδους προσφορών των εμπόρων. Ωστόσο το υπουργείο Ανάπτυξης σημειώνει ότι η σχετική ρύθμιση ισχύει από εφέτος μετά την ψήφιση του νόμου 4933/2022.

Παράλληλα και στο πλαίσιο της καταπολέμησης της αισχροκέρδειας και της παραπλάνησης του καταναλωτικού κοινού η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή έφερε μια νέα πλατφόρμα υποβολής επώνυμων ή ανώνυμων καταγγελιών η οποία προσφέρει μεγαλύτερο φορμαλισμό στη διαδικασία αυτή, ενώ υποβοηθάει τον καταναλωτή ν’ απευθυνθεί άμεσα στην υπηρεσία που είναι υπεύθυνη για τον έλεγχο της καταγγελίας.

Αναφορικά με τις εκπτώσεις, αυτές θα εμφανίζονται στη καρτέλα όχι με βάση την λογική του πωλητή, αλλά με βάση την χαμηλότερη τιμή που είχε ένα προϊόν τις τελευταίες 30 ημέρες. Στην περίπτωση που ένα προϊόν έχει παρουσιαστεί σε περίοδο μικρότερη των 30 ημερών, τότε ως τιμή βάσης για τον υπολογισμό της έκπτωσης θα λαμβάνεται η χαμηλότερη τιμή πώλησης που είχε τις τελευταίες 10 ημέρες.

Με τον τρόπο αυτό το υπ. Ανάπτυξης και η ΓΓ Εμπορίου θέλουν να αποτρέψουν το φαινόμενο των πλασματικών εκπτώσεων, όπου λίγες ημέρες πριν την έναρξη των εκπτώσεων, ο πωλητής αυξάνει την τιμή για περιορισμένο χρονικό διάστημα, έτσι ώστε να παρουσιάσει ένα αυξημένο ποσοστό έκπτωσης στην βιτρίνα. «Από φέτος, λοιπόν, από αυτήν την εκπτωτική περίοδο, ως τιμή αναφοράς για να μπορεί κάποιο κατάστημα να διαφημίσει ότι κάνει έκπτωση 20%, 30%, 40%, 50%, 60%, 70% δεν λαμβάνεται η τιμή αναφοράς του προϊόντος μία μέρα πριν την έναρξη των εκπτώσεων, όπως γινόταν μέχρι σήμερα, αλλά η χαμηλότερη τιμή που είχε το προϊόν αυτό τις τελευταίες 30 μέρες. Έτσι, αποκλείουμε την πιθανότητα να μπορεί κάποιος να παραπλανήσει τον καταναλωτή με τεχνητή διόγκωση των τιμών», είπε χθες σε συνέντευξη τύπου ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης.

Η ρύθμιση αυτή είναι αποτέλεσμα της ψήφισης του νόμου 4933/2022 ο οποίος συνιστά κατά βάση μεταφορά ευρωπαϊκής οδηγίας – (ΕΕ) 2019/2161- στο εθνικό δίκαιο. Το πρόβλημα επομένως δεν είναι ελληνικό, είναι ευρωπαϊκό. Στη χώρα μας ωστόσο πρέπει να έχει μεγάλη ένταση και ειδικά κατά την περίοδο των ειδικών προσφορών κι εκπτώσεων (π.χ. Black Friday). Σημειώνεται ότι ο ν. 4933/2022 προβλέπει βαριά πρόστιμα, έως 4% του τζίρου της επιχείρησης στην περίπτωση επιβεβαίωσης μιας πλασματικής έκπτωσης.

Και το ερώτημα που τίθεται τώρα είναι, πως θα ελεγχθεί ο έμπορος, το σούπερ μάρκετ  κ.λπ.; Η απάντηση που δίνει το υπ. Ανάπτυξης είναι απλή: μέσω των πληροφοριακών συστημάτων και των ηλεκτρονικών πλατφορμών. Π.χ. τα σούπερ μάρκετ  ελέγχονται από την πλατφόρμα e-Katanalotis, όπου πλέον καταγράφονται οι τιμές σε καθημερινή βάση. Όπως ανέφερε ο αν. υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης, η πλατφόρμα  e-Katanalotis είναι ένα εργαλείο που σε πραγματικό χρόνο δίνει τη δυνατότητα να παρακολουθεί κάποιος τις τιμές σε καθημερινή βάση. Μάλιστα το εργαλείο αυτό έδωσε την ευκαιρία να περιορισθεί η αισχροκέρδεια καθώς πλέον όλοι γνωρίζουν ότι οι κρατικές αρχές γνωρίζουν τις τιμές των προϊόντων.

