Γ.Δ.
1406.91 -2,19%
ACAG
-2,20%
5.77
CENER
-1,55%
8.91
CNLCAP
-1,33%
7.4
DIMAND
+0,49%
8.25
NOVAL
-1,97%
2.733
OPTIMA
-2,32%
11.78
TITC
-3,10%
29.7
ΑΑΑΚ
0,00%
5.9
ΑΒΑΞ
-2,85%
1.434
ΑΒΕ
-2,44%
0.44
ΑΔΜΗΕ
-2,32%
2.105
ΑΚΡΙΤ
-16,67%
0.75
ΑΛΜΥ
-4,42%
2.7
ΑΛΦΑ
-4,79%
1.54
ΑΝΔΡΟ
-1,81%
6.5
ΑΡΑΙΓ
-2,08%
11.3
ΑΣΚΟ
+1,14%
2.67
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.8
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.44
ΑΤΤ
-3,10%
10.95
ΑΤΤΙΚΑ
-2,13%
2.3
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-3,23%
6
ΒΙΟΚΑ
-4,40%
2.39
ΒΙΟΣΚ
-1,86%
1.32
ΒΙΟΤ
0,00%
0.256
ΒΙΣ
-7,19%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-3,28%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-3,06%
1.425
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,36%
16.42
ΔΑΑ
-2,61%
7.9
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.62
ΔΕΗ
-3,37%
10.6
ΔΟΜΙΚ
-4,88%
3.9
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,44%
0.32
ΕΒΡΟΦ
-5,50%
1.46
ΕΕΕ
-0,75%
31.56
ΕΚΤΕΡ
-3,70%
4.17
ΕΛΒΕ
+4,00%
5.2
ΕΛΙΝ
-0,88%
2.25
ΕΛΛ
-1,80%
13.65
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,51%
2.33
ΕΛΠΕ
-2,78%
8.03
ΕΛΣΤΡ
-2,26%
2.16
ΕΛΤΟΝ
-4,15%
1.664
ΕΛΧΑ
-2,87%
1.83
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.87
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-1,49%
1.32
ΕΤΕ
-1,10%
7.89
ΕΥΑΠΣ
-0,64%
3.11
ΕΥΔΑΠ
-2,44%
5.6
ΕΥΡΩΒ
-4,70%
2.047
ΕΧΑΕ
-1,39%
4.98
ΙΑΤΡ
-6,42%
1.53
ΙΚΤΙΝ
-2,72%
0.3575
ΙΛΥΔΑ
-2,96%
1.64
ΙΝΚΑΤ
-1,79%
4.94
ΙΝΛΙΦ
-1,88%
4.7
ΙΝΛΟΤ
+0,54%
1.114
ΙΝΤΕΚ
-4,78%
5.58
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.66
ΙΝΤΕΤ
-1,68%
1.17
ΙΝΤΚΑ
-0,90%
3.29
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
-0,60%
332
ΚΕΚΡ
-3,42%
1.27
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,27%
1.56
ΚΟΡΔΕ
-3,78%
0.483
ΚΟΥΑΛ
-5,17%
1.138
ΚΟΥΕΣ
-2,24%
5.24
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-2,78%
10.5
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.79
ΚΥΡΙΟ
+1,72%
1.185
ΛΑΒΙ
-1,00%
0.89
ΛΑΜΔΑ
-1,52%
6.5
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36.8
ΛΑΝΑΚ
-0,52%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.276
ΛΕΒΠ
0,00%
0.292
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-1,46%
1.35
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.67
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.928
ΜΕΒΑ
-0,51%
3.88
ΜΕΝΤΙ
-1,08%
2.75
ΜΕΡΚΟ
0,00%
47
ΜΙΓ
+0,26%
3.785
ΜΙΝ
-3,61%
0.48
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-2,87%
24.4
ΜΟΝΤΑ
+2,65%
3.48
ΜΟΤΟ
-3,11%
2.8
ΜΟΥΖΚ
-2,17%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-2,59%
25.62
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.4
ΜΠΡΙΚ
-2,13%
1.835
ΜΠΤΚ
0,00%
0.64
ΜΥΤΙΛ
-2,01%
35.12
ΝΑΚΑΣ
-2,94%
2.64
ΝΑΥΠ
-2,49%
0.94
ΞΥΛΚ
-0,77%
0.258
ΞΥΛΠ
0,00%
0.494
ΟΛΘ
+1,43%
21.3
ΟΛΠ
-1,38%
25
ΟΛΥΜΠ
-2,76%
2.47
ΟΠΑΠ
-0,60%
14.83
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,08%
0.92
ΟΤΕ
-0,95%
13.55
ΟΤΟΕΛ
-1,21%
11.44
ΠΑΙΡ
+1,38%
1.1
ΠΑΠ
-1,61%
2.45
ΠΕΙΡ
-4,26%
3.6
ΠΕΤΡΟ
-3,34%
8.1
ΠΛΑΘ
-1,40%
3.86
ΠΛΑΚΡ
+2,00%
15.3
ΠΡΔ
0,00%
0.276
ΠΡΕΜΙΑ
-2,77%
1.124
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-3,26%
4.595
ΡΕΒΟΙΛ
-5,14%
1.57
ΣΑΡ
-1,61%
11
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
-3,43%
0.338
ΣΙΔΜΑ
-0,55%
1.82
ΣΠΕΙΣ
-2,68%
6.54
ΣΠΙ
-5,59%
0.642
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
-0,85%
18.6
ΤΖΚΑ
-1,05%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,78%
1.66
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-2,50%
7.8
ΦΡΙΓΟ
-3,70%
0.208
ΦΡΛΚ
-3,23%
3.9
ΧΑΙΔΕ
-9,85%
0.595

