Γ.Δ.
1471.63 0,00%
ACAG
0,00%
5.93
CENER
0,00%
8.46
CNLCAP
0,00%
7.9
DIMAND
0,00%
8.55
OPTIMA
0,00%
11.74
TITC
0,00%
30.85
ΑΑΑΚ
0,00%
5.95
ΑΒΑΞ
0,00%
1.558
ΑΒΕ
0,00%
0.48
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.22
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.8
ΑΛΜΥ
0,00%
2.795
ΑΛΦΑ
0,00%
1.68
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.82
ΑΡΑΙΓ
0,00%
11.9
ΑΣΚΟ
0,00%
2.79
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.9
ΑΤΕΚ
0,00%
0.382
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.34
ΑΤΤ
0,00%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.44
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
6.18
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.65
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.315
ΒΙΟΤ
0,00%
0.278
ΒΙΣ
0,00%
0.153
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.38
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.545
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.48
ΔΑΑ
0,00%
8.228
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.68
ΔΕΗ
0,00%
11.54
ΔΟΜΙΚ
0,00%
4.55
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.335
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.66
ΕΕΕ
0,00%
32.4
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
0,00%
2.33
ΕΛΛ
0,00%
14.05
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.55
ΕΛΠΕ
0,00%
8.515
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.29
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.844
ΕΛΧΑ
0,00%
1.946
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.83
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12.04
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.27
ΕΤΕ
0,00%
8.39
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.12
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.98
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.1
ΕΧΑΕ
0,00%
5.09
ΙΑΤΡ
0,00%
1.625
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.4035
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.71
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.15
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.89
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.134
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.98
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.5
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.29
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.84
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
340
ΚΕΚΡ
0,00%
1.44
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
0,00%
1.635
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.512
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.226
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.2
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.83
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.345
ΛΑΒΙ
0,00%
0.942
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.81
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.945
ΛΕΒΚ
0,00%
0.328
ΛΕΒΠ
0,00%
0.316
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.67
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.988
ΜΕΒΑ
0,00%
3.86
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.9
ΜΕΡΚΟ
0,00%
48
ΜΙΓ
0,00%
3.89
ΜΙΝ
0,00%
0.535
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
28.08
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.58
ΜΟΤΟ
0,00%
2.88
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.7
ΜΠΕΛΑ
0,00%
26.84
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.99
ΜΠΤΚ
0,00%
0.64
ΜΥΤΙΛ
0,00%
37.16
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.94
ΝΑΥΠ
0,00%
0.938
ΞΥΛΚ
0,00%
0.267
ΞΥΛΠ
0,00%
0.54
ΟΛΘ
0,00%
21.6
ΟΛΠ
0,00%
24.2
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.78
ΟΠΑΠ
0,00%
14.78
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.927
ΟΤΕ
0,00%
14.11
ΟΤΟΕΛ
0,00%
11.86
ΠΑΙΡ
0,00%
1.08
ΠΑΠ
0,00%
2.4
ΠΕΙΡ
0,00%
3.75
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.78
ΠΛΑΘ
0,00%
4.115
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.1
ΠΡΔ
0,00%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.216
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
0,00%
5.12
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.715
ΣΑΡ
0,00%
11
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.364
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.9
ΣΠΕΙΣ
0,00%
7.52
ΣΠΙ
0,00%
0.69
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
18.26
ΤΖΚΑ
0,00%
1.55
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.13
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.724
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.254
ΦΡΛΚ
0,00%
4.06
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Αττική Οδός: Κούρσα 6 διεκδικητών με έπαθλο 2 δισ. για το ΤΑΙΠΕΔ

Η διενέργεια του διαγωνισμού για τη νέα 25ετή παραχώρηση του δικαιώματος εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού αποτέλεσε μια σημαντική στιγμή τόσο στη διαδικασία του διαγωνισμού, όσο και στην ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ.

Έξι ενδιαφερόμενοι υπέβαλαν δεσμευτικές προσφορές, κάτι που σημαίνει ότι θα υπάρξει υψηλός ανταγωνισμός στη διεκδίκηση του έργου. Αυτό με τη σειρά του είναι ικανό να διασφαλίσει ένα ικανοποιητικά υψηλό τίμημα στον παραχωρητή του δικαιώματος, δηλαδή το ΤΑΙΠΕΔ και το Ελληνικό Δημόσιο. Πολλοί θεωρούν ότι τίμημα θα παίξει πέριξ των 2 δισ. ευρώ, χωρίς σε αυτό να περιλαμβάνεται ρήτρα earn-out.

Στην υπερδεκαετή ζωή του ΤΑΙΠΕΔ, ο διαγωνισμός αυτός της Αττικής Οδού είναι ο πρώτος που εμφανίζεται ένας τόσο υψηλός αριθμός ενδιαφερομένων. Ο μεγαλύτερος αριθμός δεσμευτικών προσφορών που έλαβε το ΤΑΙΠΕΔ στο παρελθόν ήταν τρεις. Αυτό συνέβη το 2017, στον διαγωνισμό 40ετούς παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Σε όλους τους άλλους διαγωνισμούς η αξιοποίηση σημαντικών περιουσιακών στοιχείων από το ΤΑΙΠΕΔ έγινε έχοντας είτε έναν ενδιαφερόμενο (π.χ. ΟΠΑΠ, 28 ακίνητα, ΟΛΠ κ.ά.) ή το πολύ δύο ενδιαφερόμενους (Εγνατία Οδός, Ελληνικό).