«Δεύτερο και πιο σημαντικό», υπογράμμισε  ο κ. Παπαθανάσης, «είναι το γεγονός ότι δεν υπήρχε ορισμός για το τι σημαίνει αισχροκέρδεια. Γι΄ αυτό και δεν επέβαλαν κανένα πρόστιμο την προηγούμενη περίοδο. Εμείς ήρθαμε και ορίσαμε τι σημαίνει ποσοστό κέρδους, για να μπορεί να επιβληθεί ένα πρόστιμο». Σύμφωνα με τα στελέχη του υπ. Ανάπτυξης μέχρι τώρα έχουν επιβληθεί πρόστιμα αρκετών εκατομμυρίων ευρώ τα οποία, όπως αναφέρθηκε, σε ποσοστό 90% έχουν εισπραχθεί. Αυτό σημαίνει ότι οι υπόλογοι αποδέχθηκαν την παράβαση και τις κυρώσεις που αυτή επιφέρει.

Από την άλλη πλευρά δεν είναι μόνον τα σούπερ μάρκετ. Είναι και τα εμπορικά καταστήματα τα οποία δεν συμμετέχουν στην πλατφόρμα e-Katanalotis. Ωστόσο κι εδώ δεν είναι δύσκολο να εντοπιστούν οι τυχόν λαθροχειρίες. «Ο έλεγχος της τιμής είναι πάρα πολύ εύκολος», λέει ο κ. Γεωργιάδης. «Από τα “Ζ” των τελευταίων 30 ημερών φαίνεται ακριβώς ποια είναι η τιμή του κάθε προϊόντος και άρα, μπορεί πολύ εύκολα ο μηχανισμός να ελέγξει και να καταβάλλει το πρόστιμο εάν και εφόσον διαπιστωθεί παράβαση».

Εν γένει τα εργαλεία πληροφορικής που έχουν αναπτυχθεί – και συνεχίζουν να αναπτύσσονται – στο υπ. Ανάπτυξης,  λύνουν τα χέρια των ελεγκτών στην αγορά. Από εκεί και πέρα υπάρχει και ο καταναλωτής ο οποίος αν πιστεύει ότι τον εμπαίζει κάποιος πωλητής, μπορεί να απευθυνθεί στα αρμόδια όργανα ελέγχου. Στην περίπτωση αυτή, όπως σημειώνει ο υπ. Ανάπτυξης, ο έλεγχος προτεραιοποιείται κι εκεί θα κατευθυνθούν πρωτίστως τα ελεγκτικά όργανα και η ΔΙΜΕΑ (Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς). «Έλεγχοι θα γίνονται ούτως ή άλλως, όπως κάνουμε σε όλη την αγορά… Εάν, όμως, γίνει μία καταγγελία στην πλατφόρμα, αυτή προτεραιοποιείται, εκεί θα πηγαίνει κατευθείαν η ΔΙΜΕΑ», λέει ο υπουργός Ανάπτυξης.

Προκειμένου να καταστεί καλύτερος ο έλεγχος της αγοράς, το υπ. Ανάπτυξης και η ΓΓ Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, παρουσίασε μια νέα, αναβαθμισμένη, πλατφόρμα υποβολής καταγγελιών (kateggelies.mindev.gov.gr). Η πλατφόρμα αυτή περιλαμβάνει επτά κατηγορίες παραβάσεων:

  1. καταναλωτικά αγαθά,
  2. υπηρεσίες,
  3. τραπεζικές υπηρεσίες,
  4. ασφαλιστικές & λοιπές χρηματοοικονομικές υπηρεσίες,
  5. ενημέρωσης οφειλετών,
  6. ρύθμιση χρεών και
  7. προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα,

για 62 μέχρι στιγμής είδη καταγγελιών, οι οποίες αφορούν διαφορετικούς  ελεγκτικούς μηχανισμούς π.χ. ΔΙΜΕΑ, ΡΑΕ, ΕΦΕΤ, η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, Τράπεζα της Ελλάδος, Περιφέρειες κ.ά. Τα είδη καταγγελιών αφορούν π.χ. ασφάλεια τροφίμων, κανόνες εμπορίας και διακίνησης, απομιμητικά προϊόντα, παραπλανητική πληροφόρηση, διαδικτυακή απάτη, αθέμιτη κερδοφορία κ.α.

Ειδικότερα, όπως ανέφερε ο ΓΓ Εμπορίου Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, ο καταναλωτής μπορεί να υποβάλλει επώνυμη καταγγελία μέσω ταυτοποίησης (TAXIS), επώνυμη χωρίς ταυτοποίηση και ανώνυμη καταγγελία. Ο ίδιος παραδέχθηκε ότι όλες οι προαναφερόμενες περιπτώσεις καταγγελιών, δεν είναι πάντοτε αρμοδιότητα του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, «ωστόσο με αυτό τον τρόπο για πρώτη φορά ο καταναλωτής κατευθύνεται εκεί που πρέπει να υποβάλλει την καταγγελία εφόσον δεν είναι υποχρεωτικό να την υποβάλλει στο δικό μας υπουργείο». Έτσι ο καταναλωτής με εύκολο τρόπο να καθοδηγείται στον αρμόδιο φορέα για την καταγγελία του.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!