Fitch: Ισχυρή βελτίωση των δημόσιων οικονομικών της Ελλάδας

Σε έκθεσή του, ο οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης Fitch υπογραμμίζει πως το πρόγραμμα σταθερότητας αναδεικνύει την ισχυρή βελτίωση των δημόσιων οικονομικών της Ελλάδας. Παράλληλα, προδιαγράφει μία σημαντική περαιτέρω μείωσης του χρέους της.

Όπως τονίζει ο οίκος: «Οι προβλέψεις του προγράμματος, ακόμη και αν κάποιες από αυτές αποδειχθούν αισιόδοξες, ενισχύουν την άποψή μας ότι το ο λόγος χρέους προς το ΑΕΠ θα συνεχίσει να μειώνεται μεσοπρόθεσμα».

Το πρόγραμμα σταθερότητας, το οποίο υποβλήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Απρίλιο, προβλέπει την αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ φέτος με ρυθμό 2,3% που είναι χαμηλότερος από τον περσινό 5,9% αλλά ισχυρότερος από τον ρυθμό 0,8% που προβλέπει ο Fitch για την Ευρωζώνη το 2023.

Προβλέπει επίσης πρωτογενές πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ φέτος και έλλειμμα στο συνολικό ισοζύγιο του προϋπολογισμού, που περιλαμβάνει και τους τόκους για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους, στο 1,8% του ΑΕΠ έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 0,1% του ΑΕΠ και ελλείμματος 2,3% το 2022, αντίστοιχα.

Η σταθερή οικονομική ανάπτυξη, η οποία ενισχύεται από τις επενδύσεις και τις εξαγωγές, θα βοηθήσει στη διατήρηση των πρωτογενών πλεονασμάτων, τα οποία θα φθάσουν το 2,5% του ΑΕΠ το 2026, σύμφωνα με το πρόγραμμα.

Ο Fitch σημειώνει ότι η αναβάθμιση που προχώρησε στο αξιόχρεο της Ελλάδας τον Ιανουάριο, στη βαθμίδα ΒΒ+ με σταθερές προοπτικές, ένα σκαλοπάτι κάτω από την επενδυτική βαθμίδα, αντανακλούσε την προσδοκία του για καλύτερα αποτελέσματα και προβλέψεις όσον αφορά το έλλειμμα και το χρέος την περίοδο 2022-2024, χάρη στην ισχυρότερη αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ, την «υποεκτέλεση» του προϋπολογισμού και την ευνοϊκή διάρθρωση της εξυπηρέτησης του χρέους.

Υπογραμμίζει ότι τα δημοσιονομικά αποτελέσματα για το 2022 που καταγράφονται στο πρόγραμμα σταθερότητας ήταν ακόμη καλύτερα από τις εκτιμήσεις του Fitch, με το συνολικό και το πρωτογενές ισοζύγιο να ξεπερνούν τις προσδοκίες του που καταγράφηκαν στο Sovereign Data Comparator τον Μάρτιο κατά περισσότερο από μία ποσοστιαία μονάδα.