Εξίσου σημαντικό είναι ότι οι τρεις στους έξι ενδιαφερόμενους έχουν στο επενδυτικό τους σχήμα επικεφαλής (leader) ξένη επιχείρηση. Πρόκειται για τις εταιρείες Brisa, Abertis και Macquarie, οι οποίες θεωρούνται από τους μεγαλύτερους διαχειριστές οδικών αξόνων (Brisa, Abertis) και επενδυτικών κεφαλαίων (Macquarie). Είναι η πρώτη φορά που τίθενται επικεφαλής τόσοι ξένοι ενδιαφερόμενοι σε ένα περιουσιακό στοιχείο του ΤΑΙΠΕΔ.

Το υψηλό αυτό ενδιαφέρον για την Αττική Οδό, τόσο από εγχώριους, όσο και αλλοδαπούς ενδιαφερομένους, σύμφωνα με παράγοντες κοντά στη διαδικασία, αποδίδεται σε πολλούς λόγους.

Ο πρώτος λόγος έχει να κάνει με έναν ιδιαίτερα ζωτικής σημασίας οδικό άξονα εντός και εκτός μιας μεγάλης πληθυσμιακής συγκέντρωσης (Αθήνα). Αυτό σημαίνει έσοδα και κέρδη πολύ σημαντικά. Δεν είναι υπερβολή να ειπωθεί ότι η νέα παραχώρηση που συντελείται τώρα είναι η πιο σημαντική στην Ευρώπη. Πέρυσι τα έσοδα της υφιστάμενης παραχωρησιούχου ανήλθαν σε 176 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους σε 56 εκατ. ευρώ. Και αυτό συνέβη παρά τα ασυνήθιστα υψηλά κόστη συντήρησης του άξονα, που αναφέρονται σε δεκάδες εκατ. ευρώ ετησίως.

Η ανελαστική υψηλή ζήτηση είναι ο δεύτερος σημαντικός παράγοντας που ελκύει το επιχειρηματικό ενδιαφέρον. Με άλλα λόγια, η αξιοποίηση του άξονα έχει μόνιμους και σταθερούς πελάτες, που «γεμίζουν» τον οδικό άξονα υπό κάθε συνθήκη. Φυσικά, η κίνηση μειώθηκε το 2012 στην οικονομική κρίση, αλλά και το 2020 στην πανδημική κρίση. Ωστόσο, επανήλθε πολύ γρήγορα σε υψηλά επίπεδα.

Με άλλα λόγια, σε αντίθεση με την Εγνατία Οδό, που είναι ένας «άδειος δρόμος που περιμένει να γεμίσει», η Αττική Οδός είναι ένας ήδη «γεμάτος δρόμος», και σε σημείο κορεσμού. Δεν είναι τυχαίο μάλιστα ότι το 2015, όταν εφαρμόσθηκαν τα capital controls στη χώρα, πολλοί παραδέχονταν ότι πρόβλημα ρευστότητας (μετρητών) αντιμετώπισαν όλοι στην Ελλάδα, πλην της Εκκλησίας και της… Αττικής Οδού.
Η στρατηγική που επέλεξε το ΤΑΙΠΕΔ και ο επικεφαλής του, Δημήτρης Πολίτης, ήταν ο τρίτος παράγοντας που έφερε πολλούς ενδιαφερομένους. Ο τελευταίος επέλεξε να δει καθαρά επενδυτικά την ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης και όχι ως ένα νέο κατασκευαστικό εγχείρημα με την προσθήκη επεκτάσεων κ.λπ. Αυτό έφερε πολλούς και ισχυρούς στρατηγικούς και χρηματοοικονομικούς επενδυτές, οι οποίοι βλέπουν την παραχώρηση αυτήν ως ένα ομόλογο. Η αυστραλιανή Macquarie, για παράδειγμα, που ενδιαφέρεται διακαώς για τη νέα παραχώρηση -και ήταν ένας από τους παίκτες που πίεζαν να μην καθυστερήσει το έργο- πιθανώς να μην ενδιαφερόταν αν η νέα παραχώρηση περιελάμβανε νέους άξονες, τούνελ κ.λπ., που θα «θόλωναν» το χρηματοοικονομικό της μοντέλο.

Τέλος, αλλά όχι λιγότερο σημαντική, είναι η αποσόβηση του λεγόμενου πολιτικού ρίσκου και του ρίσκου της χώρας (country risk). Ο καθαρός πολιτικός ορίζοντας που προέκυψε από τις εκλογές του Ιουνίου, σε συνδυασμό με την πολύ πιθανή απόκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, φέρνει αρκετούς παίκτες, με στόχο να λάβουν θέση έγκαιρα στην επικείμενη αναβάθμιση της χώρας.

Η διαδικασία, ωστόσο, δεν έχει ολοκληρωθεί. Το άνοιγμα των φακέλων ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα, αλλά είναι σίγουρο ότι οι προσφορές δεν θα ανοίξουν πριν από το τέλος του Αυγούστου ή τις αρχές του Σεπτέμβρη. Έτσι, εκτιμάται ότι η ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή θα δεν γίνει πριν από τον Οκτώβριο.

Οι εξελίξεις θα εξαρτηθούν από δύο παράγοντες:

  • το πόσο άρτιοι, όσον αφορά τα δικαιολογητικά συμμετοχής στον διαγωνισμό, είναι οι φάκελοι των ενδιαφερομένων και
  • από τις πιθανές ενστάσεις/προσφυγές μεταξύ των ενδιαφερομένων.

Να υπενθυμίσουμε ότι προσφορές κατέθεσαν οι:

  1. ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
  2. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.
  3. BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE MIDCO, B.V. –INTRAKAT A.E.
  4. MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l.- FINCOP INFRASTRUCTURE LTD
  5. VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.
  6. ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – MERIDIAM EASTERN EUROPE INVESTMENTS 4 S.A.S.
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!