Παρά το καλύτερο σημείο εκκίνησης, οι προβλέψεις του προγράμματος σταθερότητας μπορεί να αποδειχθούν αισιόδοξες, σημειώνει ο οίκος, εν μέρει λόγω του ότι η πρόβλεψη για αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 2,3% προέρχεται κυρίως από την αναμενόμενη αύξηση των επενδύσεων και τη συμβολή της κατά 1,8 ποσοστιαίες μονάδες στην προβλεπόμενη για το 2023 ανάπτυξη.

Συγκεκριμένα, οι επενδύσεις ως ποσοστό του ΑΕΠ αναμένεται να αυξηθούν στο 15,3% φέτος από 13,7% πέρυσι, υποθέτοντας την αποτελεσματική υλοποίηση του ελληνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας.

Ωστόσο, αναφέρει ο Fitch, «o εκτενής πολιτικός κύκλος θα μπορούσε να καθυστερήσει τις πληρωμές από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας», επηρεάζοντας αρνητικά την ανάπτυξη.

Oι δημοσκοπήσεις, προσθέτει, δίνουν για τις εκλογές της 21ης Μαΐου σταθερό προβάδισμα στη Νέα Δημοκρατία έναντι του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά δείχνουν ότι κανένα κόμμα δεν θα έχει την απόλυτη πλειοψηφία, καθιστώντας πιθανές τις δεύτερες εκλογές.

Σημειώνει επίσης ότι οι πιο εποικοδομητικές σχέσεις μεταξύ των ελληνικών κυβερνήσεων και των διεθνών πιστωτών έχουν υποστυλωθεί από το σταθερότερο πολιτικό πλαίσιο, το οποίο συνέβαλε στην ανοδική δυναμική του ελληνικού αξιόχρεου. «Το βασικό σενάριό μας είναι ότι οι εθνικές πολιτικές θα παραμείνουν σε γενικές γραμμές σταθερές μετά τις εκλογές του 2023», αναφέρει ο Fitch, αλλά σημειώνει ότι οι εκλογές αναπόφευκτα σημαίνουν κάποιο βαθμό αβεβαιότητας για τη δημοσιονομική πολιτική.

Ο Fitch αναφέρει ότι οι προβλέψεις του προγράμματος σταθερότητας έχουν γίνει με την υπόθεση πως δεν θα υπάρξουν αλλαγές στην πολιτική και δεν περιλαμβάνουν τα δημοσιονομικά μέτρα που ανακοινώθηκαν από την κυβέρνηση πριν από τις εκλογές, της τάξης του 0,1% του ΑΕΠ για το 2024 και 0,3% για το 2025 και για το 2026.

Γενικότερα, η συνεχής μείωση των δαπανών μπορεί να αποδειχθεί πιο δύσκολη μετά την πλήρη απόσυρση των προσωρινών μέτρων στήριξης που ελήφθησαν στην πανδημία και αν η αύξηση των εσόδων επιβραδυνθεί σημαντικά, σημειώνει.

«Όπως σε άλλες χώρες, το δημοσιονομικό όφελος από τον υψηλό πληθωρισμό που ενισχύει τα έσοδα δεν θα έχει διάρκεια, κάτι που αναγνωρίζει το πρόγραμμα σταθερότητας καθώς προβλέπει μείωση των εσόδων από το 50,2% του ΑΕΠ το 2022 στο 47,1% το 2023», σημειώνει η έκθεση.

Ωστόσο, προσθέτει, το πρόγραμμα σταθερότητας υπογραμμίζει την ευρεία δέσμευση των Αρχών στη δημοσιονομική σύνεση.

Σημειώνει επίσης ότι τυχόν μικρότερα από το αναμενόμενο πρωτογενή πλεονάσματα δεν θα εκτροχίαζαν τη μείωση του χρέους.

Ο Fitch αναμένει ο λόγος του χρέους να μειώνεται με πιο αργό ρυθμό μεσοπρόθεσμα, θεωρώντας απίθανο να υποχωρήσει στο 135,2% του ΑΕΠ το 2026, όπως προβλέπει το πρόγραμμα.

«Στην τελευταία αξιολόγησή μας, τονίσαμε ότι η εμπιστοσύνη σε μία συνεχιζόμενη σταθερή καθοδική πορεία του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα» αποτελεί μία βασική παράμετρο θετικών αξιολογήσεων, καταλήγει η έκθεση.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!